Ja, det trodde jag också. Var helt säker på att det inte blev någon övertid så länge jag höll mig under 100%, men sen pratade jag först med chefen på boendet att dom gärna fick ringa om det fattades personal på mina lediga dagar, speciellt varannan fre,lör,sön, och att jag också lagt mig tillgänglig dom dagarna så bemanningsenheten kan boka in mig, då svarar hon att: ”Ja men vad bra, och det blir ju jättebra för dig det, för då får du ju övertid och på helgen blir det ju riktigt bra betalt då!”
Trodde det blivit något missförstånd, men sen jobbade jag hos hemtjänsten och pratade med chefen där också att from den 1/2 kommer jag gå på rad på äldreboendet, men det är bara 83% så vi kommer ju ses ändå för jag kommer lägga mig tillgänglig minst varannan fre,lör,sön iaf, då svarar hon också ”jaha, blir det bara på helgen du kan jobba så blir det ju väldigt dyrt eftersom det blir övertid på dig nu när du går på rad, men det är ju bra om det krisar någon gång!”
Jag har aldrig jobbat åt kommunen, och inom assistansen så finns det ingenting som heter övertid. Blev jag tvungen att stanna så fick jag min vanliga timpeng och inte en krona mer.
Pratade sen med en vän vars fru jobbar åt kommunen, hon hade haft 64% (natt) på schema, sen blivit erbjuden 90%, då tvekade hon som sjutton eftersom hon tjänade så bra på extrapassen hon tog när hon jobbade 64% för hon fick ju övertid på allt utöver det. Däremot så visste inte han om det bara gällde på det stället, dvs att jag skulle få övertid om jag får mer timmar på boendet, men jobbar jag på hemtjänsten så blir det övertid först efter 100% totalt.
Jag har ju ingen aning om hur "erat" kollektivavtal ser ut, men tycker spontant att det låter konstigt. Jag har aldrig hört talas om att mertid "inte finns". Men förutom kollektivavtal så kan ju facket och arbetsgivare komma överens om lokala avtal för enskilda arbetsplatser. Är du medlem i facket så skulle jag dubbelkolla med dem, faktiskt.
Däremot går det att avtala bort övertidsersättning. Det har du ju redan erfarit på tidigare arbetsplats. När jag jobbade i hemtjänsten (inte åt kommunen) var övertidsersättning borttaget genom en rad i anställningsavtalet, för alla. Jag kollade det med facket (kommunal) och det är tillåtet, men det är ju ingen vidare bra deal för den anställda om det inte läggs till nån annan förmån i utbyte. Jag vet inte om det är OK om det görs för en enskild anställd, dock (tänker att det rimligen inte borde vara det..).
Du kan ta ut det i tid. Men det kan bli lika dyrt för arbetsgivaren ändå, eftersom en har rätt att senare välja att ta ut komptid i pengar istället för ledighet.
Edit: såg kolblakkurs svar nu, om att det räknas som kval övertid på helger. Det visste jag inte, kanske är det som de menar då..?
Senast ändrad: