Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han somnade när jag gick med vagnen så fick ett mentalt break och ryggen fick vila lite, även om hela kroppen nog hade behövt det egentligen. Men det var skönt att komma ut.

Sen har maken varit och köpt både sele och babysitter. Selen var okej, men eftersom jag redan överansträngt mig så gör det ont att bära hur som helst så får vänta lite med det. Babysittern accepterar han någorlunda så länge man gungar ordentligt men gnäller så fort man slutar, likväl som han vaknar så fort man stannar vagnen. High Maintanence Hugo kallas han här hemma just nu. Skönt i varje fall att kunna variera sätten att hålla honom nöjd, eller i varje fall inte ledsen.

Han verkar ha lite strul med magen. Jag tycker att han rapar för lite, även fast jag lyfter upp och vankar i olika positioner så kommer det oftast bara något litet. I stället knorrar han och är gasig hela dagarna. Stackarn, gissar att det är vad som ligger bakom hans konstanta gnäll.
Verkar det vara gas i magsäcken (som vill ut uppåt) eller har det gått vidare och behöver fisas ut? Har ni testat pysventil på honom? Inte för att det löser hela problematiken men många bäckar små. Han låter väldigt lik vår kille i underhållsbehov (så att säga). Kämpa på ❤.
Mvh/ Just nu helt ledbruten morsa

Han somnade när jag gick med vagnen så fick ett mentalt break och ryggen fick vila lite, även om hela kroppen nog hade behövt det egentligen. Men det var skönt att komma ut.

Sen har maken varit och köpt både sele och babysitter. Selen var okej, men eftersom jag redan överansträngt mig så gör det ont att bära hur som helst så får vänta lite med det. Babysittern accepterar han någorlunda så länge man gungar ordentligt men gnäller så fort man slutar, likväl som han vaknar så fort man stannar vagnen. High Maintanence Hugo kallas han här hemma just nu. Skönt i varje fall att kunna variera sätten att hålla honom nöjd, eller i varje fall inte ledsen.

Han verkar ha lite strul med magen. Jag tycker att han rapar för lite, även fast jag lyfter upp och vankar i olika positioner så kommer det oftast bara något litet. I stället knorrar han och är gasig hela dagarna. Stackarn, gissar att det är vad som ligger bakom hans konstanta gnäll.
Usch vad jobbigt det låter! Skönt att din man är hemma också så du inte har en ettåring också, har han kunnat bära H lite nu när ni har sele?

Stolt mamma här, igår kom vi överens med storebror om att cykelträna lite varje dag. Idag cyklade han i princip själv till Ica 2 km bort och hem, med bara stöd första 100 meterna. Från att inte alls våga/vilja om vi inte höll i, till att starta, stanna, svänga mm. Det är tydligt att barnen gör saker i sin takt och lär sig när de är redo :heart

Till det har lillasyster också gjort sitt första försök(!) att släppa stolen och gå själv mot mig! Hon trillade direkt, men hon prövade! Hoppet om att hon kanske kommer kunna gå ganska snart lever ♥️

Stolt mamma här, igår kom vi överens med storebror om att cykelträna lite varje dag. Idag cyklade han i princip själv till Ica 2 km bort och hem, med bara stöd första 100 meterna. Från att inte alls våga/vilja om vi inte höll i, till att starta, stanna, svänga mm. Det är tydligt att barnen gör saker i sin takt och lär sig när de är redo :heart

Till det har lillasyster också gjort sitt första försök(!) att släppa stolen och gå själv mot mig! Hon trillade direkt, men hon prövade! Hoppet om att hon kanske kommer kunna gå ganska snart lever ♥️
Wow!

Verkar det vara gas i magsäcken (som vill ut uppåt) eller har det gått vidare och behöver fisas ut? Har ni testat pysventil på honom? Inte för att det löser hela problematiken men många bäckar små. Han låter väldigt lik vår kille i underhållsbehov (så att säga). Kämpa på ❤.
Mvh/ Just nu helt ledbruten morsa

Just ja, pysventil, tack för påminnelsen! Vi har det hemma sen vi testade på dottern, men fick det inte att funka då. Värt att testa nu, absolut!

Usch vad jobbigt det låter! Skönt att din man är hemma också så du inte har en ettåring också, har han kunnat bära H lite nu när ni har sele?

Vi har inte burit så mycket senaste dygnet, mest varierat mellan babysittern, vagnen och ligga i famnen i soffan och det har (peppar peppar) fungerat helt okej! Jag har lagt mer tid på att rapa honom något dygn och märkt att det ibland går fast att man inte tror det, bara att det tar längre tid med honom. Tycker att det har gjort lite skillnad i varje fall!

Selen fungerar på maken men tycker den är liten, den med. Nu har vi både en Ergobaby och en Najell. När han har dem så kommer spännet som ska sitta mellan skulderbladen uppe i nacken, och tyngden hänger liksom på nacken då. Spänner han åt mer så att spännet kommer ner mot skulderbladen så mosas barnet. Han är stor, men inte onormalt. 190 cm och rätt bredaxlad. Någon annan här som upplevt att selen är för små för (större) män? Eller gör vi fel?

Vi har inte burit så mycket senaste dygnet, mest varierat mellan babysittern, vagnen och ligga i famnen i soffan och det har (peppar peppar) fungerat helt okej! Jag har lagt mer tid på att rapa honom något dygn och märkt att det ibland går fast att man inte tror det, bara att det tar längre tid med honom. Tycker att det har gjort lite skillnad i varje fall!

Selen fungerar på maken men tycker den är liten, den med. Nu har vi både en Ergobaby och en Najell. När han har dem så kommer spännet som ska sitta mellan skulderbladen uppe i nacken, och tyngden hänger liksom på nacken då. Spänner han åt mer så att spännet kommer ner mot skulderbladen så mosas barnet. Han är stor, men inte onormalt. 190 cm och rätt bredaxlad. Någon annan här som upplevt att selen är för små för (större) män? Eller gör vi fel?
Det går inte att dra hela ryggspännet nedåt? Eller det är så långt ner som möjligt? Inte spänna mer alltså, utan kasa ner. Brukar sitta stenhårt första gångerna. Vet ej hur den ergobabyn är men det går på Najell easy och på min gamla ergobaby. Kan ta en bild när nattningen är klar om du inte fattar mina försök till beskrivning.

Det går inte att dra hela ryggspännet nedåt? Eller det är så långt ner som möjligt? Inte spänna mer alltså, utan kasa ner. Brukar sitta stenhårt första gångerna. Vet ej hur den ergobabyn är men det går på Najell easy och på min gamla ergobaby. Kan ta en bild när nattningen är klar om du inte fattar mina försök till beskrivning.

Visste inte att det gick! Det låter ju lovande. Vill gå och kolla, men… nap trapped i vanlig ordning 😄

IMG_9251.jpeg

@Voeux skulle också tipsa om att dra ryggspännet nedåt!

Min man är 187 cm och rätt bredaxlad. Han har inga problem med att vår 360 är för liten. Däremot behöver vi justera den rätt mycket mellan oss :)

Säger som övriga att selen borde gå att justera i nackspännet mm. Både jag (177 cm och ganska... bred) och sambon på 185 åt det bredaxlade hållet har burit i vår ergobaby utan problem.

Såhär ser det ut på Najell easy @Voeux , går att dra i höjdled men den sitter hårt. På min gamla ergobaby är det ett stort spänne som löper längs ett band, mer uppenbart att den går att justera.

Tipsar också om att börja med den här så långt ner som möjligt och justera uppåt snarare än tvärtom. Ju längre ner desto bättre avlastning.

Bifogade filer

• 227B3B22-422B-4F33-AC5C-441282F8F859.webp
    227B3B22-422B-4F33-AC5C-441282F8F859.webp
    479,3 KB · Visningar: 87
Idag vill jag ha en medalj! 🏅

Maken och barnen kom och hämtade mig efter jobbet för att åka till badhuset. Hade packat mina saker i skötväskan till bebis och tänkte att maken kunde ta storasyster i omklädningsrummet. Men hon skulle promt med mig så jag fick plötsligt manövrera både ivrig fyraåring och en tremånaders bebis på sitt första badhusbesök.:crazy:

Och det gick bra! :jawdrop: Både när vi skulle få på oss badkläder och duscha och fyraåringen var helt till sig över att besöket äntligen skulle bli av och sen när bägge barnen var supertrötta och skulle duschas av, få torra och påklädda och ut i ett stycke! :p

Såhär ser det ut på Najell easy @Voeux , går att dra i höjdled men den sitter hårt. På min gamla ergobaby är det ett stort spänne som löper längs ett band, mer uppenbart att den går att justera.

Tipsar också om att börja med den här så långt ner som möjligt och justera uppåt snarare än tvärtom. Ju längre ner desto bättre avlastning.

Vad diskret, förstår att jag inte sett det innan! Tror det är en Easy vi har. Ska titta så snart jag kan. Tack för bra tips! :)

Vi fick aldrig till det med selen för nån av oss trots att vi inte är så långa som din man, jag upplevde också att tyngden hamnade helt fel så jag fick ont i ryggen efter typ två minuter, samma för min sambo. Vi måste gjort fel på nåt sätt men vi fattade aldrig hur.

Här försöker jag mentalt förbereda mig för natten. Igår vaknade sonen, snart 1,5 år, runt 23.30 när jag sov som bäst och bara grät. Han vaknar ofta däromkring men oftast går det att klappa lite på honom, men ibland behöver han upp och somna om i vår säng. Igår funkade ingenting, och han kom snart upp i ett riktigt panikskrik och bara vrålade efter sin pappa. Såklart, för pappan är ju den enda föräldern som räknas på riktigt. Jag är mest utfyllnad i vår familj :grin: Pappan stod förstås i duschen i källaren och hörde ingenting. I en kvart panikskrek barnet efter pappa, och slog bort min hand om jag försökte röra honom, och blev fullständigt tokig när jag tog upp honom i famnen. Fel fel fel förälder. Sen kom pappan upp och då övergick barnet till att bara gråta i en timme och tre kvart till, men i alla fall utan den fullständiga paniken.

Givetvis passade sen hunden på att tycka att jag nog såg lite vaken ut där runt 5.30 och att jag nog gärna ville bli ordentligt slickad i ansiktet. Det var inte uppskattat, och sen lyckades jag aldrig somna om ordentligt innan det var dags att gå upp och till jobbet.

Så... kul att det är kväll igen :crazy:

Jag men jag fortsätter väl på temat beklaganden över nattligheter då ;)

Jag och min man fick en gemensam födelsedagspresent av en nära släkting. Middag och övernattning på ett hotell hyfsat i närheten. Såklart en väldigt god tanke och jättegeneröst! Det är ju bara den lilla detaljen att det inte finns på världskartan att vi skulle kunna komma iväg på något sådant inom hyfsat framtid (utan att ta med oss barnen då men det var väl inte riktigt tanken...). Så presenten var väl mest en påminnelse om vad som inte funkar 😞 Och personen borde ha insett det från början tycker jag...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
759
· Visningar
43 356
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 301
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar