Vad gör vi CLXI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skrubbat boxvägg check. Min häst äter med hela nyllet och då han inte får äta någon torrmat pga kolikrisken så får helt enkelt matte skrura ibland. Sen storhandlat, köpt massa blomkål 😆 Min sambo är skit sur jag har infört stopp på allt onödigt som lätt slinker ned i vagnen när man handlar. Han är host sockerberoende så håller på att bota honom. Går iaf åt rätt håll.
Vad menar du?
23DCE359-0B88-4BE5-AF0D-1CD64C1CFD0F.webp
 
Glad att jag bara har en hamster här hemma, hade blivit galen på sånt. 😅

Det hjalper inte att bli galen :cautious: Man far da bara den har blicken ... och vem kan motsta den?:arghh:

IMG_2238 2.webp


Väntar på uppfödningens lopp vid strax efter 21. Hoppas hon slipper ett tråkigt löp igen, men risken finns då hon har spår fyra och hon är snabb som en vessla ut ... Hon behöver rygglopp för att bromsa hennes heta sinne som kokar över oftast 😅 1 anledning till att hon inte bor hos oss längre, hon gjorde en gråhårig.

Bad AR ett "rygglopp"?
 
Idag fick det bli en skrittsväng ute och så lite travjogg på ridbanan, härligt väder att rida I med min underbara guldhäst 🥰.
Kallskuret och potatissallad med melon till middag eller snarare tvärtom kanske 🤣, nåja det behövde ätas upp. Före det fick lilkissen följa ner ett stycke mot vägen med mig och sambon men det var så pass otäckt att katt sköt rygg, burrade upp svansen och till och med släppte ut sekret ur ändan. Nahe strax sovdags!
 
Jag orkar inte mer nu. Vill ge upp med allt. Ligga i sängen och titta på tv, tiktok eller va fasen som helst som stänger av hjärnan för allt.

Istället för en lugn stallkväll pga bråkande blodsocker (har ngn skit på gång i kroppen som gör att det ligger för högt trots extra duttande av insulin)
blev det 2 ambulanser och en helikopter...

Skulle hjälpa inackorderingen med en igen promenad med vagnen efter. Hästen vart lite taggad så vi skulle avbryta vart typ 50m från stallet.
Hästen reagerar för vagnen drar omkull sin ägare som hamnar under Hästen och blir illa trampad i magen Hästen drar iväg bockandes i full galopp in i hagen.
Ägaren är såpass vaken att hon ringer ambulans. Jag ringer in till huset och får ut mn mamma o hennes man för att få hjälp fånga in hästen sen springer upp till stallet och stänger stalldörrarna och grabbar tag i en hink med godis.
Efter några varv i hagen över stock och sten runt dammen med vagnen efter lugnar hästen sig och vi får tag i honom.. Med hjälp av godishinken står han still och vi kommer åt att koppla loss honom.
Lite skrapsår på insidan av ena bakbenet men det verkar vara allt.
Ohalt mm ska gå igenom honom en gång till imorgon bitti ifall jag missat något. Tycker jag klämt och känna igenom hela.
Kom först helikopter som släppte av en läkare sen kom ambulanserna.
Tack gode gud att de andra hästarna stod inne i stallet medan allt hände.

Det är olycka, på olycka på olycka nu hela tiden och jag är helt slut.

När ska det bli lätt och roligt igen?
 
Det hjalper inte att bli galen :cautious: Man far da bara den har blicken ... och vem kan motsta den?:arghh:

Visa bifogad fil 99035



Bad AR ett "rygglopp"?
Om du menade "vad" är ett rygglopp så är det när hästen får draghjälp runt banan genom att ligga i rygg på annan häst och sedan bränna förbi på upploppet. :) En del hästar går bäst i tät med press bakifrån och andra i rygg med motivation framifrån.
 
Jag orkar inte mer nu. Vill ge upp med allt. Ligga i sängen och titta på tv, tiktok eller va fasen som helst som stänger av hjärnan för allt.

Istället för en lugn stallkväll pga bråkande blodsocker (har ngn skit på gång i kroppen som gör att det ligger för högt trots extra duttande av insulin)
blev det 2 ambulanser och en helikopter...

Skulle hjälpa inackorderingen med en igen promenad med vagnen efter. Hästen vart lite taggad så vi skulle avbryta vart typ 50m från stallet.
Hästen reagerar för vagnen drar omkull sin ägare som hamnar under Hästen och blir illa trampad i magen Hästen drar iväg bockandes i full galopp in i hagen.
Ägaren är såpass vaken att hon ringer ambulans. Jag ringer in till huset och får ut mn mamma o hennes man för att få hjälp fånga in hästen sen springer upp till stallet och stänger stalldörrarna och grabbar tag i en hink med godis.
Efter några varv i hagen över stock och sten runt dammen med vagnen efter lugnar hästen sig och vi får tag i honom.. Med hjälp av godishinken står han still och vi kommer åt att koppla loss honom.
Lite skrapsår på insidan av ena bakbenet men det verkar vara allt.
Ohalt mm ska gå igenom honom en gång till imorgon bitti ifall jag missat något. Tycker jag klämt och känna igenom hela.
Kom först helikopter som släppte av en läkare sen kom ambulanserna.
Tack gode gud att de andra hästarna stod inne i stallet medan allt hände.

Det är olycka, på olycka på olycka nu hela tiden och jag är helt slut.

När ska det bli lätt och roligt igen?
Men fy farao! Hoppas att det inte blev alltför allvarligt! Så läskigt! <3
 
Om du menade "vad" är ett rygglopp så är det när hästen får draghjälp runt banan genom att ligga i rygg på annan häst och sedan bränna förbi på upploppet. :) En del hästar går bäst i tät med press bakifrån och andra i rygg med motivation framifrån.

sida vid sida? snett bakom? jag forstar fortfarande inte riktigt :o Jag ser for mig en hast uppe pa ryggen av den bredvid som "ligga i rygg". :angel:
 
Men fy farao! Hoppas att det inte blev alltför allvarligt! Så läskigt! :heart
Ägaren är kvar på akuten. Chockad men inget brutet iallafall. Jag är glad att hon inte slog i huvudet på nått sätt. Hon fick en kraftig hjärnskakning i juni och det tog lång tid. Nu är det invärtes de behöver kolla upp.
Peppar, peppar så verkar de båda två haft tur I oturen. Alltid något
 
sida vid sida? snett bakom? jag forstar fortfarande inte riktigt :o Jag ser for mig en hast uppe pa ryggen av den bredvid som "ligga i rygg". :angel:
"I rygg" i ett travlopp är att trava direkt bakom en annan häst. Det är mindre slitigt så länge en ligger kvar, men man riskerar förstås att bli instängd av ekipage som avancerar i spåren utanför, och kräver extra umph för att sedan gå ut på ytterspår och ta över.
 
Älskar detta! 😍 Börjar få jordens höst-ångest. Vill inte ha kallt och mörkt!
Visa bifogad fil 99037

Jatte fint!
For mig har hostangesten helt forsvunnit sedan hag haft sa himla varma somrar. Just nu (klockan 1 pa dagen) har vi 33*C och det lar stiga 3-4 grader till fram till 7-8 nar solen gar ner och temperaturerna sjunker ganska fort. Lagsta nattemperatur ar 12-15*C men det sjunker for sakta for att sova med oppna fonster annu.
 
sida vid sida? snett bakom? jag forstar fortfarande inte riktigt :o Jag ser for mig en hast uppe pa ryggen av den bredvid som "ligga i rygg". :angel:
Det är lätt att glömma att det inte är självklart för alla vad som menas. Det kallas även att ligga i Dödens när en häst hamnar snett bakom men utvändes om ledaren utan draghjälp, och får gå så in i upploppet. Det är hårt och kräver en riktig jävel till kuse. :D
 
Är trött och vill skita i allt närmsta dagarna men tror en del av anledningen är att jag missade ta medicinen idag, kroppen har väl fått spunk. Har sagt till mig själv att känns det lika mycket skit imorgon får jag ta en sjukdag men troligen, och förhoppningsvis, känns det bättre då efter sömn. Ska träffa en bekant efter jobbet också för en fika, kan nog behövas :)
Nu ska jag in i duschen och sen lägga mig så blir det förhoppningsvis en bättre dag imorgon :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag är tydligen en fästingmagnet av oöverträffade mått. I onsdags var jag i skogen och plockade svamp. Iklädd höga lundhagskängor...
Svar
6
· Visningar
521
Senast: Grazing
·
Fritid Jag fick semester i torsdags och har haft ganska fullt upp med att umgås med vänner och fixa i trädgården och med stugan. I dag ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 120
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
695
Senast: ptr
·
Hemmet Funderar på en skaftdammsugare. Främst till mattor, speciellt om någon månad när sonen börjat krypa. Vi har bara två mattor, så det...
Svar
4
· Visningar
281
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp