Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

kl

Man kan ha den bästa av två världar - två st medryttarhästar! Rider dem 1-2 ggr/vecka, kostnad: 400-600 kr/månad. Är inte bunden av dem, kan jag inte en vecka är det inga problem. Vill jag rida fler ggr är ägarna bara jätteglada.

Vad man gör med resten av pengarna (och tiden)? Man reser för dem! :D
Och allt det där som alla andra räknat upp redan: mycket sociala aktiviteter, unnar sig bra kläder och skor, den där lite dyrare inredningsdetaljen/plagget/vaddetnuär, äter och dricker gott, sparar pengar varje månad, reser lite till, hälsar på vänner i olika delar av landet..

Den stora vinsten att inte ha egen häst för mig är inte pengarna i sig, utan det faktum att jag inte är bunden till hästen (åka dit varje dag, inte vara bortrest någon längre tid i ett svep osv).
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Jag hade nog varit deprimerad. Så jag fortsätter med hästbetalningarna. Det är en investering i min själ. :P

*kl*

Om jag inte hade haft häst hade jag inte haft nån mening med mitt liv, jag hade varit fet dessutom, hade möjligen haft en examen klar och kanske pengar på hög. Tveksamt med pengarna dock då det alltid är enkelt att göra av med pengar.

För min del är pengarna hästarna kostar i allra högsta grad sekundärt. Lyckan det ger mig är värt så otroligt mycket mer än alla pengar i världen.

De här argumenten förstår jag så väl. Det blir en livsstil att ha häst. Det ger så oerhört mycket att ha häst att det får kosta väldigt mycket. Jag har inga problem att förstå dem som väljer den livsstilen.

För min egna del skulle jag inte vilja vara så bunden. Jag skulle inte orka heller för den delen. Min ork är begränsad och jag skulle se det som en belastning att ha kravet att åka till stallet. Nu lever jag ett realtivt sorglöst liv gällande ekonomin. Jag behöver inte tveka över sådant som kommit upp i tråden, exempelvis spontanresa till Köpenhamn eller annan storstad över en helg. Mig passar det att ha ett liv där jag kan göra saker jag gillar och behöver lite efter ork och lust. När andan faller på. Fika, äta ute, gå på event och museer, resa, köpa klänningar, köpa goda viner, gå på SPA, massage. Tiden och orken begränsar mig, inte ekonomin. Det är en ganska trevlig känsla. (Dock är det inte trevligt att begränsas av sin ork, men det är en annan historia.)
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Jag är hästlös (dock ej helt frivilligt, men jag hade trillat av för många gånger - jag vågade inte mer). Och SNACKA om att det är pengar i plånboken! Helt galet!

Jag kan köpa skor till mig själv varje månad om jag vill. Jag kan gå till frisören oftare än en gång om året. Jag kan äta lunch ute varje dag i princip.

Sorgen över att hästeriet blev som det blev är dock större än mitt kontoutdrag.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Jag köper också att man inte vill vara så bunden och känna sig spontan osv osv. För mig är allt sånt oviktigt och det är här jag tror skillnaden blir-alla är olika vad de prioriterar i sitt liv:). Vi är bara så invanda i samhället att mäta allting i pengar och det är väl där det kanske går lite fel. Välmående är väldigt svårt att mäta i pengar.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Förutom att man har mer pengar över har man ju dessutom mer tid över och det är enormt enkelt att spendera pengar på ledig tid. Det blir mer av allting liksom, mer kläder, mer bio, mer massage, mer resor, mer andra intressen såsom tennis, skidåkning, träning med hunden, osv.

Där har du verkligen en poäng! Jag har inte märkt något jättelyft i ekonomin sedan hästen blev såld för ett halvår sedan, men å andra sidan så har jag enorma mängder TID om man jämför med då och tja, tid är pengar :o

Främst lägger jag dock pengarna på hundarna så antalet utställningar sedan hästen rök har gått upp med ca 300%.. En ny hund att vara delägare på har det också blivit.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Å andra sidan visar det sig ju ofta, inte minst på buke, att många hästägare oroar sig ganska mycket för sin ekonomi (på grund av hästen). Dessutom finns det ju sorgliga fall där folk inte har råd att separera om de vill ha kvar sin häst.

Jag tycker inte att det är något konstigt i att prata om att hästeriet faktiskt kostar väldigt mycket pengar och tar väldigt mycket tid, utan att genast säga "men det är det värt" eller något liknande. Jag ser det mest som ett krasst konstaterande: jag väljer det här, trots att så mycket talar emot det.

Jag behöver inte övertyga mig själv om att det är värt det genom att upprepa det gång på gång, och andra än mig själv har jag inget behov av att övertyga.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Naturligtvis är sådan trådar otroligt sorgliga och jag har även två ganska tragiska verklighetsfall i min närhet där det skapar enorma problem privat för personer som inte kan ge upp hästeriet trots att det är för dyrt för deras ekonomi:(. Där ger heller hästarna inte det välmåendet som jag iaf menar att mina hästar ger mig. Där har hästarna blivit ett problem istället som är tungt för dessa personer att lösa pga den relation de har till sin häst.

Jag är också väldigt medveten om vad mina hästar kostar mig och lever på en rätt tajt budget som jag har bra kontroll över. Tiden jag lägger på hästarna är förstås helt bananas enligt vissa men å andra sidan har jag svårt att se meningen med att springa på ett löpband på ett gym:p. Jag tränar och tävlar och utvecklar mig själv och mina hästar-det är så vansinnigt roligt att jag inte kan föreställa mig ett annat sorts liv. Sen har jag all förståelse för att denna sortens liv inte är för alla:).
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Jag är hästlös (dock ej helt frivilligt, men jag hade trillat av för många gånger - jag vågade inte mer). Och SNACKA om att det är pengar i plånboken! Helt galet!

Jag kan köpa skor till mig själv varje månad om jag vill. Jag kan gå till frisören oftare än en gång om året. Jag kan äta lunch ute varje dag i princip.

Sorgen över att hästeriet blev som det blev är dock större än mitt kontoutdrag.


Samma här, blev tvungen att prioritera bort häst.
Tid och pengar ökade helt klart.
Tiden ser jag inte som någon fördel. Jag har inte riktigt hittat ett bra substitut för den volym av tid som med häst helt gick till egotid.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Jag sålde min (förhoppningsvis sista) häst förra hösten.
Och alltså - en helt ny, skön värld öppnade sig framför mig. :o
Det är knappast tid och pengar i överflöd, men det är så oerhört skönt att inte ha någon häst och i stället pengar i plånboken och grejer att planera. Att kunna fika på stan, vara trött efter jobbet, gå ut och äta, köpa nya joggingskor utan att behöva kompromissa och förhandla med sig själv... :love:

Bara det här med att jag har varit frisk hela året, nästan inga urinvägsinfektioner eller förkylningar all - men OM jag hade varit sjuk så hade jag kunnat vara det, i flera dagar om så krävdes.
Lyxen!

Och tiden - nästan viktigare än pengarna.
Hundarna är vältränade, jag och maken kan umgås, huset blir renoverat, jag känner mig lugn inombords, jag kan ta jobb på pendlingsavstånd.

(Sen att hundarna också behöver nya täcken, vaccinationer, dyrt foder och försäkringar...)
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Jag har ingen aning om vad jag skulle göra med pengarna om jag inte hade häst.
Det skulle innebära väldigt gott om pengar. Mina hästar kostar mig ca 20000kr/månad sammanlagt, tror jag.
Minst.

Och jag har nyligen köpt mig en ny(are) bil för ägda pengar så någon ännu nyare vill jag inte ha. Böcker köper jag när jag vill - och det är jag intresserad av. Kläder är jag inte intresserad av utan köper när jag "måste", liksom skor.
Så jag skulle lägga väldigt mycket pengar på hög och inte ha en aning om vad jag skulle ha dem till.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

*kl*
Vi byte ut att ha 2 hästar mot 1 barn. Och nu lägger jag _minst_ lika mycket tid och pengar på henne... inte alltid jättebra. Nu är hon 5 år och nu har jag tagit upp hästarna igen faktiskt, men nöjer mig med att vara medryttare :).

La sjuka mängder pengar på hästarna, och skulle göra om det igen :). Men nog är det skönt att "slippa" också!
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Äsch, det har du inte iaf!
Vill du ha mening med livet är det barn du skall skaffa :D;)

Aj fan, tänkte inte på det:D.

*kl*

Ni andra som har tyckt det varit så himla skönt när ni sålt häst och fått en massa tid och pengar över, hur tänkte ni egentligen när ni skaffade häst? Det kan väl inte ha kommit som en överraskning att det kostade en mass i tid och pengar? Eller tröttnade ni bara efter en tid?
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Hur jag tänkte? Jag hade råd att ha häst (första skaffades -91 så jag visste mkt väl vad de kostade), det var inte det som var bekymret, utan jag tröttnade på att det alltid va någon av dem som va skadade eller sjuka trots noggrann skötsel och vård.
Jag tappade glädjen i det helt enkelt, plus allt krångel för att få det att fungera praktiskt (hade dem hemma) gjorde att det blev tungrott. Det blev inte värt vare sej pengarna eller tiden. När jag dessutom fick fibro så blev det droppen. Jag va tvungen att ta hand om mej själv bättre. Nu är det min tur att få den bäste hovslagaren och massören;)
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Jag skaffade min häst när jag gick på gymnasiet (dagarna före artonårsdagen) sedan hängde hon med till för tre år sedan. Då hade jag nog varken koncept om pengar eller att jag någonsin skulle vilja göra något annat än att pyssla med hästen. Saker förändras man hinner med mycket under ett hästliv.

Nu har ju jag fortfarande en ponny men jag har en medryttare som tar flera dagar i veckan så jag får vila mig, jag har helt enkelt inte samma driv som jag hade för 18 år sedan.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Klart att jag visste att det kostar och tar tid. Men på 11år händer det rätt mycket. Nu längtar jag efter att kunna resa långt bort!
Konstigt nog var det nästan lättade att ha häst när jag hade minde pengar(och tid). Då behövde jag inte välja bort lika mycket.
Har nu pluggat en massa år och har en bra inkomst, nu måste jag väljas bort mycket, som jag egentligen har råd med för att vara hemma med hästen.

Nu i sommras var första gången sedan jag köpte häst jag åkte bort en längre period, 3veckor. Tyvärr straffade det sig snabbt och den smala hästen fixade inte vila i tre veckor utan nu har jag en häst med fång :(

Jag älskar många delar av hästägandet, men vissa vore skönt att slippa
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Lägger till en sak:
Jag hade råd med massör och underhåll till mej själv, bara det att jag aldrig hade tid eller kom ihåg att göra det. Men hästarnas massage glömdes konstigt nog aldrig bort?!O_o
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Ni andra som har tyckt det varit så himla skönt när ni sålt häst och fått en massa tid och pengar över, hur tänkte ni egentligen när ni skaffade häst? Det kan väl inte ha kommit som en överraskning att det kostade en mass i tid och pengar? Eller tröttnade ni bara efter en tid?
Jag satsade på hästarna och gjorde de till min huvudsakliga försörjningskälla. Det var underbar roligt i massor med år, men efter ett tag såg jag bara allt det negativa. Visst var alla tävlingar kul, men jag tröttnade på det vardagliga. Så jag började avla på mina fina ston som jag hade tävlat och hoppades på att det skulle ge med sig när jag fick lite distans till att jobba och rida så mycket.

Det blev aldrig bättre så jag började plugga en rätt så lång utbildning. Längtan efter egen häst kom smygande igen och jag har under min studietid köpt ett par stycken och sålt ett par stycken. Jag är inte den personen som har kvar hästarna för evigt, utan jag köper nästan alltid ett projekt. Jag sålde min senaste häst i januari i år. Jag var trött på den hästen, jag var trött på allt vad stallägare heter. Så lovade jag mig själv att aldrig mer skaffa häst innan jag hade egen mark igen. Det är inte värt det.

Så jo, jag vet precis vad hästar kostar och hur mycket tid de tar. Men just nu är jag i ett sådant ställe i livet att jag helt enkelt inte prioriterar hästarna. Jag rider två dagar i veckan och det är ofta jag måste tvinga mig ut till stallet för att rida. Men när jag väl rider är det ju kul. Jag är väldigt kluven, men någon egen häst blir det inte innan jag har egen mark. Det är sjukt jobbigt och jag känner mig väldigt bunden av att vara inhyrd.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Jag är hästlös (dock ej helt frivilligt, men jag hade trillat av för många gånger - jag vågade inte mer). Och SNACKA om att det är pengar i plånboken! Helt galet!

Jag kan köpa skor till mig själv varje månad om jag vill. Jag kan gå till frisören oftare än en gång om året. Jag kan äta lunch ute varje dag i princip.

Sorgen över att hästeriet blev som det blev är dock större än mitt kontoutdrag.


Vilket trist öde bli rädd för sin hobby :( Men med rätt häst kanske du kan komma över din rädsla en dag och få tillbaka glädjen i att rida?
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Vad synd att det blev så när du innan brann så mkt för det.

Har du vägarna förbi Stockholm och vill arbeta på rädslan kan jag vaska fram någon steeencool häst och göra lite övningar med dig! :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 897
Senast: Squie
·
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 822
Senast: Raderad medlem 149524
·
Relationer I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 025
Senast: Raderad medlem 68338
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 904
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp