Vad gör ni om någon kommer hem till er och knäar eran hund

Sv: Vad gör ni om någon kommer hem till er och knäar eran hund

För er som vill veta så har hunden enligt veterinären en blödning i bröstmuskeln. Han ska ta det lugnt och röra sig i sin egen takt och om några dagar ska jag börja massera försiktigt med hirudoidsalva. Jag kan bara tacka hans lyckliga stjärna att det inte blev ännu värre.

Ta hand om Vovve. Fy vilken gräslig upplevelse för er båda! :mad:

KL

Förståelsen för våld och sparkar som uttrycks i tråden har jag svårt att ta till mig. Vi pratar alltså om en person som säger sig vara hundvan, som är hemma hos Dig, som ber Dig släppa hunden. Hur i hela världen kan det sedan plötsligt bli ok att med våld orsaka att den får blödning i muskeln?

Jag gör en jäkla skillnad på om du går ute på stan och en främmande hund plötsligt kommer framrusande. Då hade många säkerligen reagerat överdrivet starkt. Men ärligt talat - i någons HEM? Även svårt hundrädda får väl antas ha något eget rationellt tänkande, kapacitet att tänka framåt (fråga om hunden kan hoppa?), och inte vara helt styrda av reptilhjärnan? O_o

Jag är jävligt rädd för spindlar, då går jag helst inte hem till någon som har lösa tarantellor omkringklättrades på soffan - och måste jag det så ber jag att personen vänligen kan stänga in spindlarna innan jag kommer.

Ja det är riktigt jobbigt att se honom sådan :( Han som alltid är så pigg och glad. Nu ligger han helst och sover. Jag ser ju att han har ont när han tittar på mig men veterinären ville inte ge någon smärtlindring. Dels eftersom han ändå rör sig såpass bra nu men också för att om något skulle tillstöta så kanske man inte märker det direkt. Jag förstår fullkomligt hennes resonemang men det gör ont i mig att se honom ha ont :cry:

Jag som är hundrädd själv tycker inte det är konstigt alls med personer som lackar ur och blir tokrädda om det kommer en lös hund och hoppar upp, eller ännu värre flera.

Ska jag tolka det som att du anser att det är OK att använda våld när man råkar bli skrämd?

Jag tycker inte vikarien gjorde rätt som knäade din hund men varför släpper du din hund till en främmande människa när hunden har blivit misshandlad tidigare? Du känner din hund, du vet hur den kan reagera, men du känner inte vikarien och har ingen aning om hur hon reagerar trots "hundvana". Oansvarigt av dig tycker jag som utsätter din hund för den risken.

Sådant är alltid lätt att säga/fråga sig efter en sån här händelse. Jag är övertygad om att TS ångrar det och grämer sig, speciellt nu när hunden blev så illa däran som han blev.

Ett sånt här inlägg kan jag tycka är väldigt onödigt. Vad tillför det liksom?

Ska jag tolka det som att du anser att det är OK att använda våld när man råkar bli skrämd?

Du kan tolka det som att jag tycker man har rätt att freda sig mot lösa hundar från sin förare som inte lyder och kommer i full fart och ser ut att tänka hoppa upp. Freda sig, som att hålla ut knät. Stannar de innan så händer inget, hoppar de upp så är knät ivägen.

Skulle jag bli skrämd eller min vovve och den främmande hunden inte gav sig, med ett "hålla upp knä", så ja, då skulle jag sparka eller slå med rep för att freda oss. Självklart försvarar jag mig och min vovve.

Jag fick bilden av att din hund var yngre och trygg med dig/dina närmsta. Jag gick på hårt inser jag nu men står ändå till viss del fast vid vad jag har skrivit, även om du inte kan förutspå framtiden så var det ett olyckligt misstag (dum kombination- glad hund/osäker vikarie).

Jag har ingen egen hund men har haft häst i många år och efter att ha sätt hur människor som påstår sig ha en massa erfarenhet ändå behandla djuret helt galet så litar jag inte på någon främmande längre när det gäller mina djur. Jag tror du också har insett det nu. Det är fruktansvärt att din hund fick "ta den smällen" för att du skulle inse det, precis som min häst fick göra för att jag skulle inse.

Jag hoppas verkligen att din hund bara fått fysiska skador som läker relativt snabbt.

Läs det jag har skrivit med snälla ögon, jag menar inget illa. Alla gör vi misstag. Jag hade gjort samma sak som dig om det hade varit för sju år sedan.

Ta hand om Vovve. Fy vilken gräslig upplevelse för er båda! :mad:

KL

Förståelsen för våld och sparkar som uttrycks i tråden har jag svårt att ta till mig. Vi pratar alltså om en person som säger sig vara hundvan, som är hemma hos Dig, som ber Dig släppa hunden. Hur i hela världen kan det sedan plötsligt bli ok att med våld orsaka att den får blödning i muskeln?

Jag gör en jäkla skillnad på om du går ute på stan och en främmande hund plötsligt kommer framrusande. Då hade många säkerligen reagerat överdrivet starkt. Men ärligt talat - i någons HEM? Även svårt hundrädda får väl antas ha något eget rationellt tänkande, kapacitet att tänka framåt (fråga om hunden kan hoppa?), och inte vara helt styrda av reptilhjärnan? O_o

Jag är jävligt rädd för spindlar, då går jag helst inte hem till någon som har lösa tarantellor omkringklättrades på soffan - och måste jag det så ber jag att personen vänligen kan stänga in spindlarna innan jag kommer.

Jag håller med dig till 100 %. Jag förstår inte varför sådana här trådar alltid urartar till en massa alternativa scenarion om lösa främmande hundar som kommer springande på stan så att man måste skydda livhanken, små barn som riskerar ätas upp av hundar, paniskt hundrätta personer etc. Här har vi en konkret situation, ganska väl beskriven. I den här konkreta situationen är det fullkomligt uppenbart för var och en att det inte handlar om en människa som är paniskt rädd för hundar och därför överreagerar. Det handlar om en idiot som anser sig veta hur hundar ska behandlas och sparkar till TS tämligen lilla hund så den flyger 2 meter och blir skadad! Med fakta på bordet om vad som förevarit förstår jag inte hur någon kan försvara agerandet.

Om någon kommer till mitt hem och säger att jag kan släppa fram hunden så utgår jag ifrån att jag ska kunna göra det utan att riskera att hunden blir misshandlad och skadad. Vill man absolut inte bli hoppad på kan man förmedla det. Blir man överraskad av att hunden hoppar (vilket i sig är konstigt eftersom det är ett ohyggligt vanligt hälsningsbeteende, särskilt hos mindre hundar) så kan man värja sig så milt man kan, t.ex. genom att fösa undan hunden med händerna eller FÖRSIKTIGT sätta upp ett knä och be ägaren ta hunden. Man SPARKAR FÖR F-N INTE HUNDEN SÅ DEN FLYGER. Bara tanken på att någon skulle göra så mot mina små gör mig helt rasande. Att någon skulle kunna bete sig så huvudlöst har aldrig ens föresvävat mig.

KL
Även svårt hundrädda får väl antas ha något eget rationellt tänkande, kapacitet att tänka framåt (fråga om hunden kan hoppa?), och inte vara helt styrda av reptilhjärnan? O_o .

+ 300 ungefär.

Att träna på det där med självkontroll känns som ett ganska vettigt alternativ tycker jag i stället för att rättfärdiga att man skickar iväg en hund 2 meter, om man nu reagerar med våld så fort man blir skraj. Det är ju helt absurt.

+ 300 ungefär.

Att träna på det där med självkontroll känns som ett ganska vettigt alternativ tycker jag i stället för att rättfärdiga att man skickar iväg en hund 2 meter, om man nu reagerar med våld så fort man blir skraj. Det är ju helt absurt.

Fast om man har fobi så hinner man inte tänka innan. Nu menar jag absolut inte att det var så i det här fallet, utan att en människa som får panik använder INTE sin logiska hjärna. Jag har själv mejat ner min kompis utan att märka det (förflyttade mig flera meter utan att riktigt veta hur). Visst kan man träna sig genom KBT men det är inget man är skyldig att göra. KBT är jättejobbigt att genomgå och ska man öht få något resultat så måste det finnas en egen stark vilja att ta tag i sin fobi.

För er som vill veta så har hunden enligt veterinären en blödning i bröstmuskeln. Han ska ta det lugnt och röra sig i sin egen takt och om några dagar ska jag börja massera försiktigt med hirudoidsalva. Jag kan bara tacka hans lyckliga stjärna att det inte blev ännu värre.

Men herregud vilken kraft hon måste ha använt då! Förfärande! Eftersom hunden har dokumenterad skada tycker jag du ska polisanmäla. Då kanske personen fattar att hon gick långt över gränsen.

Fast om man har fobi så hinner man inte tänka innan. Nu menar jag absolut inte att det var så i det här fallet, utan att en människa som får panik använder INTE sin logiska hjärna. Jag har själv mejat ner min kompis utan att märka det (förflyttade mig flera meter utan att riktigt veta hur). Visst kan man träna sig genom KBT men det är inget man är skyldig att göra. KBT är jättejobbigt att genomgå och ska man öht få något resultat så måste det finnas en egen stark vilja att ta tag i sin fobi.

Jag vet hur den (icke-logiska) hjärnan fungerar. Jag är av förklarliga skäl hysteriskt "bakskygg", men jag fattar ju ändå att jag inte kan gå runt och slå ner alla människor & barn som kommer upp snabbt bakom mig bara för att jag blir rädd. Visst, jag kanske inte har någon skyldighet att träna på det här, men jag tycker absolut att jag har en skyldighet att inte skada djur eller människor.

Våld på grund av rädsla är inte en vettig ursäkt helt enkelt, känner jag. Det finns massor med känslor som kopplar bort den "logiska hjärnan" men där vi helt enkelt inte får agera på det & ta till våld.

Men som du säger; i det här fallet handlade det inte om någon galen hundattack mot en fobisk person.

Fast man måste ändå förstå att en del faktiskt är rädda för hundar och vill freda sig, det finns faktiskt hundar som är väldigt obehagliga, hotfulla och även farliga.
Kommer man hem till någon, säger sig vara hundvan och sen sparkar hunden så den får en blödning i muskeln ska man fan i mig ha en jävligt hård smäll själv. :mad: Det är inte en hundrädd person det handlar om, det är inte en hundägare med noll koll på sin hund, det är inte en fråga om självförsvar utan skrämmande dåligt omdöme! :rage:

Och hur vore det om du läste hela inlägget?:meh:

Så du slipper bemöda dig:
Fast man måste ändå förstå att en del faktiskt är rädda för hundar och vill freda sig, det finns faktiskt hundar som är väldigt obehagliga, hotfulla och även farliga.

obs inte menat till dig tiny utan mer allmänt.

Behövs inte, mina hundar hälsar inte på mina gäster. De blir instängda om de är inne (bor i hundgård ute) är de nån som vill hälsa så är de på besökarens villkor.
Mina hundar hoppar inte ens i hundgården när man hälsar. Där är de galler emellan och omöjligt att korrigera hunden med ett knä eller ta tag i halsbandet och be hunden sitta still.

Men ger jag mina hundar kommando hoppar terrierna upp i famnen. Eller de större hundarna ställer sej på bakbenen för å gosa.

Det går inte att ha okontrollerade hundar när man jagar så mycket med så mycket nytt folk. Är min hund på jakt ska den akuta i passkyttarna och andra hundförare. Inte hoppa upp i famnen på dom. Vågar inte ens tänka tanken på vad ett snällt kärleksfullt gos hopp kan göra om de är en person med skarpladdat vapen i handen. Inte att hunden blir skadad, utan risken för vådaskott.
Och ett vapen hanteras alltid som skarpladdat, även om de är helt tomt och tom delar är bortplockade.

Men herregud. Måste allt gå till det yttersta jämt här på buke.

Vi pratar inte om jakt, vi pratar inte om hundar i hundgård. Vi pratar om en hund som bor med matte i en lägenhet. Och matte behöver hjälp i sitt hem varje dag.

KL.
Är fan inte klokt att folk kan tycka att en person som måste ha hjälp för klara sitt liv, ska ha hundra koll på sin hund när hon får besök. Hunden är snäll, men kan hoppa och folk blir hysteriska.

Ni är banne mig inte kloka :banghead:

Jag fick bilden av att din hund var yngre och trygg med dig/dina närmsta. Jag gick på hårt inser jag nu men står ändå till viss del fast vid vad jag har skrivit, även om du inte kan förutspå framtiden så var det ett olyckligt misstag (dum kombination- glad hund/osäker vikarie).

Jag har ingen egen hund men har haft häst i många år och efter att ha sätt hur människor som påstår sig ha en massa erfarenhet ändå behandla djuret helt galet så litar jag inte på någon främmande längre när det gäller mina djur. Jag tror du också har insett det nu. Det är fruktansvärt att din hund fick "ta den smällen" för att du skulle inse det, precis som min häst fick göra för att jag skulle inse.

Jag hoppas verkligen att din hund bara fått fysiska skador som läker relativt snabbt.

Läs det jag har skrivit med snälla ögon, jag menar inget illa. Alla gör vi misstag. Jag hade gjort samma sak som dig om det hade varit för sju år sedan.

Han är trygg med mig och mina närmaste. Varför skulle han inte vara det?

Du har totalfel i dina antaganden om mig. Nog för att jag är blond men jag är definitivt inte blåögd. Det är snarare så att det har tagit väldigt lång tid för mig att lita såpass på människor som jag gör idag. Jag har alltid fått klara mig själv, eller iallafall sedan jag var i tvåårsåldern, och jag har alltid vetat mycket väl att de flesta vill mig illa. Nu de senaste åren så har jag istället träffat människor som faktiskt vill mig väl och det har varit en ögonöppnare för mig. Jag måste inte alltid klara mig själv utan det är okej att be om hjälp och jag får hjälpen. Det innebär inte att jag litar på människor eller att jag skulle få för mig att lämna över ansvaret på mina djur till någon annan för att åka på semester eller att jag skulle stalla in mina hästar hos någon så att någon annan skulle sköta dem delvis men att kunna släppa fram min hund till någon som kommer för att hjälpa mig, ja det gör jag faktiskt. Att jag inte skulle kunna släppa fram min hund i mitt eget hem mot en människa som kommer för att hjälpa mig, som vet om att jag har djur, som har accepterat det och som kommer till mig eftersom hon gillar djur, nej, det blir alltför märkligt. Jag måste kunna lita på att de som kommer för att hjälpa mig faktiskt vill mig väl för annars hade jag mått ännu sämre än vad jag ändå redan gör. Jag har haft hund sedan vintern -95 och haft hemtjänst sedan augusti -08 och jag har aldrig varit med om något liknande. Inte något som ens har varit i närheten. Ingen har någonsin varit i närheten av att skada min hund eller mina andra djur. Inte folk som inte kan något om hundar och inte folk som faktiskt är rädda för hundar. Ingen. Att hon betedde sig som hon gjorde kommer innebära att hon förmodligen förlorar sitt jobb. Att ljuga och inte stå för vad hon har gjort och att bete sig så mot en brukares djur är att gå över gränsen. Långt över gränsen. Jag är glad att chefen för hemtjänsten litar på mig och inte bara håller sina anställda om ryggen men så är hon också en väldigt bra människa och hon tycker inte att det är okej det som hände.

Men herregud vilken kraft hon måste ha använt då! Förfärande! Eftersom hunden har dokumenterad skada tycker jag du ska polisanmäla. Då kanske personen fattar att hon gick långt över gränsen.

Jag pratade med en kompis ikväll som kände på hans svullnad och som också tycker att jag ska polisanmäla henne men jag vet ärligt talat inte om jag orkar gå igenom den processen. Hade jag varit frisk så hade jag inte tvekat men nu... Jag vet faktiskt inte. Jag hade ett långt samtal med chefen idag och jag förklarade hur illa det faktiskt hade blivit. Hon trodde ju inte att det var så illa som det faktiskt är och hon kommer att ha ett allvarligt samtal med tjejen. Jag känner att jag avvaktar vad som händer vid samtalet mellan henne och chefen. Står hon fortfarande fast vid att hon inte gjorde det så får jag fundera en gång till på att polisanmäla henne men erkänner hon och hon förlorar jobbet så har hon ändå förhoppningsvis insett att det hon gjorde var fel och att hon aldrig gör om det.

Jag bor visserligen i hus men att ha min kompis i hundgård, nej, då hade jag aldrig köpt honom ifrån början. Däremot har jag en ordentligt inhägnad trädgård så att han kan springa lös och ha det bra utan att jag behöver ha stenkoll på honom. Han är en familjemedlem som sover mellan mig och min sambo på nätterna och som är mitt sällskap hela dagarna (och nätterna). Han är helt enkelt min bäste vän och sin bäste vän sätter man inte ut i en hundgård så att den får leva sitt liv där. Man kan ha hund på en hel massa olika premisser men det här är mina. Mina hundar har alltid varit en stor del av familjen och jag har alltid tagit lika mycket hänsyn till dem som till övriga familjemedlemmar vid flyttar och byte av jobb när det var aktuellt. För mig finns inget annat alternativ.

Han är trygg med mig och mina närmaste. Varför skulle han inte vara det?

Du har totalfel i dina antaganden om mig. Nog för att jag är blond men jag är definitivt inte blåögd. Det är snarare så att det har tagit väldigt lång tid för mig att lita såpass på människor som jag gör idag. Jag har alltid fått klara mig själv, eller iallafall sedan jag var i tvåårsåldern, och jag har alltid vetat mycket väl att de flesta vill mig illa. Nu de senaste åren så har jag istället träffat människor som faktiskt vill mig väl och det har varit en ögonöppnare för mig. Jag måste inte alltid klara mig själv utan det är okej att be om hjälp och jag får hjälpen. Det innebär inte att jag litar på människor eller att jag skulle få för mig att lämna över ansvaret på mina djur till någon annan för att åka på semester eller att jag skulle stalla in mina hästar hos någon så att någon annan skulle sköta dem delvis men att kunna släppa fram min hund till någon som kommer för att hjälpa mig, ja det gör jag faktiskt. Att jag inte skulle kunna släppa fram min hund i mitt eget hem mot en människa som kommer för att hjälpa mig, som vet om att jag har djur, som har accepterat det och som kommer till mig eftersom hon gillar djur, nej, det blir alltför märkligt. Jag måste kunna lita på att de som kommer för att hjälpa mig faktiskt vill mig väl för annars hade jag mått ännu sämre än vad jag ändå redan gör. Jag har haft hund sedan vintern -95 och haft hemtjänst sedan augusti -08 och jag har aldrig varit med om något liknande. Inte något som ens har varit i närheten. Ingen har någonsin varit i närheten av att skada min hund eller mina andra djur. Inte folk som inte kan något om hundar och inte folk som faktiskt är rädda för hundar. Ingen. Att hon betedde sig som hon gjorde kommer innebära att hon förmodligen förlorar sitt jobb. Att ljuga och inte stå för vad hon har gjort och att bete sig så mot en brukares djur är att gå över gränsen. Långt över gränsen. Jag är glad att chefen för hemtjänsten litar på mig och inte bara håller sina anställda om ryggen men så är hon också en väldigt bra människa och hon tycker inte att det är okej det som hände.
:bow::bow:

Jag har följt tråden med stigande förvåning o bitvis fasa över hur en del kan bete sig i den här tråden.
Inte bara den du svarar här utan även en del tidigare skribenter, jag hade nog inte kunnat hålla tillbaka mitt humör lika bra som du lyckas göra.
Leon skickar krya på dig ben till vovven o blöta hundpussar till dig, jag skickar massvis med kramar.

Jag misstänkte att det var en ung person som kom, inte så många i min ålder t ex som jobbar som timmis inom vården, så det där med reflex från vad vi blivit drillade i på BK på 60 - 70 talen rimmar inte i mina öron, speciellt som hon visste på förhand att du hade hund + att hon ber dig släppa hunden eftersom hon är så hundvan. Hon sparkade ju hunden med flit, om hon bara lyft knät framför sig så kan inte det få någon hund att flyga baklänges, nä det var nog en person som försett sig på CM o bestämt sig för att "hjälpa" dig genom att sätta din hund på plats

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2