Vad gör ni om någon kommer hem till er och knäar eran hund

Sv: Vad gör ni om någon kommer hem till er och knäar eran hund

Det fetade kan jag inte hålla med om faktiskt.
Säg att en hund hoppar. Om jag gör punkt 1 och 2 utan resultat finns ingen anledning att fråga ägaren om lov för att avsluta hoppandet. Ägaren har ju haft all möjlighet att ingripa under utförandet av 1 och 2.
Vill jag inte bli hoppad på så vill jag inte. Det är inte hundägarens rätt att få avgöra hur hunden hanteras som är viktigast här, det är min rätt att inte bli påflugen av dennes hund.
Man har liksom ingen skyldighet att ställa upp som figurant för att andra behöver jobba med sina djur.;)

Jag håller inte med. Inte när det kommer till att använda våld.

Jag bestämmer hur mina hundar ska uppfostras. Tack och lov har jag vänner med samma inställning som antingen tar efter mig, frågar hur de ska göra eller ber mig hålla i hunden.

Men alltså, man knäar väl ändå inte en hund så den faller baklänges 2 meter oavsett?

Att sätta upp ett knä och att knäa så hundarna flyger är en sak. Att sparka en hund kan sluta med tråkiga skador.

Jag kan faktiskt erkänna att när jag kommer hem till mamma och möts av en galen hund som kommer springandes i 200km/h så ser jag ut som en fotbollsspelare vid frispark. Dvs ett knä uppe, en hand mellan benen och en hand rätt ut samt ett skrikandes neej :D. Den hunden har nockat mig ett antal gånger så jag har slutat räkna fäskläpparna och såren i tungan.

Den andra hunden hoppar upp försiktigt på en och vill kramas.

1. Du är inte den ende som är sjuk. Jag har genom åren opererats för scolios som kunde förpassat mig till rullstol. För 3 år sedan opererades jag för cancer och för två år sen fick jag pacemaker. Du är inte ensam. Jag har inte heller valt att hela mitt liv leva med sjukdom - jag har däremot valt att inte bli bitter utan leva det liv jag har så bra som möjligt.
2. Din sjukdom gör att andra måste jobba i ditt hem. Därmed tillhandahåller du en arbetsmiljö och den ska vara dräglig -minst - för den anställde. Det är en anställd vi pratar om med de rättigheter som en anställning ger. Det innebär ömsesidiga åtaganden och skyldigheter. I den skyldigheten ingår INTE att behöva utsättas för hoppande ouppfostrade hundar. Jag tycker nämligen att en hoppande hund är ouppfostrad.
3 jag har inte sagt att du inte ska ha kvar dina djur men de sköter du väl själv för det är väl ändå inte hemtjänstens uppgift att rasta dina hundar? Är hundrastning hemtjänstens uppgift så ska hundarna vara fostrade för det men jag tror nog inte det är det mina skattepengar bekostar.

Men nu är väl ändå det kokta fläsket stekt!!??

Hur har du ens mag till att påstå att TS är bitter?? Det var ta mig tusan det dummaste jag har läst på mycket, mycket länge. Fattar inte att du har mage och häva ur dig sådan skit.
Jag är tvärsäker på att TS gör sitt absolut bästa av sin svåra situvation.

Att påstå att hennes djur är ouppfostade är bara så jäva dumt att det visslar i knutarna. Att du inte skäms människa som vräker ur dig massa osanningar. Mycket fräckt och omoget måste jag säga. :rage:

Läser man andra inlägg från TS så ser man väldigt snabbt att det är en väldigt snäll, rar och fin människa bakom skärmen. Många kloka och bra inlägg. Inte ens ett uns av bitterhet...
Så kliv ner från dina höga hästar och sluta komma med falska anklagerlser är du snäll. Tror TS har det nog så jobbigt med en hund som fortfarande är dålig efter det hemska som den utsattes för.

1. Du är inte den ende som är sjuk. Jag har genom åren opererats för scolios som kunde förpassat mig till rullstol. För 3 år sedan opererades jag för cancer och för två år sen fick jag pacemaker. Du är inte ensam. Jag har inte heller valt att hela mitt liv leva med sjukdom - jag har däremot valt att inte bli bitter utan leva det liv jag har så bra som möjligt.
2. Din sjukdom gör att andra måste jobba i ditt hem. Därmed tillhandahåller du en arbetsmiljö och den ska vara dräglig -minst - för den anställde. Det är en anställd vi pratar om med de rättigheter som en anställning ger. Det innebär ömsesidiga åtaganden och skyldigheter. I den skyldigheten ingår INTE att behöva utsättas för hoppande ouppfostrade hundar. Jag tycker nämligen att en hoppande hund är ouppfostrad.
3 jag har inte sagt att du inte ska ha kvar dina djur men de sköter du väl själv för det är väl ändå inte hemtjänstens uppgift att rasta dina hundar? Är hundrastning hemtjänstens uppgift så ska hundarna vara fostrade för det men jag tror nog inte det är det mina skattepengar bekostar.

1) Jag vet mycket väl att jag inte är den enda som är sjuk. Var har du fått det ifrån? Jag har iallafall aldrig påstått det. Var kommer din sjukdom och din "nästan hamnat i rullstol" in? Jag använder rullstol när jag ska mer än 20 meter men inte gör det mig bitter. Man kan ju undra vem det är som är bitter? Du har ingen aning om jag har valt att vara bitter eller om jag har valt att leva mitt liv utefter det förutsättningar som jag har men en liten ledtråd är att min läkare kallar mig "En typisk reumatikerpersonlighet" om du vet vad det innebär. Om jag nu hade valt att vara bitter så vad hade du haft med det att göra och vad hade det varit för fel med det? Jag får väl vara bitter om jag vill.

2) I detta fallet är det mitt hem som är deras arbetsplats och den är en riktigt bra arbetsplats om du frågar de som jobbar hos mig och de är väl de man får fråga? Hon som jobbar mest hos mig kallar sitt jobb för ett drömjobb. Huruvida min hund hoppar eller inte har inget med det att göra och mitt hem gick igenom som mycket väl godkänt under inspektionen om du vill veta och det vill du väl? Min hund hoppar inte på dem eftersom de gör som jag ber dem om att strunta i honom och de han hoppar på dem gör dem ingenting. Jag har frågat så jag vet.

3) Du behöver inte oroa dig att hemtjänsten tar hand om min hund för det gör de inte och om de gjorde det så är väl inte det ditt problem? Man kan faktiskt få beslut på hundrastning om man behöver det men det behövs inte här. Han hoppar dessutom inte vid promenad. Då är han fokuserad på sin uppgift. Han skulle aldrig komma på tanken att hoppa på någon som man mötte på en promenad oavsett om han är kopplad eller inte utan det är enbart när det kommer in någon i vårt hem som inte lyssnar på att de ska ignorera honom.

*kl*

Har inte läst tråden.

Men jag tycker inte att det är ok att komma hem till oss och knäa hunden så den flyger iväg. Aldrig.

Ok, han är glad och möter gäster med glatt hälsande, hoppande och pussande. Men det är en lurvig hund i mellanstorlek. Skulle bli uppriktigt arg om någon knäade honom.

Självklart blockerar vi honom om det kommer någon han inte känner, eller som är hundrädd. Då är det inte ok att hoppa.

Men annars så behöver han att komma mot ansiktet och slicka. I alla fall när vi kommer, ex efter en dag på dagis.

Nu skiljer sig säkert förhållandena mellan personlig assistans och hemtjänst, men som personlig assistent i någons hem har jag i princip inga rättigheter, men massor med skyldigheter. Jag har jobbat som personlig assistent i över 10 år och förutom att jag har ärr efter brukarnas behandling av mig, så har jag också varit "tvungen" att umgås med de djur som funnits i brukarnas hem. På ett ställe fanns en hund som bet alla i personalstyrkan (utom mig för jag mutade honom med godis ;) ), och på ett annat ställe fanns katter som tyckte det var mysigt att trycka in sina klor i mitt lår. Att med våld korrigera dessa djur har inte funnits på kartan hos NÅGON av de anställda!

Som vårdpersonal i någons hem gör man intrång på någons privatliv och detta måste verkligen respekteras. Om brukaren vill ha hoppiga och glada hundar så ska denne också ha rätt att ha det, och då får man försöka hitta personal som åtminstone tolererar det (och helst också gillar det).

Du satte ord på mina tankar. Jobbar också som pers ass men jag har jobbat många år i hemtjänsten.

Jag känner lite så att om man gnäller över en katt eller en hund (som ger otroligt mycket livskvalité) då bör man kanske byta yrke.

Senast ändrad:

1) Jag vet mycket väl att jag inte är den enda som är sjuk. Var har du fått det ifrån? Jag har iallafall aldrig påstått det. Var kommer din sjukdom och din "nästan hamnat i rullstol" in? Jag använder rullstol när jag ska mer än 20 meter men inte gör det mig bitter. Man kan ju undra vem det är som är bitter? Du har ingen aning om jag har valt att vara bitter eller om jag har valt att leva mitt liv utefter det förutsättningar som jag har men en liten ledtråd är att min läkare kallar mig "En typisk reumatikerpersonlighet" om du vet vad det innebär. Om jag nu hade valt att vara bitter så vad hade du haft med det att göra och vad hade det varit för fel med det? Jag får väl vara bitter om jag vill.

Läs inte in det jag inte skrivit. Jag skrev att jag valt att inte bli bitter.

Ja jag vet vad reumatism innebär. Maken är reumatiker och min tumörförebyggande medicinering ger reumatiska symptom.

Oavsett om det är hemtjänst eller personlig assistent så blir ditt hem också en arbetsplats vilket ger förpliktelser Åt båda håll.

Hur mår hunden?

Sådär. Han har ätit lite grann nu iallafall men han är fortfarande låg. Han rör sig i stort sett som vanligt nu även om han inte rör sig lika mycket eller är lika pigg som vanligt. Frågan är hur mycket som är fysiskt och hur mycket som är psykiskt? Han är inte lika svullen iallafall och han reagerar inte när man tar på bröstet nu vilket han ju gjorde i gårkväll.

Jag har läst vad du har skrivit och jag svarade på det.

Med andra ord så vet du inte vad en reumatikerpersonlighet är. Jag har inte reumatism.

Du behöver inte oroa dig för att jag inte vet vilka skyldigheter jag har. Jag har haft hemtjänst i snart fem år så jag vet mycket väl hur det fungerar.

Nu skiljer sig säkert förhållandena mellan personlig assistans och hemtjänst, men som personlig assistent i någons hem har jag i princip inga rättigheter, men massor med skyldigheter. Jag har jobbat som personlig assistent i över 10 år och förutom att jag har ärr efter brukarnas behandling av mig, så har jag också varit "tvungen" att umgås med de djur som funnits i brukarnas hem. På ett ställe fanns en hund som bet alla i personalstyrkan (utom mig för jag mutade honom med godis ;) ), och på ett annat ställe fanns katter som tyckte det var mysigt att trycka in sina klor i mitt lår. Att med våld korrigera dessa djur har inte funnits på kartan hos NÅGON av de anställda!

Som vårdpersonal i någons hem gör man intrång på någons privatliv och detta måste verkligen respekteras. Om brukaren vill ha hoppiga och glada hundar så ska denne också ha rätt att ha det, och då får man försöka hitta personal som åtminstone tolererar det (och helst också gillar det).

Du satte ord på mina tankar. Jobbar också som pers ass men jag har jobbat många år i hemtjänsten.

Jag känner lite så att om man gnäller över en katt eller en hund (som ger otroligt mycket livskvalité) då bör man kanske byta yrke.

Tack för att ni förstår hur det faktiskt fungerar även om jag är mycket mån om att "min" personal ska trivas hos mig. Det är faktiskt aldrig någon som har sagt ett ont ord om min hund eller mina övriga djur utan det har enbart varit positiva ord. Jag har fått frågor om det är okej att de köper godis till min hund och jag har kontakt med flera stycken som inte längre jobbar i "min" hemtjänst som har blivit mina vänner. Jag tror faktiskt inte att de hade velat umgås med mig på sin fritid om det var så hemskt att komma hem till mig.

Det finns då folk till allt :banghead:
Det där var verkligen inte okej av henne! Min hund (på ca 30 kg så lite större än din) kunde hoppa på folk när han var yngre. Han gör det fortfarande om folk hälsar alldeles för översvallande. Men aldrig att någon som kommit hem till mig har knäat honom då hade jag nog blivit mycket förvånad!

Tycker du gjorde helt rätt du höll ju i honom från början och hon visste att han kunde hoppa så hon har väl ingen rätt att göra så när hon dessutom själv bad dig släppa honom!

När man jobbar inom personlig assistans/hemtjänst ska man ju dessutom visa hänsyn i folks hem så hoppas hon fick en utskällning av chefen.

Och hoppas hunden mår bra nu :)

Ja jag fattar verkligen inte. Så många ifrån hemtjänsten som jag har haft hemma och ingen, verkligen ingen, har visat eller sagt något om att de har varit besvärade av min hund utan tvärtom så har alla tyckt om honom.

Jag tycker att det är självklart att alla ska trivas men eftersom de ifrån hemtjänsten kommer hem till mig och har chans att säga ifrån om de inte trivs hos mig så tycker jag inte att sådant här borde hända. Huruvida hon fick en utskällning eller inte bryr jag mig inte så mycket om så länge de låter bli att skicka hit henne något mer och den risken är obefintlig. Risken för hennes del är ju att hon inte får så mycket mer jobb där när hon beter sig så eftersom hon är timanställd vikarie. Hade jag varit chef så hade inte jag vågat riskera att något liknande hände igen någon annanstans.
Jag undrar hur hon tänkte? Vad trodde hon skulle hända efter att hon hade knäat honom? Är man lämplig att jobba inom hemtjänsten om man har så nära att ta till våld?

Tyvärr så är hunden fortfarande låg men han åt iallafall lite nu ikväll och det är ju positivt. Min ledsagare sa ganska direkt när hon kom idag att det märks tydligt på honom att han inte är sig själv. Jag fick bara sova sammanlagt 1,5 timme natten som gick för dels så pep han olyckligt så fort jag somnade till och dels så ville jag ha koll på honom och det är svårt att sova då. Han kände väl att han ville inte vara ensam vaken när han mådde som han gjorde och han vill vara nära mig än mer än vad han brukar. Svullnaden har iallafall gått ner lite och han reagerar inte längre när jag tar på honom på bröstet så det borde vara påväg åt rätt håll.

Senast ändrad:

Ledsen om jag gör dig besviken men det är precis det dina skattepengar kan gå till och om du hade någon slags humankänsla så skulle du vara nöjd över att så var fallet.

Eftersom jag somsagt jobbat inom den kommunala hemtjänsten så har jag haft den ovanstående uppgiften varje dag på mitt schema.
Det är inget vem som helst kan bli tilldelat men är en person helt ensam utan släkt och vänner så kan hunden vara det ända som får personen att känna lycka i världen. En utmärkt anledning att kämpa vidare när kroppen ger vika och inte längre klarar sin arbetsuppgift.
Det är då vi kommer in för i en sådan situation utgör hunden stor del av vad som gör vårdtagarens liv drägligt. I de fall vi har med hundar handlar det dock om små sällskapsraser som inte kräver extrem motion, vårdagarna har själv rastgård som dem kan släppa ut hundarna från tex en bakdörr men en eller ett par gånger varje dag far vi och tar hunden på en 30 mins promenad med eller utan vårdtagare.

Men resonerar man som dig ska man alltså tvinga gamla och sjuka att göra sig av med sina trotjänare när personerna behöver dem som mest..... :yuck:

Ledsen om jag gör dig besviken men det är precis det dina skattepengar kan gå till och om du hade någon slags humankänsla så skulle du vara nöjd över att så var fallet.

Eftersom jag somsagt jobbat inom den kommunala hemtjänsten så har jag haft den ovanstående uppgiften varje dag på mitt schema.
Det är inget vem som helst kan bli tilldelat men är en person helt ensam utan släkt och vänner så kan hunden vara det ända som får personen att känna lycka i världen. En utmärkt anledning att kämpa vidare när kroppen ger vika och inte längre klarar sin arbetsuppgift.
Det är då vi kommer in för i en sådan situation utgör hunden stor del av vad som gör vårdtagarens liv drägligt. I de fall vi har med hundar handlar det dock om små sällskapsraser som inte kräver extrem motion, vårdagarna har själv rastgård som dem kan släppa ut hundarna från tex en bakdörr men en eller ett par gånger varje dag far vi och tar hunden på en 30 mins promenad med eller utan vårdtagare.

Men resonerar man som dig ska man alltså tvinga gamla och sjuka att göra sig av med sina trotjänare när personerna behöver dem som mest..... :yuck:

Jag har INTE skrivit att man ska göra sig av med vare sig trotjänare eller gamla. Som vanligt är buekfalos bra på att läsa in och lägga till. Ingen av er vet något om mig mer än det jga skrivit i tråden eller andra trådar på nätet. Ni vet inget om vad jag jobbar med eller min personliga situation.

Däremot har TS upplyst mig om att det var dags att jag kunde sätta mig in i en sjuk persons förhållande (ungefär så inte ordagrannt). När jag då skriver att TS inte är den ende som är sjuk får jag frågan vad det har med detta att göra och TS beskriver sig som att läkaren sagt en reumatikerpersonlighet - tror jag det var - och att det vet jag inget om. När jag svarar på det har TS inte den diagnosen alls.

När jag skriver hemtjänst och relaterar till vad hemtjänsten ska/får göra blir det plötsligt personliga assistenter vi diskuterar och nu är det hemtjänst igen.

Hundrastning ingår inte i hemtjänstens uppgift i den kommun som är min arbetsgivare och som jag lever i. Det har tom förvaltningsrätten slagit fast i en dom - nu är det något år sedan så nya domar kan kommit men...

Personlig assistent kan nog vara annorlunda. Hundägare, kennelägare, hästägare är jag och med äldre släktingar beroende av hemtjänst som har djur och bor i annan kommun. Jag tycker ändå inte att skattemedlen ska användas för att bekosta djurhållningen. Där tycker jag faktiskt att det är viktigare att de äldre/sjuka som har beviljats denna service får den tiden. Det är många av er som i andra trådar skriver att det inte är en mänsklig rättighet att ha djur - och det i sammanhang när någon har ekonomiska problem t ex. Är det skillnad på mänsklig rättighet beroende på orsak?

Jag är väl medveten om djurs betydelse i vård och rehabilitering också men inget av det som skrivs här är det som tråden egentligen handlade om.

Tråden tog upp om det var ok att knäa en hund. Vi är några som sagt att reflexmässigt kan det nog bli så om hunden kommer i flygande fläng. Det är inte det man förväntar sig faktiskt och det ska INGEN behöva förvänta sig. Flera har tagit upp de konsekvenser som de kan drabbas av pga olika befintliga skador. Det kan hemtjänstpersonal/personliga assistenter också ha och ändå vara arbetsföra.

Jag håller inte med. Inte när det kommer till att använda våld.

Jag bestämmer hur mina hundar ska uppfostras. Tack och lov har jag vänner med samma inställning som antingen tar efter mig, frågar hur de ska göra eller ber mig hålla i hunden.

Var skriver jag att jag ska använda våld? Jag skulle aldrig göra som TS beskriver, men behöver jag sätta upp ett knä gör jag det. Jag har också hällt en mugg cola i ansiktet på en hoppande rottis.
Man kan inte förvänta sig att andra ska ställa upp på allt du vill att dina hundar ska få göra. Vet man att hunden hoppar håller man i den utan att någon måste be om det, gör man inte det får man räkna med att personen i fråga fredar sig.
Lagen säger ju att man är skyldig att se till att hunden inte är störande för andra, det gäller väl även här om man ska vara paragrafryttare.

Tråden handlar ju om att använda våld.
Som sagt, mina gäster vet hur hunden är. Kommer granntanten och ringer på håller jag såklart i/stänger in hunden.

Ts: tycker inte det låter så bra att han fortfarande är dålig :( måste träffat väldigt illa. Har du pratat med veterinären?
Kan ju tillägga att bitter är det sista jag uppfattat dig som.

Tack för att du inte uppfattar mig som bitter :)

Jag väntar just nu på att veterinären ska ringa upp så får vi se vad hon säger. Han åt ju lite i går kväll men sedan har han inte ätit något :(

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka