Vad gör vi CLXI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vackert!
CFE9F622-C5BF-4D80-9602-0DAD90B1556C.webp
 
Åkte ner till havet och gick en kort sväng. Lyckades tajma en tom kohage så hundarna kunde springa och jaga varandra några minuter 😍 Sen fick Sparven bada, mycket nöjd hund! Han ville verkligen inte åka därifrån 😅

Nu ska jag göra chokladsås att äta till vaniljglass :d
 
Nja, jag vet inte om jag är någon expert men det viktigaste är rätta råvarorna. Gouchang (koreansk chilipaste) Gochugaru (koreansk röda pepparflingor) som är lite söta och rökiga. Och fö kan användas till många olika saker. Måste förvaras i kylen annars blir de grå och oanvändbara. Och hemgjord bulgogimarinad inte det man köper på flaska. Om man kan få tag på nashipäron till marinaden är det kalas, men är inte nödvändigt även om jag tycker kiwi gör att den lätt får fel konsistens.

Sedan är det ju inte riktigt, riktig bulgogi jag gör eftersom jag grillar den på spisen. Egentligen ska man sitta runt ett bord och grilla det marinerade köttet i en speciell bulgogipanna som står mitt på. Och ha till flera olika oi namul (smårätter som gurksallad, böngroddar, mungbönor, kimchi osv).

Om du någon gång har vägarna förbi huvudstaden, skicka en blänkare om du vill, så kan vi gå till Arirang, Sveriges första (och imo fortfarande den bästa) koreanska restaurangen i Sverige och äta bulgogi.

Edit: Svårt med en vegetarisk version eftersom bulgogi betyder eldkött. Bibimbap som är en slags koreansk pyttipanna med marinerat kött och massor av olika grönsaker finns i vegetarisk version som är mycket gott. Man kan också göra egen snabbkimchi med kinesisk kål och kimchimarinad som får ligga i några dagar och smakar förvånansvärt gott. Varning dock för att massor av färsk kål blir inte mycket efter att den förvandlats till kimchi.
Alltså!
Jag har precis ätit en jättegod middag med älgfärsbiffar, potatis, rårörda lingon och min egen inlagda gurka och är således proppmått :d
Men ÄNDÅ så vattnas munnen av din beskrivning av bulgogi :heart

Så när har vi en buke-träff i Sthlm och äter nämnda middag hos dig då??? :love::D
 
Våra söta grannar hade lite ont om mat i sin vanliga hage. Så bonden har stängslat in åkern runt vår tomt. De är så gölliga! Nu ser vi dem mkt mer. Och smart-kossan var så klart först med att hitta appelträdet. Hon är alltid först med sånt, varje år. 😍
1EB33268-6A6A-45D8-8315-A01E1E681F70.webp
 
Nu sitter jag här igen och viiiiill ha chokladglass. Fattar inte varför jag snöat in mig på det just nu. Tur att jag aldrig i livet skulle klä på mig och gå till affären. Dock upptäckte jag att toapappret är nästan slut, suck. Iofs har jag tre rullar kvar. Misstänker starkt att de har gjort rullarna kortare :cautious:
 
Försöker få rätt på mitt wifi efter att det började strula förra helgen, så trött på eländet nu
Alla noder har nu äntligen fått kontakt 1m från huvudnoden.
Kontorsnoden vägrar koppla upp när jag sätter tillbaka den på kontoret. Tar till baka den till huvudnoden och "nej jag tror inte jag vill koppla upp mig"

Alltså jag blir så trött på eländet, har suttit i över 5 timmar nu
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag är tydligen en fästingmagnet av oöverträffade mått. I onsdags var jag i skogen och plockade svamp. Iklädd höga lundhagskängor...
Svar
6
· Visningar
521
Senast: Grazing
·
Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 122
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·
Hemmet Funderar på en skaftdammsugare. Främst till mattor, speciellt om någon månad när sonen börjat krypa. Vi har bara två mattor, så det...
Svar
4
· Visningar
281
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp