Vad gör ni med era islänningar?

Sv: Vad gör ni med era islänningar?

Min kille (som är 3 år) tömkör jag, promenerar & klättar i skogen med. Planerar att börja lite smått med kavaletti.

Har hållit igång honom sedan han var två så han är väldigt kraftig och välmusklad. Snart åker han på en välförtjänd semester över sommaren.

Mvh Linda

Jag har köpt islandshäst för att jag vill hålla på med gångartsridningen - jag tycker det är roligt att träna just det, och jag gillar tävlingsformen. Alltså rider jag mest dressyr i paddock eller gångartsträning på grusväg. Klättrar också en del i skogen, och rider då och då på längre turer. Brukar variera träningen med longering eller tömkörning ibland, och har tränat en hel del löshoppning med min häst, eftersom jag tycker det är en bra "hålla-reda-på-benen-övning" (vilket min häst behövde framför allt i början av sin utbildning). Uppsutten hoppning har det blivit då och då, men aldrig mer än 50-60 cm och inte särskilt ofta.

Hade tidigare en foderhäst som tyckte mycket om att hoppa (och var bra på det!), så med honom blev det hoppning lite oftare, dock inte på högre höjder än med nuvarande hästen. Och även med den hästen var det gångartsridning jag mest höll på med och tävlade i.

Jag tycker hoppning är kul, men hade jag velat hoppa mer, och träna och tävla regelbundet i det, så hade jag nog valt en annan ras än islandshästen.

Nu ser ju inte jag min islänning som hopphäst utan mer ett kul komplement och göra lite annat än bara gångartsträningar å dressyr longering lulla i skogen och så men veckan har ju faktiskt 7 dagar och det är ju inga problem iaf för mig att rida 6 dagar så då blir det lätt longering 1 dag dressyr 1 dag gångartsträning 1 dag hoppning 1 dag lulla skogen 1 dag osv :) jag vet inte hur ni är men både jag och min häst tycker det blir tråkigt att bara träna gångarter 4 pass i veckan och sen 2 pass dressyr... känns lite sådär liksom.. sen att hon tycker det är roligt och jag med är ju en annan sak :) men kul att höra att iaf fler än jag hoppar sina hästar lite grann iaf i någon form :) Då känner jag mig inte helt lost iaf...

Jag och de andra i vårat lilla stall försöker rida ut så mycket som det bara går nu när det fina vårvädret kommit! Annars brukar jag rida lite på våran bana och träna lite eftersom min häst behöver komma i bra form nu inför tävlingarna.

Okej, måste bara....
Tanthäst? :rofl: Det var nästan det knepigaste jag hört idag. Inte själva ordet kanske men liksom, fördomarna kring det. Det är inte alls nästan bara tanter som har islandshäst, och massor av tanter både hoppar och rider jättehästar så...

Och sen måste jag bara få fråga varför man måste dela upp allt? "...lätt longering 1 dag dressyr 1 dag gångartsträning 1 dag hoppning 1 dag lulla skogen 1 dag osv..."
Själv brukar jag ofta rida både dressyr, gångarsträning och ut i skogen på samma dag. Lullar inte direkt i skogen utan jobbar där med, både med gångarterna och dressyrövningar (typ skänkelvikning, öppna...) Och rider jag på banan blir det också dressyr "och" gångartsridning. Och gärna något litet skutt.

Lägger in lite bilder också, såg att du ville ha det! Jag och min kille Rosti, född 1986 :)
Rostiterrnghoppar6september05bild1.jpg
Rostiochjaghoppar060203.jpg

Rostihoppelihopp.bmp

Åh, en som är lika gammal som min!

Kan man få se en bild, kanske? :bump:

Hur många dagar i veckan jobbar du din pålle?

Promenadklättrar, alltså? Fan vad smart! Hur mycket och hur ofta?

Nejdå, du gav mig inte alls en ny idé:angel:

Real_Life skrev:
Okej, måste bara....
Tanthäst? :rofl: Det var nästan det knepigaste jag hört idag. Inte själva ordet kanske men liksom, fördomarna kring det. Det är inte alls nästan bara tanter som har islandshäst, och massor av tanter både hoppar och rider jättehästar så...

Och sen måste jag bara få fråga varför man måste dela upp allt? "...lätt longering 1 dag dressyr 1 dag gångartsträning 1 dag hoppning 1 dag lulla skogen 1 dag osv..."
Själv brukar jag ofta rida både dressyr, gångarsträning och ut i skogen på samma dag. Lullar inte direkt i skogen utan jobbar där med, både med gångarterna och dressyrövningar (typ skänkelvikning, öppna...) Och rider jag på banan blir det också dressyr "och" gångartsridning. Och gärna något litet skutt.

hehe ja men iaf dem som jag vet såp är det fler tanter än unga som har islänningar medan det är fler unga med halvblod osv än tanter... känns som att tanter närmare typ 50 byter ut sitt halblod mot en liten islänning så det inte ska göra så ont att ramla av ungefär :)

hehe nej men jag delar ju inte alltid upp det så det var ju bara ett exempel men skulle inte du tycka att det var ganska tråkigt att bara koncentrera dig på t ex gångarterna hela tiden eller bara dressyr hela tiden? men självklart tränar jag också typ skänkelvikningar osv i skogen för jag personligen gillar inte ridbanan sådär jätte mkt så slipper gärna å gör det i skogen eller på en åker istället så dem dessutom blir tvingade att lyfta mer på tassarna :) jag försöker liksom variera så mkt som det bara går.. :)

Tråkigt att du generaliserar så utifrån dina egna tankar.
Här är det absolut inte så att det är flest tanter som rider, men vad spelar det för roll när vi har samma intresse?
Jag hade länge mest gemensamt med en kvinnan i stallet som var lika gammal som min mamma (jag är 24).
Min ridhäst är 132 cm, inte så långt att falla men det skulle nog många "tanter" få stå ut med om de skulle prova honom.

Man ska tänka på att allt man gör hänger ihop, dressyren är viktig för gångarterna. Men om man harvar på ridbanan och kallar det dressyrpass eller man använder vad naturen bjuder spelar inte så stor roll.

Sen tycker jag att ni som hoppar högt med era hästar ska ta till er lite av kritiken, målet måste väl ändå vara att hästarna ska hålla.

marijaa skrev:
Tråkigt att du generaliserar så utifrån dina egna tankar.
Här är det absolut inte så att det är flest tanter som rider, men vad spelar det för roll när vi har samma intresse?
Jag hade länge mest gemensamt med en kvinnan i stallet som var lika gammal som min mamma (jag är 24).
Min ridhäst är 132 cm, inte så långt att falla men det skulle nog många "tanter" få stå ut med om de skulle prova honom.

Man ska tänka på att allt man gör hänger ihop, dressyren är viktig för gångarterna. Men om man harvar på ridbanan och kallar det dressyrpass eller man använder vad naturen bjuder spelar inte så stor roll.

Sen tycker jag att ni som hoppar högt med era hästar ska ta till er lite av kritiken, målet måste väl ändå vara att hästarna ska hålla.

Varför får ni det till att låta så negativt för? Jag vet också att det är många yngre som också håller på med våra islänningar det är ju absolut inget negativt men jag tycker det känns lite som att det är lite tanthäst över dem men ingenting som är dåligt för det ju. Menade ju aldrig nåt illa med det som ni verkar tro.

och klart att allting hänger ihop men då borde väl hoppning i rätta höjder beroende på vilket häst det är också bara vara nyttigt? Och bara för att jag har hoppat 1 m med min islänning så betyder ju inte det att hon går sönder för det hon är ju van och tränad så att hon klarar av det annars hoppar man ju inte dem höjderna och jag gör ju inte det varje dag eller varje pass utan bara enstaka ggr då det stämmer till 110% att det går bra. Iaf JAG ser till både min och hästens förmåga att göra det på ett bra säkert och roligt sätt och det gör nog de flesta andra också, skulle ju självklart aldrig göra något dåligt för den det tror jag inte du gör mot din häst heller?

du kanske inte tycker att det låter negativt att kalla islandshästen för tanthäst men det innebär nog en viss stämpel för många andra människor.

Islandshästen har redan fått felaktigt rykte om sig som barnhäst/nybörjarhäst/alla kan rida den/bara att åka mm.
Vi behöver inte fler fördomar eller stämplar utan folk som berättar att det finns islandshästar av alla typer, man måste se till individen.

marijaa skrev:
du kanske inte tycker att det låter negativt att kalla islandshästen för tanthäst men det innebär nog en viss stämpel för många andra människor.

Islandshästen har redan fått felaktigt rykte om sig som barnhäst/nybörjarhäst/alla kan rida den/bara att åka mm.
Vi behöver inte fler fördomar eller stämplar utan folk som berättar att det finns islandshästar av alla typer, man måste se till individen.

Absolut, en av mina pållar är allt annat än barn och nybörjarhäst.

Lite OT:

Blir ssåååå trött på alla som säger att en Islandshäst är en så bra nybörjarhäst/barnhäst.
Visst de finns dom som e jätte snälla, men de finns e i alla raser, finns det dom dom är super pigga, super enivsa m.m.

Och de är ingen skillnad på en Islandshäst & en vanlig häst, de är alla olika.

Som i stallet där jag har min isläning, Fantur heter han och är 21 år nu. Stallägaren & andra som är i stallet säger jämt i stallet att åhå va snäll Fantur e, han kan man sätta upp vem som helst på, han e för go han m.m.

De har aldrig förstår att varför fantur är snäll med mig är ju för en tilliten vi byggt upp mellan varandra. Att vi liter på varandra till 100%
Därför är Fantur snäll, MOT MIG.
När väl andra sätter sig upp på honom förvandlas han till en liten :devil: . Försöker göra allt för att skrämas och hittar på dumma saker, medans jag kan hänga, klänga och göra precis hur jag vill på honom....

Men de är ju våran tillit som fått oss dit, inte för att han är ssååå snäll som alla säger.
För innerst inne är han en liten :devil: , och ibland kommer den allt fram när jag rider med!!:angel:

Med Fantur rider vi mest i skogen och har skoj, men tränar mycket när vi rider i skogen oxå!!
Just nu håller vi på att lära oss att galoppera sagta, (han har börjat fatta att man behöver inte ha högsta växeln för att kunna galoppera ;)
Åhå, idag va han jätte duktig. De är så kul att han blivigt så pigg. Han har fått vila hela vintern då han mådde väldigt dåligt, åt inte och va väldigt trött och seg och hade tröttnat lite på livet.
Men nu är han verkligen på G igen! :love:

Senast ändrad:

kl
I vårt stall är det nästan bara unga som har islandshäst. Men det finns en tant:angel: och hon är inte rädd för att hoppa. Därför att hennes häst hoppar mjukt o fint över det som finns i skogen. Däremot hoppar inte tanten på bana för att spara benen på hästen som ska bli minst 40 år:)

håller med dig hatar när folk säger sådär kan ta ett ex min hovslagare och stallägaren stod i titta på mej när jag ledde runt min häst...

då sa stallägaren te mej "du är för snäll mot din häst han får ju göra som han vill m.m" jag bara va??? jag har värsta pli på han och är ledaren över han.

asså blev så förbannad så de enda ja fick fram va "näee de e ja inte" hur dumt lät inte de men va skulle man säja då...de tror ju endå inte på en..

de kan ju inte bara stå där och tro utan att veta bläää.

hatar när folk har förutfattade meningar.

Jag vet inte om jag klassas som tant (född 74) :angel:

Gillar gångartsträningen skarpt men guud vad frustrerande det kan vara när man pga sjukdom kan vara både stel och sne på olika ställen varje dag.

Min blivande sto ska föla i maj och har börjat rida lite större hästar (medryttare på en kbl travare). Markarbetet är lika roligt men ridningen är jobbigare då jag får ont av de större gångarterna. Trots att kbltravarna påminner om islänningar att rida så är de inte alls lika roliga. Låter inte alls som jag är islandsfrälst eller hur?:rofl:

Mitt blivande sto är triangelmärkt (helt ok efter kiropraktor) så vi kan inte tävla men kommer att gå mkt kurser ändå. Beroende på om hon håller sig fräsch så kommer vi pyssla med lite av varje. Lite western (älskar att rida barrelracing men har bara testat på en gång och det var med en islänning som behövde bli mjuk i sidorna), körning, hoppa lite hinder, lite trickträning, hästagility mm. Men allt beror på vad hon tycker är roligt.

Enligt mig är ingen häst en barnhäst egentligen, jag skulle aldrig släppa iväg ett barn ensam på en ponny eller liknande det kan vara världens snällaste men även den snällaste kan bli skrämd eller göra dumheter och ingen kan begära att ett barn ska förstå hur man ska handla då osv.

Och jo det är ju en himla skillnad på en vanlig häst och en islandshäst just med gångarter osv, bara för det så har jag pratat med två av tanterna i stallet idag igen och dem valde islänningar pga dem blivit lite rädda för att ramla av + att tölten är ju så mjuk att dem inte får ont i kroppen och väldigt många äldre tycker iaf jag går över till islänningar när dem e 50+ tanterna i mitt stall e 55-60 och dem sa precis samma sak dem har ridit stora hästar förrut och dem har många vänner och bekanta som går över till islänningar när dem blivit äldre så helt ute och cyklar är jag nog inte, men fortfarande så tycker jag inte att det är någon fördom att kalla dem lite för tanthästar även om det inte bara är dem som håller på. Men klart sen är det en väldigt speciell häst att hålla på med just eftersom dem har 5 gångarter osv...

jag tror min häst varit inne och tjuvläst tråden...
I dag skulle jag rida barbacka *dumtdumt* en stund på ridbanan efter att ha tömkört honom.
Ja, han gjorde nåt konstigt så jag tappade balansen, kliade honom lite i ljumsken med foten, hästen bockade och jag trillade av, så nu sitter jag här med en lindad fot. Men tanterna i ditt stall får gärna komma och motionera honom åt mig nu när jag har ont i foten :devil:

Ärligt talat tror jag inte att en ren "tregångsryttare" skulle kunna byta till islandshäst om denne inte alls uppskattade gångerterna och haft intresse att få sin häst så bra som möjligt.

Sen tror jag också att det finns en logisk förklaring till att en del äldre väljer att gå över till islandshäst - när de började med hästar fanns helt enkelt inte alternativet islandshäst, de hade inget val, nu kan de välja och väljer islandshäst, tanter eller inte... jag är inte mer än 24 men inte ens då jag bröjade rida fanns alternativet att rida på islandshäst (inte på samma sätt som i dag i alla fall). Först när jag var 16 började jag med islandshästar.

Klok "tant" :angel: :bow:

Rider så gamla damer i din landsända? Tant är man väl inte förrän man är garanterat över nittio, det lär i alla fall jag mina söner :D

/Tim - som off topic är superlycklig efter att ha ridit (efter lååååååångt foglossningsuppehåll) Svarten+Dreygur, Heimur och Geimfari idag UTAN att tappa isär bäckenet helt :idea: :love:

Jag försöker variera träningen så mycket som möjligt, men oftast består våra träningspass utav "seriösa pass på ridbana/ridhus" (ibland för instruktör ibland inte) + longering på ridbana/ridhus + barbackaridning i närheten av stallet + uteritt vanllig + uteritt med passträning.

Men visst jag har provat att hoppa med min 16-åriga erfarna tävlingshäst. Han tyckte det var jättekul, men det var inte direkt enkelt att hoppa med honom (man måste hålla om och rida ungefär som med en unghäst). Men uppriktigt sagt så ska hans ben sparas för det hans riktiga uppdrag i livet. Alskaers uppdrag just nu är att lära mig 5-gångs ridning och passridning. Och han börjar bli gammal så det gäller att spara på krutet till det som betyder något liksom... Det skulle vara riktigt rolligt om Alskaer någon gång i livet fick prestera sitt max i alla fem gångarterna på en tävling. Det har han nog aldrig gjort tidigare trots alla sina tidigare meriter...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka