vad gör man nu?

Sv: vad gör man nu?

självklart får jag ombetäckning om hon inte är dräktig på 90 dygn. vad menar du med vet arvode?

det är naturlig betäckning så det är endast ul a´800 kr som gäller för veterinären. så de kostnaderna jag har är bara till hingstägaren

vad menar du med att räkna lite lustigt? vet du vad jag fick för betyg i matte? har du sett mig räkna? :crazy: Jag antar att du menar på nåt annat sätt.

Vi byggde vårt garage i element, började i oktober i fjol, satte upp elementen i början av november. I slutet av november hade vi taket på. Dock ingen panel på utsidan än, men bygger du med utegips håller det en vinter utan. Och detta utan vare sig semester eller snickarkompisar (men väl en händig sambo och svärfar) :)
I värsta fall kan du gjuta plattan efter att du fått upp väggarna, det är vanligt att man gör med elementhus, då har du en torktid på 2-3 månader.

aa fast du tänker galet, den summan behöver jag inte betala igen om hon inte får nåt föl. det enda är kostnad för ul och uppstallning, det som är träligare är dock att den hingsten är i belgien nästa år ;)

men som det ser ut nu så behöver jag inte det...

Oavsett var hingsten befinner sig så har ju hingstägaren ingen anledning att bjuda bort ett språng till dig nästa år?

Alltså om du väljer att abortera i år?:confused:

Låter väldigt oigenomtänkt att inte bygga ut och hålla på innan man betäcker stoet. Men ska hon nu föla i maj så kan hon förmodligen föla ute. Jag är även inne på Toras linje, inte får du väl en gratis ombetäckning om du själv sprutar bort fostret? Då behöver du ju alltså betala ca 30 000 igen för ännu en betäckning när allt är klart. Summa 60 000 totalt. Jag tycker inte heller att ens egna dåliga planering ang stall ska vara anlednignen till att spruta bort ett föl. Då får du väl stalla upp henne någon annanstans även om det nu skulle bli dyrare.

Vårt bygge grävde vi för i april, stallade in hästar mitten av september. Lejde för grävning/ gjutning, men sen är ALLT byggt av lösvirke etc - inga färdiga lösningar förutom L-elementen.
Så visst går det, om man vill ... :angel:

Fast den kan ju knappast gälla om du själv sprutat bort fostret som fanns innan 90 dygn! det är ju snarare bedrägeri. :confused:

Det står i kontraktet. jag är inte skyldig att rapportera vad jag gör med stoet, det enda jag ska rapportera är om hon är dräktig eller ej på 90 dygn.

MEN

och om ni klarar av att läsa så ser ni att jag inte ska spruta bort det då boxen hon står i är godkänd och att min sambo har dessutom kommit på en lösning. och i VÄRSTA fall får hon föla ute, de brukar ju ändå gå ute vid den tiden.

så snälla läs igen.

självklart får jag ombetäckning om hon inte är dräktig på 90 dygn. vad menar du med vet arvode?

det är naturlig betäckning så det är endast ul a´800 kr som gäller för veterinären. så de kostnaderna jag har är bara till hingstägaren

vad menar du med att räkna lite lustigt? vet du vad jag fick för betyg i matte? har du sett mig räkna? :crazy: Jag antar att du menar på nåt annat sätt.

Nej men jag kommer ihåg att du tyckte att någon annan betalade på tok för mycket för att bygga ett stall. Du skrev att du skulle komma undan mycket billigare. Sedan kom det fram att du skulle få mycket gratis (sådant som andra får betala för). Det tycker jag är ett litet konstigt sätt att räkna på om man beskyller någon annan för att bygga för dyrt.

Men om hästen är dräktig och du sprutar bort ett foster och sedan inte vill betala på 90 dagar då tycker faktiskt jag att det är på gränsen till bedrägeri.

Sen om hingsten är i Beligen nästa år så kan du ju inte få din hingst utan måste byta till någon annan, eller kommer han att finnas på semin nästa år (räkna i så fall med bra mycket mer kostnader)?

Mvh

Tora

vi kommer nog inte bygga med utegips eftersom sambon har... e.. lånat gips från arbetsplatsen (det skulle alltså kastas, så han har inte stulit nåt som skulle användas)

har även en säkerhetsdörr till sadelkammaren :angel: sambon sa att ska de ta sig in där så är enklaste vägen genom väggen :devil: haha

Även om du nu behåller fostret så är dina tankar ang 90-dagar osv närmast bestämt bedrägeri. Inte kan du tro att det skulle vara ok att spruta bort ett foster, meddela hingstägare/station att hon ej blev dräktig vid betäckning för att få en gratis ombetäckning?

Ja, det finns ju folk till allt.

Jo vi kan läsa. Och där framgår tydligt hur du tänkte. Många reagerade för det är i sådant fall oehört fräckt. Bortsett från att det faktiskt är bedrägligt.

Nu har ni i alla fall kommit på en lösning så nått bra hade väl tråden med sig.

Btw, är det inte en jordbruksfastighet?

då tyckte du att jag räknade konstigt?

och jag beskyllde nån?

jaja det är ju din tanke om saken.

sambon tror att bygget tar ca 2 veckor om han är ledig när det görs... problemet är ju att i sep har han ju inte semester, han funderar dock på att byta så att han har semester då! bara för min skull!:love::love::love::love:

Alltså först skriver du så. Då verkar det ju inte vara något problem, bara skicka in papprena fort som attan innan september? Men sen skriver du:

asså.. problemet är ju att han inte har semester i sep, och det har inte heller hans kompisar så även om han tar sem i sep så får han ju bygga själv, och tar han inte semester så tar det ju jätte långt tid, för han kan ju inte jobba hur mkt som helst

Sen undrar jag varför du i första inlägget frågar när man senast kan spruta bort fostret, för att nu i det senaste inlägget skriva att du inte kommer att göra det för din nuvarande box är godkänd?

Jag får inte dina teorier att gå ihop.

Nej men jag kommer ihåg att du tyckte att någon annan betalade på tok för mycket för att bygga ett stall. Du skrev att du skulle komma undan mycket billigare. Sedan kom det fram att du skulle få mycket gratis (sådant som andra får betala för). Det tycker jag är ett litet konstigt sätt att räkna på om man beskyller någon annan för att bygga för dyrt.

Räcker upp en hand! Mitt bygge var det.

om man inte har gjort nåt så är det inte bedrägeri :idea:

jag skrev bara att det var möjligt EFTER att jag hade skrivit att jag inte skulle spruta bort det, att diskutera en sak är inte olagligt, inte sist jag kollade, men med den nya fra lagen så vem vet? :eek:

problemet i första inlägget (trådstarten) var ju att jag inte hade pratat med sambon utan bara med pappa som sa att det inte gick och bla bla bla ja ni fattar.

Du funderade ju tydligen i dom tankarna... :grin:

Mitt sto är dräktigt på 32 dygn idag, ska hon få föl så måste stallet byggas! Sprutar man bort fostret om det inte går att lösa? när är sista dygnet för det?

känns jäkligt surt att göra det då jag redan har lagt ut ca 30 000 kr på denna dräktighet :cry:

aa fast du tänker galet, den summan behöver jag inte betala igen om hon inte får nåt föl. det enda är kostnad för ul och uppstallning, det som är träligare är dock att den hingsten är i belgien nästa år ;)

men som det ser ut nu så behöver jag inte det...

Det står i kontraktet. jag är inte skyldig att rapportera vad jag gör med stoet, det enda jag ska rapportera är om hon är dräktig eller ej på 90 dygn.

jag skrev att man kunde det efter att jag hade bestämmt mig att inte spruta bort det.

för om du läser det första du citerade så står det mkt riktigt att jag har kastat 30 000 i sjön, inte att det inte spelade nån roll.

sen kan inte du veta vad jag tänker så den diskussionen tänker jag inte föra för det är bara jag som kan ha rätt iaf och det är rätt tråkigt att diskutera om nåt man själv bara har rätt om.

Haha, ja kanske, men man frågar sig ju vad du har för tankar och åsikter om moral och etik. :crazy:

Om du nu ska behålla fostret så har du väl inte kastat 30 000 i sjön?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En sk vän ringde mig i Mars & var förtvivlad över sitt dräktiga sto som stod kvar på gården hos hennes ex.make när hon själv efter...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 845
Senast: Sammet
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 208
Senast: Rouise
·
M
Hästmänniskan Jag ska snart släppa ut min häst på bete några veckor. I god tid ringde vi till en kvinna som har hand om lite marker härkring - och...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
15 772
Senast: lobell
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat