Vad gör ni om någon kommer hem till er och knäar eran hund

Sv: Vad gör ni om någon kommer hem till er och knäar eran hund

Naturligvis får man värja sig om man känner sig hotad, men det finns ingenting i din berättelse som tyder på att det var så. Du har frågat om det var ok, hon har sagt att hon är hundvan. Då blir hon knappast rädd för en liten plutt på 16 kilo. För mig är det ganska uppenbart att hon ansåg att ett knä i bröstet är rätt sätt att "uppfostra" en hund till att inte hoppa. Som andra redan sagt, det var en vanlig metod för 30 år sedan. I dag skulle jag kalla det brott mot djurskyddslagen, om man gör illa hunden och inte agerar i självförsvar.

Hade någon knäat mina små mopsar, eller på något annat sätt försökt fostra dem, hade jag blivit rosenrasande. Jag har jobbat hårt på att mina hundar ska lita på människor till 100 % och den som skadar det förtroendet är inte välkommen i mitt hem. Mina hundar hoppar och det informerar jag gäster om. Vill man inte bli hoppad på får man låta bli att komma hit eller be mig stänga in hundarna, vilket jag i så fall gör.

Hoppas att han mår bättre i morgon. Kram på er.

Och bara för att man kommer hem till en annan person ska man utgå ifrån att hunden som kommer hoppandes är snäll? Eller man ska acceptera att bli nerhoppad av en urgullig hund? Jag väger mindre än en hund av storlek large och kan rätt lätt bli nerknuffad om en sådan hund hoppar mot mig utan att jag är beredd på det. Det ska man bara vara beredd på att ta?

Ja det är väl inte så mycket begärt att man varnar hundägaren att om den hoppar så får den stryk? Då hade jag stängt dörren igen så hade du sluppit komma in och bli hoppad på. Alternativt stängt undan hundarna. Men att jag i mitt eget hem ska visa så stor hänsyn till vad du anser vara väluppfostrat tycker jag att ta i. Mina hundar får vara i soffan också, hade du sparkat ner dem om de hoppat upp bredvid dig?

(Samma hundar är jättelydiga utomhus, de kan vara lösa överallt och sticker inte när de ser vilt, andra hundar eller människor. Jag kan dirigera dem på kort och långt avstånd och de har vunnit priser på lydnads- och brukstävlingar. Sådant som JAG, hundarnas ägare, tycker är viktigt)

Ja det är väl inte så mycket begärt att man varnar hundägaren att om den hoppar så får den stryk? Då hade jag stängt dörren igen så hade du sluppit komma in och bli hoppad på. Alternativt stängt undan hundarna. Men att jag i mitt eget hem ska visa så stor hänsyn till vad du anser vara väluppfostrat tycker jag att ta i. Mina hundar får vara i soffan också, hade du sparkat ner dem om de hoppat upp bredvid dig?

(Samma hundar är jättelydiga utomhus, de kan vara lösa överallt och sticker inte när de ser vilt, andra hundar eller människor. Jag kan dirigera dem på kort och långt avstånd och de har vunnit priser på lydnads- och brukstävlingar. Sådant som JAG, hundarnas ägare, tycker är viktigt)

Är det inte rimligt att hundägare som vet att deras hundar hoppar säger det? I TS fall tycker jag att det verkar som bristande kommunikation från båda håll. Sedan hade jag personligen inte knäat en hund på 16 kg. Jag hade som hundägare å andra sidan inte släppt iväg hunden utan att informera om att den hoppar. Jag hade sannolikt inte släppt iväg en hoppande hund alls.

Sedan tycker jag att det är stor skillnad mot att sätta gränser för vilken behandling man tolererar gentemot sig själv och om en hundägare låter sina hundar vara i soffan/sängen/whatever. Ingen annan kan bestämma vad jag ska tolerera att bli utsatt för må det vara hoppande hundar eller en hundägare som ska kindpussas. Jag skiter fullständigt i om du har hundar i soffan, låter dem äta köttben i sängen och äter sin mat på matbordet. Däremot tar jag mig rätten att bestämma vad dina hundar (och du) får göra mot mig.

Fast om du kommer HEM till en hundägare så är det väl ganska snällt att säga ifrån att du inte tolererar att bli hoppad på? (och vad är hoppad på? Att den krafsar med frambenen men har bakbenen i backen? Att den hoppar bredvid utan att röra dig? Eller bara att den hoppar rakt på med full kraft?). I alla fall om din reaktion är att du tänker misshandla hunden om den gör (i ditt tycke) fel. Det är ju HUR vanligt som helst med hoppande hundar, nästan något man får räkna med om man hälsar på hos någon med unga och/eller livliga hundar.

Jag har absolut inget emot att hundar hoppar på mig, tvärtom så gillar jag när de är lite fysiska. Och det är inte ovanligt det heller! Så din åsikt om ämnet är inte den rätta för alla bara för att den är rätt för dig.

OBS att jag menar folk som kommer innanför min dörr. Att folk inte uppskattar hundar utomhus är en helt annan femma. Kommer de fram till mig får de skylla sig själva, men jag ser till att hundarna inte går fram till någon okänd, det är totalförbjudet.

Men du...

forsvarar du verkligen nagon som knaat en hund sa pass hart att den svullnat upp over brostet och att det mojligen ar sa pass att hunden kommer tas till veterinar for det?

Naturligvis får man värja sig om man känner sig hotad, men det finns ingenting i din berättelse som tyder på att det var så. Du har frågat om det var ok, hon har sagt att hon är hundvan. Då blir hon knappast rädd för en liten plutt på 16 kilo. För mig är det ganska uppenbart att hon ansåg att ett knä i bröstet är rätt sätt att "uppfostra" en hund till att inte hoppa. Som andra redan sagt, det var en vanlig metod för 30 år sedan. I dag skulle jag kalla det brott mot djurskyddslagen, om man gör illa hunden och inte agerar i självförsvar.

Hade någon knäat mina små mopsar, eller på något annat sätt försökt fostra dem, hade jag blivit rosenrasande. Jag har jobbat hårt på att mina hundar ska lita på människor till 100 % och den som skadar det förtroendet är inte välkommen i mitt hem. Mina hundar hoppar och det informerar jag gäster om. Vill man inte bli hoppad på får man låta bli att komma hit eller be mig stänga in hundarna, vilket jag i så fall gör.

Ja självklart får man det. Det hade jag också gjort om det hade kommit en stor hund i en farlig fart utan husse och matte i närheten och som såg allt annat än snäll ut. I detta fallet så var det ju verkligen inte så nej. Långt ifrån. Om hon nu tyckte att hon behövde uppfostra min hund så hade hon kunnat gjort det på något annat sätt. Jag har haft en hel massa människor ifrån hemtjänsten här (och en hel massa andra med såklart) och det största problemet jag har haft med dem är just att de har uppmuntrat honom att hoppa för att de har tyckt så mycket om honom för han är verkligen helt underbar :love: Jag hoppas bara att han inte ändrar sitt sätt att vara av den här händelsen. För mig är det ett självklart brott mot djurskyddslagen men hans hälsotillstånd i morgon får avgöra om jag anmäler eller inte.

Jag har också slitit hårt. När han kom hit så vågade han inte se en i ögonen och han var livrädd för precis allt. Nu tittar han uppmärksamt en i ögonen när man pratar med honom. Han vågade inte ens kissa ute utan det kom när han blev ensam i ett rum. Bajsade gjorde han alltid inne på nätterna och sedan strök han under bordet eller sprang in och gömde sig i ett annat rum när jag hittade det för han förväntade sig att få stryk :( Det har tagit lång tid och enormt mycket träning för att få den goe, lugna och trygga hunden han är idag och det får ingen idiot förstöra.

Jag är inte den som backar och jag knäar, kommer jag hem till en person är det JAG som bestämmer om eller när jag hälsar på familjens hund.

Men om det ändå händer - då straffar du hunden istället för att bli sur på ägaren som de facto är den som är ansvarig? :banghead:

Ja, jag hoppas verkligen att du aldrig får för dig att komma hem till mig.. fy fan vilket jävla resonemang..

*KL*

Alltså.. jag blir riktigt upprörd här över hur många som anser att det är helt okej att en vilt främmande människa gör illa din hund.. Hur många som bara skulle be om ursäkt.. Var går era gränser? Det undrar jag verkligen..

Om någon kommer hem till dig och du gör som du alltid gör när du får besök (vad det nu än är), men något går fel. För det gör det - hunden som aldrig hoppar gör plötsligt det. Hunden som alltid ligger plats smiter fram. Valpen som du trodde var bakom galler var visst inte det.. Sådant som händer.

Vad är då okej att besökaren gör med din hund? Det är uppenbarligen okej att din hund blir knäad så att den flyger flera meter bakåt. Är det lika okej att den får en spark i huvudet så att den dör? Ber du bara om ursäkt då också?

Om du ber besökaren låta bli någonting.. hälsa på hunden, ge den mat, leka med den eller vad det nu än kan vara. Och personen ändå gör det och får en ej önskad reaktion - är det lika okej då att de straffar hunden?

Eftersom jag har ryggmärgsskada och balansproblem, skulle jag inte kunna åka hem till vänner med ouppfostrade hundar som inte kan hälsa och visa sin glädje utan att hoppa på besökare. Jag MÅSTE få värja mig, då jag annars riskerar att klappa i backen och bryta nacken på nytt ställe. Men jag skulle därmed inte med vett o vilje knäa hunden så den flyger två meter. Men jag tycker INTE det är gulligt med hundar som hoppar, juckar och kastar sig efter ansiktet om jag inte inbjudit till det, vare sig det är en chihuahua eller cane Corso.

Och ja, jag är hundälskare, jag skulle gärna ha en hund.

Jag skulle i alla fall INTE uppmuntra besökare att peppa min hund att hoppa, jucka och slicka i ansiktet om jag nästa dag skulle skälla ut eller polisanmäla en annan besökare för att den försöker värja sig från såna påhopp. Jag skulle se till att ha min hund kopplad eller under sådan uppsikt att såna situationer inte skulle uppstå och tala om vilka "hundregler" som gäller och uppskattas i mitt hus.

Senast ändrad:

Är det inte rimligt att hundägare som vet att deras hundar hoppar säger det? I TS fall tycker jag att det verkar som bristande kommunikation från båda håll. Sedan hade jag personligen inte knäat en hund på 16 kg. Jag hade som hundägare å andra sidan inte släppt iväg hunden utan att informera om att den hoppar. Jag hade sannolikt inte släppt iväg en hoppande hund alls.

Jag håller med dig där.
kl

Men undrar ändå HUR gör man om man knäar en hund så den flyger bakåt?

De gånger jag använt knät på hundar, ute och då okända utan förarkoll, det blir bara ett knä upp, alltså innan hunden är framme, mer för att mota och det finns ingen kraft i den ställningen att kicka iväg.
Ska man få iväg om möjligt en hund av den storleken så måste väl ändå hunden verkligen hoppat upp och från golvet?, knät har ju bara kraften högre upp och sas i upptagandet och nära den som tar upp knät?

Senast ändrad:

Då hoppas jag att du inte har några egna djur och du är heller aldrig välkommen hem till mig.

Märkligt att det alltid ska skrikas om att det kunde varit ett BARN!!! :eek: Det är inget blodtörstigt lejon jag har som sliter människor i stycken. Han skulle aldrig få chansen att hoppa på ett barn eftersom jag håller i honom om främmande barn kommer hit. Han har heller aldrig ens försökt hoppa på ett barn. Ett barn är lägre och han ser ansiktet på barnet utan att hoppa så han behöver helt enkelt inte hoppa. Han ligger lugnt och sover när sambons barnbarn på 18 månader leker bredvid. Han har aldrig försökt hoppa på henne även om han har haft chansen många gånger.

Jag har 8 hundar och 3 barn.

Varför gör du olika på barn och vuxna?

Hoppa brukar de sällan behöva, beror ju på storlek, och absolut inte aggressivitet, dom kan pussa omkull en unge.

Men om det ändå händer - då straffar du hunden istället för att bli sur på ägaren som de facto är den som är ansvarig? :banghead:

Ja, jag hoppas verkligen att du aldrig får för dig att komma hem till mig.. fy fan vilket jävla resonemang..

Kommer en rusande hund och hoppar "försvarar" jag mej.
Slutar inte din hund och du är med, ber jag dej ta undan din hund. Gör du inte det, frågar jag om vi kan gå ut istället och prata, eller ett annat rum, utan din ouppfostrade hund.

Och oftast behöver de inte hoppa på barn heller, för de är så små så de når upp och hälsa ändå :D

Min laika, 52 cm hög och ynka 13 kg. Pussar omkull barnen här hemma, med alla 4 tassar i marken. Sällan det behövs ett hopp för att välta omkull ett barn och ett okänt barn som inteär van vid hundar uppfattar i alla fall jag att mina hundar är mer dryga på, kanske för barnet inte vet hur den ska göra?

Kommer en rusande hund och hoppar "försvarar" jag mej.
Slutar inte din hund och du är med, ber jag dej ta undan din hund. Gör du inte det, frågar jag om vi kan gå ut istället och prata, eller ett annat rum, utan din ouppfostrade hund.

Fast det här har jag inga problem med. "Försvara" då i form av "mota bort" och be hundägaren om hjälp.

delvis knapplån

Däremot att på fullt allvar sparka/knäa en hund så att den flyger bakåt? Hemma hos hundens ägare? Det är ju bara helt sanslöst dåligt beteende - av den gästande människa. Givetvis med undantag för om hunden faktiskt är på väg att sätta tänderna i strupen på denne...

Min hund får ligga i soffan. Min hund får sniffa på folk som är hemma hos oss. Hon får inte kasta sig över folk oavsett om vi är utom- eller inomhus. Men jösses så upprörd jag skulle bli om en gäst verkligen gav sig på henne fysiskt. :crazy:

Efter att ha ögnat igenom tråden får man tydligen sätta upp umgängesregler kring sina djur? Ska du komma hem till mig får du inte sparka iväg hunden, kasta sten mot katten, eller smacka till hästen i huvudet. Kan du inte acceptera det får vi enbart umgås på café eller i andra offentliga lokaler.

Men det säger väl för fan sig självt att man inte knäar, sparkar eller slår någon annans hund så länge det inte är fara för liv och lem. Med fara för liv och lem och där man kan lyckas hävda nödvärn är då hundar attackerar. En hoppande hund räknas inte. Vilken människia som helst som är vid sunda vätskor vet det. Freda sig själv kan man göra utan att ta till övervåld.

Min corgi får hoppa och vill man inte ha henne på sig så får man fösa bort henne på ett vänligt sätt. Schäfern kommer säkerligen lägga sig i knät på besökaren när denne sätter sig i soffan. Vill man inte det kan man enkelt stoppa honom med rösten eller be honom gå bort. Men den människa som skulle försöka sig på att fostra mina hundar med våld skulle omedelbart kastas ut.

Om man själv är hundägare, vilket personen var, och ser hundägaren hålla sin hund så kan man räkna ut med lilltån att hunden är livlig när den hälsar. Vill man då undvika en intensiv hälsning så säger man inte att det är ok att släppa hunden. Jag är övertygad om att detta var en medveten, kalkylerad handling av besökaren och inte något denne gjorde i ren panik.

Finns många förståsigpåare som beter sig på detta vis, med enda syfte att fostra andras hundar. Självklart ska den här händelsen polisanmälas.

Mängden våld ska alltid anpassas efter hotet. En hoppande hund kan lätt avvärjas med att man bara vrider sig ett kvarts varv. Man kan aldrig hävda självförsvar om man använder mer våld än nöden kräver.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka