Vad för häst vill ni ha?

Sv: Vad för häst vill ni ha?

Hej!

Min drömhäst är fortfarande en häst med trevligt psyke, gärna pigg och framåt, arbetsglad, men den får absolut inte vara av den "hysteriska-nu-glömmer-jag-allt-omkring-mej-typen". Trevligt steg, men behöver inte vara Totilas.

Hellre en häst med lite sämre gångarter som jag kan lita på och ha roligt med, än en som har gångarterna på plats men inte går att rida ut på/leda utan en massa extra snören.

Stam är inte så viktigt, men jag sponsrar gärna svensk uppfödning (även om jag inte direkt håller på med halvblod).

/Lavinia, som vilket år som helst tänker vinna os..

Jag vill ha hästar med bra exteriör och bra gångarter. Och MKT motor! Hellre för mkt än för lite.

Har ju själv haft ett sto med humör eller snarare kanske elektricitet, ala Totilas. En dröm så länge man satt på ryggen och hade henne i dagligt arbete, men herregud vad jobbigt det var på marken :crazy: Hon kunde gå från lugn filbunke till att tända på alla cylindrar på fem röda sekunder. Då blev hon värsta monsterhingsten. Men när man satt på ryggen höll hon sig i skinnet och arbetsglädjen bara sprutade ur öronen på henne. :love:

Nu så här i efterhand kan jag konstatera att jag med fördel skulle kunna ha fått henne en period senare i livet då det blev lite väl mkt häst för mig i början. Hingstvana hade nog också varit en fördel. Jag önskar bara att jag hade hunnit få fler föl efter henne för hennes arbetspsyke var så enormt bra!

Längre bak i tiden så prioriterade jag ridbarhet framför gångarter. Men skulle jag köpa ny häst idag så hade jag inte kunnat tänkt mig att "välja bort" gångarterna. För att bli intressant för mig så måste de ha en bra egen balans, takt och utvecklingsbarhet (beroende på utbildningsståndpunkt när jag köper).

När det gäller härstamning så spelar det mig inte någon större roll. Jag är intresserad av individen. Sen tycker jag ändå att det är roligt med härstamningar och tycker det är kul att få koll på den när jag väl har köpt hästen. Men inför köpet bryr jag mig sällan om det. Om jag däremot skulle köpa en fölunge så skulle jag kolla upp härstamningen lite mer noga.

Svenskt eller utländskt spelar mig heller ingen roll. Dock hade mitt sto helsvensk stamtavla. Likaså har min valack det. Min fölunge har ju dock lite utländskt blod med i och med att han är efter Bocelli.

Men som sagt, det är individen som är intressant för mig och det gör att härstamningen snarast endast skulle bli riktigt intressant inför köp om jag skulle köpa ett avelssto. Inte annars.

Sen är jag kanske lite udda, men skulle jag få möjlighet att köpa en Totilas-häst så skulle jag inte tveka en sekund! Jag skulle inte bry mig det minsta om att jag inte skulle göra hästen rättvisa och få den att utvecklas så som den skulle kunna. Och jag skulle heller inte bry mig på om folk tyckte det var slöseri att en sådan häst hamnat hos mig. :p Och utifrån erfarenheten jag fått av mitt sto så skulle jag heller inte vara rädd för att ta mig an uppgiften (därmed inte sagt att jag inte skulle göra mig av med den om det hade utvecklat sig till en farlig situation för att jag inte kunde klara av den ordentligt).

Så den dagen jag blir multimiljonär så kommer jag köpa en Totilas och harva runt på :rofl:

Jag skulle inte heller tacka nej till en Totilas med 9-10 mässiga gångarter. Gosh va nice d skulle va!:D

Jag skulle inte heller tacka nej till en Totilas häst, den bryr sig nog inte ett skvatt om den "görs rättvisa" av sålänge den får bra motion, rätt foder och omvårdnad.

Jag skulle vilja ha en häst som går LA och har möjligheter att ta sig lite högre. Snäll, lätt, enkel, trevliga gångarter, osv.
Ska vara snäll och trygg att rida ut på. Gärna "liten" 160-165cm.

*kl

Jag o syster lyckades pricka in ganska exakt vad vi ville ha av vår häst när vi letade för ett år sedan!
Pållen vi hittade är bland det goaste jag har mött på, väldigt lätt att ha o göra med, lättövertalad o cool, har hanteringsmässigt inte stött på något negativt alls :laugh:
Han är ett smäckert Holländskt halvblod med okänd härstamning med bra gångarter, galoppen hans bästa o fortfarande utvecklingsbar i traven. Har nog aldrig ridit en häst med så mycket energi dock, jag har stundtals haft svårt att hålla reda på alla ben och har haft mina stunder när man funderat på om han var rätt häst för mig/oss. Men nu har det börjat lossna, knappar börjat hittats o vi har hittat varandras rytm, och då är det ju väldigt häftigt att sitta på en Ferarri :p
Stammen hade vi inte en tanke på när vi köpte honom, och vi kommer nog aldrig köpa häst efter den, men visst hade det varit kul att veta mer om vad han kommer ifrån :)

Jag tror också att man tittar på individen i första hand och inte letar efter en speciell stam eller var hästen kommer ifrån. Däremot var jag väldigt säker på att det var ett sto jag skulle ha. Läste inte ens annonser på valacker.
Även nu när jag köpte min andra dressyrhäst som bara var två år vid köpet var det invdividen som jag fastnade för. Visste faktiskt inte ens vem Krack C var som är hennes morfar. Att hon dessutom var importerad som ung från Tyskland spelade ingen roll. Var verkligen ett lyckokast för en sån trevlig häst har jag nog aldrig haft tidigare även om min gamla svenska häst också är väldigt trevlig.

Jag är "hobbyryttare" och jag föredrar den kraftigare modellen av häst, med bra metallitet.(ej för känslig)
Föredrar även den mindre modellen av häst(160-165),svenskfödd.
Tycker en häst jag köper ska kunna uppnå eller ha kapacitet för en la, ialla fall, sen är det ju inte alltid så lätt och avgöra vad det är för häst om man köper den som föl eller unghäst.

Senast ändrad:

*KL* och en annan fråga som slog mig när jag läste..

Ni som letar eller har letat häst, har hästen ni köpt överensstämt med de krav/önskemål ni hade när ni gav er ut i hästletardjungeln? Eller var det så att ni sökte en äldre läromästare och kom hem med ett 3-årigt oinridet yrväder?

Jag letar själv häst nu och hade en hyfsad uppfattning om vilken typ av häst jag ville ha innan jag började sålla bland alla annonser. Det skulle helst vara ett fuxfärgat sto, mellan 3-5 år, hästen skulle gärna vara inriden men inte nödvändigtvis utbildad, svensk stam var önskvärt, ingen tidigare sjukdomshistorik, en frisk och sund individ helt enkelt.
Efter att ha provat 5 hästar så har jag nu fastnat lite extra för en 5-årig valack med polsk stam som är inriden men inte utbildad, han hade avsevärt bäst temperament av allesammans med hyfsade gångarter därtill. Av det jag kunde se var han välbenad och verkar vara ett bra grundmaterial. Förutom att "önskehästen" bytt kön och nationalitet så tyckte jag att det viktigaste passade in ganska bra.

Jag har chockat mig själv genom att för en gångs skull välja en häst som faktiskt stämmer in på mina önskemål, självklart ska jag åka och kolla på honom igen men om han är lika trevlig som sist så lutar det åt att jag köper honom.
Har era hästar motsvarat förväntningarna och är ni nöjda så här i efterhand?

Jag sökte från början något inridet och lätthanterat halvblodssto när jag letade häst för två år sedan ca, helst svenskfött.
Det enda som inte stämde i slutändan var att den ej var inriden , men dock mycket hanterad.
Nu är hon inriden och jag har haft henne i två år, något skarp att rida men med en fast och tydlig hand och med mer rutin kommer det bli en kanon häst.

Nu är det dags igen för ett nytt hästköp och har hittat något jag tror kommer passa mig perfekt.
Sto, inrikting dressyr, 162 hög, brun inga tecken , född 07, väldigt välutvecklad för sin ålder och riden en hel del.
Snäll och lätthanterlig i alla lägen , mycket bra gångarter.
Har även kollat på en valack , funderar istället på valack denna gång men får se hur det blir, det är svårt när man ska köpa ett djur , allt ska klaffa..!!

Jätteintressant fråga! Nu har jag inte köpt någon häst ännu men ju mer jag letar, desto mer förändras mina krav för att passa det som finns på marknaden. Jag bor i USA och vill så hjärtans gärna ha ett svenskt halvblod av känd svensk stam men rasen är verkligen ovanlig här, och det som finns är antingen skräpkorsningar (någon som har importerat en SWB och betäckt den med närmsta frieser för det är ju så fint med mycket man) eller knasväxande tvååringar långt borta i Kalifornien som möjligtvis har ett trevligt svenskt halvblod till farfarsfar men för övrigt inget roligt i stammen. Det tredje alternativet är något nyimporterat som har gått genom Florida och därför kostar åtminstone en halv miljon. :crazy: Med andra ord, om jag verkligen envisas med att vilja köpa ett svenskt halvblod med gång, stam och rätt ålder, får jag förmodligen importera.

(Å andra sidan skulle det vara lätt att sälja hästen sedan - en medelmåtta som går lätt A eller en och annan MSV kan man få hur mycket pengar som helst för här, särskilt om det är ett halvblod. Ganska löjligt egentligen.)

Oj det här blev långt. :o Vad jag försökte få fram var det faktum att jag tror att folks krav gradvis anpassas till hur utbudet ser ut. Om man tvunget vill ha en godkänd russhingst på 160cm som har gått VM i fälttävlan får man nog leta ganska länge... eller till slut nöja sig med något liknande men inte helt likvärdigt. :D

Mitt förra köpa av häst för 10 år sedan stämde väl med önskemålet. Jag ville ha en "vanlig" häst som var tävlad i dressyr och inte för gammal. Köpte en 7-åring som gått LA dressyr med svensk stam helt okomplicerad och väldigt trevlig. Precis vad jag var på jakt efter. Har fortfarande kvar henne och är nöjd.

*KL* och en annan fråga som slog mig när jag läste..

Ni som letar eller har letat häst, har hästen ni köpt överensstämt med de krav/önskemål ni hade när ni gav er ut i hästletardjungeln? Eller var det så att ni sökte en äldre läromästare och kom hem med ett 3-årigt oinridet yrväder?

Jag letar själv häst nu och hade en hyfsad uppfattning om vilken typ av häst jag ville ha innan jag började sålla bland alla annonser. Det skulle helst vara ett fuxfärgat sto, mellan 3-5 år, hästen skulle gärna vara inriden men inte nödvändigtvis utbildad, svensk stam var önskvärt, ingen tidigare sjukdomshistorik, en frisk och sund individ helt enkelt.
Efter att ha provat 5 hästar så har jag nu fastnat lite extra för en 5-årig valack med polsk stam som är inriden men inte utbildad, han hade avsevärt bäst temperament av allesammans med hyfsade gångarter därtill. Av det jag kunde se var han välbenad och verkar vara ett bra grundmaterial. Förutom att "önskehästen" bytt kön och nationalitet så tyckte jag att det viktigaste passade in ganska bra.

Jag har chockat mig själv genom att för en gångs skull välja en häst som faktiskt stämmer in på mina önskemål, självklart ska jag åka och kolla på honom igen men om han är lika trevlig som sist så lutar det åt att jag köper honom.
Har era hästar motsvarat förväntningarna och är ni nöjda så här i efterhand?

Jag ville inte ha unghäst men köpte en 3-åring ,ville ha svensk stam med det gamla(coola)tempramentet men sporthäst modellen(Högställd,lättare modell) .Är jätte nöjd med min ,han blev dock lite högre än vad jag tänkt mig!Tycker det är kul att fler vill rida svenskt och gynna våra egna uppfödare...

Kl

Motor!! Mycket motor. En bra exteriör och bra gångarter. En häst som vill, vill och vill.. gillar att visa upp sig :)

En snygg eyecather, lätt modell runt 170 som är byggd i uppförsbacke, tack :) Men ingen hysterisk häst som är rädd för sin egen skugga. Vill även kunna rida ut och busa utan att riskera liv och lem.

Har en idag som har för mycket i skallen och den psykiska lösgjordheten är en utmaning. Slipper jag det igen är jag tacksam..

Jag är hobbyryttare men det är f_n så mycket skojjigare att ha en häst som kan - bara jag kan - i stället för att ha ngt mellanmjölkslagom. Hur kul är det på en skala?? :D

Vill ni ha hästar som är superelektriska a la Totilas, Parzival och gänget? Hade ni velat ha samma typ av häst som världseliten har, mad samma gång och mentalitet?

Nej, jag är inte kapabel att träna sådana hästar på ett vettigt sätt (ännu... :D). Men de är vackra att se på, och det är enormt lärorikt att få rida lektion på hästar med liknande kvalitéer! Skulle inte köpa en sådan själv dock.

Jag själv (som hobbyryttare) hävdar att en häst som är mer förlåtande, lugnare i huvudet och mer lagom gång är mer eftertraktat av hobbyryttare, Håller ni med eller har jag fel?

Jag vill gärna ha lite go och tempo i hästarna - skillnaden emellan Parzival och "snällaste ridskolehästen" är ju enorm... Men som sagt, ett trevligt mellanting kanske? Jag vet om mina brister, och i dagsläget behöver jag en någorlunda juste häst som inte flippar hejvilt för att jag gjorde galoppombytet med bäckenet två grader snett.

Men jag vill ha vilja, energi och engagemang! Den får gärna ha fina rörelser - och trots energin vara vettig nog att kunna ridas även av mindre rutinerade så länge de inte "rycker och sparkar". En häst som tänker själv helt enkelt, är kabapel att tillfälligt anpassa sig någorlunda, inte hoppar ur skinnet för att ett löv dalar ned vid sidan av vägen...

Jag gör skillnad på stark "vilja framåt" (önskas) och en häst som bara har nära till "allmän upphetsning" (önskas inte).

Sen undrar jag också om ni som köpt häst har valt att köpa import eller svenskuppfött? Varför har ni valt det ena eller andra?

Då jag varit med vid hästköp har det gällt importer från hästhandlare, av ekonomiska skäl och för att det oftast gällt ett större antal hästar.

Kollar ni upp uppfödare och vad för hästar de har fött upp och hur bra koll har ni på stam och prestationer på mödernelinjen? Ni som har varit i hästletartagen-uppfattar ni det som att senska hästar är dyrare genetemot importer?

Har rätt dålig koll på stam egentligen, men jag undersöker och är intresserad. Ja, svenska hästar kan ofta vara dyrare, men å andra sidan är det lättare att se vad man får för pengarna. Jag skulle inte köpa en häst utan att ha sett den, och köper inte över nätet för att jag sett en bild och fått en halv sida beskrivning av hästen.

Senast ändrad:

kl

29398131.jpg

Jag gillar den här typen av häst, stor och kanske något för tung i modellen men jag tycker den är perfekt! Snäll och okomplicerad i all hantering men kan tända till vid ridning så även temperamentet är som jag vill ha det.

När det gäller stammen så tittar jag såklart en del på det men viktigare är individen. Utländsk eller svenskstammad spelar inte så stor roll tycker jag. Jag är hobbyryttare som tävlar/tränar lite på lätt nivå.

Jag vill ha en lätt häst, med goda gångarter som sätter under sig naturligt o kommer lätt upp i fram, max runt 165-166 cm pga min egen längd. Arbetsvillig, positiv o sen framför ALLT lätt att sitta på!!!!! Det är så himla besvärligt att hela tiden kämpa med sin sits för att hästen har en skumpig trav, en för stor trav, en dålig trav osv osv osv. Jag vill flyta fram som en elegant dressyrdrottning o koncentrera mig på krumelutterna vi ska göra istället....:angel::D

/Nova som drömmer sig bort...

kl

29398131.jpg

QUOTE]

Vacker häst :bump:

Jag föredrar kanske en något mer högbent modell, helt enkelt för att jag själv är under 1.60 och har svårt att hålla ihop en stor häst med mycket massa. Men hästarna får gärna ligga runt 1.65-1.75 i manken, jag vill känna att jag har något emellan skänklarna! :D Älskar också svischandet från lååånga ben...

Torihästarna jag mött har varit vackra att se på, och coola i huvudet, utan att vara avtrubbade. Har iofs bara haft nära kontakt med fyra, men i brist på mer erfarenhet så uppfattade jag i alla fall dessa som goda representanter för rasen :p. Annars tycker jag också att den lite äldre modellen på halvblod är utmärkta som hobbyhästar.

Hopptränar med ett litet danskt halvblod på 1.56 (matchar min längd fint), men hon är väldigt liten och trippig. Föredrar absolut hästis med sina stadiga 1.70, långa ben, lång hals, långt allting... :love:

Upptäckte när jag visade min nya häst på kvalitetsbedömningen att jag inte hittat det jag sökte:crazy:
Skulle absolut ha en häst med bra skritt eftersom den gamla inte har någon lysande skritt och det är så tråkigt att få neddrag på skritten på tävling.
Den nya fick en 6-a på skritten i bedömningen och domaren var tveksam till om den kunde utvecklas. Jag får leva med det för i mitt tycke är hon perfekt.:D
84366.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 362
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
14 035
Senast: fio
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden