Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Kunna vara spontan i ekonomin (inom rimliga gränser).
Där är nog den stora skillnaden med att ha häst och inte. Någon ringer och har fått ett återbud på någon aktivitet och har en biljett eller plats över och undrar ifall man vill med - klart man vill. :)

Man sitter och chattar med en kompis och kommer på att man borde åka mer skidor - så man beställer en resa till Sälen till nästa helg. :)

Någon pratar om att åka till Paris - ja, det är klart att jag ska med. :)

Vi kommer på att vi är trött på någonting här hemma - vi byter ut det. :)

Det är så skönt att inte vara så bunden. Hundarna kan följa med på så mycket mer än vad hästarna kan så att man har fler husdjur ställer inte till det på samma sätt.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Får inte kräkångest över att" bara titta besöket" på klädaffären slutade på 1000 kr.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Man köper hus :D och lägger massor av pengar och tid på renovering :cautious:

Nu ligger i och för sig det nyinköpta huset på cykelavstånd från stallet, så det blev väl i slutänden rätt mycket pengar vi delvis la för att komma närmare hästarna :p

Å andra sidan har den enda kostnad jag tidigare haft för hästar varit bensinen, så nu blir ju hästintresset i sig helt gratis! :D Vilket inte gör någonting när man är student och dessutom framöver inte helt säkert får CSN. Så jag är väl en såndär icke-hästägare med icke-inkomst och icke-pengar som med andra ord säkerligen är fattigare än mången hästägare :o
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Man skaffar barn, då har man inga fritidsproblem. Eftersom man såklart inte kan vara utan hästarna helt och hållet, så rider man på ridskola istället, och så var pengaproblemet också löst. :D
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Jag lägger mycket pengar på mina hästar varje år.
Om jag inte hade haft hästarna att spendera tid och pengar på hade jag lagt det på annat istället.
Tex fler motorcyklar, båtar, bilar, kläder osv.
Så inte skulle jag ha mer tid och pengar över om jag vore hästlös.
Jag hade bara lagt det på annat.

Men nu är jag nöjd med att ha hästar och jsg har ändå råd att ha de flesta saker jag vill ha å kan göra nästan allt jag vill ändå.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Ställde mig själv den frågan innan när jag stog med tre hästar varav två tävlingshästar.

Nu äger jag "bara" ett avelsto som är dräktigt och jag hittar håll att stoppa pengarna i än då men jag är väl medveten om att kostnaderna kommer öka när jag börjar få avkommor ifrån mitt sto. Vilket inte oroar mig alls
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Oj, jag känner inte alls igen mig i vad ni skriver!

Jag må "bara" ha shettisar; men jag har tre stycken - inackorderade. De har bra utrustning (jag handlar i stort sett det jag vill ha, utan att bry mig om priset), har två av dem skodda och kan mycket väl ha den dyraste veterinären i Skåne. I runda slängar kostar de mig runt 6000 i månaden. Ibland mer, sommartid mindre.
Har en boendekostnad på runt 3500:-. Det blir en hel del pengar över (i snitt 6000:-) varje normal månad (dvs då jag inte jobbat extra som ett djur), efter alla utgifter är betalda. Brukar spara en hel del, men unnar mig även det jag vill ha. Konstigt nog känner jag inte igen mig i det här med att vara bunden - vill jag ta en helgresa så gör jag det, även om det sker spontant och med kort varsel. Är det så ovanligt med stallägare som ställer upp att se efter sina inackorderingshästar? Min sambo har heller inga problem med att fixa med hästarna. Har inga problem med att unna mig god mat (är dock tillsammans med en kock ;)), frisörbesök, kläder osv.

Jag tror att det som skiljer mig från många andra är att jag inte har bil. Så mina transporter kostar 960:- i månaden, vilket är vad ett Skånekort kostar. Så personligen så förstår jag inte hur folk har råd med bil :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Man köper en hund som blir hundar och sen lägger man massor med pengar på att träna för tränare (bra mycket dyrare än för häst, betalar 650 kr/timmen och det räknas som billigt...) och bensinkostnader för att åka kors och tvärs över landskapet med hunden till de bästa spårmarkerna och för att miljö/störningsträning är viktigt. Och eftersom hundar är så anpassningsbara så kan man träna och tävla i flera olika sporter och grenar med samma hund och vips så blir det ännu mer körande.

Just bensinkostnade är nog den tyngsta posten i min ekonomi, förutom hyra och mat (till mig själv) då.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Jag räknade en gång ut hur mkt pengar jag skulle spara på att inte ha några hästar. När jag insåg hur mkt grejer jag kunde köpa för de pengarna, var jag nära på att göra mig av med hästarna. Tills jag insåg vad meningslöst det skulle vara i shoppa en massa hästtäcken, schabrak och dyl om jag ändå inte hade kvar hästarna.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Har ett hus som renoveras - där slukas det pengar vill jag lova. Trots att vi gör det mesta själv.
Dessutom kostar två hundar en del, särskilt när den ena behövt vård och går på mediciner och tillskott.
Å andra sidan försvann precis lite pengar på boende och mat i en fjällvandring med kompisar och hundar.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Jag lägger dem på ridlektioner och lite grejer som inte är absolut nödvändiga, typ växter och annat hobbyrelaterat. Allt annat åker in på sparkontot då jag har husköp i sikte.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Jag har häst, men hon kostar inte mycket i månaden. Inackorderingskostnad på 1300 kr på lösdrift. Där tillkommer bensin (inte mycket då barnen har samma skolväg så vi kör ändå den biten), hovis och veterinär.

Vad jag skulle göra för de pengarna? Det är en jäkligt bra fråga!! Jag har liksom "inget" som jag vill ha eller göra så att säga. Det hade blivit till att stoppa i sparbössan till ifall doggarna behöver veterinärvård! :D
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

kl.

Nu står stallen tomma men jag tror nog att vi gick på plus på hästarna om man inte räknar in arbetstiden förstås.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Jag tycker att det är mer skrämmande att folk har hästar och ingen aning om vad den egentliga kostnaden är.

Vad menar du att den "egentliga kostnaden" är?

Jag lägger 5-6000/månad på min häst plus bilkostnader.

När jag tänker på den "egentliga kostnaden", då tänker jag på sådant som du räknar upp i ett annat inlägg: att jag har rätt litet ekonomiskt utrymme för att göra fritidsgrejer som inte har med hästen att göra. Trots helt ok inkomster, är det långt ifrån säkert att jag kan säga ja till en spontan helg i Köpenhamn, om vi säger så (med lite tur skickar jobbet mig till tex London istället, men det är en annan fråga).

Om jag inte hade häst, skulle jag definitivt inte få de pengarna "över" varje månad, utan jag skulle göra mycket mer av det som jag nu bara gör litegrann, gå ut och äta, resa, konserter, event, teater, mer och dyrare kläder etc. Och det är det jag ser som den "egentliga kostnaden", att jag inte kan göra sådant särskilt ofta.

Sen hinner jag ju inte heller, men det är också en annan fråga. Så sett är det ju tur att hästeriet tar så mycket tid. Jag hinner inte lida av att alla pengar går dit, för jag har ändå ingen vaken fritid att göra något annat på.

Inför hösten har jag som prioriterat mål att lägga mer tid på att umgås med vänner utanför stallet, och det kräver omsorgsfull planering, märker jag redan. Från min sida. Inte från vännernas.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

*kl*

Om jag inte hade haft häst hade jag inte haft nån mening med mitt liv, jag hade varit fet dessutom, hade möjligen haft en examen klar och kanske pengar på hög. Tveksamt med pengarna dock då det alltid är enkelt att göra av med pengar.

För min del är pengarna hästarna kostar i allra högsta grad sekundärt. Lyckan det ger mig är värt så otroligt mycket mer än alla pengar i världen.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Vad menar du att den "egentliga kostnaden" är?
Nej, jag menade att många hästägare har väldigt dålig koll på vad hästens faktiska kostnader är. Exakt hur mycket pengar de spenderar ett helt vanligt år på hästen.

Precis såsom ts skriver i sitt första inlägg - man vågar inte räkna och kolla upp siffran heller eftersom man antar att den är lite för hög för vad man egentligen har råd med.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Sen beror det ju på vart man bor. En god vän till mig har sin häst i småstad på Västgötaslätten för 1.500:- i helinackordering med 3 minuters skritt till ridhus som kostar 1.000:-/termin. För de 1.500:- ingår halm och grovfoder, plus havre. Samt mockning och alla in och utsläpp och sådär. Till och med byte av täcken och avtagande av eventuella lindor etc.

I Göteborg är kallhyran på en normal box med tillgång till ridhus 2.500:-, sen kommer allting annat över det. Så ska man ha helinackordering snackar vi ju 5.000-6.000:- bara för att hästen ska bo och äta. Och sen kommer träningar, tävlingar och utrustning ovanpå det.

Det är ju inte svårt att spendera 10.000:-/månaden på hästen ifall man bor i Göteborg. Då unnar man sig inte mer än några träningar, kanske en tävling och bensin till och från stallet. Har man otur får man dessutom betala trängselskatt också.

Numer tycker jag inte att jag har råd att ha häst som jag vill ha häst. Inte där jag bor. Men hade jag bott i mindre ort så hade det ju varit en helt annan grej.

Fast jag har stått i flera stall i Göteborg. Billigaste hade 1200 i hyra inkl. Hö o halm samt utsläpp o lunch vardagar.
Ett i balltorp kostade 1200 i kallhyra. Ett annat inte lika centralt kostade 1800 inkl fritt hösilage och halm.
Så visst finns det billiga stall i Gbg om man letar. :)
Vet ett helinackorderingsstall på Hisingen för ca 3000. Så även det finns billigt.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Jag hade nog varit deprimerad. Så jag fortsätter med hästbetalningarna. Det är en investering i min själ. :P
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Nu har jag visserligen inte råd med häst just nu. Men jag märker endå att ekonomin är bättre än när jag fick in mer pengar och hade häst. Nästa månad har jag planerat in att klippa mig, köpa nytt pass, köpa några filmer (visserligen i 50 kr klassen), beställt en tvättsäck och kommer ha en summa kvar utöver det.

Vad jag gör med mina söndagar, denna söndag tog jag handtvätten, fixade väskan och listen på altandörren, kalkade av diskstället, var å handlade, tog ut soppor, hanterade en del papper, spelade lite med en kompis, tittade på en film och slappade lite gran utöver det.
 
Sv: Vad gör icke-hästägare med alla sina pengar?

Nej, jag menade att många hästägare har väldigt dålig koll på vad hästens faktiska kostnader är. Exakt hur mycket pengar de spenderar ett helt vanligt år på hästen.

Så är det kanske. Jag får räkningar för stallhyra (inkl foder, strö, ridhus och service), träningen och från hovis och så klart försäkringen. Det är ju de tunga postern och det är rätt lätt att addera dem, särskilt när jag betalar dem samtidigt. Bilkostnaden, däremot, gör jag mitt bästa för att bortse från.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 897
Senast: Squie
·
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 822
Senast: Raderad medlem 149524
·
Relationer I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 025
Senast: Raderad medlem 68338
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 904
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp