Vad gör ni om någon kommer hem till er och knäar eran hund

Sv: Vad gör ni om någon kommer hem till er och knäar eran hund

Allvarligt, tycker inte ens jag behöver kommentera det. Jag bestämmer väl ändå i mitt hem...

Och knäa en hund i bröstkorgen är banne mig misshandel.

Givetvis, men tycker du verkligen att det är en konstig handling om man t ex inte är hundvan och oförberedd? Som jag skrev till Bewildered, det är ju egentligen en stor gråzon som beror på situation och person.

Om någon gjort det på min stentuffa vorsteh när hon var i värsta åldern hade jag förmodligen tackat och varit mer orolig för skador på den som knäade än på hunden... Och så hade jag vaktat noga ifall hon försökte hoppa igen om det varit så att hon inte tyckte det var en korrigering utan en skojig lek.

Den hund jag har nu skulle absolut inte må bra av en sådan grej, men jag håller med de som anser att det är en grov miss av mej om situationen uppstår.

De jag vill slå på är de där "hundvännerna" som tycker det är OK att locka hunden att hoppa trots att man ber dem låta bli.

Och jag utgar ifran att folk visar respekt for mig, mina hundar, och mitt hem.

Som du sa varnar jag, men oftast ar det om gormisarna. Vi har inte direkt nagon hund som blir overdrivet glad nar folk dyker upp, deras forvantan ar lag. Har blir man forst utskalld, sen sniffad pa och sen for det mesta ignorerad.

Vill man inte ha en hund runt sig kommer man helt enkelt inte hit...

KL

Fast att satta upp knaet och knaa nar hunden hoppade var hur BHK havdade att man skulle lara en hoppande hund att sluta hoppa for 30 ar sedan. Att de som ar tillrackligt interesserade for att lara sig nytt om hundar (och kanske for de som har hund) har foljt med i utvecklingen och kan andra satt i dag sager inte att alla hunnit med att lara sig.

Dessutom ... man fangar fler flugor med honung an med vinager.;)

Men aaah... ska man vara snall o pedagogisk ocksa... maste man? Lol ;)

skamt o sido, visst nar man fram battre om man haller sig sansad och trevlig. Ibland ar det svart dock. Daremot forstar jag absolut dom som skulle bli forbannade om det knaas med sadan kraft att hunden flyger bakat. For mig iaf ar det skillnad pa att bara hoja knaet och lata hunden dunsa in I det med sin egen kraft bakom mot att medvetet knaa hart sa hunden flyger.

i bröstkorgen så att hunden flyger 1-1,5 meter bakåt för att hunden hoppar?
Är det okej för er? Vad gör ni om det händer/skulle hända?

Självklart är det inte okej men som många skriver är det en reflex för att få stopp på en större hund som kommer flygande skulle ja visa någon slags förståelse och skämts själv över att jag inte haft kontroll över situationen som kunde gå illa för både hund och besökare.

Här hemma varnas alla besökare över den extremt glada unghunden som gärna hoppar, samtidigt ger jag en instruktion hur jag vill att dem ignorerar hunden tills jag meddelar att det är okej att hälsa lugnt och att börjar han spida upp får dem säga till honom att gå någon annanstans. Tyvärr så fallerar ofta allt när folk ser den extremt söta jämten(som helst krälar på sidan för att komma nära besökarna) och utbrister något i stil med "gu va söt" och slår ut armarna i iver men då får dem faktiskt ta att han exploderar och flyger upp (han är alltid försiktig men vill också alltid upp i ansiktet) skulle någon knäa honom i det läget skulle jag visa mitt missnöje ordentligt.

Lite är man med i leken får man leken tåla.

Jag kanske ska förklara mer ingående. Jag har hemtjänst eftersom jag är svårt sjuk och funktionshindrad. Idag var det en vikarie som skulle komma till mig. Jag öppnar dörren och håller i hunden och säger att hon inte ska bry sig om honom. Hon säger då att jag kan släppa honom eftersom hon har hundar hemma och är hundvan. Min 16 kg tunga och 37 cm höga hund springer nyfiket fram mot henne och eftersom han inte är en högt utbildad skyddshund så, ja, han hoppar ibland på folk och de flesta säger då lugnt till honom att sluta och givetvis säger jag åt honom också och då slutar han. Jag håller alltid i honom tills jag har hunnit informera om att de inte ska bry sig om honom och han brukar då lugnt gå fram och hälsa eller så struntar han i dem och går därifrån. Nåväl, eftersom hon sa att jag kunde släppa så gör jag det och han springer fram och gör ca 50 cm ifrån henne en ansats till att hoppa och hon är snabbt framme med knät och sparkar till honom ordentligt så att han flyger bakåt. Jag säger -vad fan gör du!!! Varför sparkar du min hund!! Nej jag sparkade inte säger hon då och jag säger att jag såg ju vad du gjorde. Sedan säger jag -du kan gå härifrån. Försvinn. Jag vill inte ha dig här. Sedan gick jag ut ifrån hallen och tog hunden med mig och väntade på att hon skulle gå därifrån. Pga mina funktionshinder så är jag väldigt långsam och att få tag i en hund som är påväg att hoppa är långt över min förmåga. Jag tycker inte att någon ens ska tänka tanken att sparka eller på annat sätt göra någons djur illa överhuvudtaget men absolut inte när man kommer hit för att hjälpa mig.

Jag ringer sedan till chefen för hemtjänsten som redan har hunnit prata med tjejen som sparkade min hund. Chefen lyssnar på mig och ber att få ringa upp senare eftersom hon var hos en tant. Hon gör så och är ganska upprörd över det som hänt, säger att tjejen menar att hon inte sparkade (vad gjorde hon då?) och lovar att aldrig mer skicka den personen till mig och att hon ska prata med henne. Chefen erbjuder sig att komma till mig så att jag ändå får den hjälpen jag skulle haft idag men jag avböjer eftersom jag inte tycker att hon ska behöva jobba över så sent eftersom klockan är nästan 17 när hon ringer.

Jag har sagt ifrån att alla som kommer till mig måste ha förståelse för att jag har djur och att det är mitt hem. Hon som var vikarie borde vara ännu mer försiktig med vad hon gör eftersom hon inte känner mig eller mina djur.

Hunden var efteråt helt chockad och skakade de första fem-tio minuterna. Han låg sedan tätt intill mig i två timmar och var inte alls sig själv och han är öm över bröstbenet. I hans tidigare hem blev han blivit ordentligt misshandlad och det har tagit tid att få honom så trygg och lugn som han är nu. Jag bara hoppas att detta inte får honom att bli rädd, ilsken eller att det på annat sätt förändrar honom.

Jag är glad att det iallafall inte bara är jag som blir helt förskräckt, arg och ledsen när någon beter sig så illa mot ens hund och jag hoppas att ni inte har några djur ni som tycker att det är okej att bete sig så illa mot en hund. Varför jag skulle be någon om ursäkt för att han hoppar på dem i detta fallet är ju bara löjligt. Möjligtvis om det var en hund som flög på någon för att ägaren inte höll i hunden men så var ju inte fallet. Hon sa ju att det var okej att jag släppte honom. Annars hade jag aldrig gjort det. När det kommer främmande hit så släpper jag aldrig fram honom om de inte tycker att det är okej. När vi har möte med kommunen t.ex där den ena är hundrädd så håller jag honom i koppel under hela mötet. Likadant om det kommer barn som vill sälja majblommor eller jultidningar så det är inte så att jag släpper fram honom till vem som helst. Men hon bad om det och ändå gjorde hon så.

Senast ändrad:

Med hela historien... ja, tiny, jag hade ocksa varit skogstokig om jag var du... forstar dig till fullo.

Tack. Då är det inte jag som överdriver.

Men liten vovvling, då...

Vad det måste vara jobbigt att vara beroende av främmande människor sådär. Är det ofta olika?

Ja det var verkligen inte roligt :(
Nej tack och lov är det inte det nu sedan jag bytte till ett privat hemtjänstföretag. Vanligtvis har jag två olika som kommer, en tjej en dag i veckan och den andra tjejen kommer fyra dagar i veckan och en extra tjej som är vikarie. De är verkligen jättebra allihop men självklart önskar jag att jag hade klarat mig utan dem men det gör jag ju inte. Nu var den som skulle kommit idag ledig och den vanliga vikarien kunde inte heller så då blev det en ny. När jag hade kommunen så var det inte ovanligt med 17 olika under en sexveckorsperiod trots att de lovade att jag skulle ha fem ordinarie och tre vikarier. Jag tröttnade när jag fick veta att jag skulle ha tretton olika vikarier som jag aldrig hade träffat under en period när en av de ordinarie jobbade varje gång under den tiden på dygnet som jag behövde hjälp. Det var hon själv som berättade att hon jobbade och hon undrade lite försiktigt om något hade hänt om jag inte ville att hon skulle komma eller så. Då bytte till ett privat bolag. Den nya chefen är dessutom helt suverän. Det är aldrig några problem om jag behöver extra hjälp eller så. Den gamla chefen var hemsk. Det var så krångligt och besvärligt om jag behövde extra hjälp trots att jag har rätt till det så det blev att min sambo fick ta ledigt ifrån sitt jobb varenda gång jag skulle till läkare eller dylikt trots att jag hade beslut på att hemtjänsten skulle hjälpa mig med sådant.

Tack. Det känns väldigt skönt att ni förstår.

Jösses. Låter som ett bra beslut att byta till privat. Ofta kan man ju hitta en mer kundfokuserad organisation i privata verksamheter.

Kram till både dig och vovven.

Det hela är väldigt svårt att bedöma av en text för det kan se väldigt olika ut. Om en person värjer sig genom att sätta upp knäet när en hund kommer farande så hade jag inte klandrat den personen faktiskt. Däremot hade jag inte accepterat att någon medvetet knäade hunden så att den for iväg flera meter.

Risken är stor att jag hade klippt till människan!
Hade slängt ut asrt och he hade inte varit välkommen tillbaka!
Mina gryn är man rädd om!!!

För att du som hundägare brister i din tillsyn över hunden?

Jag tycker inte att jag brister i tillsyn.

Mitt hem/min hund, mina regler. Jag har en hund som hoppar överjävligt mycket. Mina gäster vet om det så de är inte oförberedda (även om det inte alltid är uppskattat men dumt att bli sur). Ouppfostrat med hoppande ja (jag jobbar på det) men med förvarnade gäster hemma tycker jag inte tillsynen brister.

Jag hade blivit förbannad. Hur jag hanterat det sen beror på vem det är (hundvana tex) och om det var medvetet eller inte.

Jag är glad att det iallafall inte bara är jag som blir helt förskräckt, arg och ledsen när någon beter sig så illa mot ens hund och jag hoppas att ni inte har några djur ni som tycker att det är okej att bete sig så illa mot en hund.

Lugn i stormen, jag tror inte att någon i tråden tycker att det hon gjorde var okej för det är det givetvis inte. Jag hade blivit lika upprörd som du. Men det är skillnad på situation och situation och vid vissa tillfällen har jag själv satt upp ett knä för att värja mig mot en stor, hoppande hund. Inte i syfte för att skada hunden utan för att skydda mig själv om jag inte hinner få fatt i nackskinnet t ex. Om ägaren då inte varnat eller varit passiv så faller skulden på denne och inte på mig.

Men som sagt, givetvis hade jag också blivit upprörd om någon sagt att det är okej och sedan sparkat hunden.

Jag tycker inte att jag brister i tillsyn.

Mitt hem/min hund, mina regler. Jag har en hund som hoppar överjävligt mycket. Mina gäster vet om det så de är inte oförberedda (även om det inte alltid är uppskattat men dumt att bli sur). Ouppfostrat med hoppande ja (jag jobbar på det) men med förvarnade gäster hemma tycker jag inte tillsynen brister.

Eftersom jag har en hund som är likadan så kan jag ju bara hålla med, men jag visar fortfarande hänsyn genom att mota bort hunden eller hålla henne nere i halsbandet om vi får hundovana gäster. Bara för att min hund är ouppfostrad och hoppar så betyder inte det att hon måste göra det. Dessutom kan det blir rent farligt eftersom hon är stor och tung med en rejäl skalle (boxer) som lätt kan knäcka ett näsben. Hon är ju mer i luften än på marken om någon så mycket som råkar titta på henne.

Närmsta familjen som är lika hundvana som jag skiter jag dock i, de får helt enkelt ta smällen om de inte aktar sig. :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 930
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
383
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
965
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II