Vad gör ni om någon kommer hem till er och knäar eran hund

Sv: Vad gör ni om någon kommer hem till er och knäar eran hund

Mängden våld ska alltid anpassas efter hotet. En hoppande hund kan lätt avvärjas med att man bara vrider sig ett kvarts varv. Man kan aldrig hävda självförsvar om man använder mer våld än nöden kräver.

Ja och ett litet "nej" kan ju också vara lämpligt om hunden gör något som man inte vill? Det ger ju information till både hund och ägare...

Ja och ett litet "nej" kan ju också vara lämpligt om hunden gör något som man inte vill? Det ger ju information till både hund och ägare...

Exakt, det finns alltid ett två tre... vare sig det gäller i hund eller häst-branschen

1. NEJ
2. Skydda sig själv genom att föra upp hand, armbåge, vrida sig eller liknande - om man nu är människa till det, vilket beror på i vilken dagsform jag är till exempel.
3. Lämpligt stopp, med tillstånd av djurets ägare.

Jag håller med dig där.
kl

Men undrar ändå HUR gör man om man knäar en hund så den flyger bakåt?

De gånger jag använt knät på hundar, ute och då okända utan förarkoll, det blir bara ett knä upp, alltså innan hunden är framme, mer för att mota och det finns ingen kraft i den ställningen att kicka iväg.
Ska man få iväg om möjligt en hund av den storleken så måste väl ändå hunden verkligen hoppat upp och från golvet?, knät har ju bara kraften högre upp och sas i upptagandet och nära den som tar upp knät?

Instämmer.

Exakt, det finns alltid ett två tre... vare sig det gäller i hund eller häst-branschen

1. NEJ
2. Skydda sig själv genom att föra upp hand, armbåge, vrida sig eller liknande - om man nu är människa till det, vilket beror på i vilken dagsform jag är till exempel.
3. Lämpligt stopp, med tillstånd av djurets ägare.

Det fetade kan jag inte hålla med om faktiskt.
Säg att en hund hoppar. Om jag gör punkt 1 och 2 utan resultat finns ingen anledning att fråga ägaren om lov för att avsluta hoppandet. Ägaren har ju haft all möjlighet att ingripa under utförandet av 1 och 2.
Vill jag inte bli hoppad på så vill jag inte. Det är inte hundägarens rätt att få avgöra hur hunden hanteras som är viktigast här, det är min rätt att inte bli påflugen av dennes hund.
Man har liksom ingen skyldighet att ställa upp som figurant för att andra behöver jobba med sina djur.;)

Märkligt att det alltid ska skrikas om att det kunde varit ett BARN!!! :eek:

Min snart 4 åriga son vet att om en hund kommer i hög fart så vänder man ryggen till och ignorerar tills hunden står lugnt med alla fyra tassarna i marken. :D Vår pinschertik hoppar annars gärna upp på honom trots att de är i jämnhöjd. :D Efter att ha blivit vält ett par 3 gånger så har han använt denna metod jämt då han lärt sig att det fungerar.

En bra mycket bättre metod att tillämpa än ett knä i bröstkorgen. Mer effektivt kan jag tro dessutom.

Min snart 4 åriga son vet att om en hund kommer i hög fart så vänder man ryggen till och ignorerar tills hunden står lugnt med alla fyra tassarna i marken. :D Vår pinschertik hoppar annars gärna upp på honom trots att de är i jämnhöjd. :D Efter att ha blivit vält ett par 3 gånger så har han använt denna metod jämt då han lärt sig att det fungerar.

En bra mycket bättre metod att tillämpa än ett knä i bröstkorgen. Mer effektivt kan jag tro dessutom.

Jag visste också att om en hund kommer rusande står man still så händer inget. Trots detta eller kanske på grund av detta blev jag som nioåring biten av en hund i benet. Den kommer i full fart och hugger direkt. Resultat: Jag var fram till jag var nästan 40 år paniskt rädd för alla okända hundar oavsett storlek. Jag hade hela tiden hund men främmande hundar fick mig att bli rädd, mycket rädd med allt vad det innebär i försvarsmekanism. Idag har jag inga problem att umgås med hundar och gör det väldigt mycket - stort som smått - men fel dag och fel hund och situation hade mycket väl knäet kunnat möta en hoppande hund. Precis som andra sagt så lärde vi oss detta på brukshundsklubbarna Sverige över under många år och vi är många som lever än och som var med på den tiden. Även om vi inte använder metoderna så sitter de ganska bra i ryggmärgen och kan utlösas som en reflex i en hotfull situation då reptilhjärnan slår till. Inte att förglömma så är det i det här fallet också hemtjänstens arbetsmiljö vi pratar om. Jag har släktingar som har hemtjänst och deras katt har gett upphov till mer än en konflikt med hemtjänsten så i vanlig ordning - det finns mer än en sida av samma mynt.

Inte att förglömma så är det i det här fallet också hemtjänstens arbetsmiljö vi pratar om.
Det som "glömdes" i det här fallet var snarare att kunden bestod av en hundägare. Personalen är till för kunden - inte tvärtom.

Är det inte rimligt att hundägare som vet att deras hundar hoppar säger det? I TS fall tycker jag att det verkar som bristande kommunikation från båda håll. Sedan hade jag personligen inte knäat en hund på 16 kg. Jag hade som hundägare å andra sidan inte släppt iväg hunden utan att informera om att den hoppar. Jag hade sannolikt inte släppt iväg en hoppande hund alls.
<snip>

Precis! Jag hade definitivt inte slappt ivag en hoppande hund. Jag GOR inte det, da min lilla marodor hoppar som om hon tror att hon ar en kanin.:meh:

<snip>
Precis som andra sagt så lärde vi oss detta på brukshundsklubbarna Sverige över under många år och vi är många som lever än och som var med på den tiden. Även om vi inte använder metoderna så sitter de ganska bra i ryggmärgen och kan utlösas som en reflex i en hotfull situation då reptilhjärnan slår till. Inte att förglömma så är det i det här fallet också hemtjänstens arbetsmiljö vi pratar om. Jag har släktingar som har hemtjänst och deras katt har gett upphov till mer än en konflikt med hemtjänsten så i vanlig ordning - det finns mer än en sida av samma mynt.

Hela det har stycket tal att upprepas ... fetningen ar min, just den meningen ar ganska viktig i sammanhanget.

Men situationen var ju INTE hotfull. Personen som knäade hunden BAD TS att släppa hunden? Det blir ju helt hopplöst att diskutera ämnet när man börjar prata om nya och påhittade situationer, aggressiva och farliga hundar etc etc.

Men situationen var ju INTE hotfull. Personen som knäade hunden BAD TS att släppa hunden? Det blir ju helt hopplöst att diskutera ämnet när man börjar prata om nya och påhittade situationer, aggressiva och farliga hundar etc etc.

Fast hur skulle hon veta att hunden skulle hoppa? Hon kanske forvantade sig en hund som stillsamt kom fram for en klapp? DET kanske var hela hennes "vana vid hundar".
Problemet ar att hundagare ofta ser hundarna helt annorlunda an andra manniskor. Om jag sager att du kan slappa hunden, jag ar hundvan sa innebar det inte for mig att din hund kommer att kasta sig upp pa mig. Jag forvantar mig en hund som antingen svansar runt mig for en klapp eller kanske lattar framtassarna en bit ifran for att komma hogre upp ... men absolut inte att hunden hoppar mot mig.

Inte att förglömma så är det i det här fallet också hemtjänstens arbetsmiljö vi pratar om. Jag har släktingar som har hemtjänst och deras katt har gett upphov till mer än en konflikt med hemtjänsten så i vanlig ordning - det finns mer än en sida av samma mynt.

Ja det är deras arbetsmiljö men det är också mitt hem. De har valt att jobba inom hemtjänsten. Jag har inte valt att vara beroende av dem. Jag har inte valt att bli såhär sjuk. Vem tycker du ska ta mest hänsyn till vem? Ska jag inte kunna ha kvar mina djur som faktiskt är snälla för att en person inte kan öppna käften och be att jag håller i hunden för att hon inte vill att han kommer fram och riskerar att hoppa på henne utan istället säger att jag kan släppa fram honom? Du får nog försöka tänka dig in i min och många andra sjukas situation istället för att enbart tänka på någon som har valt att jobba i andra människors hem med allt vad det innebär. Hon hade kunnat säga ifrån att hon inte vill jobba på ett ställe där det finns djur. Jag kunde inte säga ifrån att jag inte ville att hon skulle komma eftersom jag inte visste att hon skulle bete sig som hon gjorde. Att hunden hoppar ibland visste hon innan hon ens kom hit för det hade chefen för hemtjänstföretaget berättat för henne så det kom inte som en överraskning.

Eftersom jag har ryggmärgsskada och balansproblem, skulle jag inte kunna åka hem till vänner med ouppfostrade hundar som inte kan hälsa och visa sin glädje utan att hoppa på besökare. Jag MÅSTE få värja mig, då jag annars riskerar att klappa i backen och bryta nacken på nytt ställe. Men jag skulle därmed inte med vett o vilje knäa hunden så den flyger två meter. Men jag tycker INTE det är gulligt med hundar som hoppar, juckar och kastar sig efter ansiktet om jag inte inbjudit till det, vare sig det är en chihuahua eller cane Corso.

Och ja, jag är hundälskare, jag skulle gärna ha en hund.

Jag skulle i alla fall INTE uppmuntra besökare att peppa min hund att hoppa, jucka och slicka i ansiktet om jag nästa dag skulle skälla ut eller polisanmäla en annan besökare för att den försöker värja sig från såna påhopp. Jag skulle se till att ha min hund kopplad eller under sådan uppsikt att såna situationer inte skulle uppstå och tala om vilka "hundregler" som gäller och uppskattas i mitt hus.

Om du hade kommit hem till mig så hade jag kopplat hunden om jag hade fått veta om dina problem. Tjejen ifrån hemtjänsten sa att jag kunde släppa honom. Du hade förmodligen inte sagt att jag kunde släppa utan istället bett mig koppla honom. Det hade inte varit några som helst bekymmer för mig att göra det. Du behöver inte vara rädd för att min hund skulle jucka på dig och inte heller att han skulle slicka på dig för det gör han inte på någon. Möjligtvis att du får dig en slick om du kör fram ditt ansikte i hans ansikte men då anser jag att man ber om det. Eftersom han skulle vara kopplad när du var hos mig så skulle han inte hoppa på dig heller.
Jag har aldrig uppmuntrat någon att få min hund att bete sig som du beskriver utan snarare tvärtom så har jag bett personer som gillar att hundar hoppar på dem att låta bli att göra så med min hund.

Jag förstår egentligen inte vad du menar? Menar du att jag skulle uppmuntra min hund att hoppa? Att jag skulle uppmuntra andra att låta honom hoppa? Han får alltid ett nej om han hoppar. Utan undantag.
Jag har heller inte skällt ut någon. Jag frågade henne vad hon gjorde och varför och sedan bad jag henne gå eftersom jag inte ville ha henne här och i mitt hem bestämma jag vem som får vistas här även om det skulle råka vara en person ifrån hemtjänsten.

Jag håller med dig där.
kl

Men undrar ändå HUR gör man om man knäar en hund så den flyger bakåt?

De gånger jag använt knät på hundar, ute och då okända utan förarkoll, det blir bara ett knä upp, alltså innan hunden är framme, mer för att mota och det finns ingen kraft i den ställningen att kicka iväg.
Ska man få iväg om möjligt en hund av den storleken så måste väl ändå hunden verkligen hoppat upp och från golvet?, knät har ju bara kraften högre upp och sas i upptagandet och nära den som tar upp knät?

Man lyfter knät nerifrån, hon tog alltså foten bakåt som om hon skulle sparka en boll eller nåt, och när hunden hoppar så knäar man den så att man lyfter den uppåt så att den slår en bakåtvolt och landar på ryggen. Iallafall var det så hon gjorde.

Enligt maken som gick med hund pa BHK var det exact vad han blev lard att gora for 30 ar sedan ... Jag har lart honom annat nu ... men det ar vad han forklarat for mig genom aren att man gor ... innan vi hade egen hund nu.

Är det inte rimligt att hundägare som vet att deras hundar hoppar säger det? I TS fall tycker jag att det verkar som bristande kommunikation från båda håll. Sedan hade jag personligen inte knäat en hund på 16 kg. Jag hade som hundägare å andra sidan inte släppt iväg hunden utan att informera om att den hoppar. Jag hade sannolikt inte släppt iväg en hoppande hund alls.

Hon visste att han hoppade. Det hade chefen för hemtjänsten berättat. Hon hade sagt att jag hade en liten hoppig hund som låter mycket eftersom han vaktar men att han är väldigt snäll. Jag sa också att han hoppar men att hon inte ska bry sig om honom så lugnar han sig snart och hon svarar då att hon har hundar hemma så det var ingen fara. Resten vet ni...

Jag har små, under 4 kg, och veka hundar. Skulle någon korrigera dem så de flyger iväg och får ont skulle de förmodligen kissa på sig i fasa. Det hade blivit problem att få dem trygga med främlingar sen.

Jag tycker så klart inte att man ger sig på andras hundar. Spec inte i andras hem.
Det är en helt annan sak om man är ute och en lösspringande hund kommer kutande utan ägare. Då kanske någon reagerar i panik och råkar använda mer kraft än egentligen nödvändigt.
Men om man är i någon annans hem och man sagt att det går bra att släppa hunden har man lite köpt läget och risken i vad en lös hund kan göra.

Däremot blir jag förvånad över hur ok det verkar anses att hundar hoppar.
Jag kan bjuda in mina att hoppa. Men jag vill inte att de själva hoppar oinbjudna. Just för att alla inte är bekväma i det och det kan komma en gång då jag missar och de studsar till på någon som inte uppskattar det.
Jag säger dock inte att man ska sopa till dem för det. Men det går ju att träna med trevliga metoder.

Just nu bor jag hos mina tränare. Här finns två stora Cane Corso. De kan hoppa om de är uppspelta. Den ena är för stor för rasen och tuuung.
De menar inget illa. Men jag vill inte bli hoppad på oinbjudet.
Det löste jag med att möta hoppet med en vridning och glida undan samtidigt som jag motar ner hunden och säger nej(som de förstår). Och upprepa lugnt om nödvändigt. Då taggar man inte upp dem, stör ingen ägare och slipper bli mosad och nergeggad om man inte vill.
Här informeras dock alla gäster om hundarna och hur de agerar.

Det hade jag också gjort om mina hoppat, stora som små.
För både hundar och människors skull.
Man kan aldrig ta något för givet. Och det gäller både hur djur agerar och hur människor gör. Hanterar man alla människor som idioter och är övertydlig slipper djuren mycket problem(har jag lärt mig under åren som hästtränare utöver ägare till småhundar som annars kan drämmas omkull av "snälla hundar" som släpps fram utan lov).

Jag har 8 hundar och 3 barn.

Varför gör du olika på barn och vuxna?

Hoppa brukar de sällan behöva, beror ju på storlek, och absolut inte aggressivitet, dom kan pussa omkull en unge.

Stackars dem om du är så burdus som du beskriver.

Jag gör ingen skillnad på vuxna och barn däremot gör han det. Är någon rädd så kopplar jag honom oavsett ålder på personen. Att jag alltid kopplar honom när det kommer främmande barn är inte bara för deras skull utan även för hans. Han har blivit svårt misshandlad bland annat av barn och det har tagit lång tid att bygga upp förtroendet för barn igen och han är fortfarande rädd för okända barn. Därför kopplar jag honom och han lägger sig då lugnt vid mina fötter eftersom han vet att jag inte låter dem skada honom. Det finns liksom ingen anledning att han ska lära känna barn som kommer hit en gång när de säljer majblommor eller jultidningar. Andra barn som han behöver ha en relation med eftersom vi träffar dem så ofta är det skillnad med. Dem har han fått lära känna i lugn och ro och med dem är det inga problem numera.

Han pussar inte på barn utan han nosar försiktigt på dem. Han är ingen burdus hund, bara väldigt glad. Han har så stor respekt för barn eftersom barn har varit så elaka mot honom så att rusa fram och pussa på ett barn finns inte i hans värld.

Behövs inte, mina hundar hälsar inte på mina gäster. De blir instängda om de är inne (bor i hundgård ute) är de nån som vill hälsa så är de på besökarens villkor.
Mina hundar hoppar inte ens i hundgården när man hälsar. Där är de galler emellan och omöjligt att korrigera hunden med ett knä eller ta tag i halsbandet och be hunden sitta still.

Men ger jag mina hundar kommando hoppar terrierna upp i famnen. Eller de större hundarna ställer sej på bakbenen för å gosa.

Det går inte att ha okontrollerade hundar när man jagar så mycket med så mycket nytt folk. Är min hund på jakt ska den akuta i passkyttarna och andra hundförare. Inte hoppa upp i famnen på dom. Vågar inte ens tänka tanken på vad ett snällt kärleksfullt gos hopp kan göra om de är en person med skarpladdat vapen i handen. Inte att hunden blir skadad, utan risken för vådaskott.
Och ett vapen hanteras alltid som skarpladdat, även om de är helt tomt och tom delar är bortplockade.

Ja det är deras arbetsmiljö men det är också mitt hem. De har valt att jobba inom hemtjänsten. Jag har inte valt att vara beroende av dem. Jag har inte valt att bli såhär sjuk. Vem tycker du ska ta mest hänsyn till vem? Ska jag inte kunna ha kvar mina djur som faktiskt är snälla för att en person inte kan öppna käften och be att jag håller i hunden för att hon inte vill att han kommer fram och riskerar att hoppa på henne utan istället säger att jag kan släppa fram honom? Du får nog försöka tänka dig in i min och många andra sjukas situation istället för att enbart tänka på någon som har valt att jobba i andra människors hem med allt vad det innebär. Hon hade kunnat säga ifrån att hon inte vill jobba på ett ställe där det finns djur. Jag kunde inte säga ifrån att jag inte ville att hon skulle komma eftersom jag inte visste att hon skulle bete sig som hon gjorde. Att hunden hoppar ibland visste hon innan hon ens kom hit för det hade chefen för hemtjänstföretaget berättat för henne så det kom inte som en överraskning.

1. Du är inte den ende som är sjuk. Jag har genom åren opererats för scolios som kunde förpassat mig till rullstol. För 3 år sedan opererades jag för cancer och för två år sen fick jag pacemaker. Du är inte ensam. Jag har inte heller valt att hela mitt liv leva med sjukdom - jag har däremot valt att inte bli bitter utan leva det liv jag har så bra som möjligt.
2. Din sjukdom gör att andra måste jobba i ditt hem. Därmed tillhandahåller du en arbetsmiljö och den ska vara dräglig -minst - för den anställde. Det är en anställd vi pratar om med de rättigheter som en anställning ger. Det innebär ömsesidiga åtaganden och skyldigheter. I den skyldigheten ingår INTE att behöva utsättas för hoppande ouppfostrade hundar. Jag tycker nämligen att en hoppande hund är ouppfostrad.
3 jag har inte sagt att du inte ska ha kvar dina djur men de sköter du väl själv för det är väl ändå inte hemtjänstens uppgift att rasta dina hundar? Är hundrastning hemtjänstens uppgift så ska hundarna vara fostrade för det men jag tror nog inte det är det mina skattepengar bekostar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka