Vad gör ni om någon kommer hem till er och knäar eran hund

Sv: Vad gör ni om någon kommer hem till er och knäar eran hund

I min värld är inte att sätta upp knäet en normal instinkt hos en person som inte kan något om hundar (snarare att höja händerna och skrika a la svärmor) utan något man har lärt sig att göra och planerar att göra.

Hur som haver så hade även jag blivit heligt förbannad och bett personen dra dit pepparn växer och aldrig komma tillbaka. Det gjorde jag när en ytligt bekant började busa med min lillvalp och sedan nöp honom i örat så han skrek när valpen bet honom i händerna. Man gör inte illa andras djur eller barn - punkt!

Och den person som föredrar att göra illa framför att låta mig ta hand om situationen / ignorera / gå därifrån ska inte ha något med mina djur att göra och ska därmed inte befinna sig i mitt hem.

Mitt hem, mina regler. Jag säger innan folk kommer hit att man tar inte på sig finkläder och att någon hund kan hoppa. Fixar de inte det, så behöver de inte komma hit.

Perfekt. Hos mig har det dock genom åren dykt upp främmande folk oannonserat. Nu har inte de mötts av någon hoppande hund, men skulle de ha mötts av en hoppande hund får de värja sig. Jag tar mig rätt att värja mig från hoppande hundar också.

Bett otroligt mycket om ursäkt, tagit hunden och stängt in den i ett rum eller ut i hundgården.

Sen hoppats att hunden lärde sej att man inte hoppar på okända personer! Fy vad hemskt om nästa okända människa är ett barn!

Jag är inte den som backar och jag knäar, kommer jag hem till en person är det JAG som bestämmer om eller när jag hälsar på familjens hund.

Jag skulle ta på mig ansvaret för det inträffade själv och be om ursäkt för att jag inte stoppade hunden. Folk har rätt att värja sig och alla uppskattar inte hoppande hundar, en del blir tom. rädda för dem. Det är mitt ansvar som hundägare att inte sätta hunden i den situationen.

Så skulle jag också göra. Jag utgår från att INGEN uppskattar stora skällande hoppande hundar (vilket är vad man möter hemma hos mig). Och därför är det mitt ansvar att ha koll på hälsningssituationen och inte lägga över ansvaret på andra. Brister jag i ansvar är det inte gästernas fel.

Sv: Hej!

Perfekt. Hos mig har det dock genom åren dykt upp främmande folk oannonserat. Nu har inte de mötts av någon hoppande hund, men skulle de ha mötts av en hoppande hund får de värja sig. Jag tar mig rätt att värja mig från hoppande hundar också.

kommer folk oplanerat hit också. Men de går inte rakt in. Utan knackar på. Då går jag ut eller så väntar hundarna utanför hallen. Kl. Nu har jag inga hundar som hoppar hysterisk. Men att några här tycker det är ok att folk knäar sina hundar är helt otroligt i mina ögon. Hur behandlar ni era hundar om ni tycker dom gör fel egentligen? Och någon skrev ouppfostrad. . Så länge mina hundar gör saker som jag tycker det är ok. Så är inte det att vara ouppfostrad, det är mitt val och inget någon annan ska bry sig om.

Det är verkligen inte okej nånstans. Svårt att säga vad jag skulle göra dock. Det beror nog på vem det är. Troligtvis skulle jag bli chockad, tyst och avvisande.

Nu läste jag din historia och där hade jag också blivit vansinnig. Nästan anmälan på den.

I min värld är inte att sätta upp knäet en normal instinkt hos en person som inte kan något om hundar (snarare att höja händerna och skrika a la svärmor) utan något man har lärt sig att göra och planerar att göra.
<snip>

Precis som BruksHundsKlubben larde ut att man gor for 25-30 ar sedan. Kanske har folk lart sig dar och inte haft hund och darfor inte foljt med i utvecklingen?

Bett otroligt mycket om ursäkt, tagit hunden och stängt in den i ett rum eller ut i hundgården.

Sen hoppats att hunden lärde sej att man inte hoppar på okända personer! Fy vad hemskt om nästa okända människa är ett barn!

Jag är inte den som backar och jag knäar, kommer jag hem till en person är det JAG som bestämmer om eller när jag hälsar på familjens hund.

Jag knaar inte, men vill sjalv bestamma nar och hur jag halsar pa andras hundar.

<snip>
Men att några här tycker det är ok att folk knäar sina hundar är helt otroligt i mina ögon. Hur behandlar ni era hundar om ni tycker dom gör fel egentligen? Och någon skrev ouppfostrad. . Så länge mina hundar gör saker som jag tycker det är ok. Så är inte det att vara ouppfostrad, det är mitt val och inget någon annan ska bry sig om.

Jag har inte sett nagon som tycker att det ar okay att knaa hundar i brostet, jag har dock sett flera stycken som kan satta sig in i situationen fran mer an en synvinkel.

Fast om din hund hoppar pa mig ar det inte ditt val langre ... da ar valet mitt. Kanske jag gick pa BHK for 25 ar sedan och fick lara mig att satta upp knaet ar det som galler? Kanske min pappa gick dar och larde mig det.
Om jag ar helt forvarnad att dina hundar KOMMER att hoppa har jag ett val, men om jag bara plotsligt har en hoppande hund pa mig far du acceptera att jag kanske inte har varken kunskap eller forstand i hur jag ska hantera situationen.

Dessutom vet val alla vi med hund att folk SAGER att de ar hundvana, gillar hundar, eller till och med tranar hundar fast de inte har nagon aning om hur en hund fungerar? De flesta TROR att de vet. Det ar fortfarande min sak som hundagare/hundforare att skydda min hund fran idioter ... och att skydda andra manniskor fran att min hund hoppar, biter, eller gor nagot som kan missforstas eller upprora andra manniskor.
Jag VET att de flesta skulle inte gilla att min valp trycker leksaken mot laret och rakar nypa en bit manniska ocksa nar hon biter ... Eller att hon forsoker "stoppa in" hela handen i munnen utan att bita, men dar finns manga harda tander ... liksom jag VET att de allra flesta manniskor inte gillar att hundar hoppar pa dem.

Senast ändrad:

jag har inte sett nagon som tycker att det ar okay att knaa hundar i brostet, jag har dock sett flera stycken som kan satta sig in i situationen fran mer an en synvinkel.

Fast om din hund hoppar pa mig ar det inte ditt val langre ... Da ar valet mitt. Kanske jag gick pa bhk for 25 ar sedan och fick lara mig att satta upp knaet ar det som galler? Kanske min pappa gick dar och larde mig det.
Om jag ar helt forvarnad att dina hundar kommer att hoppa har jag ett val, men om jag bara plotsligt har en hoppande hund pa mig far du acceptera att jag kanske inte har varken kunskap eller forstand i hur jag ska hantera situationen.

Dessutom vet val alla vi med hund att folk sager att de ar hundvana, gillar hundar, eller till och med tranar hundar fast de inte har nagon aning om hur en hund fungerar? De flesta tror att de vet. Det ar fortfarande min sak som hundagare/hundforare att skydda min hund fran idioter ... Och att skydda andra manniskor fran att min hund hoppar, biter, eller gor nagot som kan missforstas eller upprora andra manniskor.

+1

0000000000

Jag har själv jobbat inom hemvården (kommunalt) och förstår helt din inställning. Misstänker ju starkt att personalen inom "ditt företag" talat med varandra och talat om för vikarien hur du har det i hemmet, att du har hund osv du förvarnade också kvinnan som sa att det var okej. Då skulle jag vara skogstokig som ägare speciellt med din hunds förflutna.

Du är ju dessutom kund hos dit vårdföretag och kunden har alltid rätt :p

Precis som BruksHundsKlubben larde ut att man gor for 25-30 ar sedan. Kanske har folk lart sig dar och inte haft hund och darfor inte foljt med i utvecklingen?

Jag knaar inte, men vill sjalv bestamma nar och hur jag halsar pa andras hundar.

Jag har inte sett nagon som tycker att det ar okay att knaa hundar i brostet, jag har dock sett flera stycken som kan satta sig in i situationen fran mer an en synvinkel.

Fast om din hund hoppar pa mig ar det inte ditt val langre ... da ar valet mitt. Kanske jag gick pa BHK for 25 ar sedan och fick lara mig att satta upp knaet ar det som galler? Kanske min pappa gick dar och larde mig det.
Om jag ar helt forvarnad att dina hundar KOMMER att hoppa har jag ett val, men om jag bara plotsligt har en hoppande hund pa mig far du acceptera att jag kanske inte har varken kunskap eller forstand i hur jag ska hantera situationen.

Dessutom vet val alla vi med hund att folk SAGER att de ar hundvana, gillar hundar, eller till och med tranar hundar fast de inte har nagon aning om hur en hund fungerar? De flesta TROR att de vet. Det ar fortfarande min sak som hundagare/hundforare att skydda min hund fran idioter ... och att skydda andra manniskor fran att min hund hoppar, biter, eller gor nagot som kan missforstas eller upprora andra manniskor.
Jag VET att de flesta skulle inte gilla att min valp trycker leksaken mot laret och rakar nypa en bit manniska ocksa nar hon biter ... Eller att hon forsoker "stoppa in" hela handen i munnen utan att bita, men dar finns manga harda tander ... liksom jag VET att de allra flesta manniskor inte gillar att hundar hoppar pa dem.

Visst blir det ditt val. Men då ska du också veta att jag har också ett val, be dig fara åt skogen, anmäla för hundmisshandel mm... Jag har en himla massa val. Och jag skiter fullständigt i att du "kanske" lärt dig saker för 30 år sedan..
Du kommer hem till mig, och jag har ett mycket större val eller rättigheter än vad du har.

KL.
Men nu börjar flera av er ändra er. Tråden handlar om att knäa en hund i bröstkorgen så den flyger iväg.
Nu börjar ni prata om sätta upp ett ben för skydda er, leksak mot låret osv..

Och jo, flera har skrivit det är ok att knäa... Bara att läsa era första svar här i tråden..

Hade valpköpare här i fredags. Jag sa som jag skrev, att de inte ska ha fina kläder osv..
Åhhh, gör inget sa dom... Vi vill bara mysa med hundar.
Faktum är att så gott som alla säger samma sak. Folk vet vi har ett helt gäng med hundar och de flesta har också sunt förnuft och vet man inte kommer i tex vita kläder, för ett hopp kan räcka.
Vi har också en hund som älskar att stå med framtassarna uppe på folk, och bli myst och klappad med. Tror aldrig någon putt ner henne, de bara känner att vilken härlig hund..

Och ännu värre är att läser man trådar här hur man ska träna hund osv. Då minsann ska man bara träna med positiv förstärkning mm.
Men hoppar en hund, då jäklar, då knäar man den i bröstet. Bröstet som också är ett känsligt ställe och gör väldigt ont..

Ja jag blir upprörd, mycket upprörd.

Jösses. Låter som ett bra beslut att byta till privat. Ofta kan man ju hitta en mer kundfokuserad organisation i privata verksamheter.

Kram till både dig och vovven.

Ja hitills har det det varit ett bra beslut och jag hoppas att jag inte behöver ångra mig längre fram heller.
Tack för kramen. Den behövs just nu.

Lugn i stormen, jag tror inte att någon i tråden tycker att det hon gjorde var okej för det är det givetvis inte. Jag hade blivit lika upprörd som du. Men det är skillnad på situation och situation och vid vissa tillfällen har jag själv satt upp ett knä för att värja mig mot en stor, hoppande hund. Inte i syfte för att skada hunden utan för att skydda mig själv om jag inte hinner få fatt i nackskinnet t ex. Om ägaren då inte varnat eller varit passiv så faller skulden på denne och inte på mig.

Men som sagt, givetvis hade jag också blivit upprörd om någon sagt att det är okej och sedan sparkat hunden.

I min värld så är det stor skillnad på att sätta upp ett knä och att knäa någon så att denne flyger iväg.

I min värld så är det stor skillnad på att sätta upp ett knä och att knäa någon så att denne flyger iväg.

Visst är det så :)
Om jag handlat och kommer med en himla massa kassar kan jag också lyfta upp ett ben, för visa att "Lugna er". Men inte sjutton knäar jag, jag hade lika gärna kunnat ta en hand för visa, men har man händerna full så tar jag ett ben..

Allvarligt, tycker inte ens jag behöver kommentera det. Jag bestämmer väl ändå i mitt hem...

Och knäa en hund i bröstkorgen är banne mig misshandel.

:bow::bow:

Mina hundar hoppar också. Helt okej för mig! Det är inte någon annans sak att med våld fostra mina hundar.

Risken är stor att jag hade klippt till människan!
Hade slängt ut asrt och he hade inte varit välkommen tillbaka!
Mina gryn är man rädd om!!!

Jag slåss ju inte av princip och förmodligen hade det gjort mer ont på mig än på henne med min smärtproblematik om jag hade slagit henne men jag blev fruktansvärt arg. Mina djur är man snäll emot annars har man inget här att göra.

Då hoppas jag att du inte har några egna djur och du är heller aldrig välkommen hem till mig.

Märkligt att det alltid ska skrikas om att det kunde varit ett BARN!!! :eek: Det är inget blodtörstigt lejon jag har som sliter människor i stycken. Han skulle aldrig få chansen att hoppa på ett barn eftersom jag håller i honom om främmande barn kommer hit. Han har heller aldrig ens försökt hoppa på ett barn. Ett barn är lägre och han ser ansiktet på barnet utan att hoppa så han behöver helt enkelt inte hoppa. Han ligger lugnt och sover när sambons barnbarn på 18 månader leker bredvid. Han har aldrig försökt hoppa på henne även om han har haft chansen många gånger.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka