Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

I min kommun har de tagit bort språkvän-ansökan man kunde göra förut. Den som jobbade med det jobbar tydligen inte kvar :( Jättetrist.
Språkcafé finns visserligen, men jag som är blyg har svårt att bara komma dit och prata. Bättre jag vet att om att jag ska träffa en med liknande intressen. Jobbar dessutom många språkcafé-kvällar.
För mig passar språkcafé bra, just eftersom man inte bygger upp nära relationer och förväntningar. Det är bra om det finns olika sätt så att det passar många.
 
Båda mina språkvänner fick permanent uppehållstillstånd häromveckan. :)
Jag gav dem varsin liten ordbok med svenska-respektive språk som grattis-present och de blev översvallande glada, jag träffade en av dem i förrgår och hon berättade att hon och hennes man har små förhör varje morgon. En av dem kommer att flytta till en annan ort där släktingar har bostad, den andra är mer osäkert men oavsett tror jag att vi kommer att hålla kontakten.
 
Tyvärr har någon mindre begåvad bestämt att man måste vara med i Facebook för att få vara med.
Synd på en god ide. Snabb avinstallation.
Ja, det var ju dumt förstås. Vi får väl hoppas på att det blir ändring på det när UNHCR går in i projektet och utökar det geografiska spridningsområdet för appen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 081
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 400
Senast: Ajda
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 355
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 582
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp