Vad gör ni?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, det är självklart ingen garanti. Men vi kan inte förvägra honom hans rättigheter bara för att vi tycker sämre om honom än andra brottslingar. Då får vi ju verka för en lagändring som gäller ALLA. Hur mycket vi än vill så går det inte att dra in känslomässiga argument, för då är det bara en tidsfråga innan vi stenar folk till höger och vänster och rättssamhället är ett minne blott.Men det är inte lätt, det håller jag med om. Det finns många personer jag tycker borde låsas in i en skrubb för resten av livet, men det funkar ju inte så.
Fast det handlar ju inte bara om att man tycker bättre eller sämre om specifika brottslingar, det handlar om att släppa ut en person som gjort grova brott och skadat andra människor, trots att man vet att återfallsrisken är stor. Det anser jag är att utsätta folk för fara i onödan.

@sjoberga självklart inte, ens granne kan mycket väl vara en brottsling utan att man vet det. Men nu handlar det ju om någon som man vet har gjort grova brott och mycket väl kan göra det igen.

Typ just nu ska dottern hämtas på dagis. Jag sitter hemma och är sjukt nervös för att hon ska bråka och strula med farfar... :nailbiting: :(

På Busfabriken med en överlycklig 3-åring, och två äldre syskon som just nu har superroligt ihop.

Med tanke på hur de 2 äldre brukar härja med varandra är det en fröjd att se.....

Mår illa efter att ha ätit choklad och försöker städa. Det är så vansinnigt trist även om det blir bra efter.

Städar som bäst när jag och sambon bråkat men han jobbar nästan dygnet runt just nu så det lär inte hända. Inte ens ilskan över att köra Volvon hjälper.

Försöker komma över mitt senaste besök på skilsmässobaren och förbannar mitt dåliga omdöme :meh::meh::meh:
Och just det, officiellt städar jag. Fick precis erbjudande om nåt event ikväll men känns inte helt lockande pga vädret (ösregn)

Slappar en stund medan ungarna spelar dataspel. Ska alldeles strax lägga mini och med tanke på deras dialog just nu, så är det nog dags att göra det nu innan de ryker ihop.

Jag vill inte heller att han ska vandra runt på gator och torg, men vi kan inte hålla människor inspärrade för all framtid för att de KAN begå brott igen. Han har (till sommaren) avtjänat 2/3 av sitt straff, och frigivningen villkoras på ett väldigt speciellt sätt som gör det ovanligt enkelt att stoppa tillbaka honom bakom galler. Vi kan inte strunta i de mänskliga rättigheterna när det passar oss.
Jo det kan vi och det gör vi! Psykiskt sjuka som begått brott kan hållas inspärrade för säkerhets skull, trots att det statistiskt är vanligare att psykiskt friska begår brott...
Det finns några som är friskförklarade men är fortsatt frihetsberövade inom LRV för att de en gång hamnade där pga brott i samband med allvarlig psykisk störning.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/friska-tvingas-till-fortsatt-vard-i-psykiatrin_4410277.svd

Se på Sture Bergwall, han satt inlåst i 20 år (eller mer?) "för säkerhets skull".
Så hade Hagamannen haft en allvarlig psykisk störning så hade han inte släppts ännu, "för säkerhets skull"...

Jo det kan vi och det gör vi! Psykiskt sjuka som begått brott kan hållas inspärrade för säkerhets skull, trots att det statistiskt är vanligare att psykiskt friska begår brott...
Det finns några som är friskförklarade men är fortsatt frihetsberövade inom LRV för att de en gång hamnade där pga brott i samband med allvarlig psykisk störning.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/friska-tvingas-till-fortsatt-vard-i-psykiatrin_4410277.svd

Se på Sture Bergwall, han satt inlåst i 20 år (eller mer?) "för säkerhets skull".
Så hade Hagamannen haft en allvarlig psykisk störning så hade han inte släppts ännu, "för säkerhets skull"...
Jo jag vet, läser du inlägget efter det du citerade så skriver jag just det...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 866
Senast: inverterad
·
IT & mobiler Idag när jag kollade min email, brukar även kolla skräpposten då några av mina mail som inte är skräppost hamnar där också och såg ett X...
Svar
19
· Visningar
3 477
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar