Vad gör du för att uppmuntra ditt barn att röra på sig?

Jag minns mig ha läst någonstans att största anledningen till varför barn inte rör sig lika mycket längre är pga teknologin och att föräldrarna "inte har tid" att göra alla slags aktiviteter med sina barn. Det funkar ju tyvärr inte att säga åt barnen att gå och röra på sig medan man själv sitter i soffan och jobbar framför sin dator, typ.

Men hade folk mer tid förr, då? Jag minns inte att mina föräldrar lekte med mig efter någon större ordning, de hade fullt upp med sitt, hushållsarbete osv. Mestadels fick man sysselsätta sig själv.

Snarare att föräldrar leker mycket mer med sina barn nu. Men till vardags tycker åtminstone jag det är svårt att hinna så mycket lek med barnen - vi kommer hem från förskolan sex-halvsju nånting. Då ska det lagas middag, i väntan på middagen vill barnen ha äpplen eller liknande som ska skäras, man kanske behöver röja köket/plocka ur diskmaskinen/vika tvätt/plocka undan/köra en tvättmaskin - kort sagt, vid halv åtta tidigast står maten på bordet, oftast först klockan åtta. Sen äter man, dukar av, diskar, kanske sitter ner fem minuter eller hänger tvättmaskinen man satte på tidigare, sen är det dags att dra igång nattningen, pyjamasar på, och sen nattning vid nio.

När är tiden man ska hinna leka med barnen?

Jag har en vän med överviktiga barn, de barnen har ingen motivation alls att röra sig. Familjen åker till badhuset en gång i veckan, men det är äventyrsbad så handlar ju inte om att simma några längder.
Motion och rörelse handlar inte nödvändigtvis om hur många meter man simmar bröstsim, utan att fara runt på ett äventyrsbad i en timme eller två ger lika mycket motion och är förmodligen mycket mer lockande och glädjande än att nöta trettio längder fram och tillbaka i en simhall. Det viktiga är att man inte sitter stilla.

Mina barn börjar ju bli större nu, men ändå...
De två äldsta tränar och tävlar friidrott, träning 2 ggr/vecka och ofta tävling på helgen. Sen försöker de köra lite egen konditionsträning hemma också.
Yngsta barnet har myror i arslet och större delen av kroppen, och är aktiv och rör sig massor, i form av lek, cykling, hemma-fotboll etc. Och så är hen med i barngruppen i friidrottsklubben.
Det är bara "trean" vi behöver lägga lite mer möda på att aktivera. Hen tycker inte att friidrotten är kul och har inga direkta andra intressen heller. När vädret är bra cyklar hen mycket här hemma och då och då hänger hen med pappa till simhallen. Men just detta barn är lite svårmotiverat.

Nu är mitt barn bara 1,5 och vet inte hur mycket en 1,5åring "bör" röra sig. Vi har i alla fall diskuterat framtida aktiviteter. Jag ser gärna att hen sysslar med någonting men samtidigt tror jag att det ger motsatt effekt att pusha på för mycker eller tvinga iväg bara för sakens skull.

Jag vet inte, jag tänker att det nog löser sig naturligt.

Min dotter fyller 7 år så det är fortfarande full fart i skolan med mycket lek och utevistelse. På skolan råder dessutom mobilförbud :up:.

På fritiden så går hon på simskola, rider och spelar handboll. Jag tycker nog att hon rör sig och är aktiv, även om "paddan" lockar mycket ibland.

Men hade folk mer tid förr, då? Jag minns inte att mina föräldrar lekte med mig efter någon större ordning, de hade fullt upp med sitt, hushållsarbete osv. Mestadels fick man sysselsätta sig själv.

Snarare att föräldrar leker mycket mer med sina barn nu. Men till vardags tycker åtminstone jag det är svårt att hinna så mycket lek med barnen - vi kommer hem från förskolan sex-halvsju nånting. Då ska det lagas middag, i väntan på middagen vill barnen ha äpplen eller liknande som ska skäras, man kanske behöver röja köket/plocka ur diskmaskinen/vika tvätt/plocka undan/köra en tvättmaskin - kort sagt, vid halv åtta tidigast står maten på bordet, oftast först klockan åtta. Sen äter man, dukar av, diskar, kanske sitter ner fem minuter eller hänger tvättmaskinen man satte på tidigare, sen är det dags att dra igång nattningen, pyjamasar på, och sen nattning vid nio.

När är tiden man ska hinna leka med barnen?
Precis, ni kommer hem så sent. Ni har inte tid. :)

Alla slutar inte så sent. När jag och mina syskon var mindre gick vi i förskolan tills 12-14 tiden. Men jag tror min mamma studerade många år eller jobbade skift innan dess. Min pappa kom hem vid 16 och så brukade vi leka med kompisar/syskon om eftermiddagarna och åkte iväg till någon sport/aktivitet på kvällen (jag fick testa på typ allt; Dans, innebandy, fotboll, hockey, friidrott, handboll, gymnastik, Judo, ridning osv). Jag har ingen aning om hur de hade tid, men jag minns att barnen som fick stanna på fritids till 16 var där extremt sent. Kanske är det det som förändrats? Barnen stannar längre för att föräldrarna jobbar så sent?

Precis, ni kommer hem så sent. Ni har inte tid. :)

Alla slutar inte så sent. När jag och mina syskon var mindre gick vi i förskolan tills 12-14 tiden. Men jag tror min mamma studerade många år eller jobbade skift innan dess. Min pappa kom hem vid 16 och så brukade vi leka med kompisar/syskon om eftermiddagarna och åkte iväg till någon sport/aktivitet på kvällen (jag fick testa på typ allt; Dans, innebandy, fotboll, hockey, friidrott, handboll, gymnastik, Judo, ridning osv). Jag har ingen aning om hur de hade tid, men jag minns att barnen som fick stanna på fritids till 16 var där extremt sent. Kanske är det det som förändrats? Barnen stannar längre för att föräldrarna jobbar så sent?

Men åtta timmars arbetsdag har det varit länge, jobbar man dagtid och heltid så kan man inte gärna hämta kl 14, då hinner man inte jobba. Och det var ju likadant förr, arbetstiderna var inte kortare, och dygnet hade inte fler timmar.

Sen beror det förstås på vilket jobb man har, men tjänstemannayrken t ex bygger ju ofta på att man jobbar kontorstider, typ 8-5.

Alla kanske inte kommer hem samma tid som du gör? :)

Såklart inte, men att jobba dagtid är ju inte precis ovanligt, vare sig förr eller nu. Man jobbar, man hämtar barnen, man fixar lite hemma, man lagar middag, man tar det lugnt en stund, man går och lägger sig. Det tror jag inte har förändrats nämnvärt de senaste 20-30 åren.

@Mabuse Nej, jag säger inte att folk inte arbetar dagtid. Men jag känner faktiskt ingen som kommer hem från dagis med ungarna vid halv sju. Så att andra hinner leka med ungarna kanske inte är konstigt, de kanske slutar tidigare/har närmare till jobbet/närmare till dagis än du har helt enkelt.

• Gilla
Reactions: Sar
Jag kommer också hem sent från dagis, hämtar ofta vid sex, hemma halv sju, kvart i sju beroende på om vi handlar på vägen. Finns inte riktigt tid att göra något då.

Mina barn är fem och sex och är ute och leker med sina kompisar och går på barngymnastik en dag i veckan men det är ju under helgerna, på vardagarna förutsätter jag att förskolan aktiverar dem, är vi lediga är vi ute en stund eller hittar på något. Innan har dottern hållt på med balett men det var tråkigt när hon kom hem till sisu Sverige där man inte sätter krav på barnen. Gymnastiken passar dock, det är en bra förening där pojken som är lat och hatar att röra sig får göra saker i sin takt medan dottern som behöver få lite klurigheter och tuffare träning får utmaningar så som att slå kullerbyttor över plintar och början på handvolter med assistans.

Jag började med fotboll vid åtta och har spelat i högsta ligan. Jag tror inte man ska stirra sig blind på att barnen måste ha aktiviteter i den åldern vi är i, men det är klart, någon aktivitet är självklart säkert bra.

Men åtta timmars arbetsdag har det varit länge, jobbar man dagtid och heltid så kan man inte gärna hämta kl 14, då hinner man inte jobba. Och det var ju likadant förr, arbetstiderna var inte kortare, och dygnet hade inte fler timmar.

Sen beror det förstås på vilket jobb man har, men tjänstemannayrken t ex bygger ju ofta på att man jobbar kontorstider, typ 8-5.
Ja, jag fattar inte hur folk hinner jobba heltid och ändå hämta barnen kl 15...våra barn hämtas jämt sist och då är kl 16.15 prick. Då har alla andra gått hem för länge sen. Mycket märkligt.

Ja, jag fattar inte hur folk hinner jobba heltid och ändå hämta barnen kl 15...våra barn hämtas jämt sist och då är kl 16.15 prick. Då har alla andra gått hem för länge sen. Mycket märkligt.
Det är verkligen ett mysterium! Extremt underligt! Det har varit samma på sonens dagis!

Mvh Miks

Jag upplever det som att i de familjer där föräldrarna är mycket aktiva, går på gym eller gruppträning ofta och mycket, där är även barnen aktiva. I de familjer där det inte förekommer så är även barnen stillasittare.

Sen är det för många familjer en kostnadsfråga med olika aktiviteter. Judo kostar hos oss 1500 för en termin. Simskola 1800 för 8 gånger. Ridning 2800/termin och året har 3 terminer. Dans 2000 för 10 gånger. Det rullar ganska snabbt på en ganska ansenlig summa om barnet/barnen vill göra ett antal aktiviteter. Speciellt nu i början där de försöker hitta vad de tycker är kul.

Sen är det dessutom kö eller först till kvarn och inga platser kvar på många idrotter.

Sen håller jag med @Mabuse i att det på vardagar inte finns mycket tid kvar till aktiviteter. I alla fall inte för oss som jobbar heltid. Ska man hinna med en aktivitet då är det åka direkt från dagis/skola, äta en snabbmiddag i bilen, köra alktivitet, bära in en kraschande unge i sängen. Vi har svårt att lyckas liksom. Då är det helgerna som det hänger på och jag tycker det är trist att binda varje lördag kl 13:30 samt söndag kl 16:00 till aktiviteter. Man kan liksom aldrig göra något annat.

Mvh Miks

Jag upplever det som att i de familjer där föräldrarna är mycket aktiva, går på gym eller gruppträning ofta och mycket, där är även barnen aktiva. I de familjer där det inte förekommer så är även barnen stillasittare.

Sen är det för många familjer en kostnadsfråga med olika aktiviteter. Judo kostar hos oss 1500 för en termin. Simskola 1800 för 8 gånger. Ridning 2800/termin och året har 3 terminer. Dans 2000 för 10 gånger. Det rullar ganska snabbt på en ganska ansenlig summa om barnet/barnen vill göra ett antal aktiviteter. Speciellt nu i början där de försöker hitta vad de tycker är kul.

Sen är det dessutom kö eller först till kvarn och inga platser kvar på många idrotter.

Sen håller jag med @Mabuse i att det på vardagar inte finns mycket tid kvar till aktiviteter. I alla fall inte för oss som jobbar heltid. Ska man hinna med en aktivitet då är det åka direkt från dagis/skola, äta en snabbmiddag i bilen, köra alktivitet, bära in en kraschande unge i sängen. Vi har svårt att lyckas liksom. Då är det helgerna som det hänger på och jag tycker det är trist att binda varje lördag kl 13:30 samt söndag kl 16:00 till aktiviteter. Man kan liksom aldrig göra något annat.

Mvh Miks
Poängen som jag fattar det är ju inte organiserade aktiviteter utan vardagsmotionen. Spontan lekandet. När middag lagas- ser barnen på tv eller tränar de stå på händer? När man hänger tvätt - surfar barnen eller leker de häst?

Jag tror ju vi vuxna sätter kulturen för mindre barn. Jag vet med mig att jag gärna slötittar på tv och mobil hemma- jag är trött efter ganska fysiskt jobb. Svårt att motivera dottern att göra annat då... Men om paddan är urladdad och det är tråkig vuxen tv tar det ju inte länge innan hon tränar på hjula, stå på händer, hoppa rep eller annat. Hade inte alternativet tv/padda funnits hade iallafall fall både jag.och mitt barn rört oss mer!

Trots att svenskarna tränar mer och mer rör vi oss mindre. Gäller ju både vuxna och barn.

Poängen som jag fattar det är ju inte organiserade aktiviteter utan vardagsmotionen. Spontan lekandet. När middag lagas- ser barnen på tv eller tränar de stå på händer? När man hänger tvätt - surfar barnen eller leker de häst?

Jag tror ju vi vuxna sätter kulturen för mindre barn. Jag vet med mig att jag gärna slötittar på tv och mobil hemma- jag är trött efter ganska fysiskt jobb. Svårt att motivera dottern att göra annat då... Men om paddan är urladdad och det är tråkig vuxen tv tar det ju inte länge innan hon tränar på hjula, stå på händer, hoppa rep eller annat. Hade inte alternativet tv/padda funnits hade iallafall fall både jag.och mitt barn rört oss mer!

Trots att svenskarna tränar mer och mer rör vi oss mindre. Gäller ju både vuxna och barn.

Alltså - hjula, stå på händer och hoppa rep, inte gör man det inomhus? :nailbiting:

Eller har ni en gymnastiksal därhemma? Annars känns det ju som att halva inredningen skulle vara i spillror ganska omgående.

Jag tänker också att det väl måste få vara ok att efter en lång dag på förskolan faktiskt få sitta still en stund och ta det lite lugnt. Har man hållit igång från 8 till 5, och sen gått en kilometer till förskolan och en kilometer hem, så är jag helt ok med att man bygger lego eller läser, och inte kör ett gymnastikpass när man kommer hem.

Alltså - hjula, stå på händer och hoppa rep, inte gör man det inomhus? :nailbiting:

Eller har ni en gymnastiksal därhemma? Annars känns det ju som att halva möblemanget skulle vara i spillror ganska omgående.
Jobbar det görs inomhus. ..
Och av anledningarna du räknar upp blir det ibland hellre tv och helt bohag än aktivering....

Innan har dottern hållt på med balett men det var tråkigt när hon kom hem till sisu Sverige där man inte sätter krav på barn.

OT, men vad är "sisu Sverige"? Det var ett nytt uttryck för mig. Sisu i finskan betyder väl typ uthållighet och jävlar anamma, men det verkar inte vara det du menar?

De flesta aktiviteterna börjar vid 17-18 för skolbarn, hur ska ni hinna med de om ni kommer hem så sent?

De flesta går väl ned i tid eller jobbar lite omlott så man kan korta dagarna på dagis och hinna leka.

Mina barn som nyss fyllt åtta är väldigt aktiva och har alltid varit. De går i en privatskola där det är gympa på schemat varje dag. Det är en blandning av löpning, bollsporter, gymnastik etc. Simning ingår också på schemat. Det tävlas i simning och löpning samt olika bollsporter (typ netball) om man tycker det är kul, också i skolans regi. Utöver det tränar de balett, tappdans, modern dance och tennis varje vecka, plus att de har en ponny som de rider minst tre gånger per vecka. Sedan är det ju sådana saker som cykling, hoppa på studsmattan, träna gymnastik hemma (ena dottern var med i en elitgymnastgrupp innan dansen tog över), gå ut med hunden ibland, springa runt i trädgården etc.
De tittar sällan på tv och är rätt ointresserade av data/tv spel...
Men vi är aktiva som familj, och jag jobbar inte så har tid att ta dem till alla aktivitier, vilket nog är en förutsättning...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 900
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka