Vad förstörs i varm betfor??

Apollo

Trådstartare
Tänkte på det idag när jag gjorde betfor till hästen och skulle hälla i jäst och e-vitamin.
Har ju alltid varmt vatten när jag gör betfor, men förstör man inte vissa saker då som man tillsätter, just för att vattnet är varmt.
Nån som vet vad som tappar sin verkan eller om det inte spelar
någon roll :confused:
Jo visst kan man tillsätta saker efteråt när det svalnat, för att vara på den säkra sidan, men det är ju alltid bra att veta.

Sv: Vad förstörs i varm betfor??

Jag tror inte att det spelar någon roll, annat än att det sväller fortare i varmvatten än i kallvatten.

Jäst är ju en svamp, den dödar man om man tar för varmt vatten. Likaså är en del vitaminer och enzymer värmekänsliga.
Så bäst är nog att ta kallt vatten. Eller åtminstone inte högre än kroppstemperatur.

Ska nog låta betforen svalna innan jag lägger i jäst och vitaminer för att vara på den säkra sidan.

Fast är inte foderjäst en avdödad svamp? Det är väll bara om man fodrar med jäst för bakning man får en levande kultur. (jag kan vara fel ute...).

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter Välkomna till ulvleken, Tomteland edition! Regler: (tagna ur huvudet då mitt gamla dokument inte ligger på den här datorn så hav...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
18 159
Senast: Intejag
·
Hästhantering Hej! jag har ett fullblods sto på 11 år och hon är en väldigt snäll dam men med fullblodsnerver. För ca ett halv år sedan började...
2
Svar
23
· Visningar
6 004
Tjatter Tisdagskväll. TV-apparater slås på och SVT Play går varm. - Hej och mycket varmt välkomna till "Veckans brott"! Hej Leif, hur är läget...
61 62 63
Svar
1 241
· Visningar
49 843
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar