Vad gör vi? CXLX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror det var DN som hade en stor artikel om hur dyra begravningar var och vad man kunde göra själv för att hålla kostnaderna nere, kistan är som sagt ofta en stor post men det finns tydligen nån sorts låda man kunde välja om man ska kremera och då hyra bårtäcke istället. Jag har funderat själv på att göra som förr i tiden och snickra ihop en egen kista som jag kan ha stående i vedboden men mamma gillade inte idén. :laugh:
Ja alltså, jordfästs man så slår de ju ändå hål på kistan när de fyller igen graven så känns ju ganska bortkastade pengar rent krasst men finns ju ändå som sagt olika varianter. När jag jobbade på palliativ vårdavdelning fanns det en patient som hade bestämt innan hon dog (detta var sommartid) att inga köpta blommor fick vara med...Hon önskade plockade blommor från naturen, fint :heart

Ja alltså, jordfästs man så slår de ju ändå hål på kistan när de fyller igen graven så känns ju ganska bortkastade pengar rent krasst men finns ju ändå som sagt olika varianter. När jag jobbade på palliativ vårdavdelning fanns det en patient som hade bestämt innan hon dog (detta var sommartid) att inga köpta blommor fick vara med...Hon önskade plockade blommor från naturen, fint :heart
Slår de hål på kistan det visst jag inte
Vääldigt bortkastade pengar faktiskt och kistan är ju oftast både lackerad och målad väl och inredd med diverse tyg och stoppning inte snällt att bara gräva ner det i backen ;)

Men idag går det väl bra på riktigt, vi har haft lastmaskinen stått hemma ett par dagar, nu skulle den tillbaka till gropen eftersom det ska ut ett lass därifrån. Maskinen läcker olja, jag som åker efter gör att hämta upp han som kör iväg maskinen får stanna eftersom bilen skriker att kylarvätskenivån är för låg. Känt att det är något fel (men det blir värre och värre) så jag har färdigblandad kylarvätska i bilen. Fyller på, hoppar i gör att åka igen, då larmar den om att motorhuven är öppen. Öppnar och stänger ett par gånger men den fortsätter larma. Skiter i det och åker vidare. Då visar det sig att låset till bommen har frusit och hoppsan så har killen som försöker låsa upp vridit av nyckeln. 🙄🤷‍♂️ så nu kommer vi inte in. Jag körde tillbaka killen så får han hitta på en lösning. Jag jobbar inte längre på firman! 👿🙄😁

Mormor hade ju "en sparad slant" som det brukar heta så egentligen betalade hon väl för det själv

Pappa hade lagt undan pengar till begravningen vilket jag var väldigt tacksam för, i övrigt hade han inte mycket tillgångar.

Solisten som sjöng på pappas begravning gjorde det gratis, hon frågade innan om hon fick sjunga för min far (hon är EXTREMT duktig och pappa var lokal kändis) och det var självklart att hon fick det.

Jag undrar bara om hon var medveten om att Lasse Berghagen satt i kyrkan innan hon sjöng en av hans sånger :D (pappa var vän med Lasse så det var självklart för mig att en av hans sånger skulle sjungas på pappas begravning).

Tror det var DN som hade en stor artikel om hur dyra begravningar var och vad man kunde göra själv för att hålla kostnaderna nere, kistan är som sagt ofta en stor post men det finns tydligen nån sorts låda man kunde välja om man ska kremera och då hyra bårtäcke istället. Jag har funderat själv på att göra som förr i tiden och snickra ihop en egen kista som jag kan ha stående i vedboden men mamma gillade inte idén. :laugh:

Särbon har den idén också men jag tror hans mor bromsat lite där :angel: Jag tycker idén är ypperlig :D

Jag väntar bara på att IKEA ska komma med kistor i platta paket med namnet "Sorg" :rofl:

Slår de hål på kistan det visst jag inte
Vääldigt bortkastade pengar faktiskt och kistan är ju oftast både lackerad och målad väl och inredd med diverse tyg och stoppning inte snällt att bara gräva ner det i backen ;)
Ja, det är vanligt men sker inte överallt tror jag. Då slipper de efterfylla med jord när kistan multnar och sjunker ihop, annars blir det en fördjupning på gravplatsen. De flesta begravningarna jag varit på har det först varit kyrkan och präst som pratat, någon psalm och sedan har vi alla åkt till kyrkogården för själva jordfästelsen och efteråt fika i församlingshemmet.

Jag gick ända upp på fjället för att plocka blommor till mormors begravning. :heart

Lite bättre på fredagskontot, hamnade bakom en traktor när jag kom till stan tänkte att jag inte har någon brådska så jag låg kvar bakom och då dyker det upp en poliskontroll på stället där det går från 70 till 50 i nedförsbacke 😇
Storhandlat för hela veckan, köpt kylarvätska och nu vinkat av sonen med kompis som har packat ryggsäckarna och ska ge sig ut och grilla. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
691
· Visningar
70 502
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 733
Senast: pepp
·
Tjatter Vill fixa lite Halloweenfirande hemma i morgon alla fall, vi kommer inte iväg på något i år. Men vad ska jag göra för mat? Vi åt pizza...
Svar
16
· Visningar
479
Tjatter Jag ska upp till Sundsvall ett par dagar och kommer spendera en dag på egen hand när sambon jobbar. Vad hittar man på där uppe tro...
Svar
15
· Visningar
592
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama