Vad gör ni med era islänningar?

Sv: Vad gör ni med era islänningar?

Jag särbehandlar itne en isis utan det är precis som en vanlig ponny FAST den har 1 eller ibland 2 extra gångarter som man kan om man vill rida=)

Jag ser inge skillnad på en isis på 145 eller en grov new-Forest på 145.
Båda kan faktiskt hoppa..
Skillnaden är att ena rasen ej kan tölta/passa någe mer är det inte
Visst vill man ligga på topp inom hoppning bör amn väl inte köpa en isis men som hobbyhäst för klubbklasser duger den kalasbra för=)

Min blivande isis är löshoppad upp till 130 med luft hon älskar att hoppa jag är 174 cm hon ca 143 och grov.
Mina ben hamnar precis på samma läge som den gör på mitt hbl på 163 som är smal i sin modell;)
Och att man skall byta sadel vid hoppning är självklart.. man får mkt bättre stöd och balans i en hoppsadel n vad amn får i en dressyrsadel.
Eftersom man SKA ha kortare stigläder när man hoppar för att inte studsa i sadeln när hästen avhoppar. Har man då en dresyrsadel kommer knäna utanför sadeln=INTE skönt:crazy:

Tycker det är synd att många isis ryttare är så tunnelsynta när det gäller isisen och tror att den bara duger till att rida rakt fram med på en ovalbana med gångarterna.

Islandshästen är MYCKET mer allsidig än så..

Det spelar ingen större roll inom vilken "gren" det handlar om. Vissa vill bara pyssla med det och har inga problen med det men en del är faktiskt ruskigt trångsynta ( inte rätt ord men menar dom som ser ner på andra grenar mm och är väldigt låsta och kan absolut inte tänka sig att testa något annat).

Tycker det är synd att många isis ryttare är så tunnelsynta när det gäller isisen och tror att den bara duger till att rida rakt fram med på en ovalbana med gångarterna.

Ja jag har bekanta som som har halvblod, rider enbart i skogen och mullar.

Jag har bekanta som har shirehäst, en körhäst egentligen. Men de rider dressyr, och i skogen. "tanten" har tävlat i dressyr också hör och häpna.

Det handlar egentligen inte om tunnelseende, utan mer att man köper något som är anpassad efter ändamålet. Jag har köpt mig gångartshästar, för att jag vill rida gångarter. Om jag hade velat hoppa, eller rida western så hade jag valt andra raser.
Varför? Jo jag är en sådan som inte vill begränsa mig, det jag tränar på vill jag bli så bra som möjligt på. Det skulle då inte vara kul om hästen stod för den begränsingen, och det man övar mycket på det blir man bättre i. Om jag hade skiftat mellan olika grenar, tex hoppning, dressyr, gångartsridning så hade i slutändan inte blivit något alls av det. Men för den som har ett mål, det tränar man.

Har man då ett mål att hoppa med sin islänning, så får det ju vara upp till var och en. Alla måste ju lära sig av sina egna misstag och erfarenheter, och vad som är och känns rätt eller fel. Men har man ett mål att hoppa, så borde man ju egentligen inte begränsa sig från början genom att köpa fel ras. Att en häst löshoppar en viss höjd, borgar INTE för att den kan göra samma prestation med en ryttare på.

Gazzan skrev:
Jag särbehandlar itne en isis utan det är precis som en vanlig ponny FAST den har 1 eller ibland 2 extra gångarter som man kan om man vill rida=)

Visst vill man ligga på topp inom hoppning bör amn väl inte köpa en isis men som hobbyhäst för klubbklasser duger den kalasbra för=)

Min blivande isis är löshoppad upp till 130 med luft hon älskar att hoppa jag är 174 cm hon ca 143 och grov.
Mina ben hamnar precis på samma läge som den gör på mitt hbl på 163 som är smal i sin modell;)
Och att man skall byta sadel vid hoppning är självklart.. man får mkt bättre stöd och balans i en hoppsadel n vad amn får i en dressyrsadel.
Eftersom man SKA ha kortare stigläder när man hoppar för att inte studsa i sadeln när hästen avhoppar. Har man då en dresyrsadel kommer knäna utanför sadeln=INTE skönt:crazy:

TACK det där behövde jag höra nu :)

håller med dig men inte riktigt.

du får ställa dig frågan VARFÖR kan islandhästen tölta och inte ponnyerna då??? det är ju så man måste tänka...

svaret är att islandhästen har en helt annan exteriör en exteriör som gör det möjligt för dom att tölt och utföra andra gångarter...den exteriören har inte ponnyer....islandhästens exteriör är alltså inte avlad/byggd för att hoppa lika bra som ponnyer, som ofta är avlade för det.

därför har islanhästen exteriören emot sig när det gäller hoppning och exteriören för sig när det gäller gångarter...

men det är ju inget som säger att de inte kan hoppa hinder för det men man får absolut inte räkna med att de kan hoppa lika bra som en ponny i samma str....det är de INTE avlade för.

hoppas du förstår så att du inte gärmför ponny och islandhäst igen.

och hoppas de går bra med din häst men jag skulle inte rekomedera att träna 130hoppning med en islanhäst för den har verkligen exteriören mot sig=kommer troligen lättare få förslitningar m.m.

nej så gillar du att hoppa som du verkar göra så tycker jag du ska köpa en ponny att hoppa 130 med...eller hoppa med en häst.

gillar du att träna gångarter ska du köpa en islanhäst...och gillar du att hoppa runt 50-60cm kanske i skogen ev lite på bana för skojs skulle ska du oxå köpa en islanhäst.

men ha i åtanke att de är inte byggda för hoppning de är byggda för gångarter.

jag är aboslut inte emot hoppning med islanhäst om man som någon skrev är propotinerlig MEN man kan fortfarande inte tro att man kan vinna alla hopptävlingar m.m så mkt svårare med en häst som har exteriören emot sig och gångarter som blandas in i träningen.

men ja tycker inte man ska träna hoppning 130 m.m hur som helst som vilken ponny som helst tycker man lika gärna kan ta en annan ras då...

men hoppa med dom nån gång ibland och löshoppa är bara bra för muskler och teknik + gångarterna.

det med sadel då...man får väl ha vilken utrustning man vill men jag ser ingen nödvändighet att köpa en hoppsadel om man bara hoppar 50-60cm hinder nån gång ibland lixom...
det har min dressyr sadel dugit till hittils har nu en bomlös och kommer att hoppa med den oxå dock inte lika ofta när jag börjar hoppa ordentliga hinder.

man får väl ha lite balans;)

Gazzan skrev:

Jag började rida hoppning men har nu övergått mer och mer till dressyr, halkade in i islandshästvärlden ganska nyligen av en "olyckshändelse".
Det jag är mest förundrar över är varför alla gör så stor skillnad på islandshäst och andra raser? Varför blir jag ofta betraktad som lustig och annorlunda av hästfolk när jag berättar att jag har både halvblod OCH islandshäst?
Jag rider regelbundet dressyrlektioner på islandshästen för vanlig tränare. Går jättebra att rida dressyr på honom och vi har gjort stora framsteg. Även om tränaren i början kanske inte var så entusiastisk över honom, framförallt inte när han försökte tölta igenom travövningarna:angel:
Hoppningen är väl inget vi tränar så hårt direkt. Hoppar gärna över något litet krysshinder, travar över cavaletti eller hoppar över en stock i skogen ibland men ingen seriös eller hård träning. Dels är hästen gammal och har dålig hoppteknik men jag tycker även han känns för liten och att det blir obalanserat.
Tömkör ofta, bra sätt att träna hästen från marken!
Rider även gångartsträning för instruktör. Kanske inte direkt för hästens skull, utan mer för att jag ska lära mig. Hästen är gammal och rutinerad, han kan sin sak! Det handlar mest om att jag ska lära mig hur det känns när han går bra och hur jag ska göra för att förbättra det hela ännu mera!
Självklart varvar vi med skogsridning rakt fram också!
Så jag försöker att varva allt och tänka allsidigt. Hästen har ju iallafall inte tagit skada av min träning utan snarare tvärtom! Har både mer muskler, bättre kondition och har enligt tränaren fått bättre gångarter av detta.
Sen är det klart, vill man rida grand prix-dressyr eller hoppa 130-hoppning så kanske islandshästen inte är första valet som ras. Däremot är det enligt min smak en helt underbar allroundhäst som är både tålig och stark! Att man dessutom får ett fantastiskt temperamentet och härliga gångarter gör ju inte direkt islandshästen till en sämre ras!

BTW så ska jag rida Hoppkurs för Sefan Spak tre måndagar nu i maj ;)
tyvärr så har jag ingen hoppsadel så det blir till att hoppa i min Nordica, men eftersom jag alltid hoppat i den (max 90cm i litet ridhus) så har jag inga problem med balansen i den.
Och SJÄLVKLART åker skydden på :D

Den 13 maj ska jag och några andra islänningar vara med i en kadrilj på Lövsta Gårds vårfest. Det ska bli så kul, det är bara musiken som fattas.(Tar gärna emot tips!)

Jag vet också att islandshästen inte är en hopphäst men om islänningen nu tycker det är skitkul att hoppa? och hoppträning 1 gång i veckan är ju inte direkt att slita ut hästen liksom... och jag har hoppat max 1 m men det gör vi ju inte varje vecka utan det brukar vara runt 60cm och varva och jag föredrar att ha ett bra stöd i sadeln så jag kan balancera upp mig själv och häst om det behövs. Men sen tror jag inte någon köper en islänning om man är ute efter en hopphäst att tävla med, jag tävlar inte med min mer än ibland några "blåbärshoppningar" för skojs skull eller visa att min islänning kan visst hoppa så men ingenting annars utan mest träningsgrej och för att hon blir helt galen av det hon bara älskar hoppbanan så hon skulle nog inte varit islänning egentligen :) men jag tycker man ska göra lite av varje inte fel med att varken göra det ena eller det andra enligt mig :)

håller helt med :D
när jag hade Lokue för mig själv, så hopptränade vi varje tisdag i ca 3-4veckor, sen började tyvärr ridskolan och han hade ju blitt så snäll då så då förlorade jag honom dit.
Rider honom dock lite fortfarande.
Han är en sån som ÄLSKAR att hoppa, bjuder på hindrena och hoppar nästan allt. Har grym hoppteknink och bra avstamp, helt underbar :love:

Jag har inte hoppat sådär jättemycket med min islänning, men det kommer väl snart till träning för det.:)

hjällp vad lika han är Skári ska leta fram en bra bild så småníngom... vad är det för föräldrar på din??

Senast ändrad:

Låter intressant!

Vilken snygg häst du måste ha alltså! Leta gärna reda på en bild.

Glaesir är E. Hreimur frá Hákoti EE. òtur frá Saudarkroki U. Nád frá Skúmsstödum. Mamman har ingen känd stam.

Haha ja han e snygg,, :d jag har en del bilder här.. men har ett par hemma där din och min är så jäkla lika =) ska fixa fram den ,,

pic_show_id2214593.html

pic_show_id2214600.html

pic_show_id2214601.html

;)

Jennis; bra skrivet!

Till andra som försöker begränsa vår underbara ras; mitt ljuvliga sto gör allt jag ber henne om, oftast både glatt och bra. Givetvis ber jag henne inte om vissa saker t.ex hoppa för högt eller tölta för fort, för just hon har inte kapacitet till ett fåtal saker, varav dessa är två exempel. Men jag blir alldeles förstummad när jag läser att "det och det skall inte en islandshäst göra". Varfördå? Vi kör, lätt med rockard, tungt med div. jordbruksattiraljer, tolkar med pulkor och barn efter, hoppar (dock något begränsat), rider långturer, tränar dressyr, rider gångartsträning, tävlar på klubbnivå, agerar barnhäst med ledare, "uppfostrar" och tränar unghästar vid sidan mm mm. Hittills har hon enkelt och glatt utfört allt vi ber om och skulle hon någongång tveka så skulle vi givetvis inte tvinga henne till det, men vi har hittills aldrig stött på problemet (ägt henne i 7 år). Jag lovar, er häst kan mer än ni tror, men är man inte intresserad behöver man ju inte;) .

Begränsa inte vår allsidiga ras med okunskap och trångsynthet. Tolka hästen och ut och ha roligt, givetvis med de skydd och utrustning som krävs för uppgiften! Utrustningen skall passa för syftet och sitta bra på hästen, det är så vi tackar för oss och lägger upp det så hästen kan utföra uppgifterna vi ber om på ett bra och positivt sätt!

Hälsningar Jenny

Vadå lära sig av sina misstag??

Vem har sagt här inne att man köper en islänning om man verkligen vill satsa på hoppningen?? eller dressyr eller fälttävlan eller vad det nu är?

Men som jag kan tänka mig tävla, distans, hopp, dressyr gångartsridning western på LÅG nivå så kom inte och säg att det är ett misstag att köpa en islänning då..
På hobbynivå helt enkelt ta och tävla upp till 1 meter då och då Bättre häst kan man nog inte köpa anser jag:)
Som sagt det är INGA skillnader mellan en islänning och en connemara på 140 det enda är att islänningen har 2 extra gångarter att ta till.

Att Du vill vara begränsad och bara rida 5 gångarter rakt fram på en ovalbana får stå för dig.. synd för rasen har större användbarenhet än så!

Vad har jag sagt att jag ska träna på 130??:confused:

Jag sa att hon var löshoppad upp till 120 med luft vilket bevisar att de kan hoppa=)

Jag bajsar nästan på mig om jag hoppar nått över 60 ;) så ingen risk att jag ska tävla hoppning på 130=)
Varför en isis kan tölta och inte en annan ponnyras är för att islandshästen inte har blivit avlad med förnyat blod på flera 100 år=)
Extriörmässigt vad är skillnad??

Sluttande kors?? de vet jag massa hbl som har och nästan alla fd travare har de och de finns ju tonvis med fd travare som är omskolade som tränas och tävlas på 1 meter.
En ras som inte är avlad för hoppning eller ridning alls och den går inte sönder för man slänger på en sadel och hoppar.

Så varför skulle en isis nu gå sönder?.Visst jag kan köpa att tunga ryttare inte ska hoppa en isis.. men en tjej/kille på 165 som väger 45-55 kilo är inte tung på en stor D-ponny

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka