Vad gör vi CXXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det trodde jag också. Var helt säker på att det inte blev någon övertid så länge jag höll mig under 100%, men sen pratade jag först med chefen på boendet att dom gärna fick ringa om det fattades personal på mina lediga dagar, speciellt varannan fre,lör,sön, och att jag också lagt mig tillgänglig dom dagarna så bemanningsenheten kan boka in mig, då svarar hon att: ”Ja men vad bra, och det blir ju jättebra för dig det, för då får du ju övertid och på helgen blir det ju riktigt bra betalt då!”

Trodde det blivit något missförstånd, men sen jobbade jag hos hemtjänsten och pratade med chefen där också att from den 1/2 kommer jag gå på rad på äldreboendet, men det är bara 83% så vi kommer ju ses ändå för jag kommer lägga mig tillgänglig minst varannan fre,lör,sön iaf, då svarar hon också ”jaha, blir det bara på helgen du kan jobba så blir det ju väldigt dyrt eftersom det blir övertid på dig nu när du går på rad, men det är ju bra om det krisar någon gång!”

Jag har aldrig jobbat åt kommunen, och inom assistansen så finns det ingenting som heter övertid. Blev jag tvungen att stanna så fick jag min vanliga timpeng och inte en krona mer.

Pratade sen med en vän vars fru jobbar åt kommunen, hon hade haft 64% (natt) på schema, sen blivit erbjuden 90%, då tvekade hon som sjutton eftersom hon tjänade så bra på extrapassen hon tog när hon jobbade 64% för hon fick ju övertid på allt utöver det. Däremot så visste inte han om det bara gällde på det stället, dvs att jag skulle få övertid om jag får mer timmar på boendet, men jobbar jag på hemtjänsten så blir det övertid först efter 100% totalt.

Jag har ju ingen aning om hur "erat" kollektivavtal ser ut, men tycker spontant att det låter konstigt. Jag har aldrig hört talas om att mertid "inte finns". Men förutom kollektivavtal så kan ju facket och arbetsgivare komma överens om lokala avtal för enskilda arbetsplatser. Är du medlem i facket så skulle jag dubbelkolla med dem, faktiskt.


Däremot går det att avtala bort övertidsersättning. Det har du ju redan erfarit på tidigare arbetsplats. När jag jobbade i hemtjänsten (inte åt kommunen) var övertidsersättning borttaget genom en rad i anställningsavtalet, för alla. Jag kollade det med facket (kommunal) och det är tillåtet, men det är ju ingen vidare bra deal för den anställda om det inte läggs till nån annan förmån i utbyte. Jag vet inte om det är OK om det görs för en enskild anställd, dock (tänker att det rimligen inte borde vara det..).

Du kan ta ut det i tid. Men det kan bli lika dyrt för arbetsgivaren ändå, eftersom en har rätt att senare välja att ta ut komptid i pengar istället för ledighet.



Edit: såg kolblakkurs svar nu, om att det räknas som kval övertid på helger. Det visste jag inte, kanske är det som de menar då..?
 
Senast ändrad:
Sitter och är orolig att jag inte kommer få jobba tillräckligt! :nailbiting: Har ju fått ca 83% vikariat på ett ställe, och tänkte att då kan jag ju jobba upp resten på hemtjänsten. Bara det att nu har jag fått reda på att om jag ska jobba mer på kommunen utöver mitt schema så blir det övertid, alltså inte alls så säkert att dom kommer sätt in mig eftersom det blir dyrt för dom då!:nailbiting:

Jag hade ju liksom räknat med att kunna jobba upp resten med lätthet då jag jobbat nästan dagligen på hemtjänsten innan jag hoppade på långviket på äldreboendet då det fattas folk, men nu inser jag att dom säkerligen kommer välja någon ”billigare” i första hand... :down: Är dessutom typ bara fre,lör,sön varannan vecka jag kan lägga mig tillgänglig för att undvika att jobba för många dagar på rad, och på helgen blir det ju ÄNNU dyrare för dom. Inser att jag kanske får lära mig att överleva på 83% bara...:cautious:

Kan man på något sätt tacka nej till övertidsersättning? :angel:
Det låter konstigt. Vi har mertid/fyllnad upp till heltidsarbete, på vardagarna. Är 20% mer i lön. Kvalificerad övertid på helgerna, vilket är 140% mer i lön.

Du kan ta övertiden i komp istället, men det löser inte det ekonomiska :)
 
Lite uppskakad
Gick ut för att tända i pannan. Det dunsar till när jag öppnar dörren och jag tror att den är någon vilsegången katt som suttit på förstubron.
Ser sedan häpet att det är en räv nedanför trappan. Den sticker inte, utan rör sig bara lite klumpigt några meter bort. Min papillon blir uppspelt och rusar efter. Jag blir rädd. Rävar tar ju katter, en pappis borde vara en lätt match.

Men räven verkar skadad och rör sig underligt. Den söker skydd under altanen och jag försöker få fatt i hunden. Så tar den sig till gästhuset och försvinner, efter att ha varit i rabatten en stund.

När jag rundar gästhuset ser jag att den bara lagt sig bakom huset. Får tid att titta närmare, den är bara ett par meter bort. Den skakar och är uppenbart rädd. Ser en skada på svansen och eftersom den rör sig så dåligt så begriper jag att den är skadad. Lyckas schasa iväg den från tomten. Vill inte få någon konfrontation mellan skadad räv och papillon.

Senare ser jag blodspår vid min bil. Den har nog blivit påkörd på vägen här utanför.
Hjärtat blöder. Kan ju inte göra något alls för att hjälpa den.

Lite udda dock att behöva skydda en fullvuxen räv från en papillon...
varför lät du inte den ligga kvar och ringde eftersök så de kunde komma och skjuta den? :confused:
 
Det låter konstigt. Vi har mertid/fyllnad upp till heltidsarbete, på vardagarna. Är 20% mer i lön. Kvalificerad övertid på helgerna, vilket är 140% mer i lön.

Du kan ta övertiden i komp istället, men det löser inte det ekonomiska :)

Ja, jag tycker också att det borde bli mertid upp till 100%, och efter det bli övertid? Men när cheferna på bägge ställena sagt att det blir övertid direkt så känns det ju knepigt?

(Jag är som sagt inte intresserad av att få en massa extra betalt, jag vill bara jobba upp till 100%)
 
Jag har ju ingen aning om hur "erat" kollektivavtal ser ut, men tycker spontant att det låter konstigt. Jag har aldrig hört talas om att mertid "inte finns". Men förutom kollektivavtal så kan ju facket och arbetsgivare komma överens om lokala avtal för enskilda arbetsplatser. Är du medlem i facket så skulle jag dubbelkolla med dem, faktiskt.


Däremot går det att avtala bort övertidsersättning. Det har du ju redan erfarit på tidigare arbetsplats. När jag jobbade i hemtjänsten (inte åt kommunen) var övertidsersättning borttaget genom en rad i anställningsavtalet, för alla. Jag kollade det med facket (kommunal) och det är tillåtet, men det är ju ingen vidare bra deal för den anställda om det inte läggs till nån annan förmån i utbyte. Jag vet inte om det är OK om det görs för en enskild anställd, dock (tänker att det rimligen inte borde vara det..).

Du kan ta ut det i tid. Men det kan bli lika dyrt för arbetsgivaren ändå, eftersom en har rätt att senare välja att ta ut komptid i pengar istället för ledighet.



Edit: såg kolblakkurs svar nu, om att det räknas som kval övertid på helger. Det visste jag inte, kanske är det som de menar då..?

Ja, jag får ringa och kolla med facket. Nu känns det ju dock som om dom inte kommer sätta in mig just för att dom tror att det blir jättedyrt för dom, men jag får väll prata med facket sen informera bägge chefer då... Detta är ju helt nytt för mig med så jag har noll koll! Jag vill bara kunna jobba upp så jag hamnar på 100%.

Kommer redan gå ner massvis i lön som det är då jag mest jobbar dagtid nu mot innan när jag jobbade dygn så fick ju en massa ob då som jag inte kommer få nu, så blir ju en väldigt stor skillnad om jag dessutom bara får jobba 83%...😕
 
BC75921A-4450-4EA4-8D0E-6A3C300ACC52.jpeg

Detta är det jag hittat hittills, och då är det som sagt ”bara” mertid. Och om det ”bara” är runt 20% så ska dom väll inte bli ruinerade då jag redan har en låg lön då jag är ny inom detta och ej utbildad undersköterska.

Frågan är ju om det blir övertid för att det är helg? Är ju som sagt fredag, lördag och söndag varannan vecka jag sagt att jag kan jobba extra.
 
Ja, jag får ringa och kolla med facket. Nu känns det ju dock som om dom inte kommer sätta in mig just för att dom tror att det blir jättedyrt för dom, men jag får väll prata med facket sen informera bägge chefer då... Detta är ju helt nytt för mig med så jag har noll koll! Jag vill bara kunna jobba upp så jag hamnar på 100%.

Kommer redan gå ner massvis i lön som det är då jag mest jobbar dagtid nu mot innan när jag jobbade dygn så fick ju en massa ob då som jag inte kommer få nu, så blir ju en väldigt stor skillnad om jag dessutom bara får jobba 83%...😕

Det är inte så himla lätt att veta. Jag tycker mig ha hyfsad koll i allmänhet, liksom. Men kollektivavtalen kan ju se väldigt olika ut, och finns det utöver det lokala avtal (de ska finnas på papper isf) så kan det ju skilja sig även mellan arbetsplatser som har exakt samma kollektivavtal. Facket är bra hjälp för sånt!

Jag förstår hur det känns. Jag jobbar förvisso heltid, men skulle behöva öka på inkomsten ändå.. Det är väldigt tungt när ekonomin känns osäker (i brist på bättre ord).
Skulle det vara möjligt för dig att ha ett extrajobb, nån annanstans? Något på timme där det jobbas helger? Det kanske inte går att fylla upp helt ändå, varje månad, men en tanke bara.
 
varför lät du inte den ligga kvar och ringde eftersök så de kunde komma och skjuta den? :confused:
Ligga kvar?
Den sökte skydd från mig men jag vill ju inte ha den kvar på tomten. Av risk för hunden och katten. Den låg inte och vilade, den höll sig undan från mig.
Nu har jag en jägare som ska komma och söka efter den. Den har antagligen inte rört sig så långt eftersom det gör ont när den går.
 
Ligga kvar?
Den sökte skydd från mig men jag vill ju inte ha den kvar på tomten. Av risk för hunden och katten. Den låg inte och vilade, den höll sig undan från mig.
Nu har jag en jägare som ska komma och söka efter den. Den har antagligen inte rört sig så långt eftersom det gör ont när den går.
Lägger till att eftersök gör de inte på småvilt - som räv.
Jag gjorde det jag kunde.

Ringde jagande granne som i välvilja lovade att leta efter den.
 
Det är inte så himla lätt att veta. Jag tycker mig ha hyfsad koll i allmänhet, liksom. Men kollektivavtalen kan ju se väldigt olika ut, och finns det utöver det lokala avtal (de ska finnas på papper isf) så kan det ju skilja sig även mellan arbetsplatser som har exakt samma kollektivavtal. Facket är bra hjälp för sånt!

Jag förstår hur det känns. Jag jobbar förvisso heltid, men skulle behöva öka på inkomsten ändå.. Det är väldigt tungt när ekonomin känns osäker (i brist på bättre ord).
Skulle det vara möjligt för dig att ha ett extrajobb, nån annanstans? Något på timme där det jobbas helger? Det kanske inte går att fylla upp helt ändå, varje månad, men en tanke bara.

Ja, jag tänkte jag skulle se hur det blir denna månad först. Får ju dubbel lön denna månad, och nästa, så då är det ju lugnt. Har lagt mig tillgänglig fre,lör,sön nästa vecka, sen om två veckor igen så då hinner jag ju se om jag blir uppbokad eller inte. Kanske det är sån kris så dom bokar mig ändå, gör dom det inte så får jag kolla efter något annat, finns säkert något på mitt gamla jobb.

Det som är dumt är ju det att det i princip bara är dessa 6 dagar varje månad jag kan... Är ju ledig en dag här och där i nuvarande schemat, men skulle jag jobba någonstans då så innebär det oftast 8-10 dagars jobb på raken vilket blir för mycket... Visst så går det om det krisar, men just dessa 6 dagar hade passat perfekt i schemat.

Sen får jag lön på mina 83% så jag klarar mig och även kan lägga undan nån tusenlapp om det inte blir något extrautgift, men det är inte roligt att ha det så tight varje månad. Men jag överlever och lite mer därtill iallafall. Bor och lever billigt, och har även en ok buffert om något skulle hända men planen var ju att fortsätta öka på den och inte behöva ta av den....

Men hade jag fått jobba upp 100% oftast, men någon månad bli utan så hade det inte spelat någon roll, men nu är jag ju rädd att jag inte kommer få jobba extra alls...

Hela januari så blev jag bokad på varenda pass jag lagt mig tillgänglig på, även dagar då jag ej lagt mig tillgänglig på fick jag sms-förfrågan om att komma och jobba ändå, så det fattas ju alltid folk. Jobbade 11 dagar på raken en gång för att sen tacka nej en dag, sen gjorde jag 7 dagar till, just för att det var sån kris. Men nu kanske dom väljer andra i första hand som sagt...

Än är hoppet inte ute, men klart man blir lite orolig.... Får se till nästa vecka om jag blir bokad eller inte.
 
Jaha. Då har man korkat upp bubblet, och det var GOTT :d. Undrar om det är något kvar till melodifestivalen ikväll.... :D

På ett helt annat tema... Om man har gröna äpplen, senap, vanlig ost, mozzarellaost och skivat briochebröd borde man väl kunna göra någon slags mumsiga varma mackor på dessa ingredienser? Det verkar - i mitt huvud - som en trevlig kombo. Vad tror ni?
 
Jaha. Då har man korkat upp bubblet, och det var GOTT :d. Undrar om det är något kvar till melodifestivalen ikväll.... :D

På ett helt annat tema... Om man har gröna äpplen, senap, vanlig ost, mozzarellaost och skivat briochebröd borde man väl kunna göra någon slags mumsiga varma mackor på dessa ingredienser? Det verkar - i mitt huvud - som en trevlig kombo. Vad tror ni?
Det måste innebära att jag också får öppna bubbel snart?! :love:
----
Det bästa med att träna är nog att jag alltid badar badkar i en timme efter avslutat pass. :angel:
 
Japp.
J backade in i BMWn med lastmaskinen.
Sen körde han fast min Audi i snön och drog loss hela fronten när bilen drogs loss med tidigare nämnda lastmaskin.

Hur man gör av med jättemycket pengar utan att vare sig köpa något eller lämna gården. Jag är lite tveksam till att TH lagar min bil, det lär kosta mer än vad den är värd 😢 Ok att det står fler på gården men inga med 4*4 och automat. Som är roliga att köra.
 
Väntar på att få hem föreningens skrivare till mig. Så jag kan skriva ut protokoll mm. Hoppas på att den funkar ihop med min gamla dator bara...
Sedan en promenad till Kiosken för att hämta ut paket
 
Jag har duschat inklusive provat ny skrubb, trillat chokladbollar i kokos (inte mitt val eftersom pärlsocker är godare :cautious: ), tömt diskmaskinen och satt in en pastagratäng i ugnen. Den sistnämnda ska strax ut, toppas med haricots verts och sen in i ugnen igen :)

Visa bifogad fil 64392
Faktum är att en MIX av pärlsocker och kokosflingor är godast.... ;) Då får man det bästa ur två världar.... :D !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 759
Senast: Zinfernia
·
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
70 71 72
Svar
1 427
· Visningar
40 041
Tjatter Vilka är era konstigaste komplimanger ni fått? Jag fick en idag jag tyckte var lite underlig. Min pappa kom till mitt jobb i ett ärende...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 797
Senast: monster1
·
Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
373
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp