Vad gör ni? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och det där med karlar, jag bara håller med. Dom är ett elände. Visst nu har jag inte nån skilsmässa bakom mig men dom kan vara puckade ändå... Igår hade jag en konversation på kik med en kille jag träffade två gånger i somras, det sexades, men jag tyckte inte det va nån riktig höjdare, och han vill typ träffas och ligga hela tiden, vilket gjort att jag typ inte svarat mer än enstaka gånger och skyllt på att jag haft för mycket att göra och att jag inte mår bra. Igår pallade jag inte mer så när han frågade ännu en gång när vi ska ses, så fick han ett ärligt svar att jag inte tyckte det klickade, och att jag gärna kan vara kompis, men inget sexuellt. Han tyckte vi kunde ju göra mer än bara ligga, och att jag var taskig när jag upprepade att vi inte kommer ha sex något mer, och jag skulle tydligen ge honom fler chanser än 2 snabbisar O_o:banghead: Trots upprepningar gav han sig inte så till slut sa jag att jag mådde skit å fick ångest av konversationen typ :meh: får då ett "okej, vi hörs en annan dag :heart" :banghead::banghead::banghead::banghead: Alltså snacka om att vara trögfattad.

Nu börjar jag hitta mitt vardagsrumsgolv. Eller snarare, det börjar se ut som ett vardagsrum och inte ett bombnedslag. La ett snabbt öga på Tradera också, för att se om mina gamla Nemi och Elvis tidningar kan inbringa nån krona, men verkar fattigt med det, så dom får nog åka iväg till Pingstkyrkan på lördag.
Nemi :love: (kostar en del i frakt antar jag? Årgång?)

Nemi :love: (kostar en del i frakt antar jag? Årgång?)
1-5 2010
1, 3, 4 2011
1-6 2012
1-3 2013

En del är prenumerationstidningar så dom har jag klippt bort adressraden som är tryckt på baksidan.
Skicka lätt med posten så kostar det 59 kr i frakt upp till ett kg :) Väger nog lite över 1 kg, vet inte hur mycket det kan kosta, men annars blir det ju inte dyrare än 59x2 om man skickar det i två paket :)

Tittar på hästannonser, tänk om man kunde köpa sig en egen igen :cry: Saknar att ha en häst att rida ut på och som ger mig motion och motivation :(

Jag har provat allt. Jag har dragit alla trumfkort jag kan och jag stött och blött detta med honom i flera år. Han blir arg på mig för minsta lilla just nu och ärligt talat så skiter jag i om han blir arg för han ska plugga!

Han får inte spela några handbollsmatcher just nu eftersom han inte sköter skolan men träna det ska han! Jag drar även in internet om han inte pluggar.

Jag kämpar mig blå och gul med detta och får mest skit av hans frånvarande far och farmor pga dom bristande betygen... Han får gå i lovskola på vår och höstlov för att hinna ikapp sina klasskompisar mm men jag går ärligt talat på knäna just nu. Jag orkar inte med allt!

Jag har stora kognitiva problem pga min sjukdom och har svårt att koncentrera mig och komma ihåg saker och ting och det utnyttjar han. Jag kollar dagligen vad dom ska göra och när dom har prov och påminner honom om allt men han blir bara arg och "fattar ingenting av det lärarna säger" påstår han. Han tror att han slipper undan med dom orden vilket han inte gör, jag får svart på´vitt på vad han ska plugga på inför varje prov och när jag tar fram det så blir han bara arg och skriker åt mig.

Det är fram tills dess som jag pratar lugnt men höjer han rösten åt mig så slutar jag lyssna och det har jag alltid gjort, man kommunicerar inte med varandra genom att höja rösten. Jag går och kommer tillbaka när han är lugn och jag med och då brukar det gå bra MEN jag har inte den energin det behövs för att göra det hela tiden.

Jag tar slut! Jag sover i runda slängar ca 14-16 timmar per natt, tar mediciner som ska göra mig piggare mm men dom är lika effektiva som socker.... Jag börjar känna mig som en dålig mamma och det har jag aldrig gjort? Men ärligt talat, jag orkar inte bråka hela tiden. Det är alltid ett jävla tjafsande för att få honom att göra saker och ting och han vet mycket väl om att det innebär konsekvenser för hans del.
Förlåt att jag lägger mig i, men för mig låter det som att ditt tjatande inte är bra för varken dig eller sonen. Jag är helt säker på att han VET mycket väl att han borde plugga, han är troligtvis jättestressad själv och du bara tjatar och tjatar vilket såklart får han att explodera (även om du inte tjatar första gången, så tjatar han säkert på sig själv hela dagarna och vill helst att du inte nämner det alls). Han blir arg, du blir arg och ni båda slösar energi på negativa mönster.

Han kanske inte alls förstår vad han gör? Får han tillräckligt med hjälp i skolan? Vet han vilka krav han har på sig? Kan han se framtiden och framförallt MENINGEN med vad han lär sig?

I nian är främst målet att komma in på sitt gymnasie. Vet han vilket gymnasie han vill gå på? Vet han kraven på vad han måste kunna för att få tillräckliga betyg? Det finns en kursplan där det står ord på ord vad du ska kunna för att få vissa betyg, oftast hjälper det om man går igenom de så att han verkligen får klart för sig vad han behöver jobba med. Sen kommer inte betygen följa han hela livet. Betygen är INTE allt i hela världen. Allt du behöver är att komma in på ditt gymansium och sen är de betygen helt obetydliga. Klarar han inte det det här året kan han plugga igen nästa år för att söka igen.

Det man så lätt fastnar i i den åldern är att man känner pressen på att prestera, man MÅSTE göra det, man MÅSTE klara varje prov, man MÅSTE leva upp till SKYHÖGA krav som man egentligen inte har den blekaste aning om vad de är. Man känner att man pluggar, pluggar och pluggar men man vet inte till vad. Man har inga mål och därför känns det som att man bara får mer och mer arbete hivat över en. Sätter man upp små och tydliga mål så brukar det gå betydligt enklare.

Och vet du vad det bästa är? Du och din son behöver inte göra det här själv. Det finns hjälp att få i skolan. Du ska bara veta hur många som bryter ihop nu i nian innan gymnasiet. Så mycket krav och sån press på att klara sig. Prata med hans mentor om att han har det svårt och försök få fram en individuell plan där, det har ALLA elever rätt till (anpassad skolgång, underlättar en hel del om man har det jobbigt).

Jag tyckte @hastflickas metod var väldigt bra och kreativ. Som jag sa, det hjälper ingen att tjata även om man blir frustrerad. Jag är helt säker på att han vet om att han har krav på sig och att han vet om vad han borde göra. Försök kompromissa och behandla han som lite äldre istället, förbjud inte handbollen eller dra ut internet som om han vore 12 år gammal. Jag vet själv att jag blir urless om min mamma tjatar på mig och om hon skulle straffa mig på det sättet skulle jag gå i taket. Bättre att hon säger "nu har du det här den här tiden och då ska det vara klart", sen hamnar det på mitt egna ansvar. Att ha tydliga tider hjälpte mig en hel del. Sen fick jag det väldigt anpassat i slutet av nian eftersom jag var borta större delen av högstadiet. Men efter att jag fick det anpassat i April så gick jag ut med betyg i nästan alla ämnen på våren och kom in på mitt gymnasium redan på hösten. Så det går. :up:

Förlåt att jag lägger mig i, men för mig låter det som att ditt tjatande inte är bra för varken dig eller sonen. Jag är helt säker på att han VET mycket väl att han borde plugga, han är troligtvis jättestressad själv och du bara tjatar och tjatar vilket såklart får han att explodera (även om du inte tjatar första gången, så tjatar han säkert på sig själv hela dagarna och vill helst att du inte nämner det alls). Han blir arg, du blir arg och ni båda slösar energi på negativa mönster.

Han kanske inte alls förstår vad han gör? Får han tillräckligt med hjälp i skolan? Vet han vilka krav han har på sig? Kan han se framtiden och framförallt MENINGEN med vad han lär sig?

I nian är främst målet att komma in på sitt gymnasie. Vet han vilket gymnasie han vill gå på? Vet han kraven på vad han måste kunna för att få tillräckliga betyg? Det finns en kursplan där det står ord på ord vad du ska kunna för att få vissa betyg, oftast hjälper det om man går igenom de så att han verkligen får klart för sig vad han behöver jobba med. Sen kommer inte betygen följa han hela livet. Betygen är INTE allt i hela världen. Allt du behöver är att komma in på ditt gymansium och sen är de betygen helt obetydliga. Klarar han inte det det här året kan han plugga igen nästa år för att söka igen.

Det man så lätt fastnar i i den åldern är att man känner pressen på att prestera, man MÅSTE göra det, man MÅSTE klara varje prov, man MÅSTE leva upp till SKYHÖGA krav som man egentligen inte har den blekaste aning om vad de är. Man känner att man pluggar, pluggar och pluggar men man vet inte till vad. Man har inga mål och därför känns det som att man bara får mer och mer arbete hivat över en. Sätter man upp små och tydliga mål så brukar det gå betydligt enklare.

Och vet du vad det bästa är? Du och din son behöver inte göra det här själv. Det finns hjälp att få i skolan. Du ska bara veta hur många som bryter ihop nu i nian innan gymnasiet. Så mycket krav och sån press på att klara sig. Prata med hans mentor om att han har det svårt och försök få fram en individuell plan där, det har ALLA elever rätt till (anpassad skolgång, underlättar en hel del om man har det jobbigt).

Jag tyckte @hastflickas metod var väldigt bra och kreativ. Som jag sa, det hjälper ingen att tjata även om man blir frustrerad. Jag är helt säker på att han vet om att han har krav på sig och att han vet om vad han borde göra. Försök kompromissa och behandla han som lite äldre istället, förbjud inte handbollen eller dra ut internet som om han vore 12 år gammal. Jag vet själv att jag blir urless om min mamma tjatar på mig och om hon skulle straffa mig på det sättet skulle jag gå i taket. Bättre att hon säger "nu har du det här den här tiden och då ska det vara klart", sen hamnar det på mitt egna ansvar. Att ha tydliga tider hjälpte mig en hel del. Sen fick jag det väldigt anpassat i slutet av nian eftersom jag var borta större delen av högstadiet. Men efter att jag fick det anpassat i April så gick jag ut med betyg i nästan alla ämnen på våren och kom in på mitt gymnasium redan på hösten. Så det går. :up:

Vet att det låter som att tjatar hål på huvudet på honom vilket inte stämmer, jag påminner honom om att han måste göra det han ska göra för annars sitter han fast vid sina dataspel och skiter fullständigt i att läsa till proven eller göra sina inlämningsuppgiter.

Jag har kontakt med skolan, vi har en plan, han får extra undervisning, han har extra lärare och extra resurser och hela baletten som man kan få men han väljer hellre att spela spel än att plugga!

Jag måste sätta gränser för vad som är OK. Gör man inte sitt jobb så får man tex antingen löneavdrag eller sparken!

Jag kan inte låta han bestämma i detta läget, jag är hans förälder och jag ska se till att han gör det han ska. Han har inte svårt för att lära sig, han vill bara inte plugga! Och ja jag blir galen på detta!

Och NEJ han ska INTE höja rösten åt mig när jag i helt normal ton påminner honom om det han SKA göra! Jag accepterar INTE det! Han får blir hur arg han vill för att jag påminner honom men han höjer inte rösten åt mig! Om han gjorde det han ska göra hade jag inte behövt påminna honom överhuvudtaget och det vet han mycket väl.

1-5 2010
1, 3, 4 2011
1-6 2012
1-3 2013

En del är prenumerationstidningar så dom har jag klippt bort adressraden som är tryckt på baksidan.
Skicka lätt med posten så kostar det 59 kr i frakt upp till ett kg :) Väger nog lite över 1 kg, vet inte hur mycket det kan kosta, men annars blir det ju inte dyrare än 59x2 om man skickar det i två paket :)
Du får gärna lägga undan dem åt mig om du vill :) Säg vad du vill ha för tidningarna :)

Har lyckats snurra till min dygnsrytm rätt rejält. Igen Att det ska vara så jävla svårt att sova på normala tider och i normal mängd :down: Nåja, har fått en del gjort så här på småtimmarna, sorterat in kläder i garderoben, betalat en massa räkningar (hutlöst dyr månad med dubbla hyror :nailbiting:) och gjort klart en skoluppgift.

Tonåringar... Jag har just fått upp min, jag har påmint och påmint om so prov idag, hon har sagt att hon har läst, bara lite kvar sen kan hon det. Igår kväll halv åtta kom det fram att hon inte alls hade läst tillräckligt och nu vill hon helst vara "sjuk" idag för att kunna läsa på och göra provet efter lovet... något som jag inte går med på... :devil:

Ska snart köra in äldsta sonen till badhuset. De har bad, och som ensam 5-klassare på fritids så var vi osäkra på om han ska gå över halva stan själv eller med lärare. Så vi valde "curling-metoden" = mamma kör ;)

Sen ska jag kika på blommorna på torget samt köpa bröd :p

Brukar hemmakväll ha låda att lämna tillbaka filmer i? Insåg mina jag hyrde i fredags ska in innan kl 18.. och jag slutar 18. Så måsten nu på morgonen innan praktiken eller på lunchen.. helst nu så jag slipper betala parkering å skit..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 600
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 060
Senast: kma
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 360
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 575
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka