Vad gör vi CLIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Va uppe halv 7 idag. Åt frukost, matade alla djur, bäddade, hängde tvätt och startade en ny maskin. Sen har jag jobbat lite och sen krånglat med att få utskriftkvaliten bättre på skrivaren. Den har uppenbarligen haft semester också för det krävdes flera rengöringar för att det skulle se bra ut. Nu ska jag skriva ut det jag skulle och se om det ser bra ut även då 😅
 
Hemma efter att ha blivit stucken ett antal ggr. Sju rör och det gick troll i kärlen idag. Han grävde runt och det var först efter fem försök som vi hittade en liten rackare som höll sig på plats. Jag har tidigare haft 'försvinnande' kärl. Det hittas, nål sticks in och sedan försvinner de igen efter någon droppe. Gjorde det idag på mitt VC här hemma, men föredrar definitivt the stora labben på Huddinge Karolinska och SöS. Där kan man prata om proffs.

Tur att jag inte är spruträdd :D
 
Åh jösses, skrämselhickan jag just fick! Var på väg hem efter kvällsrundan med Chika, uppför backen som leder ned till samhället... det är lägenhets/flerfamiljshus längsmed gatan med små trädgårdar som vätter ut mot gatan (ungefär som min, så nära är det), ser en öppen dörr och en öppen grind. Vet att de har en hund men hör röster inifrån huset och tänker inte mer på det. De har väl koll.

Det är dock inte en rottis som kommer uttultande mitt i gatan utan en liten onge på typ max två år. Hen travar sådär klumpigt med benen isär och händerna viftande i luften. Klädd i bara en body. Jag hojtar mot huset och får ingen respons, bara fortsatta röster. Jag försöker leda barnet tillbaka - får släppa min egen hund. Tillslut måste jag lyfta upp ungen och Bära in hen över tröskeln och hojta - då dyker först ett annat barn upp, sedan en mamma som förstås ser helt förskräckt ut. Tror hon var i badet för hon ryter ut i köket mansrösten kom ifrån att "XX was in the road!" - Hon hinner säga tack så mycket till mig innan det äldre barnet smäller igen dörren i ansiktet på mig.
Och det var det.
Det stank rök och weed därinne. :crazy:
Kan ni göra orosanmälan någonstans?
 
Min fot gör fortfarande rejält ont så funderar på om något är brutet. vart vänder man sig då?

Har vänt mig till 3 vårdcentraler nu vara den ena ska höra av sig via chatten under dagen mest troligtvis imorgon. Telefontider på de andra två så vart allt fullt välkommen åter imorgon.

Det här är ju inte tillräckligt för att ringa 112 men det bör undersökas för jag misstänker att lilltån är bruten. Det vart lite vanskligt att köra bil hit till jobbet.

Vart tusan vänder man sig? Eller måste jag vänta till akut-vårdcentralen öppnar?
Såklart du inte ska ringa 112 för en bruten tå!
Jag skulle vända mig till VC alternativt närakuten/jour-VC om du har mycket ont och det inte går över med smärtstillande.
 
Man gör väl ändå ingenting med brutna tår? Kanske tejpar ihop dem med en granne högst? Frågar jag dig som om du vet 😂
Antar att man inte gör så mycket mer än stabilisera med bandage, gips, tejp? Men jag vet inte, stortån är ju rätt viktig för att gå ordentligt, balans osv så man vill ju att det ska läka ordentligt. Finns ju minst en ortoped här på forumet, kanske hen hittar hit ;) Oavsett kan det väl vara viktigt att dokumentera skadan ifall det blir några men längre fram.

Hade det gällt en hund hade jag kunnat svara mer utförligt ;)
 
Antar att man inte gör så mycket mer än stabilisera med bandage, gips, tejp? Men jag vet inte, stortån är ju rätt viktig för att gå ordentligt, balans osv så man vill ju att det ska läka ordentligt. Finns ju minst en ortoped här på forumet, kanske hen hittar hit ;) Oavsett kan det väl vara viktigt att dokumentera skadan ifall det blir några men längre fram.

Hade det gällt en hund hade jag kunnat svara mer utförligt ;)
Haha jag tror min hjärna resonerar lite som "doktor som doktor" :D Ja, tänker att stortån kanske är ett undantag. Annars tror jag inte man gipsar. Kanske tejpar ihop med en granne som du säger. Vet inte varför jag sitter och spekulerar kring detta, har något vagt minne att jag läst det någon gång. Plus att jag själv haft en bruten lilltå och även något ben i handen tror jag som jag mest bara lät vara.
 
Landat vid jobbdatorn efter en härlig långpromenad med världens finaste lilla labrador. Vi timeade verkligen in det bra genom att bli hundvakt precis samma vecka som sommaren gjorde come back :D Ska nu få i mig lite kaffe och ta tag i dagens jobb. Tror jag satsar på att jobba lite sent ikväll så kan jag ta en lång rast och njuta av solen på lunchen sen.
 

Bifogade filer

  • Charlie.webp
    Charlie.webp
    100,9 KB · Visningar: 13
Såklart du inte ska ringa 112 för en bruten tå!
Jag skulle vända mig till VC alternativt närakuten/jour-VC om du har mycket ont och det inte går över med smärtstillande.

Tyckte jag var tydlig med att det inte var något man ringer 112 för?
Därav min fråga vart man vänder sig då man inte kommer fram till någon vårdcentral. Lutar mot att jag får vänta till 17 och åka till närakuten om det fortsätter bli värre.
 
Antar att man inte gör så mycket mer än stabilisera med bandage, gips, tejp? Men jag vet inte, stortån är ju rätt viktig för att gå ordentligt, balans osv så man vill ju att det ska läka ordentligt. Finns ju minst en ortoped här på forumet, kanske hen hittar hit ;) Oavsett kan det väl vara viktigt att dokumentera skadan ifall det blir några men längre fram.

Hade det gällt en hund hade jag kunnat svara mer utförligt ;)

Hade det varit en hund hade det varit jag som suttit utanför vetrinären direkt. När det kommer till mig själv är det en annan femma :rofl:
 
Tyckte jag var tydlig med att det inte var något man ringer 112 för?
Därav min fråga vart man vänder sig då man inte kommer fram till någon vårdcentral. Lutar mot att jag får vänta till 17 och åka till närakuten om det fortsätter bli värre.
Närakuten låter väl som en bra plan om du inte får tag på VC. Min erfarenhet är tyvärr att det är svårt att få tag på akuttider på VC pga överbelastning :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 866
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 127
Senast: Gunnar
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 587
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp