Vad gör vi CXXIV

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Minus femton grader ute och ca 15 plusgrader inomhus nÀr jag steg upp. NÀsta vecka fÄr vi elementen som kan hjÀlpa vÀrmepumpen lite. Den stÄr pÄ 28 grader, och blÄser pÄ för fullt, men inte hjÀlper det sÀrdeles mycket i rÄdande kyla. Brasan Àr igÄng i kaminen. Jag Àter varma scones med smÀltande ost och dricker hett kaffe. Sitter pÄ min underbara elfilt. SÄ jag har sammantaget INGET att klaga pÄ alls..... :)
 
-13, vackert men kallt ute

4FF8E561-4CBF-4C5B-8498-78A65851680C.webp

Hundar rastade och matade, kaminen i full gÄng, och inne pÄ andra koppen kaffe. Bra start pÄ lördagen!
 
HĂ€starna utslĂ€ppta och mockning klar. VĂ„gar knappt titta hur kallt de Ă€r idag đŸ€ŠđŸ»â€â™€ïž Som min pappa sa förra vintern hade vi en dag med -10 sen var de max -3 hela vintern hĂ€r uppe. Nu har vi haft mellan 12-18 minusgrader i flera veckor đŸ€ŠđŸ»â€â™€ïž
 
I söder Àr det - 8, kÀnns som - 15, med strÄlande sol. Jag ska alldeles strax gÄ nÄgra vÀndor till Ätervinningen, sÀtta igÄng tvÀttmaskinen och laga lite mat till matlÄdor :)
Jag blev lite vÀckt nÀr 27-Äringen körde till jobbet men somnade om till 8.35. Ganska lagom :)
 
Sitter och Àr orolig att jag inte kommer fÄ jobba tillrÀckligt! :nailbiting: Har ju fÄtt ca 83% vikariat pÄ ett stÀlle, och tÀnkte att dÄ kan jag ju jobba upp resten pÄ hemtjÀnsten. Bara det att nu har jag fÄtt reda pÄ att om jag ska jobba mer pÄ kommunen utöver mitt schema sÄ blir det övertid, alltsÄ inte alls sÄ sÀkert att dom kommer sÀtt in mig eftersom det blir dyrt för dom dÄ!:nailbiting:

Jag hade ju liksom rĂ€knat med att kunna jobba upp resten med lĂ€tthet dĂ„ jag jobbat nĂ€stan dagligen pĂ„ hemtjĂ€nsten innan jag hoppade pĂ„ lĂ„ngviket pĂ„ Ă€ldreboendet dĂ„ det fattas folk, men nu inser jag att dom sĂ€kerligen kommer vĂ€lja nĂ„gon ”billigare” i första hand... :down: Är dessutom typ bara fre,lör,sön varannan vecka jag kan lĂ€gga mig tillgĂ€nglig för att undvika att jobba för mĂ„nga dagar pĂ„ rad, och pĂ„ helgen blir det ju ÄNNU dyrare för dom. Inser att jag kanske fĂ„r lĂ€ra mig att överleva pĂ„ 83% bara...:cautious:

Kan man pÄ nÄgot sÀtt tacka nej till övertidsersÀttning? :angel:

Men, hur kan det bli övertid? NÄgot lokalt avtal för arbetsplatsen? För grundregeln Àr ju att om en har en deltidstjÀnst, sÄ blir extra timmar mertid tills en kommer upp till heltid - dÀrefter övertid. SÄ du borde kunna fylla upp till en heltid.
 
Men, hur kan det bli övertid? NÄgot lokalt avtal för arbetsplatsen? För grundregeln Àr ju att om en har en deltidstjÀnst, sÄ blir extra timmar mertid tills en kommer upp till heltid - dÀrefter övertid. SÄ du borde kunna fylla upp till en heltid.

Ja, det trodde jag ocksĂ„. Var helt sĂ€ker pĂ„ att det inte blev nĂ„gon övertid sĂ„ lĂ€nge jag höll mig under 100%, men sen pratade jag först med chefen pĂ„ boendet att dom gĂ€rna fick ringa om det fattades personal pĂ„ mina lediga dagar, speciellt varannan fre,lör,sön, och att jag ocksĂ„ lagt mig tillgĂ€nglig dom dagarna sĂ„ bemanningsenheten kan boka in mig, dĂ„ svarar hon att: ”Ja men vad bra, och det blir ju jĂ€ttebra för dig det, för dĂ„ fĂ„r du ju övertid och pĂ„ helgen blir det ju riktigt bra betalt dĂ„!”

Trodde det blivit nĂ„got missförstĂ„nd, men sen jobbade jag hos hemtjĂ€nsten och pratade med chefen dĂ€r ocksĂ„ att from den 1/2 kommer jag gĂ„ pĂ„ rad pĂ„ Ă€ldreboendet, men det Ă€r bara 83% sĂ„ vi kommer ju ses Ă€ndĂ„ för jag kommer lĂ€gga mig tillgĂ€nglig minst varannan fre,lör,sön iaf, dĂ„ svarar hon ocksĂ„ ”jaha, blir det bara pĂ„ helgen du kan jobba sĂ„ blir det ju vĂ€ldigt dyrt eftersom det blir övertid pĂ„ dig nu nĂ€r du gĂ„r pĂ„ rad, men det Ă€r ju bra om det krisar nĂ„gon gĂ„ng!”

Jag har aldrig jobbat Ät kommunen, och inom assistansen sÄ finns det ingenting som heter övertid. Blev jag tvungen att stanna sÄ fick jag min vanliga timpeng och inte en krona mer.

Pratade sen med en vÀn vars fru jobbar Ät kommunen, hon hade haft 64% (natt) pÄ schema, sen blivit erbjuden 90%, dÄ tvekade hon som sjutton eftersom hon tjÀnade sÄ bra pÄ extrapassen hon tog nÀr hon jobbade 64% för hon fick ju övertid pÄ allt utöver det. DÀremot sÄ visste inte han om det bara gÀllde pÄ det stÀllet, dvs att jag skulle fÄ övertid om jag fÄr mer timmar pÄ boendet, men jobbar jag pÄ hemtjÀnsten sÄ blir det övertid först efter 100% totalt.
 
Ja, det trodde jag ocksĂ„. Var helt sĂ€ker pĂ„ att det inte blev nĂ„gon övertid sĂ„ lĂ€nge jag höll mig under 100%, men sen pratade jag först med chefen pĂ„ boendet att dom gĂ€rna fick ringa om det fattades personal pĂ„ mina lediga dagar, speciellt varannan fre,lör,sön, och att jag ocksĂ„ lagt mig tillgĂ€nglig dom dagarna sĂ„ bemanningsenheten kan boka in mig, dĂ„ svarar hon att: ”Ja men vad bra, och det blir ju jĂ€ttebra för dig det, för dĂ„ fĂ„r du ju övertid och pĂ„ helgen blir det ju riktigt bra betalt dĂ„!”

Trodde det blivit nĂ„got missförstĂ„nd, men sen jobbade jag hos hemtjĂ€nsten och pratade med chefen dĂ€r ocksĂ„ att from den 1/2 kommer jag gĂ„ pĂ„ rad pĂ„ Ă€ldreboendet, men det Ă€r bara 83% sĂ„ vi kommer ju ses Ă€ndĂ„ för jag kommer lĂ€gga mig tillgĂ€nglig minst varannan fre,lör,sön iaf, dĂ„ svarar hon ocksĂ„ ”jaha, blir det bara pĂ„ helgen du kan jobba sĂ„ blir det ju vĂ€ldigt dyrt eftersom det blir övertid pĂ„ dig nu nĂ€r du gĂ„r pĂ„ rad, men det Ă€r ju bra om det krisar nĂ„gon gĂ„ng!”

Jag har aldrig jobbat Ät kommunen, och inom assistansen sÄ finns det ingenting som heter övertid. Blev jag tvungen att stanna sÄ fick jag min vanliga timpeng och inte en krona mer.

Pratade sen med en vÀn vars fru jobbar Ät kommunen, hon hade haft 64% (natt) pÄ schema, sen blivit erbjuden 90%, dÄ tvekade hon som sjutton eftersom hon tjÀnade sÄ bra pÄ extrapassen hon tog nÀr hon jobbade 64% för hon fick ju övertid pÄ allt utöver det. DÀremot sÄ visste inte han om det bara gÀllde pÄ det stÀllet, dvs att jag skulle fÄ övertid om jag fÄr mer timmar pÄ boendet, men jobbar jag pÄ hemtjÀnsten sÄ blir det övertid först efter 100% totalt.

Om det kan vara för att det Àr helg dÄ? Att fredagen Àr lugn, men pÄ helgen blir det kval övertid?
 
Nu ska jag klÀ pÄ mig thermobyxor och jacka över pyjamasen och gÄ nÄgra vÀndor till Ätervinningen :D
DÀrefter ska jag duscha och sen blir det nog lagom att hÀnga upp tvÀtten. Laga mat och eventuellt baka fÄr bli eftermiddagens uppgifter :)
 
Spenderar denna lördag framför tvn och tittar ikapp pÄ lite Buffy avsnitt jag inte hann se i veckan. Har serien pÄ dvd men Àr ÀndÄ nÄgot speciellt att följa pÄ tvn, som nÀr jag var yngre och sÄg serien för första gÄngen.

Senare ska jag se över mina blommor dÄ endel verkar ha gett upp. :(
Ev. att jag ska sÄ lite frön ocksÄ. Hade velat köpa in lite extraljus först, men kommer aldrig ivÀg sÄ börjar bli lite otÄlig. :angel:
 
Lite uppskakad.

Gick ut för att tÀnda i pannan. Det dunsar till nÀr jag öppnar dörren och jag tror att den Àr nÄgon vilsegÄngen katt som suttit pÄ förstubron.
Ser sedan hÀpet att det Àr en rÀv nedanför trappan. Den sticker inte, utan rör sig bara lite klumpigt nÄgra meter bort. Min papillon blir uppspelt och rusar efter. Jag blir rÀdd. RÀvar tar ju katter, en pappis borde vara en lÀtt match.

Men rÀven verkar skadad och rör sig underligt. Den söker skydd under altanen och jag försöker fÄ fatt i hunden. SÄ tar den sig till gÀsthuset och försvinner, efter att ha varit i rabatten en stund.

NÀr jag rundar gÀsthuset ser jag att den bara lagt sig bakom huset. FÄr tid att titta nÀrmare, den Àr bara ett par meter bort. Den skakar och Àr uppenbart rÀdd. Ser en skada pÄ svansen och eftersom den rör sig sÄ dÄligt sÄ begriper jag att den Àr skadad. Lyckas schasa ivÀg den frÄn tomten. Vill inte fÄ nÄgon konfrontation mellan skadad rÀv och papillon.

Senare ser jag blodspÄr vid min bil. Den har nog blivit pÄkörd pÄ vÀgen hÀr utanför.
HjÀrtat blöder. Kan ju inte göra nÄgot alls för att hjÀlpa den.

Lite udda dock att behöva skydda en fullvuxen rÀv frÄn en papillon...
 
Lite uppskakad.

Gick ut för att tÀnda i pannan. Det dunsar till nÀr jag öppnar dörren och jag tror att den Àr nÄgon vilsegÄngen katt som suttit pÄ förstubron.
Ser sedan hÀpet att det Àr en rÀv nedanför trappan. Den sticker inte, utan rör sig bara lite klumpigt nÄgra meter bort. Min papillon blir uppspelt och rusar efter. Jag blir rÀdd. RÀvar tar ju katter, en pappis borde vara en lÀtt match.

Men rÀven verkar skadad och rör sig underligt. Den söker skydd under altanen och jag försöker fÄ fatt i hunden. SÄ tar den sig till gÀsthuset och försvinner, efter att ha varit i rabatten en stund.

NÀr jag rundar gÀsthuset ser jag att den bara lagt sig bakom huset. FÄr tid att titta nÀrmare, den Àr bara ett par meter bort. Den skakar och Àr uppenbart rÀdd. Ser en skada pÄ svansen och eftersom den rör sig sÄ dÄligt sÄ begriper jag att den Àr skadad. Lyckas schasa ivÀg den frÄn tomten. Vill inte fÄ nÄgon konfrontation mellan skadad rÀv och papillon.

Senare ser jag blodspÄr vid min bil. Den har nog blivit pÄkörd pÄ vÀgen hÀr utanför.
HjÀrtat blöder. Kan ju inte göra nÄgot alls för att hjÀlpa den.

Lite udda dock att behöva skydda en fullvuxen rÀv frÄn en papillon...

Ring polisen som fÄr kontakta jÀgare?
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Tjatter Jag har bestÀllt ett mjukisdjur som kallas kÀrleksuttern. Det Àr alltsÄ ett mjukisdjur för vuxna som sover dÄligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 760
Senast: Zinfernia
·
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt pÄ morgonen ÀndÄ. Hon mÄste ju patrullera Àgorna!
70 71 72
Svar
1 434
· Visningar
40 212
Senast: tanten
·
Tjatter Vilka Àr era konstigaste komplimanger ni fÄtt? Jag fick en idag jag tyckte var lite underlig. Min pappa kom till mitt jobb i ett Àrende...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 801
Senast: monster1
·
Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att Äka och titta pÄ nÄgot vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
373
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • TvĂ€ttstugedrama
Tillbaka
Upp