Vad gör ni? Del 7!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur hittade man de gamla gruvorna. Dom som var först // Filip

Tillägg: han undrar vilken din favoritgruva är :D

Oj... det finns olika saker man tittar efter men ett bra tecken man känt till länge är vad som kallas "gossan", en rostfärgning som kommer från oxideringen (sönderfallet) av både malmmineral och mineral som ofta finns tillsammans malmmineralen.

Det finns andra saker att titta efter också men jag tror nog att gossan är ett av de äldsta tecknen på malm man känner till.

Bild på gossan (det rostbruna):
doolgunna_figure2.jpg

Min favoritgruva är givetvis Falu koppargruva. Jag bor inte långt från den, jag gjorde min examensuppsats om den och jag har jobbat med malmletning på gruvområdet :)

Oj... det finns olika saker man tittar efter men ett bra tecken man känt till länge är vad som kallas "gossan", en rostfärgning som kommer från oxideringen (sönderfallet) av både malmmineral och mineral som ofta finns tillsammans malmmineralen.

Det finns andra saker att titta efter också men jag tror nog att gossan är ett av de äldsta tecknen på malm man känner till.

Bild på gossan (det rostbruna):
doolgunna_figure2.jpg

Min favoritgruva är givetvis Falu koppargruva. Jag bor inte långt från den, jag gjorde min examensuppsats om den och jag har jobbat med malmletning på gruvområdet :)

VA?! Bor hon vid Falu Koppargruva?!!:eek:
(någon blev lite avis där :p )

Han tyckte bilden var skitfräck och hans favoritgruva är också Falukoppargruva. Han vill att jag ska skriva att han har varit nere i den :)

Tror du kan få en praktikant på halsen om några år ;)
Tack för att du tog dig tiden att svara!!!:bow:

VA?! Bor hon vid Falu Koppargruva?!!:eek:
(någon blev lite avis där :p )

Han tyckte bilden var skitfräck och hans favoritgruva är också Falukoppargruva. Han vill att jag ska skriva att han har varit nere i den :)

Tror du kan få en praktikant på halsen om några år ;)
Tack för att du tog dig tiden att svara!!!:bow:

Ja' bo' i Sväsjö (Svärdsjö om man inte är dialektal) uta' fö' Falun :D Vi har gruvor här också, bla Sjögruvan som var en järngruva vid Svärdsjön och Svartviks gruva någon mil härifrån där det bröts bly, zink och koppar.

Det är jätteroligt att gå ner i Falu gruva och jag har varit ner i Stora Stöten flera gånger också (i jobbet).

Fryser som fan inne på kontoret :crazy: Av någon anledning så stängs värme och ventilation av på natten och drar igång igen 5:30 på morgonen. När förste man kommer strax efter 6 så är det helt instängt, sen blir det bara kallt för ventilationen är bra mkt mer effektiv än vad elementen är. Mitt står redan ni på max men känns bara ljummet... :down:

Jag sitter på jobbet, mätt och go efter härlig kålpuddingslunch med en god vän och en vän till vännen och hans underbart goa lilla 11-månaders Alice <3

När man måste googla för att kunna hitta någorlunda vettiga förklaringar till vad någon har skrivit i sin uppsats så är det inte bra va? :banghead: Och dessutom inte bli ett dugg klokare... :crazy:

Jag har rättat uppsatser från studenter i år 1. Där räcker det inte ens med googling ibland :angel: Vi är dock tillsagda att vara frikostiga med rött bläck så att de lär sig snabbt :up:

Jag har rättat uppsatser från studenter i år 1. Där räcker det inte ens med googling ibland :angel: Vi är dock tillsagda att vara frikostiga med rött bläck så att de lär sig snabbt :up:
Jag kan känna att det känns en aning taskigt att låta oss studenter ta "första smällen" istället för att låta tex handledaren komma med synpunkter först och få en chans att rätta till. Men jag förstår att det antagligen är pga tidsbrist och för att vi alla ska lära oss något av det hela. Men det sätter mig i en rätt jobbig situation när det står att "Bedömningen av din uppsats påverkas av insatserna kring kamraternas alster under seminariet" och man är inte är riktigt säker på om handledaren vill att man ska vara hård eller snäll... :crazy: Vi fick "prova på" med gamla uppsatser vid ett tidigare tillfälle och då upplevde jag det som om handledaren tyckte att vi blev för petiga vilket gör att jag försöker låta bli att vara så petig och försöker hitta snälla saker att säga också... :crazy:

Åh hjälp... :nailbiting: Jag läste just en grej på FB som jag fick lite bekymmer över... Men det kanske går bra, man kan ju hoppas att det görs ordentliga utredningar på blivande familjehem... :cautious: Men det verkar vara sån brist så att nästan vem som helst får bli... :( Men man kan hoppas att familjen får fortgående stöd och hjälp åtminstone...

Väntar på all mat jag shoppade igår :D

Älskar att kunna storhandla hemma i soffan och låta någon annan plocka ihop, packa och köra hem det! Helt klart värt 129:- per gång, speciellt när man handlar kattsand, kattmat och hundmat i samma veva :angel:

Bokade hotell för mig och mitt :heart igår, vi ska lyxa till det och sova borta denna helgen :love:

Fast nu börjar jag få ångest över att lämna sonen ensam hemma :crazy: men någongång måste väl han med få prova på hur det är, fixade hundvakt så han slipper sköta det med när morsan rymmer på sin egentligen barnlediga helg....

Det blir ingen försäljning av Max till de som var och tittade idag, kändes inte alls rätt tyvärr.
Nu ska jag tända en brasa och krypa ner i ett varmt bad minsann.

Har snart druckit upp kaffet och behover starta dagen. Hundarna har inte borjat protestera annu sa jag ror mig med stor forsiktighet tills jag ar redo att starta dagen satta igang med att vara productiv. Nar de far for sig att det ar dags att stiga upp ger de sig inte och jag vet att vi ar mycket nara den tiden. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Myzan87
·
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
226
Senast: Mia_R
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
759
Senast: Angel
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 274
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V