Vad gör vi? CXLX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, tyvärr! Har aldrig behövt ha med det att göra förut. Känns rätt trist. Men bara lillprutten blir frisk så får vi väl sanera och städa hej vilt.

Fast en ordentlig stadning racker nog. Atminstone har i USA sager de att hunden maste ata nagot med bakterierna for att bli smittade. Det sags (har) att om man plockar upp bajs medetsamma de bajsar, inte later dem dricka ur vatten samlingar, inte ta med hunden till hundgardar och liknande sa racker det.
 
Vi har haft SOL idag! 😍 Utan stormvindar till och med, så idag fick trädgårdspalmen stå ute och gotta sig medan jag var på jobbet (men sova får hon göra inne!) och kissekatt fick följa med ut. Så härligt, vilken skillnad det gör när vädret inte är skit!
 
Fast en ordentlig stadning racker nog. Atminstone har i USA sager de att hunden maste ata nagot med bakterierna for att bli smittade. Det sags (har) att om man plockar upp bajs medetsamma de bajsar, inte later dem dricka ur vatten samlingar, inte ta med hunden till hundgardar och liknande sa racker det.
Jasså? Jag är verkligen okunnig om detta. Har vänner som är kunniga på hund. Vissa tycker veterinärens råd är lite väl tuffa. Men jag tänker better safe than sorry.. Så vi kör väl på med råden vi fick plus att de ska behandlas med medicin i 7 dagar:

Eftersom cystorna kan överleva i miljön rekommenderas att man i samband med behandling även sanerar miljön, i synnerhet är detta viktigt om man har återkommande problem med Giardia-infektioner i grupper med djur.
· Behandling + schamponering av de aktuella djuren
· Mekanisk rengöring dagligen under behandling: Skura ytor noggrant så att alla rester av avföring avlägsnas, använd till exempel såpa och vatten. Låt torka ordentligt.
· Tvätta textilier, till exempel liggunderlag och filtar i tvättmaskin vid 60°C, låt torka. Sådant som inte kan tvättas kanske kan läggas i frys -20°C i en vecka.
· Diska mat- och vattenskålar i diskmaskin, låt torka.
· Golvvärme och bastu kan användas för att höja temperaturen och torka sådant som inte kan tvättas i maskin.
· Avlägsna avföring så ofta det är möjligt.
 
Åkte och tränade, orkade/känner inte att jag hade tid egentligen men min stressade hjärna behövde koppla av. Då är träning eller köra Trulis bra 🤪 Tror tyvärr inte husse får låna Trulen imorgon matte behöver honom bättre ❤️ Hoppas han går med på de bara ..
 
Jasså? Jag är verkligen okunnig om detta. Har vänner som är kunniga på hund. Vissa tycker veterinärens råd är lite väl tuffa. Men jag tänker better safe than sorry.. Så vi kör väl på med råden vi fick plus att de ska behandlas med medicin i 7 dagar:
Det är ett helvete rent ut sagt, sen är ju frågan var hon fick det ifrån, vilket kan vara räven du grinade över , hoppas vet skrev ut Flagyl till bägge hundarna. Inte nog med städning,hundarna behöver baksaneras oxå efter verje bajsning då äggen gärna fastnat i pälsen o så återsmittas dom eller smittar någon annan.
Been there ,done that!
 
Hämtade nyckeln till festlokalen. Damen som hyr ut dem, gnällde över att vi inte hade städat sist. Men det är bara typ 2 år sedan vi hyrde den för föreningen... Varför har hon inte sagt något på 2 år? Vi bor nästan på samma gata...
 
Grattis från mig med @godisklubba ! :banana: 🥳 💃🎂🌸
Stort grattis på din dag! 🎈🎉🎂
Hoppas den blir fin, trots allt! ❤️
Grattis på gotcha-dagen! :D 🥳🥰
Tack så mycket! 💕


Jag har faktiskt haft en ganska bra dag, bortsett från allt kaos i huvudet och världen 😊 Nu ligger jag och min spinn-maskin (dvs katten) i sängen 🥰🐈
 
Det är ett helvete rent ut sagt, sen är ju frågan var hon fick det ifrån, vilket kan vara räven du grinade över , hoppas vet skrev ut Flagyl till bägge hundarna. Inte nog med städning,hundarna behöver baksaneras oxå efter verje bajsning då äggen gärna fastnat i pälsen o så återsmittas dom eller smittar någon annan.
Been there ,done that!
Tack för info! Ska kolla med min uppfödare också tänkte jag. Men bra med info om baksanering det var nytt! 👍
Vi vet inte vad hon fått det från. Vi har ju knappt varit i närheten av andra hundar etc. Så räven känns ev trolig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
580
· Visningar
56 506
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 344
Senast: pepp
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
28
· Visningar
2 349
Senast: pepp
·
  • Omröstning Omröstning
Tjatter Läste i en annan tråd att de ska gå i konkurs och kom på att jag inte har en enda Tupperware-pryl! Hur många har ni?
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 907
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Atletix
  • Lerig hage
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp