Jag minns mig ha läst någonstans att största anledningen till varför barn inte rör sig lika mycket längre är pga teknologin och att föräldrarna "inte har tid" att göra alla slags aktiviteter med sina barn. Det funkar ju tyvärr inte att säga åt barnen att gå och röra på sig medan man själv sitter i soffan och jobbar framför sin dator, typ.
Men hade folk mer tid förr, då? Jag minns inte att mina föräldrar lekte med mig efter någon större ordning, de hade fullt upp med sitt, hushållsarbete osv. Mestadels fick man sysselsätta sig själv.
Snarare att föräldrar leker mycket mer med sina barn nu. Men till vardags tycker åtminstone jag det är svårt att hinna så mycket lek med barnen - vi kommer hem från förskolan sex-halvsju nånting. Då ska det lagas middag, i väntan på middagen vill barnen ha äpplen eller liknande som ska skäras, man kanske behöver röja köket/plocka ur diskmaskinen/vika tvätt/plocka undan/köra en tvättmaskin - kort sagt, vid halv åtta tidigast står maten på bordet, oftast först klockan åtta. Sen äter man, dukar av, diskar, kanske sitter ner fem minuter eller hänger tvättmaskinen man satte på tidigare, sen är det dags att dra igång nattningen, pyjamasar på, och sen nattning vid nio.
När är tiden man ska hinna leka med barnen?