Vad gör ni själva på jobbet då?

Gabbi

Trådstartare
Jag leker med hajen jag. Kolla vad go han är! Äter och stojar!

1506797_10200855037137135_7445437372577398651_n.jpg

Jag försöker hitta spännande grejjer att göra på Brac i sommar när vi åker dit :) Har inte haft en människa här på snart 2 timmar så jag gör det med gott samvete!

Fick en käftsmäll som heter duga av en arg tacka i förrgår. De kan få rätt bra kraft i sina bakben när man sätter dem för klippning... Tog en halvtimme innan jag kunde bita ihop käkarna igen men tänderna är hela!

10334288_10152241877408666_7299704627538867252_n.jpg

Fick en käftsmäll som heter duga av en arg tacka i förrgår. De kan få rätt bra kraft i sina bakben när man sätter dem för klippning... Tog en halvtimme innan jag kunde bita ihop käkarna igen men tänderna är hela!

10334288_10152241877408666_7299704627538867252_n.jpg
Men ajjj! Sparkar de bakut eller är det sådana "kosparkar" från sidan eller hur gör de?

Bild lånad på google för att illustrera:
sheep-shearing.jpg

Precis så här satt hon, och vevade till med bakbenen upp mot mitt ansikte. De får en sjujäkla kraft om man inte har 100% rätt grepp, så egentligen får jag nog skylla mig själv;)

Kan man spinna av kamelull? Eller är det bara att kasta?
När de fäller är ju pälsen nästan ett år gammal och ganska skitig och risig så den är nog inte så optimal. Det bästa vore ju att klippa den när den är fräsch typ i november-december men det kan jag ju inte göra för då fryser ju djuren + att de ska vara snygga när de visar upp sig;)
Jag har lämnat bort ullen till många entusiastiska spinn och garn-människor och haft som önskemål att få se ett resultat men det har jag aldrig fått. I år kommer ännu en entusiast och hämtar några säckar men jag har inga större förhoppningar om att få se nåt nu heller.

Bild lånad på google för att illustrera:
sheep-shearing.jpg

Precis så här satt hon, och vevade till med bakbenen upp mot mitt ansikte. De får en sjujäkla kraft om man inte har 100% rätt grepp, så egentligen får jag nog skylla mig själv;)

Hur lång tid tar det för dig att klippa en tacka?

Mamma och jag klippte mina två igår. Lite snillen spekulerar-situation. Jag har klippt hästar och kor förut, mamma har bara klippt hundar. Hon skulle prompt klippa, så jag höll i. Tog säkert 30 min per får (tur att de bara är två :angel:). Silke, som vi klippte först, blev skitful, Märta blev lite bättre. Men inte visste vi hur vi skulle vända dem så vi fick klippa som om vi klippte en shetlandsponny. Tur att de är snälla :D :rofl:

Hur lång tid tar det för dig att klippa en tacka?

Mamma och jag klippte mina två igår. Lite snillen spekulerar-situation. Jag har klippt hästar och kor förut, mamma har bara klippt hundar. Hon skulle prompt klippa, så jag höll i. Tog säkert 30 min per får (tur att de bara är två :angel:). Silke, som vi klippte först, blev skitful, Märta blev lite bättre. Men inte visste vi hur vi skulle vända dem så vi fick klippa som om vi klippte en shetlandsponny. Tur att de är snälla :D :rofl:

För mig tar det runt 45 minuter att klippa ett får :D - det som tar mest tid är benen och huvudet (jag har två Oxford down = massa ull på ben och huvud).

För mig tar det runt 45 minuter att klippa ett får :D - det som tar mest tid är benen och huvudet (jag har två Oxford down = massa ull på ben och huvud).

Låter som en väldigt... Tidseffektiv klippning :angel: Minns att mamma och jag var väldigt tacksamma över att mina INTE har en massa ull på ben och huvud :angel:)

(Var tvungen att googla rasen förresten, huuuuur fina var inte dem då!! :love:)

Här är Märta:

dsc_0789_535bfda92a6b2265830a5f5d.png

... Och ingen av dem lär vara med på bild de närmaste veckorna... :angel:

Jättesöt!!! :love:

Varje gång är vårt mål att göra det under en timme/får...:up:;) Liiiite skillnad mot när en professionell fårklippare gjorde det - då tog det under fem minuter....

Beroende på storlek och skick på fåren så tar det mellan 3- 15 min per djur. Men då klipper jag klövarna och kontrollerar juver samt tänder också;)

Magra djur som hålls på stall vintertid och klipps tidigt på våren är fruktansvärt svårklippta, då får man ta det ursakta för att inte göra dem illa... Tyvärr är de inte alls ovanliga heller, får är ett djurslag som folk tror tål vad som helst :(

Beroende på storlek och skick på fåren så tar det mellan 3- 15 min per djur. Men då klipper jag klövarna och kontrollerar juver samt tänder också;)

Magra djur som hålls på stall vintertid och klipps tidigt på våren är fruktansvärt svårklippta, då får man ta det ursakta för att inte göra dem illa... Tyvärr är de inte alls ovanliga heller, får är ett djurslag som folk tror tål vad som helst :(

Jag klippte mina i veckan, de är pensionerade så behöver inte ta hänsyn till några eventuella lammningar så kändes som rätt bra tajming eftersom de går ute nu - det är varmt och de klarar sig genom värsta sommarvärmen. Eventuellt att vi måste klippa dem igen i sommar, åtminstone Silke, för mamma lämnade lite väl mycket :cautious:

Ja, jag tycker ofta det ser rätt brutalt ut när de hänger och slänger med fåren hit och dit för att klippa dem :eek: Vi vände inte på fåren alls, det funkade faktiskt bra. De är så tama och vi är ju unga och böjbara så det är väl bara att sätta sig på knä och klippa under magen :D

Vändandet och vridandet är faktiskt för fårens skull - det handlar allt som oftast om att sträcka huden. En skicklig klippare gör detta helt utan att på minsta sätt skada fåret, djuren ska INTE vara stela/halta när man släpper upp dem!

Djur som inte är hanteringstama blir mer stressade av stående klippning (som tar längre tid än sittande), tama och kelsugna får går dock ypperligt att klippa stående. Man får ta lite mer tid på sig för att sträcka huden överallt, men om nån kliar hakan samtidigt brukar de inte misstycka;)

Vändandet och vridandet är faktiskt för fårens skull - det handlar allt som oftast om att sträcka huden. En skicklig klippare gör detta helt utan att på minsta sätt skada fåret, djuren ska INTE vara stela/halta när man släpper upp dem!

Djur som inte är hanteringstama blir mer stressade av stående klippning (som tar längre tid än sittande), tama och kelsugna får går dock ypperligt att klippa stående. Man får ta lite mer tid på sig för att sträcka huden överallt, men om nån kliar hakan samtidigt brukar de inte misstycka;)

Jo men det kan jag ändå tänka mig - har man en stor besättning är ju inte chansen så där jättestor att alla fåren är hanteringstama och då är det ju bäst om det går snabbt och smidigt. Men ser ändå lite otäckt ut :D

Ja, det var väl mer eller mindre så det gick till för oss :D Grimma på och en kliade haka medan den andra klippte. Bra teamwork :D

Ja, det var väl mer eller mindre så det gick till för oss :D Grimma på och en kliade haka medan den andra klippte. Bra teamwork :D

Känner igen det där...;) Min mamma brukar hålla i grimman och klia medan jag klipper.

Före (bilder från 2013):
Fore_zpsaabb942b.jpg

Fore1_zps7c3eed7b.jpg

Halvvägs (framben och huvud kvar att klippa):
Under_zps86a9fc35.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 944
Mat Hej!Jag tänkte bjuda på fika på jobbet nästa vecka. Finns det något som imponerat lite i alla fall som en som inte är super haj på att...
Svar
14
· Visningar
1 070
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 959
Senast: Squie
·
Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama