Vad gör ni med era islänningar?

Sv: Vad gör ni med era islänningar?

MEN man kan fortfarande inte tro att man kan vinna alla hopptävlingar

Det kan man inte göra oavsätt ras.. Även om jag så köper malins flippan kommer jag inte vinna alla tävlingar !
Och måste man tävla för att vinna:crazy: .. jag tävlar för att komma ut och för det är bra träning för både häst och mig sen för att det är kul.
Eftersom jag inte är en tävlingsmänniska så har jag lika kul även om jag kommer hem med en sista placering eller med en första placering:)

Men som jag kan tänka mig tävla, distans, hopp, dressyr gångartsridning western på LÅG nivå så kom inte och säg att det är ett misstag att köpa en islänning då..
På hobbynivå helt enkelt ta och tävla upp till 1 meter då och då Bättre häst kan man nog inte köpa anser jag

Har aldrig påstått annat, dock har jag varit den som har fått ta emot de klagomål som dessa hästägare har.

En som rider western sa så här efter att ha tävlat gångartstävling, "domarna tycker inte om min häst".;)

En som tävlade både gångarter samt hoppning sa så här, "jag får aldrig några rosetter".:angel:

En som höll på med lite av varje sa så här, "tänk att vi aldrig blir bra på någonting".:smirk:

Så om man inte har något mål med saker och ting, så får man ju göra vad man vill. Jag har alltid mål med allt, om än aldrig så låga ibland. Vilket innebär att jag övar på de mål jag satt.

Boj skrev:
Så om man inte har något mål med saker och ting, så får man ju göra vad man vill. Jag har alltid mål med allt, om än aldrig så låga ibland. Vilket innebär att jag övar på de mål jag satt.

Helt sant, jag har oxå mål med "allt" men begränsar mig inte till rosetter och domarpoäng. Man kan nå sina mål utan att någon annan måste bedöma dem och varför behöver jag då begränsa min häst efter vad andra tycker och säger? Att t ex hoppa med sin islandshäst, träna och ha kul betyder väl inte att målet måste vara tävling? Och bara för att målet inte är tävling behöver väl inte betyda att jag tränar plan- och mållöst?! Och "gör vad jag vill" gör jag redan, det betyder ändå inte att jag rider och tränar utan mål!!

Så du påstår att bara för att man gör andra saker än att rida runt en ovalbana så skule man inte kunna vinna en gångartstävling??
Snälla låt mig småle.... dummaste jag har hört på väldigt länge:crazy:

Jag har ett mål med min häst.. att hon skall få ha det bra och att både hon och jag tycker det är kul när jag kommer med sadeln.

Så mitt hbl som är avlad hopphäst är heelt värdelös som dressyrhäst?? hmmm märkligt.. hon har placeringar upp till MSV

Mitt fokus ligger hela tiden på att få mina hästar bättre i gången, starkare, smidigare och behålla deras arbetsglädje.
Iom att jag är för tung hoppar jag dem inte, däremot har jag hopptränat en av mina hästar och det var en succé för oss som ekipage. Hon tyckte det var jätteroligt, blev smidigare och starkare i bärigheten. Men å andra sidan hopppade vi inte högt, hon hade klockrena gångarter (inga problem att växla ihop den och ansatsen skedde aldrig i tölt) och vi hoppade för tränare som gav oss den vägledning vi behövde.

Nuförtiden är jag som sagt för tung, men anser att hoppning är bra för hästar för att gymnastisera, lära sig hålla koll på sin kropp och framförallt göra något helt annat. Därför sätter jag upp mina små, lätta och hoppvana unga tjejer och har hopplektioner med dem ibland. Vilket är uppskattat från alla håll.

Annars så har jag väldigt varierad träning. När jag rider, rider jag mest ut, iom att allt man kan göra på bana kan man göra i skogen. Samling och lösgjordhet i kort skritt inne i skogen runt träd är oslagbart!

Sen tömkör jag (med fokus på samling och bärighet främst i skritt), löslongerar, ibland med inspänning på vissa hästar, har med hästar som handhäst, cyklar med hästarna, löshoppar, lösdriver, kör de som är inkörda. All ridning är ju dressyr så det får man ju in hela tiden.

Och hela tiden med fokus att förbättra dem som gångartshästar.
Få mer kondition, styrka, bärighet och smidighet.

Ella

Gazzan skrev:
Så du påstår att bara för att man gör andra saker än att rida runt en ovalbana så skule man inte kunna vinna en gångartstävling??
Snälla låt mig småle.... dummaste jag har hört på väldigt länge:crazy:

Var skrev jag det? Fö rider jag sällan på ovalbana, och jag gör andra saker också dock inriktar jag träningen på en viss nivå vilket är nödvändigt om hästen skall bli bättre på just det.

Ganska lika va???? =)

Andratmkrningenmedtrav005.jpg

Min skári

Bukebild4_original.jpg

Ursäkta att jag skriver här igen..

Men..Jag kunde nästan inte se skillnad på dem
förrutom att Skári på just den bilden var liite mörkare

Silverkedjan skrev:
Klok "tant" :angel: :bow:

Rider så gamla damer i din landsända? Tant är man väl inte förrän man är garanterat över nittio, det lär i alla fall jag mina söner :D

/Tim - som off topic är superlycklig efter att ha ridit (efter lååååååångt foglossningsuppehåll) Svarten+Dreygur, Heimur och Geimfari idag UTAN att tappa isär bäckenet helt :idea: :love:

GRATTIS!!!

Mánadis skrev:
Ursäkta att jag skriver här igen..

Men..Jag kunde nästan inte se skillnad på dem
förrutom att Skári på just den bilden var liite mörkare

Jag vet visst va de lika,, ja blev helt chockad när ja såg bilden på den andra =) ojoj:smirk:
VARFÖR SKULLE INTE du fåskriva här igen??;)

Det är verkligen helt sjukt hur lika de är!:eek:

Bilden på Skári hade lika gärna kunnat vara på Glaesir! Till och med de ljusa fläckarna på huvudet finns där!:)

Silverkedjan skrev:
Om en häst på 130-140 cm hoppar på bana med hinder på en meter tycker jag inte det längre kan vara uppbygglig allsidig träning utan snarare sådant som kan slita på hästen som ryttaren gör för att h*n tycker det är roligt. Det kan väl vara OK i lagom dos men då ska man inte skylla på att hästen BEHÖVER de höjderna.

Dagens C-ponnyer hoppar ju lätt på de höjderna, så varför skulle inte en islandshäst kunna göra det...? nej jag vet, de är inte avlade för hoppning, men om man kollar på hur måna ponnyer är byggda i dag så kan man ju för sitt liv inte tro att de kan kravla sig över hinder på 80 cm, men de hoppar vilt och glatt över allt som ställs fram ändå... 1 meter för en häst på 130-140 cm är ju ingen höjd, speciellt inte om det inte hoppas allt för ofta!

Din islandshäst va verkligen super söt :love:

Ok..Jag hittade heller ingen anledning att inte få skriva här :angel:

Men alltså..Har dem samma Stam ?

Om ni två ...skári_lukas & Glaesir fra Skumstödum (Jenny ;) )

Någonsin skulle ställa upp i samma tävling..och hamna på samma bana samtidigt..jag skulle faktiskt inte kunna skilja hästarna om det inte var två olika ryttare :rofl:

Synd att inte ni två kan starta uppfödning på sådana där sööta Isisar :love: ..Här hos mej om jag kunde betala för 60 isisar..skulle ni fått en stamkund ^^

Angely skrev:
Dagens C-ponnyer hoppar ju lätt på de höjderna, så varför skulle inte en islandshäst kunna göra det...? nej jag vet, de är inte avlade för hoppning, men om man kollar på hur måna ponnyer är byggda i dag så kan man ju för sitt liv inte tro att de kan kravla sig över hinder på 80 cm, men de hoppar vilt och glatt över allt som ställs fram ändå... 1 meter för en häst på 130-140 cm är ju ingen höjd, speciellt inte om det inte hoppas allt för ofta!

Det handlar inte om att islandshästar och hästar i liknande storlek, inte KAN hoppa över dessa höjder, utan att det är dumt att utsätta dem för den stora belastningen som det innebär. Hästen är inte gjord för att man ska rida på dem, och de bär sig naturligt med mer vikt på frambenen än på bakbenen, trots att bakbenen är bättre lämpade för att bära vikt. OM man hoppar höga hinder med en islandshäst så ökar man belastningen på frambenen ytterligare, dels genom att de landar på frambenen, men också genom ryttarens vikt. Detta gäller alla hästar som hoppas, men det finns en anledning till att det finns längdgränser på ryttaren, då det gäller att hoppa med ponnyer.

Jag anser att man ska göra det som man själv och som hästen tycker är roligt, men jag anser också att man bör agera efter hästens bästa. Att hoppa någon gång emellanåt behöver inte alls vara fel, dels för att det är roligt och dels för att det även är lite gymnastik för hästen, MED förutsättning att hindrena inte är för höga. Mitt mål med ridningen är, och kommer alltid att vara, att ha roligt och att utveckla en stark, vacker häst som bär sig rätt och som håller i längden!

//julia

:smirk: de e riktigt lika

Glaesir fra Skumstödum skrev:
Det är verkligen helt sjukt hur lika de är!:eek:

Bilden på Skári hade lika gärna kunnat vara på Glaesir! Till och med de ljusa fläckarna på huvudet finns där!:)

Det roliga är att de inte har samma stam :) as-sjukt hur två hästar kan vara så lika :)

Mánadis skrev:
Ok..Jag hittade heller ingen anledning att inte få skriva här :angel:

Men alltså..Har dem samma Stam ?

Om ni två ...skári_lukas & Glaesir fra Skumstödum (Jenny ;) )

Någonsin skulle ställa upp i samma tävling..och hamna på samma bana samtidigt..jag skulle faktiskt inte kunna skilja hästarna om det inte var två olika ryttare :rofl:

Synd att inte ni två kan starta uppfödning på sådana där sööta Isisar :love: ..Här hos mej om jag kunde betala för 60 isisar..skulle ni fått en stamkund ^^

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V