Vad gäller för slakterier egentligen?

Affa

Trådstartare
En häst som säljs till slakt, alltså till ett "riktigt" slakteri, får den säljas vidare av slakteriet?

Sv: Vad gäller för slakterier egentligen?

NEJ det får den inte, du ska få en kvitto att du lämnat in/tagit bort hästen. Tror inte att det är vanligt att de säljer hästen vidare. Visst har det säkert hänt, men just därför är man med själv/eller ngn annan man litar på, när hästen bultas.

det där att slakteriet säljer vidare hästar som är lämnade för slakt är ju en gammal vandrings skröna som dyker upp med jämna mellanrum.

när hästen är slaktad så får man en avräkning på köttet, kvalite och kilo osv. säljs den vidare så har ju slakteriet köpt hästen som livdjur (för att sälja vidare), fast jag har inte hört talas om häst såld på livdjursauktion på säkert 20 år.

det där att slakteriet säljer vidare hästar som är lämnade för slakt är ju en gammal vandrings skröna som dyker upp med jämna mellanrum.

Inte alls en skröna, jag känner en person som genom åren köpt många hästar och ponnyer som skulle slaktas.
Det var bara att åka in till slakteriet när de hade ett gäng hästar inne och peka på de som var intressanta och köpa loss dem, utan ägarnas vetskap.

Jag antar att det inte skulle gå idag.

men hur gjordes då med avräkningen ;) säker på att det inte vart livdjur ? för det har vi oxå köpt på slakteriet när jag va liten, då va det ganska vanligt.

Jag jobbar som slaktare.

Djurägaren skriver på ett papper när djuret lastas hemma på gården. De transportörer som levererar djur åt oss är egna åkare och inte anställda genom slakteriet. Så det är inte slakteriet som hämtar djuren.
På pappret skriver man in antal djur, ras, kön, id-nummer och signerar även att djuret inte är dräktigt, har någon medicin med karantän kvar eller är sjuk.

När transportören kommer till slakteriet så lastas djuren av samtidigt som de besiktas av en veterinär och papprena på djuren lämnas över till personalen på slakteriets stall.

Djuren får vila i 2 timmar.

Djuren avlivas och när djuret är avlivat så registreras id-nummret i datorn + att det fäst en lapp på djurens mage.

Djuret slaktas, man skriver ut nya etiketter som fästs på djurkroppen, huvudet, huden och djurets organ. Man stämplar också ett slaktnummer med en speciellfärg på djurkroppen.

När djuret är slaktat så väger man in djuret, man registrerar då id-nummer och ev. skador och sjukdommar.
När man trycker på enter så skickas alla uppgifter ner till avräkningen och slakteriet äger djuret.

Det går inte att slakta ett djur som inte finns. Avräkningen skickar nämligen ut uppgifter till alla slakterier om hur många djur de ska slakta under en vecka. Så det märks på en gång om det fattas djur. Och kommer en transportör med för många djur, så får någon annan djurägare skicka mindre djur eller skicka djuren någon annan stans.

men hur gjordes då med avräkningen ;) säker på att det inte vart livdjur ? för det har vi oxå köpt på slakteriet när jag va liten, då va det ganska vanligt.

Vi förmedlar fortfarande livdjur och har gårdsauktioner.

hästar ? andra livdjur vet jag att det fortfarande är vanligt, men att hästar säljs på slakteriets livdjurs auktioner har jag inte hört på säkert 20 år. därimot för 30-40 år sedan så va det ju ganska vanligt förekommande.

Jag skulle aldrig skicka min häst till slakteriet om ja fick veta att dom säljes vidare, ja skickar mitt djur dit för att den ska tas bort och inte
säljas, de är fruktansvärt tycker jag, tänk om ja skulle se min gamla häst på en annons, hur skulle de kännas?? Nej fy på er som jobbar som slaktare!:mad::mad:

det där va inte riktat till mig va ;)

det går inte till så, det är en skröna så länge man inte själv valt att sälja som livdjur.

Nej inte på samma sätt men jag har sett för säker if 2 år sen så var det några som hade hästar på sin gårdsauktion.

sweetheart-27 Läste du ens mitt inlägg?

okej, men vanligt är det väl knappast. här fanns ju livdjursmarknader förr varje år, där det va ganska gott om hästar men det la dom ner för ganska många år sedan. tror tom. att den förbjöds. en vännina köpte en jättesöt ponny för 17 år sedan där :laugh:

ja, man kan ju undra varför den "gamla skrönan" aldrig "dör" :crazy:

Det är ju inte som på Emil i Lönneberga när han är på auktion precis. Sen räknas väl hästar in som husdjur nu mera dessutom?

Vad säger man, hästmänniskor ;)

dom marknader som fanns här hade lite "emil" stuk över sig :rofl::rofl: kanske därför dom lades ner :angel:

lite märkligt att om hästar går som "husdjur", inget man har inne pricis :angel: eller vår gamla shettis gick gärna in i köket när hon fick möjlighet och lämnade gärna en "hög" efter sig :p

men visst finns det "hästmänniskor" och "hästmänniskor" :angel::rofl:

Jag skulle aldrig skicka min häst till slakteriet om ja fick veta att dom säljes vidare, ja skickar mitt djur dit för att den ska tas bort och inte
säljas, de är fruktansvärt tycker jag, tänk om ja skulle se min gamla häst på en annons, hur skulle de kännas?? Nej fy på er som jobbar som slaktare!:mad::mad:

Men nu går det ju inte till på det viset! Så varför så arg på slaktare!? :confused:

Kicki :laugh:

Inte alls en skröna, jag känner en person som genom åren köpt många hästar och ponnyer som skulle slaktas.
Det var bara att åka in till slakteriet när de hade ett gäng hästar inne och peka på de som var intressanta och köpa loss dem, utan ägarnas vetskap.

Det måste vara enormt längesedan de kunde göra det! Säljer man en häst som livdjur så är det ju inga problem, på samma sätt som med nötkreatur. Men till slakt då är det slakt! Som hillewie påpekade, så fungerar det ju inte med avräkningen, slakteriet äger inte ett djur förän det är en köttbit och man kan inte sälja annans egendom!

Kicki :laugh:

Det går inte till på det sättet, så det finns ingen anledning att vara så arg.

Och - om man nu ska slakta sin häst så är det ytterst lämpligt att själv åka med till slakteriet och se till att hästen verkligen dör där.

Immer

Jag är 100 på att de INTE var livdjur.
Men som jag skrev, tror inte det fungerar idag, men förr , på den " tiden" var nog inte det så noga med saker och ting.

Avräkningen, jag jobbade inte där, har inte en aning, men hur svårt är eller var det att skicka en ändå?

Men hur gör ni då med de djur som dör på slakterierna innan de avlivas? Ja, av stress ex.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 107
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar