Vad gör vi? Del CCIX

Tänkte så jag inte kommer med recept på kött och du inte äter det ☺️. Stek fläskkotlett, lägg sedan i gryta med mozzarella du skivar och låter smälta ner på med en god tomatsås, typ Barilla-sås, passar fint med spagetti 😀
Tack! Det lät väldigt gott! Och inte alls samma som just pastasås som jag vanligen gör! Måste verkligen testa det! Ska till affären i morgon så blir mozarella inhandlat :D

Jag har inte spagetti till det utan andra pastaformer. Det var lite det som var grejen, jag äter väldigt mycket pasta, och ris, med då i andra former än spagetti just, därav att jag har så mycket spagetti kvar. Det är enkla matlådor att ha i frysen, olika pasta med pastasåser.
200 gram spagetti
400 gram tärnad kycklingfilé
75 gram soltorkade tomater
200 gram färskost (jag tog med vitlök & örter)
2 msk tomatpuré
1 dl matlagningsgrädde 4%
4 pressade vitlöksklyftor
2 msk kycklingfond (eller 1 kycklingbuljongtärning)
1 dl julmust (sockerfri)
3 dl kokande vatten
Basilika, chiliflakes, salt
Parmesan

En sallad på sidan alternativt ett par morötter uppskurna i stavar.

Sätt ugnen på 200 grader och ta fram en ugnsform. Lägg i spagetti på längden. Skär kycklingfiléerna i munsbitar och strö ut över spagettin. Hacka soltorkade tomater och vitlök (ev en bit purjolök i slantar) och strö ut över kycklingen. Klicka ut färskost och tryck ut lite tomatpuré. Lägg dit en buljongtärning och häll på grädde, julmust och kokande vatten. Strö också över basilika, chiliflakes och salt. Sätt sedan in hela formen mitt i ugnen.

Julmustpasta med kyckling
Julmustpasta med kyckling
Låt formen stå i ugnen i ca 30-35 min och rör om ett par gånger under tiden. Ifall den kokar torrt så är det bara att hälla på mera vatten.

När du tar ut formen så rör du om en gång till och strör över riven parmesan och svartpeppar. Dags att ställa fram din julmustpasta med kyckling på bordet och låta familjen eller gästerna ta för sig.

Äter tomatsoppa och ris med bacon och lite ostbitar i och tittar på Chigago Med.
Blev plötsligt så sugen. Gjorde korvsoppa i går och åt det till lunch i dag och även om det var gott så är korven rätt smaklös (soppan är inte smaklös, utan god, bara korven dock) så jag var sugen på lite mer smak nu. Äter fortfarande lite för mycket knäckemackor och har ätit det med ägg också i dag, riktigt gott, men måste köpa mer knäckebröd, ägg och leverpastej, måste handla med andra ord. Pga ett ep anfall jobbade jag inte och har inte haft energi nog till att ta mig till affären heller. Då är det ändå rätt skönt att jag ändå har mat hemma så att jag kan dra ihop något i alla fall. Berättade för min syster för någon dag sedan att mina makaroner (pasta, men inte spagetti) är slut nu och jag har inte köpt några sedan jag flyttat hit för två år sedan. Jag hade en drös med mig när jag flyttade hit, runt 4 kg, olika sorter samt då och då har det kommit någon sort i Smakbox, men nu är mina makaroner slut. Spagetti samma med, har fortfarande 5 förpackningar, 500 gram vardera oöppnade (vad gör man med spagetti förutom spagetti och köttfärssås?).
Får frysa in korvsoppan så jag slipper äta samma varje dag också. Matlådor är bra! :)
Vi testade ny pastarätt nyligen efter att jag sett det gå viralt på sociala medier. Supergott och rätt snabbt! Det var typ som det här receptet:

https://theresematochbak.se/anna-paul-turkish-pasta/

Annars kan man ju göra god pasta med tex tonfisk, oliver, kapris, lökar, creme fraiche, kryddor etc.

Eller med lövbiff, svamp, dijon, grädde, lökar, kryddor, fond etc.

Eller kyckling, soltorkade tomater, oliver, lökar, fond, kryddor, grädde/creme fraiche etc.

Fint med bra ny mobilkamera! Mindre bra att det fångade på bild att jag spillde mat på hundens huvud och missat få bort allt i bläsen. 🙄😅
Undrade vart båda flickorna var nyss. Insåg att jag råkat låsa in dem i pannrummet för 20 min sen. 🙈
Att min hund inte sa ngt var ingen chock. Men sambos hund borde både skällt och krafsat på dörren. De hade väl kul kvällsäventyr där inne. 😅
IMG_2820.webp

Brod nummer ett star i ugnen och deg nummer tva, som har yogurt whey och vatten (ska bli kul att se hur det blir) ska vikas 5 ganger innan den ar redo for ugnen. Kylskapet ar stadat (sa ogarna fortsatte jag sticka pa trojan till sonen, suck, den trakigaste stickning ever😖) och nu tittar jag mig desperat om efter nagon mer "absolut nodvandigt" att procrastinera med.😁

Bilen underredsbehandlad och klar så när som främre hjulhusen som ska få en koll så det inte finns lös underredsmassa eller fläckar där den saknas så nu blev det läggdags om jag ska komma upp skapligt imorgon och ta mig till församlingsgården, dom vill att jag ska vara med och spela keyboard på fredagsträffen så jag sa "ja skyll er själva", än har dom inte kastat ägg och tomater på mig så det blev väl ganska rätt fast vi spelar fel ibland, och käftar om vem som började "fulspela" kul har vi iallafall.:D

Tidigt ute i stallet i morse då hovslagaren var på besök. Tog en liten promenad efteråt innan vi åkte hem8, varulven fick gå lös och fåntratt i koppel då jag inte litade på att de inte skulle hitta på dumheter om bägge var lösa nu när jag har kryckorna. Var lat och köpte med mig lunch hem, räkcrepse, och gick sedan och la mig och till min stora förvåning så somnade jag och sov i flera timmar. Skönt inför nattskiftet.

Till min stora förvåning så fungerade inte kortet sedan när jag skulle in på jobbet. Testade två olika dörrar men inget fungerade. Lyckades skicka ett meddelande till kollegan som fick komma ner och släppa in mig. Kortet vägrade även när jag testade slussarna inomhus så det får de kolla på i morgon. Kanske jag blivit uppsagd och de glömt bort att tala om det för mig? 😄

Glad :heart-dag!

Idag ska barnet gå i skolan, sista dagen innan lovet. Hon gick hem tidigare i måndags och har varit hemma sen dess. Är mer eller mindre odräglig nu för hon är så pigg mentalt. Så nu får kroppen orka med en skoldag! :D Själv ska jag nog ta en sväng till stallet på dagen. Mocka åt ponnyn och den häst vi har extra idag. Motionera extra hästen också. Då behöver barnet bara rida sin räserponny efter skolan.

Har typ varit uppe med tuppen idag 🐔 Är hemma igen efter att ha skjutsat mamma till jobbet. Funderade på att parkera ute längsmed gatan istället för att krångla ner i garaget, men jag vet att det första stora skiftet i busschaufförer troligtvis kommer vara innan jag ska ut igen och att parkera ute hade sparat mig typ… 25 m 😅 Vi har ju ändå en fast plats nere i garaget så kändes snällare att lämna den till någon stressad busschaufför som desperat letar parkering :)

Vägde mellan att äta frukost eller packa innan jag skulle skjutsa mamma till jobbet. Det blev packa så nu har jag alla kläder klara, visserligen bara fyra klädesplagg (det mesta finns redan i huset), men ändå! Nu har jag ungefär 5h på mig tills jag ska hämta mamma på jobbet igen. Planen är att hinna äta frukost, packa allt annat, vika rentvättade kläder, packa det som ska med till pappa sen, packa ner maten som ska med och slutligen packa in alla våra saker i bilen. Sen åka och lämna in en pärm till mammas revisor, tanka bilen och hämta mamma på jobbet. Sen åker vi mot skåne! 😁😊

Puh, blev typ trött bara av att skriva allt jag ska hinna göra, så det är nog bäst jag sätter fart nu om jag ska hinna med allt innan kl 13 😅

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
78 355
  • Låst
Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen!
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
56 019
  • Låst
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
58 140
Senast: Krålus
·
  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
63 073
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!