Vad gäller för slakterier egentligen?

Sv: Vad gäller för slakterier egentligen?

Jag är 100 på att de INTE var livdjur.
Men som jag skrev, tror inte det fungerar idag, men förr , på den " tiden" var nog inte det så noga med saker och ting.

Avräkningen, jag jobbade inte där, har inte en aning, men hur svårt är eller var det att skicka en ändå?

och hur länge sedan är "förr" då ? i alla fall på ett ungefär. man kan knappast skicka en avräkning för något som inte finns.

Men hur gör ni då med de djur som dör på slakterierna innan de avlivas? Ja, av stress ex.

du menar att djur dör av stress på slakteriet ? nu har jag iofs. aldrig jobbat på slakteri, men väl på stora produktiva gris gårdar.

jag har ALDRIG hört att djuren avlider på slakteriet pga. stress, och det skulle deffinitivt hörts eftersom det skulle drabba producenten väldigt hårt. dessutom avger stressade djur adrenalin i köttet vilket kraftigt drar ner priset. man vill inte äta adrenalinskadad kött ;)

Men hur gör ni då med de djur som dör på slakterierna innan de avlivas? Ja, av stress ex.

Hos oss händer det som tur var väldigt sällan, är på sommaren som vissa grisar inte orkar p.ga värmen. Och vi har haft en tjur som försökt hoppa ut ur sin box i lastbilen och bröt benet (Han avlivades i lasbilen)

Man ringer helt enkelt ner till avräkiningen och anger djurens id nummer, djuret går till destruktion och de betalas ut ersättning till djurägaren.

Är det slakteriets ansvar betalar slakteriet, är det transportörens ansvar (t.ex. kört vårdslöst) betalar transportören och är det djurägarens ansvar så dokumenterar veterinären skadorna och skickar vidare till djurskyddsmyndigheten.

Jag kanske hamnar lite utanför ämnet, hoppas det går bra ändå. Jag har haft fyra hästar genom åren, varav min sista gick till slakt i Januari.. Jag hoppas innerligt att detta gick smidigt och fort för honom, det som sker efteråt är han ju inte medveten om...
Jag blir förvånad eller kanske rättare sagt imponerad av att du jobbar som slaktare.. Det är ABSOLUT ingen kritik, men undrar ändå hur det är att jobba som slaktare...läste att du har egen häst oxå..
Svara bara om du vill...:)

Visst, det var ett tag sedan, men inte sååå länge .....:angel:... eller går tiden så fort?

Dessutom var en del av hästarna inte fräscha, alltså halta, och skulle slaktas av den anledningen.

Tiden går ju fort, alltför fort! :D Men det måste ju ha varit mer än 20 år sedan och knappast en slakteriförening. För under min tid som bonde och aktiv "skickare", så skulle det med den tekniken ha varit stört hopplöst att mygla och samtidigt skicka en avräkning. Skulle något sådan ha uppdagats så hade det ju varit en ekonomisk katastrof för det slakteriet.

Kicki :laugh:

du menar att djur dör av stress på slakteriet ?

Det har jag själv sett på ett av de besök jag gjort när jag valt att köra in egna djur. Och det var gris.

Jag tog för givet att slakteriet hade en försäkring för sådant bortfall.

Tiden går ju fort, alltför fort! :D Men det måste ju ha varit mer än 20 år sedan och knappast en slakteriförening.

Om jag nu tvingas tänka på hur länge sedan det var:crazy:, så visst det var ca 20 år sedan. Jo, det var en slakteriförening, ett rätt stort slakteri.

Hos oss händer det som tur var väldigt sällan, är på sommaren som vissa grisar inte orkar p.ga värmen. Och vi har haft en tjur som försökt hoppa ut ur sin box i lastbilen och bröt benet (Han avlivades i lasbilen)

Lite OT, men är nyfiken.

Vi skickade en tjur, 1,5 år, för några år sedan.
Snäll som ett lamm hemma:angel:, men väl ditkommen demolerade han hela djurtransporten invändigt:crazy:, allt rök och blev om än inte till avbrutna stickor, böjda.

Han sköts men gevär, ingen vågade gå nära, blev det människomat ändå?
Vi fick ju avräkning "som vanligt".:confused:

Jag har lite svårt att tänka mig det, ett litet privat slakteri skulle nog ha haft en viss möjlighet för 20-30 år sedan, men en förening....nja, för mycket insyn av olika parter.

men undrar ändå hur det är att jobba som slaktare...läste att du har egen häst oxå..
Svara bara om du vill...:)

Tungt är det såklart, men det är faktiskt roligt och spännande och väldigt lärorikt, ibland sorligt.

Det kryllar av veterinärer och jag vet inte hur många hundra timmar gratis lektioner jag fått av dem när man hjälpt till att "felsöka" ett djur och alla organ :bow:

Det är t.om. så att jag vill slakta hästar för att se hur de ser ut.

ginnies skrev:
Han sköts men gevär, ingen vågade gå nära, blev det människomat ändå?
Vi fick ju avräkning "som vanligt".

Vi har haft djur som rymt och de har skjutits utomhus för de har inte gått och fånga in och besikta, och sne har de med hjälp av truck lyft djuret ända in till slaktlinjen så de har blivit slaktade som vanligt men helkasseras.

Men adrenalinskadat kött, är inte det x mört och saftigt?
Det blir segt och regält missfärgat (svart) och måste kastas = stor förlust för slakteriet.

Vad är det svarta? Kan det vara blod som stannar kvar av någon anledning?
Gissar bara.

Jag är glad att det finns folk som vill jobba med det oxå..
men nu ska jag inte ha mer hästar, klarar inte av det grymma när man skall bestämma när livet skall ta slut..
har två hundar och det känns lite "finare" med att få en spruta och somna in...inte att bli skjuten....:cry:

jag har vääldigt svårt för att se hur något slakteri skulle kommit undan med sådant fusk för "bara" 20 år sedan. jag slaktade tex. min dåvarande tävlingshäst -88 pga hjärtfel (det är ju pricis 20 år sedan) på dåvarande slakteriet i halmstad.

det gick till på pricis samma sätt som det fortfarande gör. tom. på -70 talet gick det till på samma sätt.

jag har hört dom där "skrönorna" i hela mitt liv och måste säga att jag är dödligt trött på dom. jag har aldrig sett ett enda bevis på att det skulle ligga någon som helst sanning i det heller trots att jag bett "många av dom som minsan vet" om det. inte en enda "slaktad" häst som påståtts leva vidare har kunnat visas levande i sista änden ändå.

jag har vääldigt svårt för att se hur något slakteri skulle kommit undan med sådant fusk för "bara" 20 år sedan. jag slaktade tex. min dåvarande tävlingshäst -88 pga hjärtfel (det är ju pricis 20 år sedan) på dåvarande slakteriet i halmstad.

det gick till på pricis samma sätt som det fortfarande gör. tom. på -70 talet gick det till på samma sätt.

jag har hört dom där "skrönorna" i hela mitt liv och måste säga att jag är dödligt trött på dom. jag har aldrig sett ett enda bevis på att det skulle ligga någon som helst sanning i det heller trots att jag bett "många av dom som minsan vet" om det. inte en enda "slaktad" häst som påståtts leva vidare har kunnat visas levande i sista änden ändå.

:bow::bow: Håller helt med dig här! Dessa skrönor verkar aldrig sina, utan återuppstår stup i ett!

Att kunna mygla undan en häst som skickats till slakt är ju i princip omöjligt. Kan ju iofs. inte gå ed på att det aldrig någon gång under slakteriernas historia inte skulle ha kunnat ha hänt, det är isf. ett undantag med stora mått. Men det är som jag skrev tidigare väldigt länge sedan och isf. på ett litet slakteri där man av någon konstig anledning skulle ha lagt sig vinn om att lyckas med detta. Mycket jobb isf. för ingenting och stor risk! Så för mig, knappast troligt!

Tror att sådana här skrönor uppstår p.g.a. att det förr såldes mer hästar som livdjur genom slakterierna och att det friskt har "blandats och getts" i historierna, som "viskningsleken".

*kl*

Jag vet att min pappa köpt hästar på slakteri. Men det var väldigt länge sedan minst 30 år. Men om det var livdjur eller inte vet jag inte. Men det är nog så att skrönan har kommit för att slakterierna sålde livdjur. Man säger ju då att man köpt från slakteriet.
Jag känner i alla fall ingen oro för att lämna min häst till slakteriet vi har nära. Där är dom helt underbara. Lämnade mitt gamla sto dit. Jag ledde in henne men sen var det en av killarna som tog henne. Dom var helt fantastiska, både i bemötandet av mig och hur dom hanterade min häst.

MVH Russin8

Minns att vi köpte lektionshästar till ridskolan på scanauktioner i början på nittiotalet. Detta var ju livdjur, men man har ju inte så svårt att föreställa sig vad ungarna i stallet fabulerade ihop för historier när man berättade att hästen var köpt på scan.

Vad är det svarta? Kan det vara blod som stannar kvar av någon anledning?
Gissar bara.

Synd att jag inte läste de här igår då jag var på jobbet idag och t.om var in en sväng hos vetarinärerna innan jag åkte hem!

Jag tror det är en blandning av blod och hormoner som utsöndras när djuret är stressat.
Et stressat djur släpper ju inte ifrån sig blodet som ett lugnt djur gör.

Är ju bara att jämföra med sig själv, man skadar sig regält då kommer det knappt något blod och det gör inte ont för att sen när man lugnar ner sig få jätte ont och blöda ännu mer.

Finns säkert bland alla djur som ett skydd mot rovdjur, man skadar sig och kroppen utsöndrar hormoner så man inte känner smärta och blöder så man kan fly från rovdjuret, man kan springa för det inte gör ont och man blöder inte = rovdjuret har svårt att leta reda på vart man tagit vägen.

Jag har sett ett djur som inte blivit tillräckligt avblodat och det syntes på hela kroppen, på stressade djur har det mest synts på rumpa och lår.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 107
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar