Fast det handlar ju inte bara om att man tycker bättre eller sämre om specifika brottslingar, det handlar om att släppa ut en person som gjort grova brott och skadat andra människor, trots att man vet att återfallsrisken är stor. Det anser jag är att utsätta folk för fara i onödan.Nej, det är självklart ingen garanti. Men vi kan inte förvägra honom hans rättigheter bara för att vi tycker sämre om honom än andra brottslingar. Då får vi ju verka för en lagändring som gäller ALLA. Hur mycket vi än vill så går det inte att dra in känslomässiga argument, för då är det bara en tidsfråga innan vi stenar folk till höger och vänster och rättssamhället är ett minne blott.Men det är inte lätt, det håller jag med om. Det finns många personer jag tycker borde låsas in i en skrubb för resten av livet, men det funkar ju inte så.
@sjoberga självklart inte, ens granne kan mycket väl vara en brottsling utan att man vet det. Men nu handlar det ju om någon som man vet har gjort grova brott och mycket väl kan göra det igen.