Var tydlig med att du inte vill ha någon privat relation, utan att du ställer upp som frivillig under de förutsättningar som gäller för "låna en svensk" - vilket i grunden handlar om det svenska språket och rådgivning om problem som kan uppstå för en nysvensk/den som lånar. Planera inte in träffar i annan miljö än den där låna-en-svansk-projektet utgår från.
Jag är väldigt restriktiv om mitt privatliv om jag inte känner att det är någon jag klickar med och kan tänka mig bli vän med utanför projektet. Jag har några jag träffar regelbundet utanför biblioteket med, men det utgår fortfarande om grunden i utlåningen - vi umgås för att personen ska ha någon att prata svenska med regelbundet och det innebär alltså inte per automatik att vi blir privata mer än att vi träffas i parken tex vid soligt väder, tar en fika på stan etc.
Nu svarade jag med ett SMS.
"Hej xxx! Jag såg att du hade ringt. Är det något särskilt du undrar över? Jag vill också vara tydlig med att låna en svensk-projektet handlar om att vi som blir utlånade främst svarar på frågor och samtalar på svenska. Jag har inte riktigt tiden att umgås privat utöver det utan försöker istället bli utlånad till andra som också vill öva sin svenska. Mvh, snow"
Hoppas budskapet går fram.