Vad för häst vill ni ha?

Sv: Vad för häst vill ni ha?

Visst vore det simpelt om folk bara lät bli det. Men det gör man inte. För man har ju ett så gulligt sto som man älskar och det vore ju så roooligt med föl. Sen inser man att man inte vill ha fölet och säljer. Jag vet flera som avlar på ston med dålig exteriör, dåligt psyke och skador man inte riktigt vet om de är medfödda/nedärvs eller vad det är.

KL

Jag tror också att vi kommer se en förändring i aveln. Om man jämför den gamla svenska stammen med lite tyngre hästar så går vi lite mot en sportigare typ. Och man vill gvetvis som uppfödare få fram nästa storhäst och tjäna pengar. En just men inte så storgångad eller exteriört tilltalande häst får man inte lika mycket pengar för. Och det är inte direkt så att man tjänar bra på uppfödningen som det är. Jag tror man kommer avla på gång och känslighet. För en bra ryttare vill ha en känslig häst. Men blir den hästen man avlat fram en sak som inte får de rörelser man måste ha för svårklass utan bara fick känsligheten så kan det bli problem.
För då kommer någon mindre duktig oftare köpa den. Och de kanske helt enkelt inte kan hantera den känsligheten. Man kan behöva en mer förlåtande häst.
Sen tror jag att en hel del köper på sig bättre hästar än de fixar. Om en storgångad och rörlig sak drar iväg sitter man fasen så mycket lösare än om man sitter på ett halvblod av den äldre, tyngre typen med mindre gång och mindre rörlighet. Man bör lära sig rida på en skolad häst och gärna med lite mindre gång.

Ang Charmeur så ser jag en trevlig unghäst. Den är ju inne i en fullsatt arena med ljud, folk, rörelser och märkliga saker. Och den är ung. Klart det skyggar lite och fräser iväg en gång. Men den blir ju aldrig dum. Den svarar inte upp eller är otrevlig. Den ser ut att lyda fint när första instinkten släppt. Jag tycker både hästen och ryttaren gör ett bra jobb.
Däremot är det inte för alla att ha en sån häst. För en hel del mer okunniga hade inte kunnat parera hästen så. Och en del hade nog blivit rädda. Och iom stor gång hinner den ju dra iväg lite mer än något lite "tristare".

Jag håller med Ponte om att sånna hästar dock ofta lyssnar mer på människan tex på backen. De springer sällan över människor. De har oftare inte samma sega hårdhet som vissa av den gamla stammen har. De kanske hoppar till oftare(om man inte tränat dem). Men de hoppar mer sällan över folk. Och är man snabb och hinner dirigera dem lite i hoppen så lyssnar de oftast. Man kan "bryta" instinkten och paniken så att den iaf flyttas bort från en. Den gamla stammen ångvältar mer på och kan tom svara med mer tryck om man försöker styra dem då. Där bör man mest bara slänga sig ur vägen.
Men jag tror många lite skraja och ovana hellre tar det än skyggande lite oftare, hög energi och bus.

Jag gillar energi. Men jag har sysslat mycket med araber, islandshäst och PRE. Så jag kanske är van vid känsligheten, snabbheten, lättheten och ett överflöd av energi.
Det finns ju skäl till varför man tycker att alla inte ska ha fullblodshästar. De är för snabba för många. Det kan ju bli så i halvblodsaveln med sen.

Mitt halvblod är ju av en lätt modell. Mycket känslig häst med mycket elektricitet! Han reagerade ofta och stort på saker. Han är superrölig och snabb. Han har tyvärr inte fått gång nog att gå svårklass. Så han attraherar inget proffs. Men han är definitivt inget för folk som inte har god(!) ridvana. Det är en del som velat köpa honom av uppfödaren för att han är så söt och har lite lätt för sig pga exteriören. Men hon har ju fått säga nej iom att de varit för okunniga och det bara skulle slutat hemskt illa för alla. Tyvärr tror jag inte alla uppfödare eller försäljare bryr sig eller han kunskap nog att se sånt. Många hästar hade sålts iaf till för okunniga.

Nejdå jag förstår precis vad du menar och jag håller väl med, det jag satte till sin spets i svaret var väl att det handlar om egen ansvar och vettigt perspektiv liksom. Man kan liksom inte å ena sidan vara hobbyryttare och gnälla över alla svårhanterliga hästar det finns på marknaden, och sen buskavla vilka ston som andan faller på och skylla på hingsten eller Sport Avel liksom : ) Det var mest det jag ville ha fram. ;)

Det har du verkligen het rätt i!!

Min tanke var inte att använda Charmeur som ett direkt exempel, utan mer som representant för den moderna optimala sporthästen. Saken är att han har en av Hollands allra skickligaste unghästberidare på ryggen. Hon rider de allra bästa känsligaste och mest talangfulla hästar man kan tänka sig dagarna i ända. Vi vanliga dödliga kommer inte i närheten av hennes känsla och skicklighet. Men merparten av ryttarna är vanliga dödliga. Hur hade en häst som Charmeur-eller helt enkelt en häst med samma psyke uppfört sig med oss på ryggen? Tror inte att den hade "gett sig" på samma sätt och funnit sig i situationen som Charmeur gör med ES i sadeln. Den hade stått i ett hörn och blåst alt, bara gått på halva manegen:p.

Fast jag tror som med alla branscher att efterfrågan kommer att styra utbudet på lång sikt..... jag tror aldrig sverige kommer komma till enbart Sport avlade dressyr hästar av elit kvalitet så länge merparten av köparna är hobbysvensson. Titta bara på hästmarknaden bara som den ser ut idag, det går knappt att sälja häst, och såvida inte sverige börjar mega exportera topphästar utomlands helt plötsligt så tror jag liksom inte att aveln kommer vändas till enbart sån sport avel utan att efterfrågan finns där....

men ämnet är intressant, dock tycker jag som sagt per tidigare inlägg att sverige är lite snabb att hoppa på resonemang som faktiskt inte är applicerabart på just sverige i dagsläget. vi avlar inga såna topp sporthästar ännu, så debatten är liksom lite förhastad och man har bara hakat på länder som ligger på det läget idag, och låtsas vara med liksom : )

sen att man buskavlar på skitmaterial rent allmänt är ju en annan sak -det föder inga Sport hästar å andra sidan av den typen vi pratar nu.

Jag tror mera att det handlar om ett allmänt behov av hobbyhäst sverige i fråga om vanlig vettig hästkunskap faktiskt. sen att man hittar europeiska debatter och anledningar att skylla på såna faktorer ser jag faktiskt inte som den verkliga sanningen i dagsläget liksom.

Senast ändrad:

Nej, jag förstår hur du tänkte.
Och håller ju med dig om att sånna hästar inte är för alla. Med annan ryttare och annan träning tror jag det sett värre ut.
Men jag ser trots att han har en skicklig ryttare på ryggen inte att han skulle vara värre än någon annan av de högblodiga sakerna. Det var det jag ville framhålla. Det finns de som trots henne på ryggen skulle reagerat större, tror jag. Eller "fulare".. Mer i försvar. Hästen här är i mina ögon lite skyggig. Men inte dum.
Och det är för mig en bra kvalitet. En del hästar har mer "svara upp"-mentalitet. Det är också en egenskap som man vill få bort ur aveln för de mer okunnigas skull.
Nu har väl den här ryttaren kanske haft hästen i träning, jag vet ju inte om jag ska vara ärlig. Och då kan ju hon format den väl, tränat väl. Och folk innan henne kan ha gjort detsamma.
Men vissa har ju både genetiskt och genom mödernets fostran fått en annan attityd gentemot människan och tryck.

I den här hästen ser jag energi och känslighet. Men inte dumhet. Och energi kan vara nog så svårt att hantera för okunniga. Känslighet lika så.

Min yngling har lugnat sig en del. Och nu har han fått ha annan ryttare på ryggen då jag skadat foten(pga gammal-stammad häst:P). Han är så känslig för rätt ridning att hon först hade lite problem att få hästen att ens gå eller svänga. Och i form var det ju inte tal om först. Han rör sig ju också mer än hon är van vid. En häst som honom skulle aldrig fungera att ha till att lära någon lite mer orutinerad rida tex LA. Kanske när han är 14 eller så. :P
Han skulle skicka av första bästa som drog honom i munnen lite eller som klämde med skänkeln.
Jag ser helt klart problemet med att avla fram för känsliga hästar.
Jag har redan haft en häst som andra inte kunde rida(utdömd för lynnesfel för hundra år sedan). Det har varit ett helvete att inte kunna vila ordentligt vid sjukdom, inte åka bort, inte kunna ha medryttare etc. Han är mentalt känslig. Men ful som stryk exteriört och utan gång. Ingen som kan något vill ju rida en sån utan att få saftigt betalt och knappt ens då. Nu är han välutbildad och har blivit lite smått hanterbar för övriga med åldern. Men under många år var det jag och min ena tränare som vågade sitta på honom. En tränare vågade. När jag kom hem från min semester låg hon på sjukan efter att han dängt av henne.
Så skaffar man sig sånna hästar får man ju räkna med att det blir svårt att be andra om hjälp med. För många vågar inte ens upp på dem. Och man vill själv inte heller be vem som helst. För man vill inte att de ska skada sig.

Lyckas uppfödaren och de rör sig som Charmeur så är det nog inga problem att få kunnigt folk att vilja rida dem. Men vi har ju alla de restprodukter som kommer komma. Folk kommer ta föl på sin pissmärr med dåligt psyke och kass exteriör. Det kommer ske. Och kanske blir det då en ny pissmärr med kass exteriör och humör och maaasor med energi och känslighet.
Bra avelsfolk kan ju kalkylera lite för att välja rätt häst till avel och para ihop två som är kompatibla. Men Kalle och Lisa ute i stugorna kanske inte kan det.

...om du gillade Charmeur kommer du att älska den här; Bretton Woods. Dessvärre har han OCD.

I vilket fall som är Charmeur och BW hingstar som med stor sannolikhet kommer att tillhöra toppsporten och därmed ge massor av avkommor. Det pratas massor om att stona vi använder ska vara rätt för avel, men hingstarna får hur det än är många fler avkommor. Så länge vi avlar på denna typen av elektricitet kommer vi inte heller få stadiga behändiga hobbyhästar. Även om inte gången räcker till i alla avkommor är sannolikheten stor att psyket väl är där. Och handen på hjärtat-när ni är ute på dressyrtävling på hobbynivå-hur många ryttare kan hantera detta? jag själv hade aldrig velat ha en sån häst!

Jag hoppas du tar detta på rätt sätt men är "andra hållet" alltid bättre?
Du sitter själv på ett sto med uppenbar bristfällig ridbarhet, henne tog du föl på. Dessutom med en hingst som inte fixade sån här stor arena.

Hur tänkte du med din avel? vem skulle avkomman passa?

Jag håller med om att det inte är det största problemet i Sverige idag. Men jag ser en liten skillnad i vad som importeras och vilka hingstar man väljer vid semin.
Och jag ser en del ryttare som sitter och är livrädda på lite för mycket häst. Trist när de skulle kunna ha kul och lära sig mer på en lugnare sak. Sen kan de köpa en svårklassförmåga och rida på när de tightat till sin ridning på antingen sin ponny eller en mindre känslig sak med mindre gång.

Men som du säger beror det på okunskap.
Det är förvånansvärt många som har problem som iaf jag skulle bli vansinnig över att behöva tampas med dagligen och accepterar det som en del i hästens personlighet. När det egentligen handlar om att de pga okunskap triggar ett visst olatsproblem eller skapar ledarskapsmiss där hästen faktiskt måste ta över då den anser människan för inkompetent.

Fast det jag menar iaf med en häst med mycket nerv är inte att den är ohanterbar eller oridbar. Men det vi avlar på idag för att ge superba sporthästar som Charmeur (Florencio I-Jazz) tappas "amatörhästen" bort. För vem mer än de allra bästa kan rida en sån häst?

Men Charmeur har ju Jazz i sej som många andra holländska hästar och mycket av det där spooky sättet dom har handlar nog om den hingsten, tror jag. Se bara på Parzival som han kan hålla på och spöka för saker så GP-häst han är. Fö är det inte värre än min märr så vad är så farligt med det där? Lite spooky som sagt, vilket är skitjobbigt och irirterande men inte särskilt farligt. (Om man inte långsam av sej eller sitter väldigt ostadigt) Det värsta är att de blir ganska svåra att påverka så man kommer inte så långt på dom inom dressyren om man inte är skicklig.

Senast ändrad:

Jag känner också folk som avlar på skitston, tyvärr, det är väldigt vanligt att man är totalt blind och sentimental när det gäller det egna stoet.

Senast ändrad:

Förstår det! Och jag håller med.:)

Men när den simplaste och egentligen mest logiska lösningen inte funkar får man kanske diskutera kring hur man ska få folk att göra just så.
För i dagsläget så kommer folk fortsätta avla både bra och dåligt. Så man måste nog försöka nå fram på annat sätt än bara säga att man ska sluta göra dumheter. För det kommer folk inte sluta med iom att de inte fattar att det är dumheter.:p
Så jag menade mest på att man nog får försöka hitta något sätt att nå fram och få ut kunskap.

Väntade nästan på den;). Mitt sto är ett klass I-sto (visad som sexåring eftersom hon missade treårs och kvalitén, med poängen 88787=38p). I släkten finns det meriter upp till msv hoppning, en polishäst osv. Jag känner stolinjen mycket väl och mitt sto är tredje generationen som jag rider. Angående hennes skada så är den från yttre trauma-en krossfraktur nära kotleden ena bak. Den skadan har i sin tur har gett sekundära skador på henne. Men alla behandlande veterinärer anser att det är frakturen som orsakat övriga problem.

Hennes "bristfälliga ridbarhet" kan helt skyllas på amatören på rygen (jag). Med bra ryttare på ryggen är hon suuuperfin! ..och ja, det är bra ryttare som har ridit henne (bla en av Flyinges gamla hingstberidare och JB´s gamla beridare Johan Lenz, båda har gett henne fina lovord).

Damino var bruksprovsetta med suveräna poäng. Att han "gjorde bort sig" i Verden på unghäst-VM berodde på att han var extremt hingstig och var spänd och gick och skrek hela tiden (har sett båda ritterna därifrån). Han har lämnat föl i topparna av riksföl båda sina årgångar. Jag gillar honom väldigt mycket och hade gärna använt honom igen:). Men undrar förstås annars vad du menar med att han inte skulle klara de stora arenorna? De visningar+plus båda bruks där jag sett honom har han varit en klippa med publiken.

...och avkomman då. Tja, en klass I-unge med 8: or på gången får jag väl säga är godkänt:p. Att han dessutom är otroligt trevlig att hantera med ett härligt psyke är bara en bonus;). Han är dessutom såld till en etablerad tävlingsryttare, så well, jag är mer än nöjd!

Målet med min avel är att få fram trevliga avkommor med bra psyke, trevlig ridbarhet och gångarter för msv klass. En häst som jag själv vill rida på helt enkelt. Och, ja, är helt hundra på att jag kan få det med mitt sto. Annars hade jag inte avlat på henne.

Absolut! Ett sätt vore att köpare var mera noga med stoets del av fölet:o Alltså att köpare inte betalade bara för en avkomma efter en tjusig hingst utan tittade mera på stoets egenskaper och stam än vad många gör idag. Framörallt stoets hållbarhet, psyke och exteriör! Att man helt enkelt ökar kraven bland köpare! Genom upplysning och debatt kanske?

Jag tror hon syftar på att han var så extremt hingstig och skrek och "hingstade" bort sig på arenan.

Vilket försvarstal ;)

Det jag syftade på var ridbarheten, du skriver själv nu att hon är för svår för dig men
att bra ryttare rider henne väl. Då är väl hon exakt likadan som Charmeur?
Jag har sett filmer när du rider och tycker inte att du är så kass att galoppen ska
strula som du beskriver, en hobbyhäst ska galoppera med dig. Annars är det ridbarheten
som brister.

Om det kräver en bra ryttare för att rida en häst, och hästen inte har gångarterna
för högre klasser. DÅ har vi väl ett problem?

Ang Damino syftade jag just på unghästVM med stora arenor.
Ang din fölis så tänker jag inte uttala mig, han är inte inriden och inte förräns
dess vet du vad Tetris nedärver i ridbarhet.

Men ärligt, har inte din haft massor av problem har jag läst om och du vet inte om hon ens håller för ridning? Exteriören är ju inte heller något jag skulle vilja ha hos en avkomma?

Att hon skulle gå bättre med annan ryttare, tja vem vet? Min skulle också göra det men lämpar sej inget vidare för avel trots det. Pga exteriör och psyke! Hållbarhet har hon visat, men har varken bra exteriör som man vill ha, rörelser eller psyke att avla på. Alldeles för dålig ridbarhet egentligen. Så jag kan komma med dessa synpunkter till dej för det är liknande situation minus alla skador din haft.:)

KL*

Då måste jag fråga. Min kompis har ett extremt fint sto som hon ska betäcka. Trevlig stam, exteriört, 88788 789 på gången under ryttare och 8 på
temprament gångarter. Den här hästen har placeringar i MSVB, sedan hann man inte längre då det visade sig att den har en fraktur i ett sittben som
gör den oridbar för högre klasser än LA-MSVB, (Eller ja, min vet var förvånad att den var så snäll att den gick med på att göra MSV rörelser.)
Den klarar inte av att sätta sig på bakbenen på grund av frakturen.

Hennes tränare var lyrisk, stod och ropade Grand Prix, hon kommer att gå Grand Prix! innan hon inte fungerade på grund av sin fraktur, dvs yttre trauma.

Hästen är inte lättriden, det är en tävlingshäst och vem som helst kan inte rida hästen. Men har helt klart en ridbarhet över det vanliga.

Skulle ni inte betäcka detta sto på grund av att hon är skarp i skallen?

Haha:D, blev lite mycket. Men jag förstår att du ifrågasätter, men vill såklart visa att det är genomtänkt att hon betäcktes. Tror faktiskt att det största problemet är vår historia och att jag inte fixar att trycka till henne. Han jag inte haft nån historia hade vi nog inte haft dessa problem alls.

Att Damino sjabblade i Verden var verkligen att han var extremt hingstig. Inte bra det heller förstås, men hormoner kan ju alltid skäras bort..

Men det du säger om att det blir ett problem när gången inte är bra och det ändå krävs en bra ryttare pga psyket är just det jag menar. För hästarna som travar som Charmeur kommer självklart att hamna hos superba ryttare. Men "restprodukterna" med mindre gång hamnar hos hobbyryttarna, psyket är troligen väldigt likt kanonernas ändå och det är där jag menar att det blir ett problem.

Jo jag skulle. Mig gör det inget att de är skarpa om de funkar.
Skarp behöver inte betyda dum och liksom med människor behöver
hästar som ska nå högre en jävlar anamma i sig.

Ridbarheten är inte hög om den är skarp så att det är svårt för vem som helst att rida den.¨
Har den såna kvaliteter så att den kan bli elithäst så visst kan man överse med psyket men då ska det inte vara önsketänkande av ägaren utan mera grundade förhoppningar.

Däremot skadan, varför har den fått den? Svagheter i skelettet? HUr den har uppkommit och hur allvarlig den var påverkar. En del hästar har sämre hållbarhet i skelett, senor, ligament osv. Får lättare allvarligare skador, där en annan mer hållbar häst kanske inte hade fått samma skada. Svårbedömt, ja!
Men så är det ju. Vissa klarar påfrestningar sämre och får skador. Det är ju hållbarheten.

Men ärligt, har inte din haft massor av problem har jag läst om och du vet inte om hon ens håller för ridning? Exteriören är ju inte heller något jag skulle vilja ha hos en avkomma?

Att hon skulle gå bättre med annan ryttare, tja vem vet? Min skulle också göra det men lämpar sej inget vidare för avel trots det. Pga exteriör och psyke! Hållbarhet har hon visat, men har varken bra exteriör som man vill ha, rörelser eller psyke att avla på. Alldeles för dålig ridbarhet egentligen. Så jag kan komma med dessa synpunkter till dej för det är liknande situation minus alla skador din haft.:)

Well, jag skrev nyss ett rätt långt inlägg om just min hästs skador. Pga av yttre trauma. Sen håller ju uppenbarligen inte domaren med dig om att exteriören inte är tillräckligt bra, eftersom hon är bedömd i klass I både som föl och som sexåring.

...och jo, jag vet att hon går bättre med annan ryttare-eftersom andra ryttare har ridit henne.

Vad gäller din häst har jag inte den blekaste vad du har osv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 362
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
14 035
Senast: fio
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30