Det stämmer, det är ungefär, men inte exakt det jag säger.
För att förtydliga: när man har ansvaret över hästar, så bör man utbilda sig själv såpass mycket att man kan läsa av en situation där en häst är inblandad åtminstone till den grad att man aktar sig.
Ser man en häst som stegrar sig och tappar ryttaren, så är det smartast att gå "ur spår" om det är möjligt. Är det inte möjligt är ett annat alternativ för att skydda sig att "göra sig stor", vifta osv, men det är bättre att kliva ur vägen om det går.
Att gå nära en häst som rids som man sen innan vet är reaktiv är inte ett bra val - håll dig några galoppsprång ifrån en sån häst. Nog med avstånd = nog med tid för dig att reagera.
En fotgängare som inte kan något om hästar kan man inte förvänta sig samma "sunda förnuft" från. Sunt förnuft runt hästar är något man lär sig, tränar på.
Och även när man kan, tänker efter, och försöker hålla sig säker, så kan ju olyckor hända ändå. Så är det. Stora djur med stark flyktinstinkt.
Tack, då vet jag att du anser att jag borde ha vänt på stället och sprungit tillbaka ner till min hästs hage, när jag såg att den aktuella hästen kom från stallet (dit jag egentligen var på väg).
Jag vet inte var du bor eller hur det ser ut där, kanske har ni ovanligt breda vägar. Här omkring är små byvägar i regel så att två normalstora bilar nätt och jämnt kan mötas, ca 4 meter, max 5. Det är inte ens två galoppsprång för en normalstor häst. Att hålla sig "några galoppsprång ifrån" en sådan häst blir således omöjligt, om man inte vill hoppa över diket och in i en hage.