Åh jösses, skrämselhickan jag just fick! Var på väg hem efter kvällsrundan med Chika, uppför backen som leder ned till samhället... det är lägenhets/flerfamiljshus längsmed gatan med små trädgårdar som vätter ut mot gatan (ungefär som min, så nära är det), ser en öppen dörr och en öppen grind. Vet att de har en hund men hör röster inifrån huset och tänker inte mer på det. De har väl koll.
Det är dock inte en rottis som kommer uttultande mitt i gatan utan en liten onge på typ max två år. Hen travar sådär klumpigt med benen isär och händerna viftande i luften. Klädd i bara en body. Jag hojtar mot huset och får ingen respons, bara fortsatta röster. Jag försöker leda barnet tillbaka - får släppa min egen hund. Tillslut måste jag lyfta upp ungen och Bära in hen över tröskeln och hojta - då dyker först ett annat barn upp, sedan en mamma som förstås ser helt förskräckt ut. Tror hon var i badet för hon ryter ut i köket mansrösten kom ifrån att "XX was in the road!" - Hon hinner säga tack så mycket till mig innan det äldre barnet smäller igen dörren i ansiktet på mig.
Och det var det.
Det stank rök och weed därinne.