Vad gör ni?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Åker tåg. Det är trevligt.
Hann med tåget för att jag försov mig, första gången någonsin. Det är mindre trevligt.

Så ingen frukost och stressmage = recept för magkatarr och huvudvärk idag.

Jag hade faktiskt ingen lust alls att åka in till jobbet efter att de väckt mig men man är väl vuxen, typ.

Sitter i soffan och undviker att ga isang igen. Mandy har kommit for att hamta mig tva ganger nu ... Jag antar att hundarna kanner sig ensamna inne i sovrummet. :p

Känner mig förfärad, Hagamannen släpps fri i sommar trots att man anser att återfallsrisken är hög :eek: Han är av den anledningen och hotbilden mot honom portad från Umeå och dom fem grannkommunerna. Det känns så himla fel. Visst att människor kan ändra sig men när man anser att återfallrisken är hög, varför utsätta samhället för honom? :banghead:

Känner mig förfärad, Hagamannen släpps fri i sommar trots att man anser att återfallsrisken är hög :eek: Han är av den anledningen och hotbilden mot honom portad från Umeå och dom fem grannkommunerna. Det känns så himla fel. Visst att människor kan ändra sig men när man anser att återfallrisken är hög, varför utsätta samhället för honom? :banghead:
Men nej.
Varför släppa ut en sådan människa igen?
Förstår inte varför man ens vill ta risken

Jag vill inte heller att han ska vandra runt på gator och torg, men vi kan inte hålla människor inspärrade för all framtid för att de KAN begå brott igen. Han har (till sommaren) avtjänat 2/3 av sitt straff, och frigivningen villkoras på ett väldigt speciellt sätt som gör det ovanligt enkelt att stoppa tillbaka honom bakom galler. Vi kan inte strunta i de mänskliga rättigheterna när det passar oss.

Jag vill inte heller att han ska vandra runt på gator och torg, men vi kan inte hålla människor inspärrade för all framtid för att de KAN begå brott igen. Han har (till sommaren) avtjänat 2/3 av sitt straff, och frigivningen villkoras på ett väldigt speciellt sätt som gör det ovanligt enkelt att stoppa tillbaka honom bakom galler. Vi kan inte strunta i de mänskliga rättigheterna när det passar oss.
Det är klart vi inte ska, men när dom redan anser att återfallsrisken är hög, tillräckligt hög för att man portat honom från platser som kan utlösa samma beteende igen så känns det skrämmande. Det betyder att hamnar han i en situation som påminner om dom tidigare gärningarna så är risken stor att beteendet utlöses igen. Och man vet genom forskning att dofter, personer och annat som påminner kan vara utlösande faktorer oavsett plats.
Jag tycker det är skrämmande, han har inte bara slagit nån på käften, han har visat en råhet utan dess like och plågat sina offer. Jag känner mig inte trygg med att veta allt det här. Om återfallsrisken hade bedömts som liten hade det varit en annan sak samt att det inte fanns en så stor oro för utlösande faktorer.

Det är klart vi inte ska, men när dom redan anser att återfallsrisken är hög, tillräckligt hög för att man portat honom från platser som kan utlösa samma beteende igen så känns det skrämmande. Det betyder att hamnar han i en situation som påminner om dom tidigare gärningarna så är risken stor att beteendet utlöses igen. Och man vet genom forskning att dofter, personer och annat som påminner kan vara utlösande faktorer oavsett plats.
Jag tycker det är skrämmande, han har inte bara slagit nån på käften, han har visat en råhet utan dess like och plågat sina offer. Jag känner mig inte trygg med att veta allt det här. Om återfallsrisken hade bedömts som liten hade det varit en annan sak samt att det inte fanns en så stor oro för utlösande faktorer.
Jag vet, och jag håller med om att jag inte vill ha honom på gatorna! Men han har avtjänat sitt straff (en anledning till att folk i Sverige släpps ut efter 2/3 är avtjänat är att vi ska kunna fängsla dem igen om de bryter mot den villkorliga frigivningen. Det är alltså något positivt, och en släpps inte ut vind för våg som många tror) så det finns inget annat alternativ! Vi kan inte låsa in folk för att de KAN begå brott, det funkar tack och lov inte så i Sverige. Då måste han låsas in på LPT och han bedöms uppenbarligen inte vara så sjuk.

Edit: Förlåt tråden för OT!

Jag vet, och jag håller med om att jag inte vill ha honom på gatorna! Men han har avtjänat sitt straff (en anledning till att folk i Sverige släpps ut efter 2/3 är avtjänat är att vi ska kunna fängsla dem igen om de bryter mot den villkorliga frigivningen. Det är alltså något positivt, och en släpps inte ut vind för våg som många tror) så det finns inget annat alternativ! Vi kan inte låsa in folk för att de KAN begå brott, det funkar tack och lov inte så i Sverige. Då måste han låsas in på LPT och han bedöms uppenbarligen inte vara så sjuk.

Edit: Förlåt tråden för OT!
Att han suttit av sin tid är ju ingen garanti för att han inte kommer börja om igen när han kommer ut. Att säga att han lätt kan fängslas igen om han bryter mot villkoren, är ju lika illa som att säga att det inte har någon betydelse om han skadar folk.
Tycker inte alls det finns något positivt med att brottslingar släpps efter 2/3 av tiden, har de fått en viss tid för något de gjort så ska de ju sitta den tiden också. Var är det positiva i att de släpps ut och får chansen att göra om samma brott igen? Visst det är "bara" och fängsla dem igen, men offren då? Gör han om det kommer ju någon att falla offer för det han gör. Igen.

Att han suttit av sin tid är ju ingen garanti för att han inte kommer börja om igen när han kommer ut. Att säga att han lätt kan fängslas igen om han bryter mot villkoren, är ju lika illa som att säga att det inte har någon betydelse om han skadar folk.
Tycker inte alls det finns något positivt med att brottslingar släpps efter 2/3 av tiden, har de fått en viss tid för något de gjort så ska de ju sitta den tiden också. Var är det positiva i att de släpps ut och får chansen att göra om samma brott igen? Visst det är "bara" och fängsla dem igen, men offren då? Gör han om det kommer ju någon att falla offer för det han gör. Igen.
Nej, det är självklart ingen garanti. Men vi kan inte förvägra honom hans rättigheter bara för att vi tycker sämre om honom än andra brottslingar. Då får vi ju verka för en lagändring som gäller ALLA. Hur mycket vi än vill så går det inte att dra in känslomässiga argument, för då är det bara en tidsfråga innan vi stenar folk till höger och vänster och rättssamhället är ett minne blott.Men det är inte lätt, det håller jag med om. Det finns många personer jag tycker borde låsas in i en skrubb för resten av livet, men det funkar ju inte så.

Att han suttit av sin tid är ju ingen garanti för att han inte kommer börja om igen när han kommer ut.

Det finns ingen garanti för att någon samhällsmedborgare inte kommer att begå brott. Ska alla med bedömd förhöjd risk för vissa brott låsas in preventivt? Det är ett resonemang som inte leder till ett bättre samhälle, samtidigt som det är svåra frågor.

Har nästan byggt klart leksaksspisen och ätit lunch. Ska planera ytterligare byggen på förskolan men då behöver jag mått, och jag ska inte hämta på dottern idag ju. Hon ska till farfar och farmor så jag är barnledig ända tills ikväll! :eek: Dvs jag har väldigt mycket tid över men kan inte göra det vettiga som borde göras :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 866
Senast: inverterad
·
IT & mobiler Idag när jag kollade min email, brukar även kolla skräpposten då några av mina mail som inte är skräppost hamnar där också och såg ett X...
Svar
19
· Visningar
3 477
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gotland i början på mars?
  • Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!