Vad gör ni?

E

emiiilia_

Var på tävling i helgen, och såg en "intressant uppvisning".. Var en jättefin häst, som hade lite bestämda åsikter om vart den ville och inte ville gå.. Den reste sig, den stod rätt högt 2 ggr, varpå tjejen SÅGADE ner den på backen första gången, för att sedan direkt lyfta igen.. Tjejen gjorde samma sak, och när hästen var på backen igen, drämde hon skänklarana i den(Såg ej om hon hade sporrar) så den galopperade iväg, då får den spöet i rumpan typ 3 ggr, hårt som f*n. Då tvärvänder hästen och hon trillar av(duktig häst).. Hon gjorde sig inte illa, reste sig upp, skrek, vinklade upp spöet och slog hästen ca 2-3 ggr igen, vilket resulterade i att den ställde sig skyhögt med henne nästan hängades i tyglarna och sedan landade och då gick en tjej fram till henne(hon med hästen alltså), och sa ifrån, men hon fnyste bara å gick sin väg.. Detta beteende gav mig å många andra runtomkring rysningar:cry: Skulle aldrig kunna slå en häst på detta brutala vis, eller rättare sagt aldrig någonsin, och hon hade väldigt sneda blickar efter sig hela dagen..

Min fråga är nu, vad hade ni gjort i situationen med hästen, som ryttare? vad hade ni gjort som åskådare till denna händelese? Vad gör ni överhuvudtaget med era hästar som reser sig?

Sv: Vad gör ni?

Var det ingen av funktionärerna (eller något annat ögonvittne) som anmälde det till överdomaren?

Immer

Var detta i Ovansjö?

Isf. har jag hört talas om händelsen, om inte så har jag hört talas om en liknande. Var inte där igår, utan idag.

Vad tycker du hon skulle ha gjort? Klappat hästen och berömt den, eller?

Efter att hästen gett med sig slår hon den ytterligare tre gånger. Där skulle hon ha berömt den, ja. I övrigt är det aldrig rätt att varesig slå eller skrika åt en häst på det viset. Men där kunskapen tar slut tar våldet vid.

Jag skulle verkligen inte ha dragit i tyglarna, vare sig hon sågade eller inte. Att dra i tyglarna betyder ju "saktare'' eller ''stanna" och hur tror man att man ska få en häst att sluta stegra genom att säga stanna? Däruppe kan ju hästen inte göra så mkt men man kan ju alltid dra i ena tygeln för hästen måste ju ha balans för att kunna ställa sig och om man hämmar den från början kan den ju inte göra nåt. Vad var anledningen till att den stegrade sig? Blev hästen rädd eller? Isf lär ju inte behandlingen ha gjort den mindre rädd. Men som ovanstående måste man ju påpeka att man inte bara kan acceptera att den stegrar sig, ryttaren säkerhet kommer ju först. Jag säger inte att den skulle straffas men att man skulle utgått ifrån vad som gjorde att hästen agerade som den gjorde, för och det finns inget en häst kan göra för att förtjäna en sån behandling. Självklart ska man säga till ryttaren, hon har ingen rätt att vara elak mot sin häst och om ingen hade sagt till henne hade vi ju varit lika elaka.

Att den står på backen betyder väl inte att den har gett med sig. Du vet väl inte hur den kändes, eller hur? Och vad är det viktigaste att göra för att hindra en häst att resa sig igen?

hm funderade oxå på det. men jag tror inte att det var hon, för hon galopperade nog inte iväg på hästen för den var halt. känner ryttaren och hästen. den hästen har hon haft problem med, den ska ju fan inte resa sig utan anledning. såg då inte vad som hände, men känner många ögon som såg. /annelie
(ifall du menade den stora fuxen)

Jag har alltid lärt mig att aldrig bli "långarg" på en häst. jag såg ju inte vad som hände, men själv skulle jag inte dra i tyglarna om en häst stegrade sig. Jo, i den ena skulle jag leda åt sidan och sen rida fram så att hästen tvingas ner på marken.
Tycker det var lite onödigt att hon började slå den, men visst ska den få tillsägelse om den stegrar utan orsak. (om det inte fanns någon då)

det hjälper verkligen inte att skrika och slå hästen
det blir ju bara värre:crazy: :crazy:

jag skulle gå fram till den där tjejen å slå till henne i rumpan hårt som f**n med ett spö så skulle man ju få se om
hon lugnade ner sig av de..

så får hon se hur de känns;)

Senast ändrad av en moderator:

jag vet ens inte ifall vi pratar om samma häst då tr inte nämt vart det h*n bestrev var.

Att den står på backen betyder väl inte att den har gett med sig. Du vet väl inte hur den kändes, eller hur? Och vad är det viktigaste att göra för att hindra en häst att resa sig igen?

Ja vad tycker du? Piska den gul o blå eller?

I en nödsituation måste man naturligtvis göra det som krävs för att hindra hästen från att slå över, men att fånga in hästen och forsätta piska den flera gånger till lär ju knappast få hästen att lugna sig. De verkade ju ha allvarliga kommunikationsproblem och kanske ska försöka lösa dem på hemmaplan innan de ger sig ut på tävling igen.

Och protesterar hästen så vilt mot ryttaren kanske den psykiskt sett inte är lämplig som tävlingshäst, åtminstone inte till den ryttaren. Man kan ju knappast piska hästen lugn och samarbetsvillig.

Våld har ALDRIG löst några problem!!!
Nja, sanning med modifikation skulle jag vilja säga.
Man kan inte ta med hästen in i köket och förklara för den varför den inte ska bete sej på ett visst sätt, så i vissa fall måste man bruka lite våld för att hästen ska förstå att beteendet inte var välkommet.

Jag fattar inte folk som tycker att det är ok att hästen stegrar sej och att ingen gör någonting åt det. Vad ska man göra då? Sitta och vänta ut hästen och sedan klappa den??
Fattar ni inte att man kan bryta nacken och dö av att hästen faller över och landar på dej som ryttare??
En häst som stegrar sej är farligt, inte bara för ryttaren utan för alla som står runtomkring.

Hur har man dessutom mage att stå och blänga elakt på en tjej som bara försöker överleva på hästen när man inte gjort ett skit för att hjälpa till??
Hade en häst rest sej flera gånger i min närhet hade jag sprungit fram och försökt hjälpa till, speciellt om personen ramlade av.

Om en häst reser sej rakt upp med ryttare är det en väldigt kraftig olydnad. vad ska man göra då? Prata vänligt? :angel: Det är livsfarligt för ryttaren och farligt även för hästen.

Om det hänt mej hade jag troligen misstänkt något allvarligt fel om hästen aldrig gjort ngt liknande. Men om det är en häst som gör sånt emellanåt ska man markera hårt och direkt. Har inte sett händelsen och kan inte bedöma men självklart så måste man reagera kraftigt som ryttare. Det är mycket illa att en häst gör så. Säkert blev tjejen chockad också.

Senast ändrad av en moderator:

hm funderade oxå på det. men jag tror inte att det var hon, för hon galopperade nog inte iväg på hästen för den var halt. känner ryttaren och hästen. den hästen har hon haft problem med, den ska ju fan inte resa sig utan anledning. såg då inte vad som hände, men känner många ögon som såg. /annelie
(ifall du menade den stora fuxen)

Färgen nämndes aldrig när jag pratade om detta med min kompis. Det var alltså kompisen som var där och såg och jag sopm var hemma. Om vi nu pratar om samma häst.

Fö. till alla så tycker jag att om hästen reser sig så måste man självklart ta itu med det, men att slå den två tre gånger då man står på marken är knappast rätt sätt, enda utvägen då blir ju nästan uppåt igen...

Vad tycker du hon skulle ha gjort? Klappat hästen och berömt den, eller?

Kanske hade hon inte på en tävling att göra med den hästen om den har så lätt att resa sig. Hade MIN häst gjort så, hade jag hoppat av, tagit den från platsen, utanför tävlingsområdet, pratat förstånd med den (behöver inte inkludera piskor) och sen lastat och åkt min väg.
SKÄMMAS ska man göra om man inte är proffsigare än ovanstående beskriven "hästmänniska".

:mad:

Och vad menar du med "gett sig"? Vad var diskussionen som tjejen hade med hästen? Isåfall hölls den på fel plats. ÅK INTE PÅ TÄVLING MED EN IDIOTHÄST som tar upp en diskussion på det här viset. Håll er hemma!

Det viktigaste att göra för att hindra hästen att resa sig igen, är att avbryta och åka hem. INGEN blir speciellt imponerad av en sån uppvisning. Såna diskussioner med sin häst hör inte hemma på en tävlingsplats.

Nja, sanning med modifikation skulle jag vilja säga.
Man kan inte ta med hästen in i köket och förklara för den varför den inte ska bete sej på ett visst sätt, så i vissa fall måste man bruka lite våld för att hästen ska förstå att beteendet inte var välkommet.

Jag fattar inte folk som tycker att det är ok att hästen stegrar sej och att ingen gör någonting åt det. Vad ska man göra då? Sitta och vänta ut hästen och sedan klappa den??
Fattar ni inte att man kan bryta nacken och dö av att hästen faller över och landar på dej som ryttare??
En häst som stegrar sej är farligt, inte bara för ryttaren utan för alla som står runtomkring.

Hur har man dessutom mage att stå och blänga elakt på en tjej som bara försöker överleva på hästen när man inte gjort ett skit för att hjälpa till??
Hade en häst rest sej flera gånger i min närhet hade jag sprungit fram och försökt hjälpa till, speciellt om personen ramlade av.

kan man inte kommunicera utan att använd våld tycker "jag" inte man har på hästryggen att göra...

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 943
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 854
Senast: Wingates
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama