Rumpmas, så Ludvika/Smedjevacken, och ibland upp mot BorlängeVar häckar du då när du är i Dalarna?
Vi är i Orsa med omnejd
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rumpmas, så Ludvika/Smedjevacken, och ibland upp mot BorlängeVar häckar du då när du är i Dalarna?
Vi är i Orsa med omnejd
@Scata: Åh, varmt bad
Bara för att så kan jag meddela att ett varmt lavendelbad är att rekommenderaJag vill att mitt badrum ska bli klart
Citerar Wikipedia:Rumpmas, så Ludvika/Smedjevacken, och ibland upp mot Borlänge
Nu ska vi inte vara sån tycker ändå Ludvika tillhör södra Dalarna ocksåCiterar Wikipedia:
Rumpmas är en benämning på en dalkarl som kommer från södra Dalarna, såsom Avesta eller Hedemora, och även folk från nordvästra Västmanland, som Fagerstaoch Norberg. De nordvästra delarna av Västmanland tillhörde förr Dalarna.
Begreppet Romboland (rymligt, öppet land) står för skoglöst slättland, och användes i Dalarnas skogstrakter för landskapets södra delar, samt delar av Västmanland och Uppland. Ordet har också stavats Rumboland och Rumböland, varvid invånarna kallats rumbor eller rumboar. Då somliga redan missuppfattat det dalska Ma's(egentligen namnet Mats), kan sammansättningen rumpmas möjligen förklaras. Man kan också misstänka en viss nedsättande illvilja i uttalsförändringen från rumbor tillrumpor.
(apropå en diskussion vi hade )
har det kommit nå nytt roligt i tunatutten? Var nog ett år sen jag var där sist.
Planerar bio med sonen, lillebror och lillebrors tjej! Barnfilm passar till alla oss
Sambon är visst för vuxen....
Insidan ut, verkar rolig för alla åldrar. Sonen ville väl egentligen se alfons men han får offra sigVilken film planerar ni att se?
Insidan ut, verkar rolig för alla åldrar. Sonen ville väl egentligen se alfons men han får offra sig
Hahaha...vet att det hänt mig någon gång och då har min första tanke varit "Shit...har jag skrivit något dumt och retat upp folk"Jag fick en chock idag när jag kom hem, 18 notiser på buke, så många har jag aldrig haft tidigare.
Visade sig vara många av er som gillade min bild på min tokiga tant till häst.
Alltid kul när man kan dela med sig av något roligt.
Skulle inte förvåna mig om den gör!Jag håller med om Insidan ut! Om någon av biograferna i Malmö-Lund haft den på en tid som passat så hade jag gärna sett den. Kanske visas den fortfarande vecka 42 så då kan jag och dottern se den