Vad gör vi CLXI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, jag vet inte om jag är någon expert men det viktigaste är rätta råvarorna. Gouchang (koreansk chilipaste) Gochugaru (koreansk röda pepparflingor) som är lite söta och rökiga. Och fö kan användas till många olika saker. Måste förvaras i kylen annars blir de grå och oanvändbara. Och hemgjord bulgogimarinad inte det man köper på flaska. Om man kan få tag på nashipäron till marinaden är det kalas, men är inte nödvändigt även om jag tycker kiwi gör att den lätt får fel konsistens.

Sedan är det ju inte riktigt, riktig bulgogi jag gör eftersom jag grillar den på spisen. Egentligen ska man sitta runt ett bord och grilla det marinerade köttet i en speciell bulgogipanna som står mitt på. Och ha till flera olika oi namul (smårätter som gurksallad, böngroddar, mungbönor, kimchi osv).

Om du någon gång har vägarna förbi huvudstaden, skicka en blänkare om du vill, så kan vi gå till Arirang, Sveriges första (och imo fortfarande den bästa) koreanska restaurangen i Sverige och äta bulgogi.

Edit: Svårt med en vegetarisk version eftersom bulgogi betyder eldkött. Bibimbap som är en slags koreansk pyttipanna med marinerat kött och massor av olika grönsaker finns i vegetarisk version som är mycket gott. Man kan också göra egen snabbkimchi med kinesisk kål och kimchimarinad som får ligga i några dagar och smakar förvånansvärt gott. Varning dock för att massor av färsk kål blir inte mycket efter att den förvandlats till kimchi.

Jamen suveränt ju, tackar! :love: Jag arkiverar allt detta för framtida bruk, oklart när jag hamnar i huvudstaden nästa gång men Arirang är absolut noterat för en bulgogi-buketräff! Tills dess ska jag se till att botanisera lite mer i Malmös specialbutiker för att pimpa mina ingredienser bättre än genom Ica Maxis sortiment. Angående kinakål så är jag en stor fantast när det gäller i princip alla sorters kål - men just kinakålen har jag extra traumatiska minnen av från skolan där den serverades rå och strimlad och föll mig inte alls i smaken. Under många år förträngde jag att den alls fanns, tills den började dyka upp mer i wokrätter och jag fick något mer acceptans för den.

Trots att jag har testat att odla nästan alla sorters kål så har jag därför ännu aldrig gett mig på den. Men den vinner verkligen på att processas! Överväger nu faktiskt att pröva, om 2023 års odlingar blir något mer framgångsrika än detta ökentorra skitår dvs, i princip bara för glädjen att få producera egen snabbkimchi.
 
You’ve heard about kålblad runt benen… now get ready for potatismos under fötterna!
3FECFD4A-BF62-4BE5-83B4-2FD8E6604CEB.webp
 
Jag kom nästan nyss in efter kvällspromenad med våfflan - och nu jävlar skruvade någon på kranen ute! Riktigt sådant där ösregn, från noll till öronbedövande whitenoise på tre sekunder.
Bra, så slippe rjag vattna trädgården. Funderar på om jag borde ge dahlian ett paraply dock, hon är ju så stor! Kanske en pinne i alla fall.
Fjäril nummer två är dessutom ute. :heart
 
Medan sambon var iväg tog jag sovmorgon och pysslade hemma; satte en deg grötbröd för första gången som ska bakas ut imorgon (fick dela upp degen som höll på att nästan "svälja" tallriken i kylskåpet....) och så ringde morfar så det blev en pratstund 🥰. Sen ikväll stallet men glömde ju att ta med pannlampa (inte så smart att leda två hästar ut till hagen med en hingst springande utmed staketet, i mörker) så fick bli max 10 min longering (tycker inte man ska motionera så för länge/mycket) med massa övergångar och så ville en pigg pålla ösa på i galopp och busa; säkert pigg av den härliga höstluften 😍.
 
Faktiskt inte sugen på nått godis idag 😅 (i går på jobbet provsmakade jag marmeladkonfektyren vi tillverkar och säljer samt årets kaka till östgötadagarna i helgen) så ikväll fick det istället bli ett par glas rom och cola och lite chips, filmkvällsmys med älsklingen 🥰. Såg på Netflixfilmen Love In The Villa :).
 
Fick inte mycket målande gjort, men det är undanröjt i alla fall och två nya fjärilar är här. Jag tänker helt kort gå och lägga mig nu så att jag kan vara uppe tidigt och göra dem bekväma.
Har hunnit lova ut mig till ännu ett hus också. Ibland önskar jag verkligen att jag fick gratis pengar och en sovmorgon -vad är det här för liv egentligen?
 
Eftersom jag inte har någon chokladglass hemma har jag tagit en insomningstablett och ska försöka vända tillbaka dygnet igen, efter min tupplur på soffan. Har sett Threads igen, bbc film från 1984 om vad som händer efter ett atomvapenkrig så känner mig mycket upplyft och optimistisk över människorasen.

Threads är den värsta skräckfilm jag sett. Kan rekommenderas eftersom den är så välgjord men se den ej när man är skör eller deprimerad eller egentligen inte alls.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag är tydligen en fästingmagnet av oöverträffade mått. I onsdags var jag i skogen och plockade svamp. Iklädd höga lundhagskängor...
Svar
6
· Visningar
521
Senast: Grazing
·
Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 123
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·
Hemmet Funderar på en skaftdammsugare. Främst till mattor, speciellt om någon månad när sonen börjat krypa. Vi har bara två mattor, så det...
Svar
4
· Visningar
281
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp