Vad gör ni om någon kommer hem till er och knäar eran hund

Sv: Vad gör ni om någon kommer hem till er och knäar eran hund

Jag uppfattar dig inte heller som bitter. Jag uppfattar dig som en mycket bra hundägare och människa.

Jag hoppas hunden blir sig lik igen.

Kl.

Fattar inte riktigt att det överhuvudtaget blir någon diskussion av det här & håller med t ex Jadzia. Det är väl för bövelen helt självklart att man inte sparkar någon på det sättet så länge det inte är uppriktig fara för ens liv.

Tack :)
Ja jag hoppas verkligen det också. Jag har upptäckt att han inte vill sträcka fram huvudet och det är ju förståeligt för det lär ju sträcka i bröstmuskulaturen. Jag hoppas att veterinären ringer snart så att jag åtminstone får rådfråga henne.

Visst borde det vara en självklarhet men är det något jag har lärt mig så är det att det som är självklart för en är inte självklart för andra. Tyvärr. Livet hade varit så mycket enklare om folk använde sitt sunda förnuft.

Du skev hemtjänst/hemvård och jag svarade om precis det JAG har inte nämt personlig assistent och har heller inte jobbat som det annat än i skolan. Tråkigt att du inte förstår hur extremt mycket mer nytta en hund kan göra som håller vårdtagaren sällskap 24/7 än att en person tillbringar en halvtimme i vårdtagarens närhet. Men som sagt så går det ju alldeles utmärkt att kombinera hundpromenaden tillsammans med vårdtagaren så vårdtagaren har sällskap 24/7 + vardagliga samtal (vilket dem självklart får alla andra gånger vi är där också för dessa vårdtagare som får detta beviljat har ju hjälp 6-8 gånger dygnet).

Att vi går ut med folks hundar är inget nytt men heller inget gammalt utan något som pågår varjedag här.
Jag är dock medveten om att min kommun är en av få som fortfarande ser sina vårdtagare som faktiska människor även inom den kommunalahemtjänsten. Vi räknar inte minuter vi låter det ta den tid de tar även om vi naturligtvis har ramar men har ju förstått på våra sommargäster att det är betydligt hårdare på andra ställen i Sverige. Men det är ju en annanhistoria hur som är det bara hemskt att någon anser att man spänderar skatte pengarna på fel sätt för att man arbetet efter vårdtagarnas egen vilja. Att du på en tråd som denna kan sitta och säga att det är bättre för vårdtagaren att prata med denne än att möjliggöra att vårdtagaren kan ha sin hunden som är vårdtagarens liv och hjärta, den enda anledningen till att leva.

Jag har 8 hundar och 3 barn.
Så om något av dina BARN springer emot mig så är det helt ok att jag med full kraft kör upp ett knä i bröstet på ungen så den flyger baklänges och landar på rygg ett par meter bort? Ouppfostrade ungar har jag rätt att både uppfostra med våld och värja mig emot som jag finner bäst, gillar du det inte så håll fast dem! :yuck:

Kl.

Fattar inte riktigt att det överhuvudtaget blir någon diskussion av det här & håller med t ex Jadzia. Det är väl för bövelen helt självklart att man inte sparkar någon på det sättet så länge det inte är uppriktig fara för ens liv.

Jag skulle gärna sparka på så vis om jag hade kraft och kunde långt innan det var fara för mitt liv- det räcker ex att vovven skulle vara illa ute.
Nu förstår jag fortfarande inte hur man kan sparka så hårt genom att ta upp knät, om nu inte hunden då är liksom uppe på en och nära intill, möjligtvis- men jag är väl svag och obalanserad antar jag.

Så om något av dina BARN springer emot mig så är det helt ok att jag med full kraft kör upp ett knä i bröstet på ungen så den flyger baklänges och landar på rygg ett par meter bort? Ouppfostrade ungar har jag rätt att både uppfostra med våld och värja mig emot som jag finner bäst, gillar du det inte så håll fast dem! :yuck:

Fast man måste ändå förstå att en del faktiskt är rädda för hundar och vill freda sig, det finns faktiskt hundar som är väldigt obehagliga, hotfulla och även farliga.

obs inte menat till dig tiny utan mer allmänt.

Jag skulle gärna sparka på så vis om jag hade kraft och kunde långt innan det var fara för mitt liv- det räcker ex att vovven skulle vara illa ute.

Jo, det gäller självklart även att försvara andra från typ angrepp, t ex sitt barn, sin hund osv. Trodde så klart att det var underförstått & att jag inte skulle behöva skriva det.

(Fast å andra sidan var det någon tråd för länge sedan där folk mer än gärna sparkade även snälla hundar som kom fram trots att det verkligen inte behövdes bara för att folk var irriterade på hundjävlar som sprang fram eller hur det nu var. Det är helt obegripligt för mig det också.)

Fast man måste ändå förstå att en del faktiskt är rädda för hundar och vill freda sig, det finns faktiskt hundar som är väldigt obehagliga, hotfulla och även farliga.

obs inte menat till dig tiny utan mer allmänt.

Fast nu blir det ju sådär fånigt igen. Det var ingen hemskt rädd person. Det var ingen obehaglig, hotfull eller farlig hund. Det var en styck hundvan person och en styck sketglad vovve.

Och det här med exemplet rädslor. Får man verkligen uppföra sig precis hur som helst bara för att man råkar bli rädd? I alla situationer?

Kl.

Kan inte annat än hålla med och jag är chockad över attityden hos vissa i tråden som verkar tycka att detta är ett OK beteende från en människa som 1. är mer eller mindre hundvan 2. hade chansen att säga ifrån om hon var hundrädd då ts höll i hunden till en början 3. själv sa att det var ok att släppa fram hunden.

Sen kan man ju diskutera in absurdum huruvida hundar "ska" få hoppa på folk när de hälsar men det ger jag mig inte in i.

Fast man måste ändå förstå att en del faktiskt är rädda för hundar och vill freda sig, det finns faktiskt hundar som är väldigt obehagliga, hotfulla och även farliga

Absolut finns det folk om är väldigt rädda för hundar, absolut finns det hundar som är både hotfulla och aggressiva. Men nu var detta inte fallet så kan vi inte släppa denna typ av exempel? De verkar som för mig att de allra flesta håller med om att man får freda sig själv och sina nära vid skarpt läge

Och det här med exemplet rädslor. Får man verkligen uppföra sig precis hur som helst bara för att man råkar bli rädd? I alla situationer?

En väldigt bra fråga!

Folk kan ju vara rädda för det mesta, är det ok för en hundrädd person som man råkar gå förbi på gatan att ge hunden en spark för att hunden tittade åt personens håll eller rent av ville vika av och gå mot personen? Jag tror (hoppas!) att vi alla svarar nej på den frågan!

Är det verkligen ok att knäa en hund på detta sätt som TS stackars hund råkat ut för? Hundstackarn har ju i dagsläget riktigt ont som det verkar och är fortfarande påverkad av händelsen. i mina öron låter det som övervåld vilket ALDRIG är ok.

Fast nu blir det ju sådär fånigt igen. Det var ingen hemskt rädd person. Det var ingen obehaglig, hotfull eller farlig hund. Det var en styck hundvan person och en styck sketglad vovve.

Va? Läs vad jag svarade på, svaret det var om jämförelse med barn.

Men då du nämner det, de flesta hundar som hoppar och inte lyder sin ägare är enligt ägaren just det du skriver-vare sig obehaglig, hotfull eller farlig-det betyder inte att alla vill ha hunden hoppandes på sig. Det är liksom den som blir utsatt som avgör hur obehagligt och rädd den personen tycker det är- inte hundägaren.

Jag som är hundrädd själv tycker inte det är konstigt alls med personer som lackar ur och blir tokrädda om det kommer en lös hund och hoppar upp, eller ännu värre flera.

Jag tycker inte vikarien gjorde rätt som knäade din hund men varför släpper du din hund till en främmande människa när hunden har blivit misshandlad tidigare? Du känner din hund, du vet hur den kan reagera, men du känner inte vikarien och har ingen aning om hur hon reagerar trots "hundvana". Oansvarigt av dig tycker jag som utsätter din hund för den risken.

Senast ändrad:

Jag tycker inte vikarien gjorde rätt som knäade din hund men varför släpper du din hund till en främmande människa när hunden har blivit misshandlad tidigare? Du känner din hund, du vet hur den kan reagera, men du känner inte vikarien och har ingen aning om hur hon reagerar trots "hundvana". Oansvarigt av dig tycker jag som utsätter din hund för den risken.

fast allvarligt hade du förväntat dig en sådan behandling av din hund av en person som kommer till dig hem och säger sig vara hundvan och som vill att du ska släppa fram hunden?

Jag hade nog inte i min vildaste fanatsi kunnat förvänta mig något sådant! Och hade således inte ens tänkt tanken att det skulle vara en risk att detta skulle inträffa. Antar att jag efter att ha läst denna tråd måste (tyvärr) tänka om på den punkten.

Senast ändrad:

Hur tycker du att jag skulle göra då? Hålla i hunden under hela tiden hon var här trots att hon säger att det är okej att jag släpper fram honom? Det blir ju både löjligt och ohållbart.

Han har inte blivit misshandlad här eller av någon som har hälsat på eller av någon från hemtjänsten utan i sitt tidigare hem. Han är en omplaceringshund som jag köpte när han var nästan sju månader. Han har alltså bott här i drygt 6 år och är idag en lugn, trevlig och mycket trygg hund vilket han har blivit efter mycket träning och med hjälp av många trevliga människor som varit här och hälsat på. Självklart finns risken att minnena kommer för honom hur det var i hans förra hem. Jag vet faktiskt inte så mycket om hur ett hundpsyke fungerar så att jag vet om han kan minnas så långt tillbaka men det kanske någon annan här vet. Det verkar iallafall inte som att han har tagit skada på det viset för han är iallafall glad när min ordinarie kommer. Hur han reagerar på en okänd människa vet jag ju inte än.

Min hund reagerar inte annorlunda än vad någon annan hund skulle ha gjort så det förstår jag inte ens vad du menar med. Han gick/småsprang fram till henne viftandes på svansen som han gör till alla som kommer hit oavsett om de är nya eller gamla. (Givetvis möter han kända med gladare viftningar.) Han är väldigt van vid att det kommer nya människor eftersom jag har haft hemtjänst i drygt fem år och med den förra hemtjänsten kunde komma 17 nya under en sexveckorsperiod varav 13 var helt nya för att ta ett exempel som jag minns. Det var alltså inte något ovanligt att det kom så många olika utan det var det normala.

Om jag skulle gå och tro att hemtjänstpersonalen ville min hund illa så hade jag inte släppt in dem ifrån första början. Det hade aldrig fungerat då. Jag måste tyvärr lita på dem oavsett vad. De har faktiskt mitt liv i sina händer och därför var den här händelsen ännu allvarligare. Hade det varit någon annan som hade hälsat på som hade gjort det så hade det faktiskt inte varit lika illa. Jag lär vara livrädd i framtiden när det kommer någon ny och jag kommer förmodligen tacka nej och vara utan hjälp framöver om de vill skicka någon ny vikarie för jag kommer inte våga släppa in någon ny en gång till. Nu vet jag ju vad som kan hända. Att du tycker att jag är oansvarig får stå för dig. Jag antar att du inte har en aning om hur hemtjänst fungerar och vad de är till för?

För er som vill veta så har hunden enligt veterinären en blödning i bröstmuskeln. Han ska ta det lugnt och röra sig i sin egen takt och om några dagar ska jag börja massera försiktigt med hirudoidsalva. Jag kan bara tacka hans lyckliga stjärna att det inte blev ännu värre.

För er som vill veta så har hunden enligt veterinären en blödning i bröstmuskeln. Han ska ta det lugnt och röra sig i sin egen takt och om några dagar ska jag börja massera försiktigt med hirudoidsalva. Jag kan bara tacka hans lyckliga stjärna att det inte blev ännu värre.

Men stackars liten killen då :( Hoppas han blir bättre snabbt!

Och jag som träffat den där lille rackaren tycker det är helt fruktansvärt! Så som han hälsade på mig som kom dit som en främling så ser jag ingen som helst anledning att överhuvudtaget försvara sig mot honom, fullkomligt idiotiskt att sparka/knäa honom på det viset :(

Senast ändrad:

Tack. Det hoppas verkligen jag också. Det är så fruktansvärt att det skulle behöva hända :(

Så som han hälsade på dig hälsade han, eller rättare sagt försökte han, hälsa på henne. Precis som du skriver så är det absolut inget man behöver försvara sig emot.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka