Vad gör du av 2018?

Singoalla

Trådstartare
Nu blir det mycket spinoff på spinoff på spinoff på dom här trådarna :p Men tråden om vad vi gör om 10 år fick mig att fundera på vad jag håller på med just nu. Åren 20-30 har för mig inneburit att leva mycket i nuet. Det har varit både fantastiskt och lärorikt, och när jag tittar i backspegeln så skulle jag inte vilja ha det annorlunda. Men det innebär också att sparkontot sinar och när jag började fundera på vad jag vill om 10 år så inser jag också att jag måste börja tänkta strategiskt och ta små steg åt rätt håll.

2018 blir därför ett ekonomiskt år för mig. Jag ska:
1. Betala tillbaka ett lån som ligger och skvalpar i onödan, och blir därmed helt lånefri utöver CSN
2. Ge mig själv ett bra förhandlingsläge på löneförhandlingen i april (mao extra krut från nu till då)
3. Öka sparandet med 24 000:- för 2018

Man kan se det som ett nyårslöfte, eller bara nästa lilla steg i livet. Vad ska ni göra av 2018? Har ni några nyårslöften eller bara en idé av vad ni vill få ut av året? :)

Jag ska testa mer nya saker, försöka bli socialare och gå ner 8 kg :D
2018 ska bli mitt år med fokus på välmående. 2017 var ju ett riktigt skitår..
20171127_105640_5a1be1772a6b2254d9acd489.png

Jag ska testa mer nya saker, försöka bli socialare och gå ner 8 kg :D
2018 ska bli mitt år med fokus på välmående. 2017 var ju ett riktigt skitår..
20171127_105640_5a1be1772a6b2254d9acd489.png

Låter också som trevliga mål :)

Sådär hade jag 2015. Började med uppbrott från både sambo och jobb, och fortsatte med depression och tuff ekonomi. Var lycklig över att kyssa 2015 hejdå på en terrass på Bali med utsikt över havet på nyårsnatten (kysste också snygging :D). 2016 var en rocky road to recovery och 2017 har varit succé.

Jag hoppas på ett positivt resultat från tingsrätten vad det gäller vårdnad och boende för dottern.
Jag hoppas att vi hittar en trevlig B-ponny till dottern som hon kan börja tävla med.
Jag hoppas att min preliminärt inbokade operation av bröst och mage blir av.
Jag hoppas att jag kommer in på chefsutbildningen som jag planerar att söka.

Sen sådana allmänna saker som att mina nära och kära, både två- och fyrbenta, får leva och ha hälsan.

2018 ska jag fortsätta att ha kul med både H.H, studentföreningen och som funktionär i min ridklubb, samt fortsätta lyckas bra med plugget. Därtil hoppas jag kunna komma in på några sommarkurser, kombinerat med att jobba extra på pappas jobb - vilket CV:mässigt skulle se väldigt bra ut med tanke på min nisch/utbildning.

Inget extravagant/storslaget med andra ord, men så är jag ju bara 20/21 år nästa år också. Så det blir väl lite "leva i nuet" typ :p

Under 2018 har jag som konkreta mål att:
  • Betala av ett billån
  • Betala av topplånet på huset
  • Öka sparandet (utan att tumma på/ändra livsstandarden just nu, men de två ovanstående punkterna kommer lösa detta per automatik :D)
  • Nå mitt närmsta tävlingsmål med den yngre hunden
  • Köpa valp (troligtvis, om rätt kombination dyker upp)
Sen kommer fler mål allt eftersom :)

Jag har också bestämt mig för att 2018 ska bli ett ekonomiskt år, eftersom att vi satsar på att kunna köpa lägenhet/hus under 2019. Målet är att jag ska ha runt 150 000 kr på huskontot vid årets slut, vilket borde vara genomförbart. Detsamma gäller för min sambo.

Framförallt ska jag resa mindre. Det blev väldigt många helger iväg på olika håll både inom och utom landet i år, och jag har först nu reflekterat över hur många de faktiskt var och hur mycket de trots allt kostade även om de kändes som småsaker just då.

Sedan lär sparmålen underlättas av att vi inte kommer att köpa en dyr katt (+ alla tillbehör det innebär), få ökade elkostnader eller gå på fyra bröllop som vi gjorde under 2017, och så hoppas jag på en bra löneförhöjning i april.

Utöver det här har jag inte så mycket konkreta mål. Jag ska mest fokusera på att fortsätta trivas på jobbet, fortsätta fundera på vad jag eventuellt skulle kunna jobba med efter detta, fortsätta träna så som jag gör och fortsätta öva på att säga nej :D

Nästa år ska jag åka och tävla EM i Danmark med yngsta hunden :love:
Resten? Vem fan bryr sig? :angel: Jag ska iofs se till att ordna livet kring jobb, boende, bil samt uppdatera kamerautrustningen. Men ja, stora fokuset blir att få allt att fungera ihop med EM.

- Jag hoppas att vi snart kommer till slutet i vår pågående tvist kring hästen (och hoppas ju såklart på positivt resultat), det vore en bra inledning på 2018.
- att jag kommer in på chefsutbildning.
- ska komma i bättre form, 2017 har inte varit bra på den fronten.
- spara målmedvetet för lägenhetsköpet som slutförs 2019.

Jag har nog inge konkreta mål så med 2018. Att få ännu lite mera gjort med renovering och bygge är ju en del, men inget exakt utan det beror på tid och ekonomi :) Skulle gärna spara mera pengar men vi "investerar" dom i gården direkt istället så får vi spara mer i perioder när det är lugnare med projekt. Men en något större buffert vill vi ha!

Kom på att jag ska göra min första tatuering som jag klurat på hela det här året :D

*Rida min häst förhoppningsvis :heart
*Spara mer pengar om nu hästen mår bättre
*Cykla till jobbet så fort vintern är över
*Gå ner i vikt där jag känner mig mer bekväm
*Försöka att inte stressa och oroa mig
*Hitta nytt boende

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Skola & Jobb Risk för rörigt inlägg, men jag känner att jag måste ventilera mina tankar med några andra än familjen. Jag slutade gymnasiet -09 och...
2
Svar
25
· Visningar
2 451
Senast: Turali
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 500
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar