Jag håller i sak med dig, men det känns som att typ 90% av alla hästar jag har hanterat gärna går rakt över människor - så det blir lite konstigt i mitt huvud. Vilka hästar ska man då ha i stall bland andra människor? Generellt upplever jag att de som står en privata stall med bara sin ägare är de som är bäst på att hålla avstånd, kanske för att de inte hanteras av kleti och pleti? Så det blir liksom lite bakofram.
Här får du nog ha i bakhuvudet att
@tuaphua är
otroligt duktig och kompetent och livnär sig bland annat på att lösa andras problem med hästar. Jag tror att vi antagligen kan räkna antalet så duktiga personer i landet på våra händer - det blir lite orättvist om man jämföra järnkollen hon har på sin häst med amatörerna.
Samtidigt så tycker jag att hästarna som är reaktiva är lättare att hantera. De är lika reaktiva på mig och mitt kroppsspråk som miljön, det är alltså lätt att få dem att byta riktning. I vissa fall räcker det med att dra in andan, lyfta ett finger eller liknande. Jag har svårare för "bulldozer" hästarna som är stencoola med det mesta, inte reagerar när de promenerar rakt på en och sen helt plötsligt blir de rädda för något (för det blir ju alla hästar någon gång), och ärligt talat, VAD gör man då? Det spelar ingen roll hur mycket man viftar eller skriker eller vad som, de byter inte riktning. Säker skulle
@tuaphua lyckas betydligt bättre med dem än vad jag gör. Men för mig som är mer åt amatörhållet så är de känsliga hästarna lättare och säkrare att hantera.