Sv: Vad gör ni om någon kommer hem till er och knäar eran hund
Jag kanske ska förklara mer ingående. Jag har hemtjänst eftersom jag är svårt sjuk och funktionshindrad. Idag var det en vikarie som skulle komma till mig. Jag öppnar dörren och håller i hunden och säger att hon inte ska bry sig om honom. Hon säger då att jag kan släppa honom eftersom hon har hundar hemma och är hundvan. Min 16 kg tunga och 37 cm höga hund springer nyfiket fram mot henne och eftersom han inte är en högt utbildad skyddshund så, ja, han hoppar ibland på folk och de flesta säger då lugnt till honom att sluta och givetvis säger jag åt honom också och då slutar han. Jag håller alltid i honom tills jag har hunnit informera om att de inte ska bry sig om honom och han brukar då lugnt gå fram och hälsa eller så struntar han i dem och går därifrån. Nåväl, eftersom hon sa att jag kunde släppa så gör jag det och han springer fram och gör ca 50 cm ifrån henne en ansats till att hoppa och hon är snabbt framme med knät och sparkar till honom ordentligt så att han flyger bakåt. Jag säger -vad fan gör du!!! Varför sparkar du min hund!! Nej jag sparkade inte säger hon då och jag säger att jag såg ju vad du gjorde. Sedan säger jag -du kan gå härifrån. Försvinn. Jag vill inte ha dig här. Sedan gick jag ut ifrån hallen och tog hunden med mig och väntade på att hon skulle gå därifrån. Pga mina funktionshinder så är jag väldigt långsam och att få tag i en hund som är påväg att hoppa är långt över min förmåga. Jag tycker inte att någon ens ska tänka tanken att sparka eller på annat sätt göra någons djur illa överhuvudtaget men absolut inte när man kommer hit för att hjälpa mig.
Jag ringer sedan till chefen för hemtjänsten som redan har hunnit prata med tjejen som sparkade min hund. Chefen lyssnar på mig och ber att få ringa upp senare eftersom hon var hos en tant. Hon gör så och är ganska upprörd över det som hänt, säger att tjejen menar att hon inte sparkade (vad gjorde hon då?) och lovar att aldrig mer skicka den personen till mig och att hon ska prata med henne. Chefen erbjuder sig att komma till mig så att jag ändå får den hjälpen jag skulle haft idag men jag avböjer eftersom jag inte tycker att hon ska behöva jobba över så sent eftersom klockan är nästan 17 när hon ringer.
Jag har sagt ifrån att alla som kommer till mig måste ha förståelse för att jag har djur och att det är mitt hem. Hon som var vikarie borde vara ännu mer försiktig med vad hon gör eftersom hon inte känner mig eller mina djur.
Hunden var efteråt helt chockad och skakade de första fem-tio minuterna. Han låg sedan tätt intill mig i två timmar och var inte alls sig själv och han är öm över bröstbenet. I hans tidigare hem blev han blivit ordentligt misshandlad och det har tagit tid att få honom så trygg och lugn som han är nu. Jag bara hoppas att detta inte får honom att bli rädd, ilsken eller att det på annat sätt förändrar honom.
Jag är glad att det iallafall inte bara är jag som blir helt förskräckt, arg och ledsen när någon beter sig så illa mot ens hund och jag hoppas att ni inte har några djur ni som tycker att det är okej att bete sig så illa mot en hund. Varför jag skulle be någon om ursäkt för att han hoppar på dem i detta fallet är ju bara löjligt. Möjligtvis om det var en hund som flög på någon för att ägaren inte höll i hunden men så var ju inte fallet. Hon sa ju att det var okej att jag släppte honom. Annars hade jag aldrig gjort det. När det kommer främmande hit så släpper jag aldrig fram honom om de inte tycker att det är okej. När vi har möte med kommunen t.ex där den ena är hundrädd så håller jag honom i koppel under hela mötet. Likadant om det kommer barn som vill sälja majblommor eller jultidningar så det är inte så att jag släpper fram honom till vem som helst. Men hon bad om det och ändå gjorde hon så.