vad gör man nu?

Sv: vad gör man nu?

jag har ingen anning, inte min fastighet.

Skämtar du? Hur kan du planera ett bygge utan att veta vad det är för typ av fastighet?
Börja med att ta rätt på vad det är för fastighet. Jordbruksfastigheter behöver i allmänhet inte bygglov för ekonomibyggnader.

Hur kan en betäckning kosta 30000:-? Och varför väljer man att lägga 30000:- på en betäckning när man får socialbidrag?

Vi kan inte veta vad du tänker nej, men av dina svar att dömma så har du ju klart och tydligt funderat på att genomföra ett sådant bedrägeri oavsett om du nu skulle ha rätt eller inte om den diskussionen. Det är ju bara genom forumet som man kan dömma vad du är för person. Intryck kallas det. Hur vill du framstå egentligen? :confused:

jo det är nya lagar från i år, spelar ingen roll om det är en jordbruksfastighet eller inte, när det gäller utbyggnader/tillbyggnader/nybyggnader så ska man ha bygglov!

förr kunde man ju bygga ut 30% av den ursprungliga arean på ett bostadshus, det får man inte längre.

bygglov och allt sånt ska pappa sköta, har han sagt.

då tyckte du att jag räknade konstigt?

och jag beskyllde nån?

jaja det är ju din tanke om saken.

Visst kan man tycka att något är dyrt men då kan man skriva att jag har tur då jag får massvis med gratishjälp och andra förmåner. Men det kröp fram först senare. Ibörjan så nästan dumförklarade du den som skulle bygga det "dyra" stallet, när det i själva verket inte var sepciellt dyrt utan bara frågan om de kostander man har när man måste betala för allting.

Så ja jag måste säga att du har ett lustigt sätt att räkna ihop kostnader ibland.

Så är det ju lite nu också när det kommer till betäckningen. Det är lite hit och lite dit och det tillkommer bara UL osv. Man vet helt enkelt aldrig vilka variablar du gör dina beräkningar på.

Mvh

Tora

jag struntar faktiskt blanka :devil: i hur jag framstår, mina vänner vet vad jag är för människa och det räcker för mig!

och den som bildar sig en uppfattning om mig av några få inlägg av flera 1000 är ändå inte värda min vänskap så det är ganska enkelt.

och nej åter igen så har jag inte funderat på det. man kan tänka på en sak utan att fundera på att genomföra det vet du, har du sett reklamen om det där kreditkortet? ganska talande tycker jag.

jo det är nya lagar från i år, spelar ingen roll om det är en jordbruksfastighet eller inte, när det gäller utbyggnader/tillbyggnader/nybyggnader så ska man ha bygglov!

förr kunde man ju bygga ut 30% av den ursprungliga arean på ett bostadshus, det får man inte längre.

bygglov och allt sånt ska pappa sköta, har han sagt.

Nej, det är inte några nya lagar vad gäller bygga ekonomibyggnader från i år för de med jordbruksfastighet.

Bostadshus däremot kräver alltid bygglov, oavsett man bor i småhus eller på jordbuksfastighet.

Din pappa har nog fått detta om bakfoten. Kraftigt.

om du nu vet det så borde du veta nåt annat som gör att du inser hur konstig din fråga är, för det står nämligen i samma tråd.

det är en fin hingst, och dessutom tillkommer det ju mer än bara betäckning.

Nej, jag bildar inte min uppfattning om några få inlägg. Dock har jag sett en hel del från dig och den här tråden säger väl även den en hel del. Men vill man ha hjälp kanske man ska tänka på hur man framstår på ett forum? Din attityd säger ju en del den med...

Om du kollar dina egna inlägg något mer objektivt så jo, nog fasen har du funderat på det. Du har ju till och med skrivit ut de tankarna i tråden!

de på bygglovsnämnden oxå? för det var de som sa det ;)

men de kanske inte har så bra koll som de borde, där jag har läst så har det stått att det behövs bygglov, men det är ju möjligt att det står fel där med.

men enligt dig så kan man bygga hur mkt byggnader som helst om det är en jordbruksfastighet? intressant...

Du svarade inte på frågan.
Varför la du 30000:- på en betäckning när du lever på soc och själv inte har råd att gå till läkaren?

åter igen behöver vi inte diskutera det för det är endast jag som kan ha rätt i den diskussionen, jag vet vad jag funderar på!

så snälla.

konstigt att man reagerar som man gör när man blir anklagad för bedrägeri utan att ha gjort nåt, spelar ingen roll hur mkt du anklagar, det kommer aldrig bli nåt bedrägeri.

man kan diskutera utan att ha planerat att göra en sak, eller du kanske aldrig har varit med om det? det har iaf jag, typ varje gång man diskuterar nåt så händer det.

läs den tråden igen så får du svaret. ;)

tycker det är tråkigt att dra samma historia om och om igen.

råd att gå till läkaren har jag, men jag gör det inte för tillfället.

det du syftar på var när de drog in mitt bidrag.

de på bygglovsnämnden oxå? för det var de som sa det ;)

men de kanske inte har så bra koll som de borde, där jag har läst så har det stått att det behövs bygglov, men det är ju möjligt att det står fel där med.

men enligt dig så kan man bygga hur mkt byggnader som helst om det är en jordbruksfastighet? intressant...

Men herrgud vad näpsig du är!
Vill du bara bråka eller vill du ha hjälp?

Tag först reda på vilken typ av fastighet det är. Sen rekomenderar jag att du använder sökfunktionen i forumet där får du väldigt bra svar på vad som gäller.
Här http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=893919 är en bra tråd.

Du kan inte bygga hur mycket byggnader som helst på jordbruksfastigheten men du kan bygga de ekonomibyggnader du behöver.

Nej, det är inte några nya lagar vad gäller bygga ekonomibyggnader från i år för de med jordbruksfastighet.

Bostadshus däremot kräver alltid bygglov, oavsett man bor i småhus eller på jordbuksfastighet.

Din pappa har nog fått detta om bakfoten. Kraftigt.
Håller med delvis, men djurstall räknas inte i första hand som ekonomibyggnad så man måste kontakta bygglovsenheten och kolla med dem. Det är dock inte säkert att de absolut anser att bygglov krävs ändå. Det beror lite på var jordbruksfastigheten ligger och så. Till TS: Att inte kontrollera närmare vad som gäller för att bygga stall var tycker jag rätt så klantigt faktiskt. Det är faktiskt inte särskilt svårt att ta reda på. Regler för mått finns i föreskrifterna för häst och kan laddas ner från jordbruksverkets hemsida. Angående om man får bygga stall eller ej pratar man med bygglovshandläggaren. H*n vet också om fastighetstypen (dvs jordbruksfastighet eller annat).

Jo, vi ser ju också vad du har funderat på eftersom du så tydligt skrivit ut det i tråden och det säger en hel del om dina tankar angående moral, etik och bedrägerier. Eller ska jag citera dina svar en gång till?

"Mitt sto är dräktigt på 32 dygn idag, ska hon få föl så måste stallet byggas! Sprutar man bort fostret om det inte går att lösa? när är sista dygnet för det?"

"självklart får jag ombetäckning om hon inte är dräktig på 90 dygn. vad menar du med vet arvode?"

"Det står i kontraktet. jag är inte skyldig att rapportera vad jag gör med stoet, det enda jag ska rapportera är om hon är dräktig eller ej på 90 dygn."

Kan det bli tydligare än såhär?

Om du nu aldrig skulle ha en enda tanke på att genomföra något sådant tycker jag att det är väldigt konstigt att du skrivit som du gjort för vi får nämligen intrycket av att du skulle kunna/vill genomföra något sådant om det nu skulle skita sig med stallet.

men så känner du inte mig som person.

jag är en sån som gärna diskuterar, vänder och vrider på saker och ting i all oändlighet, kommer med konstiga förslag osv osv, antingen så älskar man mig eller så hatar man mig helt enkelt.

en person som känner mig på riktigt skulle inte tolka det som du har gjort. när jag diskuterar så framför jag inte alltid mina åsikter, då är det tråkigt att diskutera, jag flinkar gärna in med en udda tanke eller ja... nåt annorlunda för då brukar man kunna diskutera på riktigt.

faktum är att jag offtast framför åsiker som inte är i närheten av mina, och det är ganska kul! övade på det i skolan en gång, om svartarbete, lärarna hade aldrig varit med om nån som hade kommit på så många fördelar, och när jag var färdig var alla övertygade om att svartjobb var det bästa sättet att tjäna pengar :angel: jag avslutade diskussionen med att säga att jag var 100% emot svartarbete och aldrig i hela mitt liv skulle arbeta svart... de var ganska chockade hehe...

lite trams i detta inlägg, men jag hoppas du förstår budskapet.

nej jag menar helt ärligt att de kan ha fel!! inte näpsigt på nåt sätt! bygglovsnämden vet jag har haft fel i flertalet frågor (man frågar ju en person, därav kan det ju bli fel)

och häromdagen tex kom vi på att det stod fel i TR på ridsports hemsida, och det har tydligen stått fel i flera år! så jag menar helt ärligt att det inte är nån omöjlighet, jag lovar!

sen räknas iofs stall inte som ekonomi byggnad, tyvärr.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En sk vän ringde mig i Mars & var förtvivlad över sitt dräktiga sto som stod kvar på gården hos hennes ex.make när hon själv efter...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 845
Senast: Sammet
·
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 208
Senast: Rouise
·
M
Hästmänniskan Jag ska snart släppa ut min häst på bete några veckor. I god tid ringde vi till en kvinna som har hand om lite marker härkring - och...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
15 772
Senast: lobell
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat