Vad gör vi CLXI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lunchen blev uppskjuten pga ringde och avreagerade mig på min mamma. Jag måste ha gått om henne i språkpoliseri för hon reagerade inte på bilden jag skickade, utan trodde att jag var upprörd över att jag inte kan gå på höstmarknad..! :cautious: Det måste vara pensionärslivet som ligger bakom den grammatiska slapphäntheten.

NU ska jag äta!
 
454D4405-272C-4187-88F9-D817D7D339A1.webp

👀
 
Om du känner för det så skulle jag vid tillfälle vara oerhört tacksam för att få ta del av en liten bulgogiskola för en mindre vetande på bulgogiområdet. (pga förstår att du sitter på insider-kunnande på en högre nivå!) Jag har hittills bara knåpat ihop något hemgjort med sallat, marinerad entrecote och färdig kimchi + sriracha från Ica. Jag tycker det är gott, men förstår att jag nog missar en massa dimensioner bara när ett speciellt gurktillbehör dyker upp som något nödvändigt. :D

Jag äter i princip inte fläskkött eller kyckling alls, så det är inte heller aktuellt i bulgogiform för mig, men om du har några "måste"-tips och tricks till nötkött, några hemliga kryddor och andra nödvändiga tillbehör - eller kanske rent av en bra vegetarisk variant - så skulle jag vara idel öra.

Nja, jag vet inte om jag är någon expert men det viktigaste är rätta råvarorna. Gouchang (koreansk chilipaste) Gochugaru (koreansk röda pepparflingor) som är lite söta och rökiga. Och fö kan användas till många olika saker. Måste förvaras i kylen annars blir de grå och oanvändbara. Och hemgjord bulgogimarinad inte det man köper på flaska. Om man kan få tag på nashipäron till marinaden är det kalas, men är inte nödvändigt även om jag tycker kiwi gör att den lätt får fel konsistens.

Sedan är det ju inte riktigt, riktig bulgogi jag gör eftersom jag grillar den på spisen. Egentligen ska man sitta runt ett bord och grilla det marinerade köttet i en speciell bulgogipanna som står mitt på. Och ha till flera olika oi namul (smårätter som gurksallad, böngroddar, mungbönor, kimchi osv).

Om du någon gång har vägarna förbi huvudstaden, skicka en blänkare om du vill, så kan vi gå till Arirang, Sveriges första (och imo fortfarande den bästa) koreanska restaurangen i Sverige och äta bulgogi.

Edit: Svårt med en vegetarisk version eftersom bulgogi betyder eldkött. Bibimbap som är en slags koreansk pyttipanna med marinerat kött och massor av olika grönsaker finns i vegetarisk version som är mycket gott. Man kan också göra egen snabbkimchi med kinesisk kål och kimchimarinad som får ligga i några dagar och smakar förvånansvärt gott. Varning dock för att massor av färsk kål blir inte mycket efter att den förvandlats till kimchi.
 
Senast ändrad:
@Lillgrådis för att tillägga, om det ska vara sötma i kimchi eller inte är ett hetsigt skyttegravskrig mellan olika faktioner. Själv tycker jag om en liten känsla av sötma, men det är en helt individuell åsikt. Däremot kan jag tipsa om att man kan göra kimchi inte bara av kål utan massor av andra grönsaker också och sedan förvara dem över vintern om man bara kan ställa dem svalt och torrt.

Traditionellt grävde man ner den nygjorda kimchin i stora stenkärl och lät ligga under vintern. Seden var också att innan en man fick gifta sig måste hans mamma godkänna den blivande sonhustruns kimchi.
 
Tog mig upp ur sängen och har städat hela lägenheten. Tog lite paus för att äta dock, men nu ska jag bara våttorka i kök, badrum och hall, och städa toa och handfat 👍
Funderar på att åka ner till havet sen, så hundarna får nått lite roligare idag än bara skälla på dammsugaren 🙈
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag är tydligen en fästingmagnet av oöverträffade mått. I onsdags var jag i skogen och plockade svamp. Iklädd höga lundhagskängor...
Svar
6
· Visningar
521
Senast: Grazing
·
Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 122
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
701
Senast: ptr
·
Hemmet Funderar på en skaftdammsugare. Främst till mattor, speciellt om någon månad när sonen börjat krypa. Vi har bara två mattor, så det...
Svar
4
· Visningar
281
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp