Ja, vi måste sitta så länge med eleverna. Kommunen har beslutat (oklart på vilken forskning de stöder sig) att de ska ha lektioner sex timmar om dagen. Det ger två timmar till annat.
Jag bad att få tala med chefen på lunchen. Berättade att jag tvekar om jag klarar av detta. Hen sa att de absolut inte vill att jag börjar se mig om efter något annat för att jag behövs. Det värmde.
Vi hade ett bra samtal och jag blev tagen på allvar. Hen sa att det inte framgått att jag haft det så tungt eftersom jag är så positiv. Det fanns flera vägar att underlätta och min arbetssituation var verkligen inte rimlig.
Senare idag kom en lösning i form av att jag får byta klassrum och hamna en våning upp i närheten av de andra som har elever på samma nivå. Samt att jag får dela kontor (hurra!!) med två andra duktiga lärare. Jag får flytta från min ensamma skrubb i utkanten av komplexet till ett kontor mitt i. Bara att kunna gå till en kollega för att få tips och kunna prata på raster och pauser. Det blir värt mycket.
Den nivå jag undervisar på handlar om att förstå svenska på lite mer avancerad nivå än bara kunna glosor. Visst är det bra med studiebesök men det måste fungera praktiskt och jag är inte människa att fixa det.
Idag började vi verbveckan som eleverna bett om. Vi har nött verbgrupper. När de här dagarna är över ska jag kunna väcka dem mitt i natten och de ska kunna rabbla tempus på verb i respektive grupp. (kan ni det
? )
Vi ska fortsätta med pronomen, adverb och omvänd ordföljd. Gulligt av eleverna att KRÄVA mer grammatik och ha en önskelista på sådant de vill jobba extra med
De som kommer från arabländer är irriterade över att vi har så många ord i svenskan som betyder flera saker. I arabiskan är det tydligen inte så?