Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Det är kanske främst livet runt omkring som ändras och därmed ens prioriteringar och det då blir rätt skönt att inte stå med egen häst.

Efter 25 år med häst har man inte samma livssituation som när man började med den första egna hästen. Jag blev ensamstående med hästallergiskt barn, gård och häst så orken och möjligheterna att faktiskt använda hästen och njuta av hästlivet försvann bland alla andra måsten så därför blev det en lättnad ändå i vardagslivet utan ansvaret för en häst. De här årena med barnet hemma iallafall.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Precis så kändes det. Från att ha haft hästarna som jobb OCH hobby, blev det hästar som hobby. Med intressant jobb och mycket jobb och liv vid sidan av blev hästeriet till slut för mycket. Att inte kunna ha häst som man själv vill sliter oerhört, när jag vet hur jag vill ha det. Det blev för tungt att rådda allt helt enkelt.

Just stallägare är en god del av anledningen till att vi är hästlösa. Hade jag hittat ett vettigt inackorderingsstall som verkligen sköter min häst, hade jag nog kunnat tänka mig att äga. Men helst hade jag betalt för att få rida andras välskolade hästar på träning. Vilken dröm att bara få utveckla sig själv!
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Tack fejko och tuaphua! Precis som No 1 har jag inte hittat värdigt substitut... Jag trodde jag hade hittat en cool en, men med mig var han inte så cool. Jag jobbade allt vad jag kunde - från mark osv - men när han t o m stack med mig i ridhus (utan störmoment) hade vi kommit till vägs ände. Det är snart ett år sen och jag blir fortfarande ledsen när jag tänker på det.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Mitt hästeri lades ner för snart 3 år sedan, hästen jag haft halva mitt liv blev sjuk och togs bort, dock hade jag en massa fler hästar kvar så jag avvecklade det rätt fort, lika matt på hästfolket som alla skadade hästar man fick sörja.

Fördelen idag är som många andra säger är att inte behöver få magsår i slutet av månaden för att varenda slant gått till hästarna och lite till, oron för att hästarna ska bli sjuka/skadade och att kostnaden skall dra iväg ännu mer, omöjligheten att kunna spara pga sin dyra hobby fast man behövt en stor buffert för att känna sig säker.
Nu när jag levt utan hästarna och tittar tillbaka förstår jag inte att jag orkade pressen kring ekonomin och vet inte om jag någonsin kommer försätta mig i att vara hästägare igen även om det lockar ibland.

Idag har man mer pengar över till att unna sig själv av allt många nämnt ovan, lyxigare mat, spa-behandlingar, spontana inköp osv. Just nu känns det rätt och så jag vill ha det
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Sjuka hästar och tunn budget kan nog få den mest hängivne hästentusiast att tröttna. Jag har hux flux fått en snäll och hästvänligt inställd sambo så jag har en lite buffert för annat som jag inte haft råd med tidigare (tex skidåkning) och det känns väldigt lyxigt :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 897
Senast: Squie
·
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 822
Senast: Raderad medlem 149524
·
Relationer I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 025
Senast: Raderad medlem 68338
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 904
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp