Vad för häst vill ni ha?

Sv: Vad för häst vill ni ha?

Det var väl det jag visste!!!!
a122.gif

I dressyren ja, lilla vän! Men när det momentet är avklarat ska Pållen förvandlas till hopphäst a la GP-modell och därefter genast återgå till hösäck i några timmar i transporten för att sen genom ytterligare förvandling bli en tiger i startfållan o fara fram som ett skållat troll över terränghindren!:bump:

Vad trodde du??? Att jag skulle bli en kärring som ni andra? Å näe du....:devil:

kl

29398131.jpg

Jag gillar den här typen av häst, stor och kanske något för tung i modellen men jag tycker den är perfekt! Snäll och okomplicerad i all hantering men kan tända till vid ridning så även temperamentet är som jag vill ha det.

När det gäller stammen så tittar jag såklart en del på det men viktigare är individen. Utländsk eller svenskstammad spelar inte så stor roll tycker jag. Jag är hobbyryttare som tävlar/tränar lite på lätt nivå.

Lite nyfiken ,vad är det för häst du har??
Vacker.!:)

Tack ! Hon är efter Royal Olymp- Davignon. 4 år och dräktig på bilden... så hon har fått en liten kopia i våras efter Faustinus.

Jag gillar känsliga hästar som "lyssnar in", inte bara i ridningen utan även i hanteringen. Har svårt för klumpiga hästar som liksom inte reagerar så mycket på sin omgivning, snubblar över sig själv och liksom "hoppsan ojdå". Fattar ni!? ;) :D

Jag vill ha en häst med egen motor, men som ändå "väntar". En häst som man måste göra "rätt" på så att man lär sig, men som ändå är så pass förlåtande att den inte sylar av en vid minsta misstag! :angel:;)
Vidare vill jag att den ska vara lätt i handen, ha lätt för samling och vill att den ska vara elastisk och helt enkelt trevlig att rida! :laugh:

Ren utseendemässigt gillar jag lite kralligare hästar, dock ej tunga ala ånglok :p

Vår PREkille är nog precis den typ av häst jag vill ha! Han har mycket motor och arbetsvilja, men är lätt i handen och elastisk i sin gång och alltid uppmärksam för vad som sker omkring honom. Han är en riktig arbetsmyra och han gillar att vara till lags och älskar att jobba!

30558761.jpg

Jag hade inte velat ha en häst med samma gång och mentalitet som finns i världseliten. Jag är inte (på långa vägar) en så duktig ryttare att jag hade kunnat göra den hästen rättvisa. Dessutom hade jag säkert inte ens klarat av den.

Har alltid sagt att det är lättare med för mycket motor än för lite i en häst. Detta har jag fått tänka över några gånger sen jag började rida min nuvarande medryttarhäst eftersom hon har MYCKET motor! Hon är UNDERBAR att rida när ryttaren har koll på sig själv och sitter perfekt men så fort man blir lite för stum i handen, "slapp" i sitsen, för dålig skänkel eller vad som helst så blir det bara pannkaka av hela ridningen. Hästen blir stressad och varvar upp sig själv i både huvud och kropp. Hon har MYCKET motor och MYCKET vilja. Hittar gärna på egna saker och rörelser om inte ryttaren är 100% med.

Man lär sig enormt mycket av att rida en sådan häst eftersom allt måste vara bra innan hästen går bra men enkelt är det inte :devil:

EDIT: Kom av mig helt och glömde skriva vad jag ville ha för typ av häst :angel:

Minst 1.70 hög med bra gångarter, dock inget extremt. Högställd och absolut inte lång eller framtung i typen. Ingen bitch men gärna en häst med lite eget driv och egna funderingar. Faktiskt hellre mer motor än mindre (faktiskt :angel: ) men inget extremt.

Nuvarande medryttarhästen passar mig rätt bra ändå, något liknande hade jag gärna velat ha själv.

Senast ändrad:

Skulle väl helst välja Gribaldi, men en Bigglesavkomma är ju oxå ett lockande alternativ.

I framtiden skulle jag vilja ta ett föl på mitt finstammade PRE sto och då med en riktigt bra halvblodshingst. Något förslag? Är förvisso flera år kvar tills det blir aktuellt.

Jag är en glad och feg amatör. Kan inte ha en häst som är istadig för då blir jag rädd helt enkelt. Jag vill ändå känna att hästen går att påverka, den ska ha hyfsade gångarter. Jag vill kunna, den dagen jag sitter bättre, kunna rida på msv nivå med godkänt resultat. Jag gillar stora hästar om de är lättridna. JAg vill ha rätt mkt motor i hästen, en känslig häst på rätt sätt! Den ska tåla lite misstag och sånt, men den ska vara väldigt lyhörd och arbetsvillig! Ungefär som en lipizzaner eller Pre kan jag tänka (red lipizzaner i österrike när jag bodde o jobbade där o den är fortfarande den mest magnifika häst jag har ridit).

Karamelldrottning. Min häst har Gribaldi som morfar. Jag tycker hon har fått lite typ efter honom. Men i rörelsemönstret är hon mest lik sin far Krack C. Jag är själv inte så impad av Gribaldis rörelser, lite för markbundna, men han har lämnar mkt luftiga gångarter! Han anses ju även ha ett besvärligt temperament. Men min häst är snällare än snällast! På kvaliten höll Oskar, 4 år i henne o hon stod med sänkt huvud så att hon skulle vara lite på samma nivå :)

Jag vill ha en stor (170-), högrest häst enligt modern sporthästtyp. Det får inte vara en porslinshäst för det, benen kommer jag titta på noga. Vissa defekter kan man ha överseende med, men inte allt.
Det ska vara trevligt huvud med en hel del go, hästen får gärna vara lite skarp och kunna tagga till ordentligt. Jag kräver ändå stor lydnad av hästen, den ska kunna lyssna till mig i de allra flesta lägen. Skritten och galoppen måste vara bra, traven däremot kan man alltid rida sig till. Hjärtat ska vara stort, men inte med alltför mycket överseende till mina missar, men samarbetsvilligheten måste finnas där.
Hästen ska ha god självbärighet och lätt för byten och samlingar. M.a.o går hästar med lång rygg bort för min del.
Härstamning spelar inte alltför stor roll, bara hästen är efter en käck hingst. Jag har ett flertal ggr utbildat hästar med hoppstam som blivit riktigt trevliga dressyrhästar.

Skulle väl helst välja Gribaldi, men en Bigglesavkomma är ju oxå ett lockande alternativ.

I framtiden skulle jag vilja ta ett föl på mitt finstammade PRE sto och då med en riktigt bra halvblodshingst. Något förslag? Är förvisso flera år kvar tills det blir aktuellt.

Har en biggles unge och är hel nöjd...Väldigt lik pappa ,tyvärr är matte inte i klass med JB lr KK på Ågesta där Biggles står nu..

du har min drömhäst! :bow:
jag vill ha en högrest, lite kralligare häst som gärna får vara rätt hög, absolut inte under 160!! gärna lite på tårna men ingen snurrig typ (även om det verkar vara de hästar jag oftast faller för :angel:) jag tycker det är himla bekvämt att kunna skritta på lång tygel ute, galoppera lite varstans, kravla mig upp barbacka och slappna av på hästryggen, samtidigt som jag vill ha en häst som svarar kvickt på hjälperna och är framme för skänkeln och mjuk i munnen.
..nämnde jag att jag planerar att skaffa en unghäst? :grin:

Jag gillar hästar med en del temperament i - dock inte i klass med Totilas eller Parzival.
Det skall finnas så mycket energi att jag har något att arbeta med, men jag vill inte att det skall fullständigt explodera om jag är för sjuk för att rida en dag.

Sedan är jag lite svag för hästar som är lite nervigare istället för de som är lite tuffare. Ironiskt nog har jag dock ett sto nu som helt klart hör till den "tuffare" kategorin då hon är en naturlig ledare med massor med power i. Själv tycker jag inte hon är särskilt svår, men hon har under tiden hos mig skrämt bort 2 stycken medryttare som både kunde rida utan större problem, men som inte kunde hantera henne utan hon tog över.

För mig är en bra dressyrhäst på amatörnivå en häst med mycket smarbetsvilja och normala gångarter med bra takt.

Jag har den perfekta hästen för mig:love:.

Hon är en riktigt "mellanmjölks-, volvohäst". Men det är vad jag behöver. Hon är rolig att arbeta med, trevlig att rida, har underbart temperament. Men jag behöver inte få ångest och ha dåligt samvete om jag låter henne stå några månader eller om hon klantar sig och skadar sig (vilket hon gjort vääääl många gånger för att vara perfekt). Det hade jag haft om jag hade haft en wow-häst. Jag hade haft svårt att lulla runt och ha skoj som vi har nu, då skulle jag ju stor-satsa och allt tränande under St George-nivå skulle jag uppleva som att misslyckande. Jag hade aldrig kunnat med att hobby-rida så som jag gör nu om jag hade haft en riktigt bra häst.

Hade jag fått välja om idag hade jag valt en lite mer långlinjerad häst, utan frakturer i manken, med lite bättre skritt och galopp. Men med samma temperament.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 362
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
14 035
Senast: fio
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden