Vad gäller för slakterier egentligen?

Sv: Vad gäller för slakterier egentligen?

:bow::bow: Håller helt med dig här! Dessa skrönor verkar aldrig sina, utan återuppstår stup i ett!

Att kunna mygla undan en häst som skickats till slakt är ju i princip omöjligt. Kan ju iofs. inte gå ed på att det aldrig någon gång under slakteriernas historia inte skulle ha kunnat ha hänt, det är isf. ett undantag med stora mått. Men det är som jag skrev tidigare väldigt länge sedan och isf. på ett litet slakteri där man av någon konstig anledning skulle ha lagt sig vinn om att lyckas med detta. Mycket jobb isf. för ingenting och stor risk! Så för mig, knappast troligt!

Tror att sådana här skrönor uppstår p.g.a. att det förr såldes mer hästar som livdjur genom slakterierna och att det friskt har "blandats och getts" i historierna, som "viskningsleken".

Kicki :laugh:

:bow::bow: du formulerade just så som jag tänkte

vi har själva köpt hästar "förr" på livdjurs auktioner, en del blev riktigt bra tävlingshästar, min mor säger att när hon va yngre så va det ännu vanligare ändå, men det va ju inga "slakthästar" som såldes vare sig då hon va ung eller när jag va det.

samma är det ju med "skrönan" om att alla slaktare är stora elaka gubbar och att slakteriet är skitet och blodigt :crazy:

märkligt i så fall att folk ändå kan köpa köttet som styckats upp i dessa "förfärliga" inrättningar :angel: och att dessa "inrättningar" blivit godkända för livsmedelshantering :angel:

jag har hört dom där "skrönorna" i hela mitt liv och måste säga att jag är dödligt trött på dom. jag har aldrig sett ett enda bevis på att det skulle ligga någon som helst sanning i det heller trots att jag bett "många av dom som minsan vet" om det. inte en enda "slaktad" häst som påståtts leva vidare har kunnat visas levande i sista änden ändå.

Jag håller med om att det idag går till på det sättet. Det har jag också tidigt i tråden skrivit.

Men jag såg detta på nära håll och vet att det gick till så, och det var inte bara en eller två, utan gissningsvis kanske 8-10 st, mestadels travare o ponnyer. Inte liv.
En del blev inte ens bra, de fick gå nybörjarlektioner, andra vanligt lektionsarbete.

om det inte va livdjur så skulle jag fortfarande vilja se den slaktinlämnade förmodat döda hästen i liv. för 20 år sedan (och tidigare ändå)gick slakten och allt papperarbete till pricis som idag. skillnaden va att för 20 år sedan fick man fortfarande ganska bra betalt för hästkött, många hästar (sjuka/skadade)va således mer värda som kött än vad som betalades för liv (vem köper en sjuk skadad/halt häst för dom summorna när man kan få en frisk för ungefär samma peng? fd. travare såldes ofta för runt 1500 kr). då fanns det ju inte heller "livstids slaktkarens"

tex. det halvblod jag tog bort -88 betalades ut nästan 6000 kr för köttet, idag hade jag inte fått en bråkdel av den summan för köttet. samtidigt låg inte priserna på fullt friska hästar i dom summorna som det gör idag. för 100.000 fick du ett halvblod som gick svåra klasser med resultat.

på vilket slakteri skulle detta ha skett. och vilken ridskola köpte in sjuka halta hästar ? låter som jäkligt dålig ekonomi...

Frågan är ju vad försäkringsbolagen tycker om ett veterinärintyg som är skrivet av en veterinär där det står att hästen är okey för slakt. Men det kanske inte fanns hästförsäkringar och veterinärer heller ;)

Kan det möjligen har varit så att den som drev slakteriet även hade en bisyssla som hästhandlare? Dvs två av varandra helt oberoende firmor?
Jag skulle nog kunna tänka mig att det var så det gick till, och sen var det någon som trodde att det var "Persson, slaktaren" som sålt hästarna och inte "Persson, hästhandlaren".

Immer

Frågan är ju vad försäkringsbolagen tycker om ett veterinärintyg som är skrivet av en veterinär där det står att hästen är okey för slakt. Men det kanske inte fanns hästförsäkringar och veterinärer heller ;)

:o:o nu hänger jag inte riktigt med, hur menar du? :o är aningens trött :angel:

faktum är att det vart ingen veterinär som "bes" hästen pricis innan slakt vid den tidpunkten jag skrev om (som det gjorts under senare år), men i det fallet så obducerades hästen (eller åtminstonde vissa organ, jag vet inte i detalj men det va hjärt/lungfel) på försäkringsbolagets begäran. hästen va utdömd av vet. och livbeloppet utföll utöver "slaktpengen".

När jag köpte min häst och försäkrade henne ville de ha en kopia på besiktningsprotokollet att min häst var hel och frisk.

ha ha :idea: jo visst :o kopplade bara inte igår ;)

samma är det ju med "skrönan" om att alla slaktare är stora elaka gubbar och att slakteriet är skitet och blodigt :crazy:

Ja, precis, och så är det sällan självupplevt utan en kompis kusins mammas faster , som minsann varit in och sett hur hemmskt det är! :D

om det inte va livdjur så skulle jag fortfarande vilja se den slaktinlämnade förmodat döda hästen i liv. för 20 år sedan (och tidigare ändå)gick slakten och allt papperarbete till pricis som idag. skillnaden va att för 20 år sedan fick man fortfarande ganska bra betalt för hästkött, många hästar (sjuka/skadade)va således mer värda som kött än vad som betalades för liv (vem köper en sjuk skadad/halt häst för dom summorna när man kan få en frisk för ungefär samma peng? fd. travare såldes ofta för runt 1500 kr). då fanns det ju inte heller "livstids slaktkarens"

tex. det halvblod jag tog bort -88 betalades ut nästan 6000 kr för köttet, idag hade jag inte fått en bråkdel av den summan för köttet. samtidigt låg inte priserna på fullt friska hästar i dom summorna som det gör idag. för 100.000 fick du ett halvblod som gick svåra klasser med resultat.

på vilket slakteri skulle detta ha skett. och vilken ridskola köpte in sjuka halta hästar ? låter som jäkligt dålig ekonomi...

:bow::bow: Kan inte annat än hålla med i ovanstående!

Och som sagt, en vissen investering för en ridskola, hästarna börjar med att vila och kosta pengar!

ha ha :rofl: kan inte annat än att hålla med invinciblestables :rofl::rofl:

Hur blir man slaktare egentligen?
Är det någon sorts utbildning man måste gå eller?
Har funderat på detta rätt länge nu.

Man går dit och tar en kniv och lär sig.

Jag kom direkt från gymnasiet, naturbruk med inriktning hästhållning. Jag är utbildad hästskötare.

Du behöver inte ens kunna svenska eller engelska så länge du förstår "teckenspråk".
De söker personal till Rättvik nu, 10 st, 5 slaktare och 5 styckare.

Hmm...ja jag såg en annons om styckare vid malmö har jag för mig, men där krävdes erfarenhet sen innan.
Men jag blev iaf nyfiken på yrket.

Jag till och med började fundera på om styckare hade varit något för mig, för slaktare tror jag inte jag hade fixat.

Men när man som styckare får kroppen, då är det halvor väl?
Utan inälvor och skinn kvar?

Hur är lönen i ett sånt yrke?

Det beror på vart i stycken man jobbar, men de är delade i halvor minst. Det är slakten som flår, tar ur inäövor, klyver osv.

Lönen är dålig. Förr låg lönen jämt med de inom byggnads och nu ligger det flera tiotal kronor lägre. Det varierar oxå från slakteri till slakteri och styckare brukar gå på provision = De blir sjukpensionärer efter typ 10 år.

Jag tjänade 128 kr/timmen men jag var inte fullbetald då jag inte kan inte orkat lära mig hela slaktlinjerna och dessutom klarat mig bra på min lön.
I Rättvik tjänar de 110 kr / timmen om de kan allt.

Jodå , jag hävdar enträget att det är sant.
"Ridskolan" fanns i mååånga år.
Människor applåderade friköpen från slakteri.
Hälsovårdsnämnden slet hårt.
Till slut stängdes skiten vilket resulterade i mordhotad och bespottad hälsovårdinspektör, hatbrev och otaliga hatinsändare i tidningen.
En veterinär som inte var vatten värd.

Jag har tidningsartiklar och insändare sparade. Allt är sant och "ridskola", kan inte vem som helst, särskilt då och även numera, starta upp något sådant?

Jag vet en i närheten som inskaffat lite småponnies och nu har lektioner. Ingen utbildning, annons sätts upp på lappar lite här och där.

men om det vart så omskrivet så måste ju dom "slaktade" hästarnas gamla ägare ha sett/läst om detta med. varför gjordes då inga anmälningar på slakteriet ? det är ju ett brott att sälja något som inte tillhör en (hästen tillhör slakteriet först som kött) och är det så länge sedan som för 20 år sedan så har dom ju i så fall köpt hästarna för mer pengar än vad en icke slakthäst kostade (många valde slakt även på friska hästar (hästar som ingen ville köpa) just för att man då fick så bra bet. för köttet) :angel:

nja, kan och kan :crazy: vissa tillstånd har ju alltid behövts för ridskoleverksamhet, särskillt vad stallmiljö och häst hållning anbelangar ;) mig veterligen har alltid ridning på halt häst klassats som djurplågeri

utbildning har ju mig veterligen oxå alltid behövts (finns/fanns även kortare kurser) förr kunde man ju gå som instruktörslärling men (kommer inte ihåg exakt år ) för runt 20 år sedan så togs det bort och krav på skol utbildning/kurser infördes.

min mor utbildade sig på både strömsholm och på flyinge för att bli instruktör redan på -60 talet. själv gick jag som lärling under drygt 1 år på -80 talet och hade även mina tävlingsresultat som referens :laugh:

den typen av "ridskolor" som inte har ordning och reda (även på tillstånd), friska, välutbildade och för ändamålet lämpliga hästar och personal som själva kan det som dom ska lära ut är ju en annan femma, sådant är inget jag har någon personlig erfarenhet av utan bara "sett och hört lite här och där" :crazy: i mina ögon ändå inga ridskolor ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 107
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar