Vad gör man??

T

TrÄnA

Hej!

Jag var ute i stallet i morse och hade hunden med mig (en mastiff hane - kastrerad).

Och så kommer hon som äger stallet, och han springer rakt i mot henne och hoppar upp mot henne.

Han har aldrig hoppa förut ALDRIG, han är 4 år...så jag tog tag i honom och sa: Fy vad håller du på med?...*arg röst*.

Och så var det då nån mamma till ena barnet som har ponny i stallet, så säger hon...du, jag borde anmäla sig för djurmisshandel:eek:.

Så jag väntar bara på en anmälan:cry:

Jag tycker inte att jag gjorde fel, med att ta tag i honom och markera att så här gör man inte.

Gjorde jag fel???

Linda

Sv: Vad gör man??

Ja, då skulle man nog inte göra annat än att bli anmäld om man inte ens med rösten får korrigera sin hund. Det är klart du ska säga till. Folk har mkt romantiska föreställningar om hundar verkar det som.

Ingen fara,klart man får ta tag i hunden och "vråla" till..Det är j en stor hund du pratar om,och inte en liten tax..(ja även en sån behöver ju ha regler)
Jag kan också ta tag i nacksknnet på min hund,beroende på situationen,är inte en djurplågare för det!

Det är skillnad på att "ta tag i och tillrättavisa" och gå över till misshandel..
Så lugn!

Jag skulle inte ens orka bry mig om en sån person.

Man undrar ju vad hon tycker att du skulle ha gjort.

Hur ska man annars göra då?

Nej men lilla vovsivoven inte ska du väl hoppa på den trevliga tanten, var nu en snäll vovve *klapp klapp på huvudet*

Hunden måste ju få veta sina gränser.
Strunta i henne. Anmäler hon så har du ju inget att dölja!

Inte undra på att var och varannan hund är totalt ouppfostrad... det verkar ju vara tabu att säga till sin hund nuförtiden :confused: Kollade på några avsnitt av Hundskolan på Go´kväll häromdan och jag förundras över hur svårt folk som är med där har för att ryta till åt sina hundar.

sss bry dig inte du!! Kanske din hund kan hoppa lite på henne också :D

sss bry dig inte du!! Kanske din hund kan hoppa lite på henne också :D

då skulle hon säkert bli anmäld för det oxå:smirk: till ts.. skit i detta du! tycker att du korrigerade hunden på ett sätt som förmodligen ganska många här inne skulle göra lika dant.

Då kan väl du anmäla ponnymamman för att hennes dotter har en metallbit som hon drar i hästens mun?... DET är bra mycket värre än att ta tag i en hund så som hundar naturligt gör sinsemellan.

Självklart skall man ta tag i sin hund när den bryter reglerna! Jag kan ju tycka att det är extra viktigt när man har något så stort som en mastiff! Man måste visa vart gräsnerna går, djur mår inte bra av att leva i gråzoner, det skall vara svart eller vitt!

Något jag tycker är konstigt är hur mamman inte reagerade över att hunden for på stallägaren? En klok mamma hade ju inte kommenterat djurplågeri vid tillsägelse utan istället blivit orolig för att samma sak skulle hända hennes dotter- bli hoppad på av en mastiff låter ju inte helt roligt- de är ju inte små direkt :D

vad hade hon tänkt att du skulle göra med en hund som väger runt 90 kg? Ge honom utegångsförbud eller?

Nej, du gjorde självklart inte fel. Det är den där hästmamman som har noll koll. Vad tycker hon att du skulle gjort? Låtit hunden välta stallägaren och ställt till med en olycka?

Hade det varit henne hunden hade sprungit mot hade hon säkerligen uppskattat att du tagit tag i hunden innan den hunnit välta henne. :smirk:

Tack för alla svar och stöttning:bow:

Hon var där när jag kom ut igen och skulle ta in hästara, då lätt jag hunden sitta kvar i bilen & då säger k*rring j*veln: Ja, du ser hunden är knäpp & de tycker ju du med eftersom han får vara kvar i bilden. :eek:

Då blev jag så irriterad så tog ut hunden.

Jag: Ska du anmäla mig nu med när jag släpper ut honom?
Tanten: Men inte behöver du låta sådär
Jag: Du hotar ju med att anmäla mig i morse, jag kanske ska anmäla dig för hot?
Tanten: Ja man tar inte tag i en hund sådär, jag har haft taxar i hela mitt liv...och jag vet hur man utfostar hundar.
Jag: Du min hund väger 90kg och gemför inte en tax med mastiff...
Tanten: Du ska inte tala om för mig vad jag ska göra bla bla, och du tror du kan så mycket bla bla...
Jag: Hej då

Hon är ju inte stabil i huvudet, jag kan inte göra än att skratta åt det nu.

Och som nån skrev, jag inte ge hunden utegångsförbud:cool:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 409
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 889
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V