Jag förstår att vi har väldigt olika utgångspunkter. Jag som tycker att 90% av hästarna gärna går rakt på en har givetvis en helt annan grundsyn på hästar. Är det en häst jag inte känner så antar jag att den kan komma att gå över mig och är på min vakt.Oj, jag delar verkligen inte din uppfattning! Jag skulle säga att en absolut majoritet av de hästar jag hanterat inte vill gå över/rakt på människor, och försöker att undvika det så långt det över huvud taget är möjligt.
Hur som helst ser jag fram emot att (förhoppningsvis relativt snart) ha enbart egna hästar hemma på egen gård.
Jag är väl medveten om vilken kompetens @tuaphua besitter. Jag kan dock inte tycka att det låter rimligt att hästar som lärt sig vara uppmärksamma på människor enbart hör hemma hos ett ytterst fåtal, mycket erfarna hästmänniskor? Här tänker jag nog tvärt om - att de hästar som inte fått lära sig detta, bör hanteras av människor med sådan omfattande erfarenhet tills de fått lära sig det.
Medans du, med den erfarenheten du har, troligen inte är det.
Inget här är rätt eller fel.
Kanske ställer jag högre krav än vad du gör, och därför har vi olika erfarenhet? Jag anser att en häst som går närmare än 1 meter från mig är i min zon. Gör den det utan att fråga eller bli inbjuden så tycker jag att det är smått obehagligt. Och hästar som går in i min zon oinbjudna och inte flyttar sig endast genom att jag "tar mer utrymme" anser jag vara okänsliga, outbildade och det känns som viss risk att de går över mig om något händer. De flesta leder ju hästen vid bogen och det blir omöjligt att ha det avståndet då, så redan där blir det konstigt för mig. Är man helt okej med att leda hästen i hästens zon så är ju saken en annan.
Ett tips ang att "reagera på ingenting". Kolla på hästens ögon. Notera blinkningsfrekvensen. En häst som är introvert och stressad och på väg att reagera på något har lägre blinkningsfrekvens än vad som är normalt. Det är ett lätt sätt att se om hästen är stressad och något är på väg att hända. Är hästens blinkningsfrekvens påverkad så är det dags att backa, ge mer utrymme och vara beredd att eventuellt flytta på sig.