Vad gör ni om någon kommer hem till er och knäar eran hund

Sv: Vad gör ni om någon kommer hem till er och knäar eran hund

Nu läste jag din historia och där hade jag också blivit vansinnig. Nästan anmälan på den.

Ja jag får se hur han mår i morgon. Är han lika svullen och öm då så får vi ju åka till veterinären och då lär jag kräva den kostnaden av henne. Vill hon inte betala för vad hon har ställt till med så blir det polisanmälan.

Sv: Hej!

kommer folk oplanerat hit också. Men de går inte rakt in. Utan knackar på. Då går jag ut eller så väntar hundarna utanför hallen. Kl. Nu har jag inga hundar som hoppar hysterisk. Men att några här tycker det är ok att folk knäar sina hundar är helt otroligt i mina ögon. Hur behandlar ni era hundar om ni tycker dom gör fel egentligen? Och någon skrev ouppfostrad. . Så länge mina hundar gör saker som jag tycker det är ok. Så är inte det att vara ouppfostrad, det är mitt val och inget någon annan ska bry sig om.

Mina hundar har jag tränat och kan hantera utan våld (har inte haft några "hopphundar" eftersom det helt enkelt inte är acceptabelt beteende och tränas bort). Andras hundar är en annan femma och känner jag mig hotad kommer jag värja mig (och nej, jag har aldrig någonsin sparkat eller knäat en hund men nog skulle jag göra det om jag kände mig hotad).

I det första inlägget framgår inte hur situationen såg ut och eftersom jag är fullt medveten om att alla inte alls är vana vid hundar eller är vana men av en annan skola än jag så inser jag att andra kan reagera annorlunda på hundar än jag gör och således agera annorlunda. Det är då mitt ansvar som hundägare att inte sätta min hund eller omgivningen i en så olycklig situation.

Jag har själv jobbat inom hemvården (kommunalt) och förstår helt din inställning. Misstänker ju starkt att personalen inom "ditt företag" talat med varandra och talat om för vikarien hur du har det i hemmet, att du har hund osv du förvarnade också kvinnan som sa att det var okej. Då skulle jag vara skogstokig som ägare speciellt med din hunds förflutna.

Du är ju dessutom kund hos dit vårdföretag och kunden har alltid rätt :p

Ja visst har jag ;)

Självklart måste hon ha varit informerad och även om hon inte var det så kunde hon ju sagt att hon inte ville att jag skulle släppa honom om hon nu var rädd.

Då hoppas jag att du inte har några egna djur och du är heller aldrig välkommen hem till mig.

Märkligt att det alltid ska skrikas om att det kunde varit ett BARN!!! :eek: Det är inget blodtörstigt lejon jag har som sliter människor i stycken. Han skulle aldrig få chansen att hoppa på ett barn eftersom jag håller i honom om främmande barn kommer hit. Han har heller aldrig ens försökt hoppa på ett barn. Ett barn är lägre och han ser ansiktet på barnet utan att hoppa så han behöver helt enkelt inte hoppa. Han ligger lugnt och sover när sambons barnbarn på 18 månader leker bredvid. Han har aldrig försökt hoppa på henne även om han har haft chansen många gånger.

Och oftast behöver de inte hoppa på barn heller, för de är så små så de når upp och hälsa ändå :D

Visst är det så :)
Om jag handlat och kommer med en himla massa kassar kan jag också lyfta upp ett ben, för visa att "Lugna er". Men inte sjutton knäar jag, jag hade lika gärna kunnat ta en hand för visa, men har man händerna full så tar jag ett ben..

Precis. Jag har lärt mina brorsbarn (som är väldigt hundovana men ändå gärna vill leka med honom när de är här) att de ska ställa sig med sidan emot honom om de tycker att han är lite läskig helt plötsligt när de leker med honom och om de då också lyfter benet så förstår han direkt att nu är det färdiglekt. Då lommar han iväg åt andra hållet istället för att hoppas på att leksaken ska kastas igen.

Ja inte känner jag mig hotat av det som ts skrev. Hade hunden varit farlig hade hon inte släppt fram den.
För som sagt, det skrevs inget om hot här..

Men visst, är jag ute och går och jag ser en hund kommer i full fart och morrar och skäller, då försvarar jag mig, hur vet jag inte, för har aldrig hänt än. Men nu handlade det inte om det. Utan personen kom hem till TS och knäade hunden.

:bow::bow:

Mina hundar hoppar också. Helt okej för mig! Det är inte någon annans sak att med våld fostra mina hundar.

Precis! Ingen annan har med att göra om jag tycker att det är okej att min hund hoppar upp och slickar mig på näsan varenda gång jag kommer hem. Det ska alla andra skita i. Nu tycker jag inte det och på mig hoppar han inte om jag har finkläder på mig. Kommer jag däremot med stallkläder så ställer han sig gärna med framtassarna upp på låret och vill ha gos.

Ja jag får se hur han mår i morgon. Är han lika svullen och öm då så får vi ju åka till veterinären och då lär jag kräva den kostnaden av henne. Vill hon inte betala för vad hon har ställt till med så blir det polisanmälan.

Vad ska du polisanmäla henne för? Strikt hundägaransvar gäller och hon lär ju kunna hävda att hon agerade i självförsvar. Att vara beredd på att hälsa på en hund är inte amma sak som att vara beredd på att få en hoppande hund på sig. Jag hävdar inte att hon gjorde rätt, men du lär få svårt att få rätt.

Ja inte känner jag mig hotat av det som ts skrev. Hade hunden varit farlig hade hon inte släppt fram den.
För som sagt, det skrevs inget om hot här..

Men visst, är jag ute och går och jag ser en hund kommer i full fart och morrar och skäller, då försvarar jag mig, hur vet jag inte, för har aldrig hänt än. Men nu handlade det inte om det. Utan personen kom hem till TS och knäade hunden.

Och mitt första svar gav jag innan TS hade beskrivit hela situationen.

Mina hundar har jag tränat och kan hantera utan våld (har inte haft några "hopphundar" eftersom det helt enkelt inte är acceptabelt beteende och tränas bort). Andras hundar är en annan femma och känner jag mig hotad kommer jag värja mig (och nej, jag har aldrig någonsin sparkat eller knäat en hund men nog skulle jag göra det om jag kände mig hotad).

I det första inlägget framgår inte hur situationen såg ut och eftersom jag är fullt medveten om att alla inte alls är vana vid hundar eller är vana men av en annan skola än jag så inser jag att andra kan reagera annorlunda på hundar än jag gör och således agera annorlunda. Det är då mitt ansvar som hundägare att inte sätta min hund eller omgivningen i en så olycklig situation.

Nu sa personen som kom att hon hade egna hundar/hund så var ok att den kom fram.
Vad hade du gjort då?

Och oftast behöver de inte hoppa på barn heller, för de är så små så de når upp och hälsa ändå :D

Precis :) Min gammelman var underbar. Var det ett barn eller en gammal människa så satte han sig några meter ifrån personen och väntade på att de skulle komma fram till honom. Svansen gick som sjutton men han rörde sig inte. Det var inget jag hade lärt honom utan han började med det själv :)

Det finns även folk som slår hundar med kopplet när de hoppar för att hälsa. En gammal kompis till mig gjorde det. Jag fjantade med hunden och den hoppade på mig vilket resulterade i en smäll som lät otäck och hunden blev väldigt låg. Jag blev så pass chockad att jag inte fick fram ett ord.

Nu sa personen som kom att hon hade egna hundar/hund så var ok att den kom fram.
Vad hade du gjort då?

Som jag skrev några inlägg ovan, att vara beredd att hälsa på en hund är inte detsamma som att vara beredd på att hunden ska hoppa på dig. Jag som hundägare hade varnat för att hunden kan hoppa innan jag släppt fram hunden.

Som besökare hade jag frågat om hunden hoppar och vid ett ja undanbett mig hälsande.

Vad ska du polisanmäla henne för? Strikt hundägaransvar gäller och hon lär ju kunna hävda att hon agerade i självförsvar. Att vara beredd på att hälsa på en hund är inte amma sak som att vara beredd på att få en hoppande hund på sig. Jag hävdar inte att hon gjorde rätt, men du lär få svårt att få rätt.

Jag räknar inte med att få rätt. Det är en principsak. Hon ska inte komma hem till mig och knäa min hund så att han flyger baklänges. Hon kunde frågat om han hoppade innan hon sa att jag kunde släppa honom om hon nu var så rädd för det. Men ta till våld? Det var ju knappast så att hon kunde vara rädd att han skulle välta omkull henne eller skada henne på andra sätt. Så stor är han inte. Jag kan omöjligt förstå varför hon gjorde som hon gjorde och nu i efterhand så skulle det vara intressant att få veta varför hon gjorde det. Vad hade hon tänkt sig skulle hända? Fattade hon inte att jag skulle reagera?

För mig har det ingen betydelse. Personen kom hem till TS..

Och bara för att man kommer hem till en annan person ska man utgå ifrån att hunden som kommer hoppandes är snäll? Eller man ska acceptera att bli nerhoppad av en urgullig hund? Jag väger mindre än en hund av storlek large och kan rätt lätt bli nerknuffad om en sådan hund hoppar mot mig utan att jag är beredd på det. Det ska man bara vara beredd på att ta?

Jag hade dock blivit skit arg och slängt ut personen alt talat om att så gör man inte.

Däremot så förstår jag om människor inte vill ha en stor hoppande hund på sig när de försöker ta av sig kläder eller liknande. Då skulle jag som hundägare ta bort hunden tills de kommit in.

Jag kan mycket väl förstå att folk är rädda eller inte gillar hundar men om någon gör illa min hund, då jäklar!

Kl

Självklart är det inte okej. Ska folk komma hem till mig får de knacka och då hinner jag hålla undan hunden. Nära vänner och familj kan kliva rakt in och då får de finna sig i att min hund hoppar (och det är de också okej med och vet att han gör ibland). Nära vänner som inte uppskattar att han hoppar knackar och väntar på att jag öppnar och håller honom nere på marken.

Skulle främmande gå in utan att knacka kan de vara glada att jag har en hund som bara hoppar och skulle de sparka honom så kan de räkna med att det var sista gången de kom hem till mig. Blir någon förbannad för att min hund hoppar kan personen ta det med mig, men hemma hos mig gäller mina regler och passar det inte så behöver de inte komma hem till mig.

*kl*

Människan hade fått vända i dörren med en avhyvling och kanske mer. Vanligtvis är jag rätt timid, men det finns inte i min värld att någon jag känner skulle hantera mina hundar på det viset -och att bli förbannad på en främling är Lätt.

Kommer de in över min tröskel vet de redan sedan tidigare att jag har hundar, eftersom jyckarna alltid väntar i hallen när jag öppnar dörren, och har man då inte bett mig ta undan djuren får man tamesjutton acceptera att det här är VÅRT hem!
har man problem får man be MIG lösa dem, man tar inte till våld på familjemedlemmarna.

:( Stackars liten vovve. Ge honom en extra klapp från mig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka